در حال بارگذاری ...
نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (7)

چگونه یک استنداپ کمدین خلاق شویم؟

ایران تئاتر- شهرزاد خان محمدی: استندآپ کمدی از قدیم در تاریخ و فرهنگ ما ایرانیان ، حضور پررنگی داشته است و می‌توان پیش پرده خوانان نمایش را اولین نسل استند آپ کمدین در ایران دانست.در این یادداشت سعی داریم نکاتی در باب خلاقیت در استندآپ کمدی را به شما ارائه دهیم.

اکنون افرادى زیادى را می‌بینیم که استندآپ کمدین نسبتاً خوبی هستند اما در اجرایشان خلاقیتی دیده نمی‌شود. صریح‌تر اگر بگوییم خیلی‌ها می‌تواند استندآپ کمدین باشند ولی هرکسی نمی‌تواند یک استندآپ کمدین خلاق شود. در این یادداشت سعی داریم نکاتی در باب خلاقیت در استندآپ کمدی را به شما ارائه دهیم.

از اجرای کم دین‌های دیگر کمک بگیرید
کار کمدی دیگر کمدین‌ها به‌ویژه استندآپ هایشان را تماشا کنید. دقت کنید آن‌ها چگونه جوک‌ها و خاطرات خود را با مخاطب درمیان می‌گذارند. سبک کمدین های مختلف را به خاطر بسپارید و از هر کمدین یک درس خوب بگیرید.
چگونه متنی بنویسیم که در دید مخاطب خلاق باشد؟
یک سوژه و موضوع را برای نوشتن متن استندآپ خنده دار خود انتخاب کنید و سعی کنید ایده‌ها، داستان‌ها و جوک‌های خود را حول این مفهوم ارائه دهید، توجه داشته باشید که این موضوع نباید کپی از استندآپ کمدینی دیگر باشد، البته از سوژه‌ی متن‌های دیگر کمدین ها می‌توان ایده گرفت، اما به شرطی که شوخی‌ها از اساس برای خودتان باشد و از فکر و ذهن‌ شما ریشه گرفته باشد و مردم اولین بار از زبان شما آن‌ها را بشنوند.

چگونه اجرای خلاقانه‌ای داشته باشیم؟
سبک متفاوت خودتان را پیدا کنید. سعی کنید طوری اجرا کنید که انگار برند و امضای شما در تمام اجراهایتان
وجود دارد. به‌طور مثال قالب سبک‌ استندآپ کمدی تان به یک شیوه‌ی خاص باشد یا در اتمام اجرا، به شکلی متفاوت اسم خودتان را بگویید تا هم خودتان با معرفی‌تان در ذهن‌ها ماندگار شوید هم خلاقیت‌تان را به مخاطب نشان دهید.

چگونه مخاطب را با خود همراه کنیم؟
همه‌‌ ی ما تاکنون اجراهایی از کمدین های مختلف را دیده‌ایم که تماشاچیان با آن‌ها همراه نشدند و به‌اصطلاح نتوانستند که از مخاطب خنده بگیرند. برای خنداندن  بهترین راه این است که حول موارد و موضوعاتی شوخی کنید که دغدغه‌ی مردم است و آن را با تمام وجود‌شان درک و‌ تجربه کرده‌اند.
گهگاه در طول اجرایتان بداهه‌ی خارج از متن بگویید (البته در روزهای ابتدایی کار‌، شوخی‌های بداهه را از قبل از اجرا تمرین کنید.) بهتر است با تماشاگرهای حاضر در سالن شوخی کنید تا بتوانید آن‌ها را بیشتر با خود همراه کنید.

همیشه منتقد خودتان باشید
در آخر، شما باید بزرگترین منتقد خودتان باشید تا بتوانید انتقادهای دیگران را بپذیرید و در راستای بهتر شدن خودتان هرچه بیشتر قدم بردارید و تلاش کنید که خنداننده خلاقى باشید.




نظرات کاربران