در حال بارگذاری ...
ابراهیم حسینی در گفت‌وگو با ایران تئاتر

تئاتر فجر تنها جشنواره جهان است که مسابقه پوستر برگزار می‌کند

ابراهیم حسینی مدیر بخش مسابقه پوستر و اقلام تبلیغی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ایران تئاتر گفت: جشنواره تئاتر فجر تنها جشنواره تئاتری در جهان است که مسابقه پوستر و عکس تئاتر را برگزار می کند و باید این فرصت را غنیمت دانست و از آن محافظت کرد.

امسال یازدهمین دوره‌ای است که بخش پوستر به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اضافه شده و این بخش بعد از این سال‌ها کاملا شناخته شده است. بخش سایر اقلام تبلیغاتی نیز امسال در قالب مسابقه به جشنواره اضافه شده‌اند.ابراهیم حقیقی، آرش تنهایی و اشکان قازانچائی پوسترهای رویدادها و اجراهای نمایشی و قباد شیوا، مازیار تهرانی و بهراد جوانبخت داوری سایر اقلام تبلیغاتی ارسال شده به دبیرخانه سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را بر عهده داشته اند. در ارتباط با کارکردها و کم و کیف این بخش از جشنواره با ابراهیم حسینی مدیر بخش مسابقه پوستر و اقلام تبلیغی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت‌وگویی صورت گرفته که در ادامه می خوانید.  

 

فراخوان و نحوۀ پذیرش آثار این دوره از مسابقه پوستر و اقلام تبلیغی چگونه پیش رفت؟

در این دوره از مسابقه و نمایشگاه پوسترهای تئاتر  به باور هیات داوران جهشی کیفی را شاهد بودیم. در فراخوان مسابقه این دوره بر خلاف سال های قبل که هر هنرمند مجاز به ارسال 10 اثر بود، این تعداد به عدد 7 کاهش یافت و موجب شد تا طراحان در انتخاب بهترین آثار خود برای ارسال به مسابقه پوستر دقت و وسواس بیشتری به خرج دهند. همانطور که مخاطبین این جشنواره اطلاع دارند، منتخب اقلام تبلیغی تئاترها نیز برای دومین دوره در سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر ارائه می شود و علیرغم اینکه شرایط حضور آثار در فراخوان این بخش به طور شفاف و واضح مشخص شده بود، شاهد این بودیم که در مواردی به جای سازندگان و طراحان این اقلام بخش هایی دیگر از گروه های نمایشی اقدام به ارسال آثار کرده بودند. در فراخوان این بخش که اقلامی چون تیزرها و تبلیغات محیطی نمایش ها را در بر می گیرد، به وضوح تصریح شده که تنها سازندگان این آثار مجاز به ارائه اثر در این بخش هستند. علاوه بر این به شکل اصولی هم صحیح به نظر نمی رسد که بخش هایی دیگر از گروه های تئاتری هرچند مشارکت هایی در تولید این اقلام داشته باشند اقدام به ارسال آن ها کنند؛ در حالی که بنا بر تعریف ها و استانداردها به عنوان پدیدآورنده این آثار شناخته نمی شوند.

 

بعد از یک دهه فعالیت این بخش از جشنواره امروز می شود از تثبیت آن در فضای تئاتری کشور حرف زد؟

نکته مهم این است که جشنواره تئاتر فجر تنها جشنواره تئاتری در جهان است که مسابقه پوستر و عکس تئاتر را برگزار می کند و باید این فرصت را غنیمت دانست و از آن محافظت کرد. بیشتر از 10 سال زمان و انرژی صرف شده تا این بخش امروز در جشنواره تئاتر فجر تثبیت شود و به سرانجام برسد. بر همه آن هایی که در طی این سال ها به نحوی در این رویداد مشارکت و حضور داشته اند واجب است که رد حفظ و تداوم آن بکوشند و اجازه ندهند تصمیم گیری های شخصی و برخی حاشیه سازی ها موجب شود تا این روند تضعیف یا متوقف شود.  

 

مسابقه و نمایشگاه سالانه عکس پوستر چه داده هایی را در ارتباط با فضای تئاتر ما در اختیار می گذارد؟

نکته بسیار مهم و خوشحال کننده این است که بخش مسابقه پوسترهای تئاتر مخاطبینی از سرتاسر ایران دارد و هنرمندان از نقاط مختلف کشور در این رویداد مشارکت دارند. این امر نشان دهنده این است که فعالان تئاتر دیگر شهرها و استان های کشور نیز به پوسترهای تئاتر بها می دهند. اساساً ما از طریق دنبال کردن پوسترهای تئاتر می توانیم متوجه شویم که فعالیت تئاتری در کدام شهرهای ایران پویاتر است. در حقیقت پوستر تئاتر در این ارتباط دارد نقش خود را خیلی خوب بازی می کند و با رصد پوسترهای تئاتر حتی می توانیم اطلاعات آماری سودمندی از تعدد و مختصات اجرای نمایش ها در شهرها و استان های مختلف کشور به دست بیاوریم. امروز شاهد هستیم که فعالان تئاتری در سراسر کشور حتی برای تک اجراها و رخدادهایی چون نمایشنامه خوانی ها جشنواره ها سفارش پوستر به طراحان می دهند و این نشانه ارزش گذاری ویژه کارگردانان و گروه های نمایشی به این امر است.   

