در حال بارگذاری ...
مراسم بازگشایی سالن اصلی تئاتر شهر با حضور سید مجتبی حسینی برگزار شد

تجلی استعداد ، توانایی و دانش ایرانی
بهسازی تئاتر شهر با تاکید بر حفظ اصالت بنا

ایران تئاتر:سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بازگشایی سالن اصلی تئاتر شهر گفت: در تمام این فرآیند دشوار به تاکید مقرر بود تا اصالت بنا حفظ شود و به خاطرات نسل‌هایی که تجربه شیرین تماشا را به ذوق جان داشته اند خدشه‌ای وارد نگردد.

به گزارش ایران تئاتر، عصر دیروز مراسم بازگشایی سالن اصلی تئاتر شهر با حضور سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، شهرام کرمی مدیر مرکز هنر‌های نمایشی، حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان تئاتر در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شد.

سعید اسدی مدیر مجموعه تئاتر شهر در ابتدای این مراسم در سخنانی گفت: باید تاکید کنم آنچه که در این مدت اتفاق افتاده تجلی استعداد و توانایی و  دانش ایرانی است.  ما امشب علاوه بر اینکه این بازگشایی را گرامی می داریم، در واقع توان ایرانی و این افتخاری که متخصصان ایرانی در نوسازی، بهسازی، بازسازی و احیای بسیاری از امکاناتی که در این سالن برای مدتی به خوبی فعال نبودند و البته افزودن بخش هایی که به در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.. امیدوارم بتوانیم این نشاط را با همه شما قسمت کنیم و در آینده نزدیک هر چه بیشتر امکان اینکه این بزرگترین و حرفه ای ترین مجموعه های هنرهای نمایشی ایران حال بهتری داشته باشد این مجموعه از بزرگترین مجموعه هنرهای نمایشی ایران با تمامی امکانات در اختیار هنرمندان قرار بگیرد.

اسدی ادامه داد: وزارت ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی فرهنگ وهنر کشور علاوه بر تامین امکانات برای تولید آثار نمایشی باید زیر ساخت های لازم را نیز برای این اتفاقات فراهم کند و قاعدتاً آنچه در بخش توسعه ای این هدف باید صورت بگیرد در ساخت اماکن جدید توسط این وزارتخانه اتفاق می افتد، اما بازسازی و نوسازی  اماکن نیز جزو خواست هایی است که هم جامعه هنری دارد و هم از تعهداتی است که وزارت ارشاد باید پیگیر آن ها شود. در این مدت که مشغول نوسازی امکانات این سالن بودیم دفتر نظارت بر طرح های عمرانی فعال بودند و پشتیبانی شان از این اتفاق قابل قدردانی است.

حیدری معاون اداری مالی وزارت ارشاد گفت : پیش از اینکه در این برنامه حضور پیدا کنم در جلسه ای به اتفاق دکتر صالحی حضور داشتم و وزیر از این رویداد ابراز خرسندی کردند و خدا قوت گفتند خدمت همه دست اندرکاران این تلاش که زحمات بسیاری را متحمل شدند.

معاون اداری مالی وزارت ارشاد در ادامه مراسم  در ادمه سخنانش گفت:تئاتر شهر، مجموعه ای است که علاوه بر تولیدات فاخر و به نتایج گذاشتن آثار ماندگار از قدمت و چشم نوازی خاصی برخوردار است. موقعیت قرار گرفتن این مجموعه علاوه بر مطلوب بودن جلوه های بصری آن دسترسی آسان را برای هنرمندان به وجود آورده و بعضاً هم اثرات ناهنجاری به دلیل مجاورت با وسائط نقلیه متحمل شده. این مرکز فرهنگی کشور به دلیل قدمت همچنین ضرورت نوسازی و روزآمدی تجهیزات نیازمند توجه و تیمار مجدد است که این مهم با در نظر گرفتن همخوانی و مطابقت با سایر اجزای مجموعه در بازسازی سالن اصلی تئاتر شهر به طور ویژه لحاظ شده است. دقت در انتخاب و به کارگیری تجهیزات با کیفیت  و همچنین بهره گیری از دانشمندان و نخبگان ایرانی همواره مورد نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است. در این خصوص ضمن حفظ اصالت مجموعه تئاتر شهر از تجهیزات مدرن و کارآمد بهره گرفته ایم. مجموعه ای در خور اهالی هنر و فرهیختگان عرصه نمایش که علاوه بر خدمات رسانی مطلوب تر هنرمندان با هدف حمایت از تولید داخل و در جهت تاکیدات و فرمایشات مقام معظم رهبری قدم برداشته شد. این دستاورد علاوه بر اعتماد به توان و بنیه نیروهای جوان و قدرت علم و فناوری شرکت های ایرانی مانع خروج ارز از کشور نیز شده است. دستاوردی که در راستای رسالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت حمایت از هنرمندان و فراهم نمودن شرایط فعالیت بهتر و تسهیل روند تولید آثار فاخر تدارک دیده شده. آنچنان که بومی سازی تجهیزات همراه با تکنولوژی روز نقطه عطفی در بازسازی فضاهای فرهنگی هنری کشور است. این وزارتخانه مفتخر است که دوش به دوش هنرمندان و با همت عالی متخصصان ایرانی توانسته است نوسازی تجهیزات قلب تپنده هنرهای نمایشی کشور را احیا نماید. بازسازی ای که با وجود بودجه های محدود در حوزه فرهنگ با توجه به اینکه زمینه سازی و تکمیل زیرساخت های این حوزه جزء دولت تدبیر و امید با همه محدودیت ها به درستی و به نحو مطلوبی صورت گرفته. خرسندیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در این امر مهم سربلند و خدمتگذار عزیزان عرصه هنرهای نمایشی اعلام می کنیم.

