صاحب امتیاز: انجمن هنرهای نمایشی ایران
مدیر مسوول: شهرام کرمی
سردبیر: علی اکبر عبدالعلی زاده
دبیر تحریریه : خشایار پروانه
دبیر عکس: رضا معطریان
دبیربخش خبر : عباس عبدالعلی زاده
برگردان به انگلیسی : ارغوان اشتری
درگاه های استانی : میترا رضایی
امور فنی : حسین سینجلی
تحریریه: مریم فلاح ، احمد محمد اسماعیلی ،بهروز فائقیان ، علی رحیمی، کیارش وفایی ، شمیس پورشاه رضایی
گروه نقد: رضا آشفته ، مسعود موسوی ، عباس عبدالعلی زاده ، سید علی تدین صدوقی
گروه عکس : سیامک زمردی مطلق ، کاوه کرمی ، رئوفه رستمی، میلاد میزاعلی
تماس با تحریریه : 66765653 دورنگار: 66765805
نشانی الکترونیکی: irantheater@iran.ir
اینستا گرام : theater.ir
آشنایی با درگاه تئاتر ایران
درگاه تخصصی هنرهای نمایشی ( با عنوان ثبت شده درگاه تئاتر ایران ) ؛ «ایران تئاتر» بیستسوم آذرماه سال 1383 با هدف اطلاعرسانی در کمترین زمان، انعکاس صحیح رویدادهای و اخبار حوزه تئاتر، ارائه تازهترین نقدها و بازتاب نظرات اهالی هنر نمایش آغاز بکار کرد. استمرار فعالیت و تلاش بیوقفه کارکنان این رسانه و صد البته حمایت هنرمندان تئاتر، در این سالها ایران تئاتر را به نامی پرآوازه بدل کرده است.
درگاه تخصصی هنرهای نمایشی ایران با صاحب امتیازی انجمن هنرهای نمایشی ایران، در طول این سالها همواره تلاش کرده با بهرهگیری از نیروهای متخصص و آشنا به هنر نمایش و بهرهمندی از تمام ظرفیتهای رسانهای در دسترس و روزآمد، هر روز بر گستره مخاطبان خود افزوده و امروز در میان انبوه رسانههای مکتوب و اینترنتی به جایگاهی درخور و شان هنرمندان فرهیخته تئاتر دست یابد.
ایران تئاتر با تغییرات راهبردی سعی کرده بر کارآمدی سایت بیافزاید و با توجه به پیشرفت وسایل ارتباطی روز در فضای مجازی، همواره با افزودن بخشهای مختلف امکانات بیشتری را در اختیار هنرمندان و مخاطبان تئاتر قرار داده .
«ایران تئاتر» تا امروز
«ایران تئاتر» در دور تازه فعالیت خود با مدیریت و سردبیری علی اکبر عبدالعلی زاده در مسیر پرفراز و نشیب رسانههای تخصصی با سازماندهی و جذب نیروهای حرفهای، ایجاد تغییرات لازم، به روز کردن بخشهای مختلف و افزدون بخشهای جدید و متنوع، تلاش کرده همواره جایگاه تثبیت شدهای در میان هنرمندان و مخاطبان تئاتر داشته باشد.
اغراق نیست اگر بگوییم که امروز «ایران تئاتر» مرجع معتبر در زمینه تئاتر ایران است که میتواند همگان را در جریان رویدادهای نمایشی، جشنوارههای داخلی و بینالمللی، همایشها، سمینارها و اجراهای روز ایران و جهان قرار بدهد.
مرجع اطلاعات تخصصی
«ایران تئاتر» همچنین امروز با آرشیو غنی رویدادها، گزارشها، نقدها، مقالات و ایجاد منابع تخصصی بانک اطلاعات هنرمندان، کتابخانه تخصصی تئاتر، برنامه تماشاخانهها، فهرستنویسی اجراهای تئاترها، فهرست آموزشگاههای آزاد هنری، سالنامه تئاتر، کتاب اول تئاتر ایران، فهرست جشنوارههای ایرانی، فهرست جشنوارههای بینالمللی، معرفی نهادهای فعال حوزه نمایش، ساختار اجرایی تئاتر کشور، فهرست رسانههای فعال در عرصه نمایش، فهرست گروههای تئاتر ثبت شده سراسر کشور و دسترسی به سایتهای رسمی جشنوارههای ملی و بینالمللی تئاتر ایران مرجعی علمی و پژوهشی است که اطلاعات لازم را به دانشجویان و استادان و پژوهشگران ارائه میکند.
