در حال بارگذاری ...
مدیرعامل خانه تئاتر در گفت‌وگو با ایران تئاتر مطرح کرد

طرح مسئله درآمد سلبریتی‌ها همجه‌ای بی‌پایه و ساختگی است

شهرام گیل آبادی در خصوص طرح مسئله حضور سلبریتی ها در فعالیت های هنری گفت: شاهد هجمه‌ای هستیم که تنها شامل کمتر از نیم درصد از هنرمندان می‌شود و از سوی دیگر اساساً در حوزه فعالیت های تئاتری کمترین مصداق و موضوعیتی ندارد.  

شهرام گیل آبادی کارگردان تئاتر و مدیرعامل خانه تئاتر در گفت و گو با ایران تئاتر در خصوص حواشی اخیر که بعضی جریان ها به دنبال زمزمه های لغو معافیت مالیاتی فعالیت های فرهنگی هنری و در ارتباط با حضور سلبریتی ها و درآمدهای آنان دنبال کرده اند، بیان کرد: موضوع حضور و فعالیت هنری سلبریتی ها مسئله ای کاملاً سیاسی، بی پایه و ساختگی است. چرا که در این ارتباط  شاهد هجمه‌ای هستیم که تنها شامل کمتر از نیم درصد از هنرمندان می‌شود و از سوی دیگر اساساً در حوزه فعالیت های تئاتری کمترین مصداق و موضوعیتی ندارد.  به نظر من این اقدامی فریبکارانه است که با نزدیک شدن به انتخابات و شدت گرفتن فرآیندهای سیاسی مطرح می شود. بعضی جریان ها با طرح این موضوع در حال لطمه زدن به فرهنگ کشور هستند و  عوارض چنین  ندانم کاری هایی  به طور مستقیم  به فرهنگ و هنر کشور باز خواهد گشت. به زعم من این موضوعی ساختگی است؛ با این هدف که اذهان عمومی جامعه را نسبت به جامعه فرهنگی و هنری آلوده و مخدوش کنند و سوءتفاهم هایی را دامن بزنند که در نهایت موجب شکاف و افتراق میان مردم و هنرمندان شود و آن ها را در مقابل هم قرار بدهد. اما باید بدانند که هنرمندان از بدنه همین مردم و اجتماع هستند و بده بستان های فرهنگی و هنری میان آن ها از جنس همدلی و و روابط عاطفی مستحکم است.  

مدیرعامل خانه تئاتر در بخشی دیگر از سخنانش در ارتباط با سهم فعالیت های فرهنگی و هنری از بودجه سالانه کشور تصریح کرد: بند «ل» ماده 139 به 250 فرایند هنری و فرهنگی برمی گردد. بودجه فرهنگی ما در بودجه کل کشور فقط شش دهم درصد است. این در حالی است که بر اساس آمار رسمی 40 درصد از بودجه کل کشور شامل بحث فرار مالیاتی است و شش دهم درصد معافیت مالیاتی که به فعالیت های فرهنگی و هنری اختصاص داده شده در مقابل این ارقام حتی قابل ذکر نیست و به شوخی شبیه است.  

این کارگردان تئاتر در ادامه سخنانش نیز در خصوص دشواری های اقتصادی که جامعه هنرمندان تا پیش از این نیز با آن دست به گریبان بوده، بیان کرد: در حال حاضر شاهد هستیم که از یک سو فرآیند پشتیبانی و حمایتی از فعالیت های فرهنگی و هنری نادیده گرفته می شود و از سوی دیگر فشارهای متعددی به لحاظ مادی و معنوی بر جامعه هنری وارد می آید. نکته قابل تامل این است که هنرمندان ما در حال حاضر با در نظر گرفتن حقوق یک میلیون و پانصد هزار تومانی که بر اساس مصوب بازنشستگی و تامین اجتماعی تنظیم شده،  امروز اساساً در زیر خط فقر و فلاکت دارند زندگی می کنند؛ و این طرح لطمه بزرگی به فرهنگ کشور وارد می کند. در همه جای دنیا تمامی امور حول محور فرهنگ شکل می گیرد و در همه کشورها از فرهنگ و هنر حمایت می شود، ولی ما که شعار انقلاب فرهنگی داریم متاسفانه با طرح های غیرکارشناسی و سیاسی قشری به فرهنگ مان لطمه می زنیم.

گیل آبادی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به عوارض و آسیب های عدم حمایت از فعالیت های فرهنگی و هنری بیان کرد: متاسفانه فرآیندی که در حال حاضر در پیش گرفته شده نه تنها پشتوانه کارشناسی ندارد، بلکه خیانتی در حق فرهنگ و هنر کشور است. چنین طرح های حساب نشده ای تئاتر را  به سمت یک ورشکستگی جدی می برد. این در شرایطی اتفاق می افتد که علیرغم وجود خانواده بزرگ و  بدنه 150 هزار نفری تئاتر کشور، در حال حاضر سالانه تنها حدود 11 تا 13 هزار نفر از اعضای این خانواده می توانند فعالیت تئاتری داشته باشند. از بعد دیگر حتی پیش از طرح مسائلی چون معافیت مالیاتی، گردش مالی کل حوزه تئاتر کشور کمتر از 10 میلیارد تومان و بودجه حمایتی قابل جذب آن هم کمتر از یک و نیم میلیارد تومان برآورد شده است. به این ترتیب واضح است که در چنین وضعیتی با لغو معافیت مالیاتی نه تنها همین اندک فرصت های موجود از فعالان تئاتری گرفته خواهد شد، بلکه شاهد لطمه خوردن به فرهنگ و هنر و توسعه فکری کشور هم خواهیم بود. معتقدم در چنین فرآیندی تئاتر را به سمت فلاکتی سوق می دهیم که برون رفت از این فلاکت بسیار دشوار و شاید هم غیرممکن خواهد بود.      

 




مطالب مرتبط

در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود
در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود

احمد محیط طباطبایی، رییس ایکوم در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» که به مناسبت شب یلدا و آغاز فصل زمستان در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت یلدا مطابق همه آن چیزی بوده که در فرهنگ ایران بوده است و آن این‌که تاریکی به‌روشنی رسیده؛ شب به‌روز ختم شده و امید در پس ناامیدی متولد ...

|

انجمن مدرسان خانه تئاتر برگزار می‌کند

نشست تخصصی با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی»
انجمن مدرسان خانه تئاتر برگزار می‌کند

نشست تخصصی با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی»

انجمن مدرسان خانه تئاتر با همکاری مرکز آموزش، پنجمین و آخرین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی اکوسیستم تئاتر را با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی» برگزار می‌کند.

|

با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان زنده‌یاد صادق صفایی

کتابخانه هنرمند فقید، در سالروز تولدش به خانه تئاتر اهدا شد
با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان زنده‌یاد صادق صفایی

کتابخانه هنرمند فقید، در سالروز تولدش به خانه تئاتر اهدا شد

بیش از دو سال از درگذشت صادق صفایی، هنرمند تئاتر و سینما و مدرس دانشگاه می‌گذرد و روز گذشته، هم‌زمان با سالروز تولد او، کتابخانه شخصی‌اش به خانه تئاتر اهدا شد.

|

نظرات کاربران