اسدی در ادامه این مراسم گفت : یکی از اتفاقات خوب در تئاتر شهر تلاش برای بهبود خدمت رسانی به تماشاگران بوده و در سالن چهارسو نیز صندلی مناسبی وجود نداشت که خوشبختانه صندلی ها تغییر پیدا کرد. برای سالن اصلی ایده های مختلفی برای تعویض صندلی وجود داشت اما قرار شد تا شکل ظاهری آن حفظ شود تا تماشاگران خاطره ای که از آن دارند را از یاد نبرند. امکانات تعویض پرده سالن اصلی نیز از سوی مرکز هنرهای نمایشی رخ داد.

وی بیان کرد:مجموعه تئاتر شهر بخشی از معاونت هنری وزارت ارشاد است. ما همیشه به خوش رویی و پشتیبانی دکتر حسینی افتخار می کنیم.مجموعه اتفاقی که در سالن اصلی رخ داده این بوده که امکانات تاسیساتی ایراد داشته که این بخش اصلاح شده است، هم اکنون شرکت مشاوری در این مجموعه برای مطالعه وضعیت تئاتر شهر وجود دارد و تئاتر شهر یکی از مهم ترین مراکز گردهمایی هنرمندان است.

سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهور در این مراسم گفت :خوشحالم که شرکت ها و اساتید ما به نیازهای جامعه و کیفیت هنر جامعه کمک می کنند. این تجهیزات بومی شد و نگهداری و طراحی آینده آن توسط گروه کوچکی اتفاق می افتد. این گروه متشکل از آدم های خلاق است و نوآوری چیزی نیست که بتوان بر آن قیمت گذاری کرد. وظیفه ما حمایت از ‌شرکت های دانش بنیان است.

سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم بیان کرد:عمارت مدوری که از ارادت به تئاتر و اصالت هنر از زمین برخاسته و پایگاه تئاتر پایتخت شده به واقع تبلور تئاتر ایران است و تجسم ارجمندی هنرمندانی که تئاتر را زندگی می‌کنند. بی تردید تئاتر چونان تمامی هنر‌ها ستایش خدواند است و کارستانی که رستگاری انسان را نه در انزوا و عزلت که در گفتگو با با دیگران جستجو می‌کند. بدین خوی و خصلت، عمارت تئاتر شهر با ستون‌های رفیع سر به هم آورده و معماری مرکب از طرح و رنگ و نگاره‌های ایرانی اسلامی موید منش توحیدی تئاتر و گواهِ روشِ با هم بودن و برای هم بودن است. بدین شکل و شرح بجاست اگر این بنای ربناگو را پاس بداریم و سپاس گزار نمایشگرانی باشیم که به دشواری و رنج، مسئولیت مردمی خویش را ادا می‌کنند و فروتنانه به خوش احوالی مردمان و خوش فرجامی خویش می‌اندیشند.حفظ و نگهداشت چنین سازه و سازمانی بیش و پیش از وظیفه سازمانی، اولویتی است که هم پایی و همراهی همه متولیان شهری و متصدیان اجتماعی را طلب می‌کند. آنچه که در برنامه ریزی و طراحی فضا‌های عمومی شهری می‌تواند در تثبیت ارزش‌ها و تقویت آئین ها و آداب، سنت‌ها و تعریف الگو‌های اجتماعی نقش مانایی داشته باشد، ایجاد، احیا و ارتقا اماکنی است که در توجه بخشی و تمرکز بر فضلیت‌های زیست جمعی موثرند و از تفرد نقش و تمایز اثر بهره مند.خوشحالم که در این ایام اقبال به فرهنگ، موجب توجه به موقعیت خاص و همسایگی تالار وحدت و تئاتر شهر زمینه ساز اقدامات شایسته‌ای شده که می‌تواند در تکریم هنر و هنرمند و ترغیب مردمان هنرخواه موثر افتد. بهسازی و بازسازی مجموعه تئاتر شهر همواره از الویت‌های عمرانی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است و می‌دانیم این مجموعه که پیوسته میزبان گروه‌های نمایشی و اجراهای تئاتری است به واسطه کهولت سن و تراکم کاربری به مراقبت، ملاحظات و تجهیزات مضاعف نیازمند است. سیل مشتاقان و جمع ارجمند هنرمندان که همواره در سودای اجرایی در تئاترشهر بوده اند در بیشتر اوقات بیش از ظرفیت سازه و ساختار بنا بوده و دغدغه جدی تمامی همکارانِ خدوم و خالص من در جای جای وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، چه در معاونت هنری و چه در معاونت توسعه مدیریت، چه در اداره کل هنر‌های نمایشی و چه در دفتر نوسازی طرح‌های عمرانی، همه و همه بر این مستقر است که هم نواقص به درستی شناخته شود، هم الویت‌های اجرایی تئاتر و هم مولفه‌های ایمنی و خدمات رفاهی. مایه خوشحالی است که این تامل و تدبیر با ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان ایران در هم آمیخت و نتیجه این حُسن انتخاب و حُسن عملکرد، انشالله مایه مباهات تمام دست اندرکاران باشد. بازگشایی سالن اصلی تئاتر شهر و سیستم‌های جدید بکار گرفته شده در آن، چه در صحنه و چه در جایگاه مخاطبان به باور من تعظیمی است به پایگاه هنرمندان گرامی و مخاطبان شریفی که انگیزه تولید و اشتیاق مسئولان هستند. در تمام این فرآیند دشوار به تاکید مقرر بود تا اصالت بنا حفظ شود و خاطرات نسل‌هایی که تجربه شیرین تماشا را به ذوق جان داشته اند خدشه‌ای وارد نگردد. فروتنانه آرزو می‌کنم که تئاتر شهر این قلب تئاتر ایران، باشکوه و هیمنه تمام بپاید و بماند و قدران شکیبایی هنرمندان نجیب تئاتر هستم و سپاسگزار همه دست‌ها و دل هایی که در مقدمات و موخرات این بازگشایی از جان مایه گذاشتند. ختام سخن را در این «صحنه» به «نور» کلام حافظ چراغان می‌توان کرد:معاشران گره از زلف یار باز کنید/
شبی خوش است بدین قصه اش دراز کنید/حضور خلوت انس است و دوستان جمع اند/ وان یکاد بخوانید در فراز کنید.