حضور فعال رسانهای در تمامی استانهای کشور
راهاندازی پورتالهای استانی درگاه تئاتر ایران با نیروی متمرکز رسانهای در تمام استانهای کشور زیر نظر انجمن هنرهای نمایشی از جمله تغییرات اخیر این رسانه پویا است. ایران تئاتر با ایجاد فضای مستقل برای تمامی استانهای کشور فرصت پوشش سریع و ارایه رویدادهای با اولویت هر استان را فراهم کرده است. با راهاندازی پورتالهای استانی ایران تئاتر و ایجاد سایتهای تخصصی تئاتر برای هر استان، عملا پنجرهای تازه و معتبر برای هنرمندان تئاتر از سراسر ایران به تمام جهان گشوده شده است. در حال حاضر علاوه برسایت اصلی «ایران تئاتر» هر استان یک ایران تئاتر برای خود دارد و این اتفاقی بینظیر در تئاتر کشور است. چراکه با این زیرساخت امکان فعالیت بخش استانها بیشتر شده و همه استانهای کشور فارغ از اولویتهای کشوری میتوانند اخبار مورد توجه مخاطبان منطقهای خود را پوشش بدهند.
حضور در عرصه بین الملل
از ویژگیهای سایت ایران تئاتر، ارائه محتوای تولیدی به دو زبان فارسی و انگلیسی است. ترجمه اخبار و مطالب روز تئاتر ایران به زبان انگلیسی با توجه به موفقیتهای روزافزون گروههای تئاتری کشورمان در عرصههای جهانی و شناخت بیشتر هنرمندان بینالمللی با هنرهای نمایشی کشورمان امری ضروری است. این حضور به حدی جدی و مؤثر است که در موتورهای جستجوی جهانی با جستجوی کلید واژه "theatre" میتوان سایت ایران تئاتر را در اولویتهای صفحه نخست آنها مشاهده کرد. این حضور مستمر و چشمگیر اعتباری بینالمللی را برای این رسانه تخصصی فراهم کرده است.
علاوه بر این با توجه به موفقیتهای متعدد هنرمندان تئاتر ایران در عرصههای جهانی، اهمیت پویایی و لزوم اطلاعرسانی دقیق و ارائه جدیدترین خبرها از رویدادهای مهم تئاتر در همه کشورهای جهان و همچنین جشنوارههای معتبر تئاتر در سراسر دنیا را دوچندان میکند. به همین منظور سرویس بینالملل سایت ایران تئاتر طی این سالها علاوه بر بهرهمندی از حضور همکاران حاضر در کشورهای مؤثر در عرصه تئاتر همواره با رصد مستمر آژانسها و سایتهای معتبر تحلیلی و خبری تئاتر در سایر کشورها، تازهترینهای تئاتر در دیگر کشورهای جهان را در اختیار هنرمندان تئاتر ایران قرار دادهاست.
بانک اطلاعات هنرمندان تئاتر
بانک اطلاعات هنرمندان تئاتر بهعنوان جامعترین، قدیمیترین و پرمراجعهترین بانک اطلاعات تئاتر، امروز در دسترس همگان است. مرجعی که ضمن بالا بردن ارجاعات مخاطبان برای تئاتر ایران در گردآوری اطلاعات شناسنامهای فعالان تئاتر، مرجعی معتبر به شمار میآید و از همه شهرهای کوچک و بزرگ اطلاعات هنرمندان را در اختیار علاقهمندان، هنرمندان، اهالی رسانه و پژوهشگران قرار میدهد.
سرویس عکس
تئاتر هنر زنده و میرایی است؛ اما آنچه میتواند در تثبیت آن بکوشد دوربین عکاسی است. سرویس عکس «ایران تئاتر» بهعنوان یکی از مراجع اصلی خانواده تئاتر در میان رسانههای موجود در کشور از زمان آغاز بکار این رسانه بهعنوان یکی از پرطرفدارترین بخشهای سایت مورد توجه هنرمندان، رسانهها و عکاسان حوزه نمایش بوده است. سرویس عکس ایران تئاتر با دبیری رضا معطریان بهعنوان یکی از عکاسان شناختهشده و مطرح کشور و همکاری جمعی از بهترین عکاسان فعال در عرصه تئاتر، امروز یکی از کاملترین منابع تصویری تئاتر کشور را در اختیار دارد و هرروز با آپلود جدیدترین گزارشهای تصویری از نمایشهای در حال اجرا از سراسر کشور و همچنین ارسال تصاویر رویدادهای مهم نمایشی کشور بر غنای این منبع مهم بصری تئاتر میافزاید.
سخنی با همکاران رسانهای
ایران تئاتر مرجع معتبر درزمینه تئاتر ایران است که میتواند همگان را در جریان رویدادها، جشنوارههای داخلی و بینالمللی، همایشها، سمینارها و اجراهای روز ایران قرار دهد. این رسانه باهدف حمایت از توسعه رسانهای تئاتر فعالیت میکند و با تولید روزانه مطالب کیفی و متنوع در قالب گفتوگو، گزارش، نقد، یادداشت و خبر میتواند منبع مطمئنی برای تأمین مطالب صفحات اختصاصی سایتها، روزنامهها، هفتهنامهها، ماهنامه و فصلنامههای تخصصی و عمومی بدون هزینه تولید برای رسانه مصرفکننده باشد.