نگاهی پدیدارشناسانه به اخلاق هنری اجرا در نمایشنامه «من...» اثر فرهاد تجویدی محمدامین خلیلیان: نمایش «من...» به کارگردانی فرهاد تجویدی، داستان هنرجویان کلاس بازیگری است که در تمنای تحقق ایدههای فردی خود هستند و به نوعی میتوان گفت ...
یادداشتی بر نمایش «ظلمآباد» نوشته و کار کامران اقتداری زیستن در خاطرات روزهای جنگ محمد وفایی: «ظلمآباد»، نمایشی است که گوشهای از خاطرات روزهای جنگ را در حال و هوای آن دوره زنده میکند. در بدو ورود مخاطب به سالن نمایش، صدای ...
یادداشتی درباره نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کارگردانی حمیدرضا نعیمی تئاتر؛ ساحتی برای بازنمایی جهان عباس شاهمحمدزاده: اریک امانوئل اشمیت جایی میگوید: «فلسفه مدعی توضیح جهان است، تئاتر برای بازنمایی آن. با آمیختن این دو، سعی میکنم به طرز چشمگیری در مورد ...
ایستاده در برابر سیاهی مهدی حامدسقایان*: مقاومت مسیری است که انسانها با هر نوع نگاه و نگرشی برای رسیدن به قله و هدف نهاییِ خود در آن گام برمیدارند. درواقع مقاومت تعریفی است از تحمل ...
یادداشتی برای برگزاری جشنواره تئاتر محلات کرمان تئاتر آینده نوجوانان را میسازد مریم امانی*؛ نخستین جشنواره تئاتر بچههای مسجد و محلههای شهر کرمان با مشارکت حوزه هنری و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان از ۱۹ تا ۲۱ آذر در مجموعه ...
یادداشتی بر «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی بازآفرینی عشق بر بستر هنر سوران حسینی*: نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت که این شبها به کارگردانی حمیدرضا نعیمی در سالن اصلی تئاتر شهر میزبان مخاطبان است، اثری رمانتیک است که ...
پانتومیم؛ هنر رهایی از هراس و ناشناختگی علیرضا خمسه: جهان همواره دو دوره صلح و جنگ را تجربه کرده است، دوره صلح، زمان پانتومیم و دوره جنگ، دوره کلام است؛ این جمله معروف مارسل مارسو، یکی از نامدارترین ...
نگاهی به کتاب «هنرهای نمایشی؛ روانشناسی و جامعهشناسی تئاتر» کتابی برای تربیت مخاطب سیدعلی تدین صدوقی: دوست قدیمی و خوبم، دکتر حسن پورگلمحمدی، مدرس، پژوهشگر، نویسنده و کارگردان تئاتر خواست که نقدی بر کتاب او با نام «هنرهای نمایشی؛ ...
شوق تماشای اساطیر و تاریخ کهن ایرانزمین «وِرا نام تهمینه سهراب کرد»؛ نو روایتی از داستان زنان شاهنامه حسین تفنگدار*: «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» داستان زنی است که از دخمه تاریخ برمیخیزد و آهنگِ افشاگری میکند. او مدعی میشود آنچه از داستان رستم و ...
پویایی نمایشهای سنتی؛ میراث ناملموس ایران روزبه حسینی: هنرهای نمایشی و بومی ما بهعنوان میراث ناملموس قدمت بیشتری نسبت به برخی از دیگر داشتههای فرهنگی و هنری ایران زمین در طول سالیان دراز دارند اما ...
پرهیز درامنویسان زن از الگوهای مردانه سیمین امیریان: من در زمینه تأثیر حضور بانوان در عرصه هنرهای نمایشی بهویژه در بخش نمایشنامهنویسی بر این باورم که جامعهای که پروسه پیشرفت را طی کرده و به ...
یادداشتی بر نمایش «معجونالسلاطین» نوشته پیام سعیدی و کار سعید زارعی نمایشی در راستای جراحی زشتیها جعفر گودرزی*: نمایش «معجونالسلاطین» با متنی به قلم پیام سعیدی و محمود خسروپرست به کارگردانی سعید زارعی که این شبها در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است، در ...
رویکرد متفاوت نمایشنامهنویسان کشور به مضامین بومی محمدحسین ناصربخت*: نمیتوان در تمام استانها رویکردی یکسان نسبت به استفاده گروههای نمایشی از متون نمایشنامهنویسانی که در زیستبوم خود زندگی ...
یادداشت سیروس همتی در اهمیت جشنوارههای استانی تئاتر استانها، پتانسیل جهانی شدن دارد سیروس همتی: باوجود اینکه آثار حاضر در سیوپنجمین جشنواره تئاتر استانی چهارمحالوبختیاری یا بهتر است بگویم، تئاتر بام ایران، از نظر تعداد محدود بودند اما ...
یادداشت مدیرکل هنرهای نمایشی در مظلومیت مردم فلسطین بر اهالی تئاتر است که هنرمندانه با خلق آثاری درخور، جنایات صهیونیستها را آشکار کنند مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر ضرورت پرداختن به مظلومیت مردم فلسطین نوشت بر اهالی تئاتر است که هنرمندانه با خلق آثاری درخور، جنایات صهیونیستها را آشکار کنند.
ضرورت تأسیس سازمان هنرهای نمایشی فرهاد قائمیان: بر کسی پوشیده نیست که تئاتر بهعنوان مادر هنرهای دراماتیک، نیازمند قدرت اجرایی بیشتر برای رفع مشکلات و دغدغههای هنرمندان و پیشکسوتان این عرصه ...