 

اساساً جایگاه و نقش پوستر در ارتباط با فعالیت ها و رخدادهای تئاتری چیست؟

تئاتر در حقیقت وابسته به پوسترها به عنوان سندهای بصری فعالیت های نمایشی است. در هر حال پوسترها در بخشی از کارکرد خود رساندن پیام آثار نمایشی امروز ما به آیندگان را نیز بر دوش دارند و با در نظر گرفتن اینکه تئاتر هنری است که در مقاطع زمانی محدود بروز و ظهور پیدا می کند، پوستر تئاتر نقشی جدی در ثبت و ضبط و انتقال مختصات آن را بر عهده دارد. در تمام نقاط دنیا پوستر تئاتر از جایگاهی ویژه برخوردار است . کیفیت های خاصی را دنبال می کند؛ به این دلیل که سفارش دهنده اش تئاتر است و با ادبیات و هنری فاخر سر و کار دارد. در میان هنرهای بصری هم می بینیم که پوستر تئاتر در تمام جهان جذابیت خاص خود را دارد . در کشور ما هم پوستر تئاتر چنین جایگاهی یافته است و فکر می کنم بیشتر از یک دهه یعنی یازده دوره برگزاری متوالی نمایشگاه و مسابقه پوستر جشنواره تئاتر فجر در این مسیر بی تاثیر نبوده است؛ چرا که با برگزاری نمایشگاه سالانه پوسترهای تئاتر در هر حال قضاوتی بر روی آثار طراحان صورت می گیرد و نمونه های شاخص و برگزیده این آثار در قالب کتاب های سالانه معرفی و ثبت می شوند. باید این نکته را در نظر گرفت که پوسترهای تئاتر در کنار کارکردهای اطلاع رسانی شان در حقیقت آثاری تجسمی به شمار می آیند و کارکرد بلند مدت دارند. برای نمونه امروز شما وقتی به پوسترهای مرتضی ممیز که پنجاه سال پیش طراحی شده رجوع می کنید در حقیقت با اثری هنری روبه رو هستید که جنبه های زیبایی شناسانه آن هم به عنوان بخشی از فرهنگ بصری ایران بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر این وقتی یک پوستر با رویکردهای خلاقانه طراحان زبردست ما طراحی می شود حتی وقتی سال ها از زمان خلق آن بگذرد بارها و بارها و هر وقت که به آن ها رجوع می شود در حقیقت آثاری را که پوسترها در ارتباط با آن ها طراحی شده را به خاطر می آورند و برای همیشه محملی برای یادآوری آثار و رخدادهای ارزشمند فرهنگی ما می شوند.  

 

در ارتباط با کارکرد پوسترهای تئاتر در فضای فرهنگی کشور با چه مسائلی روبه رو هستیم؟

عارضه ای عمومی که در ارتباط با پوسترهای تئاتر با آن روبه رو هستیم محمل های نصب و ارائه پوسترها است. امروز شاهد هستیم که طراحان پوستر تئاتر آثاری خلاقانه و درخور توجه را خلق می کنند، اما اصل مهم این است که پوسترها باید به نحوی مناسب در معرض دید مخاطبان قرار بگیرند و صرفاً نباید به فضای مجازی بسنده کرد. پوستر باید به صورت چاپ شده و در مکان ها و جایگاه های اختصاصی و مناسب  در معرض دید مخاطب قرار بگیرد تا بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد. متاسفانه در حال حاضر چنین شرایطی برای ارائه پوسترها فراهم نیست . امروز می بینیم که کل تبلیغات محیطی رویدادهای هنری ما پشت شیشه کتابفروشی ها و کافه های حد فاصل چهارراه ولیعصر تا میدان انقلاب خلاصه می شود و حتی در این عرصه ها هم به دلیل فشردگی و تعدد اعلان ها نمایش و ارائه صحیحی از آن ها صورت نمی گیرد. به این ترتیب پوسترها بخش بزرگی از تاثیرگذاری خود را از دست می دهند و دیگر نمی توان انتظار داشت مخاطب را به سالن های تئاتر بکشانند. این در حالی است که اساساً یکی از وظایف اصلی پوستر اطلاع رسانی و تبلیغ است و زمانی می تواند این وظیفه را به خوبی انجام دهد که به شکلی صحیح ارائه و دیده شود.

 




نظرات کاربران