 در بخش پایانی این مراسم نیز دور علی مسئول پروژه بهسازی سالن اصلی تئاتر شهر گفت : خوشحالم که این بازسازی بدون حادثه اتفاق افتاد. وزارت ارشاد به شرکت ما اعتماد کرد و کسی فکر نمی کرد یک شرکت ایرانی این کار را انجام دهد زیرا همواره شرکت های خارجی فعالیت داشتند. پرسنل تئاترشهر باور نمی کردند که دانشجویان این کار را انجام دهند ولی با گذشت مدتی آن ها نیز اعتماد کردند. قرارداد ما شهریور سال پیش بسته شد و ما شروع به ساخت و نمونه سازی تجهیزات تئاتری اقدام کردیم، طرح ها را دوستان معاونت عمرانی دیدند و قرار شد سالن را به ما تحویل دهند. بهمن ماه سالن را تحویل گرفتیم ولی به دلیل نمایش ها نتوانستیم کار را کامل کنیم و از 15 خرداد کار به صورت شبانه روزی انجام شد.

وی ادامه داد: امروز ما در این سالن تجهیزاتی داریم که همانند سالن‌های خارجی و امکانات زیادی در آن قرار داده شده است. پل نوری بزرگ ۱۶ متر طول دارد و نزدیک به ۱۹ و بیشتر پروژکتور در آن قرار داده می‌شود؛ حرکت سینوسی در پرده‌های نمایش برای اولین بار در ایران انجام شده،غیب شو از تجهیزات جدید سالن است. لیفت، صحنه دکور‌ها را بالا و پایین می‌کند منتهی پیش از این خوب کار نمی‌کرد و حال یک پلت فرم قفل شو به آن اضافه کردیم. قسمت جلویی صحنه، لیفت صحنه و مختص ارکستر است که پیش از به درستی کار نمی‌کرد. علاوه بر این پرده‌ها توسط سیستم کنترل می‌شود. زمانی که یک پروژه انجام می شود به دست اندرکاران تبریک می گویند ولی تبریک اصلی به مدیران است که به شرکت های ایرانی اعتماد می کنند.

 

 




مطالب مرتبط

نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی

بازی رو به پیش عشق و سیاست
نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی

بازی رو به پیش عشق و سیاست

رضا آشفته: نمایش «فردریک» نوشته امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی که آذر و دی در سالن اصلی تئاتر شهر میزبان مخاطبان است، درباره تئاتر و به شیوه پسامدرن است که در آن زندگی یک بازیگر قرن نوزدهم فرانسه ...

|

در گفت‌وگو با عباس غفاری مطرح شد

اجراهای محیطی؛ فرصتی به جوانان بااستعداد برای تولید تئاتر
در گفت‌وگو با عباس غفاری مطرح شد

اجراهای محیطی؛ فرصتی به جوانان بااستعداد برای تولید تئاتر

عباس غفاری، دبیر هنری اجراهای محیطی می‌گوید از سرگیری اجراهای محیطی پس از یک وقفه ده‌ساله فراهم کردن دوباره شرایط تولید برای جوانان بااستعداد و معرفی آن‌ها به جامعه هنری است.

|

نظرات کاربران