در حال بارگذاری ...
پس از یک دهه تلاش و به همت جهانگیر نصری اشرفی

مجموعه پنج جلدی دانشنامه  تبرستان و مازندران عرضه می‌شود

مجموعه پنج جلدی دانشنامه  تبرستان و مازندران حاصل ده سال تلاش جهانگیر نصری اشرفی و  ۱۲۰۰ چهره‌علمی  ایران و جهان همراهش در فرهنگخانه مازندران در فروشگاه های شهر کتاب و کتابفروشی های معتبر عرضه می شود. 

به گزارش ایران تئاتر چاپ دانشنامه تبرستان و مازندران که کار تدوین و گردآوری آن از حدود ۱۰ سال پیش به طور رسمی در فرهنگخانه مازندران آغاز شد، در آخرین روزهای اسفند انجام شد ولی شرایط کرونایی مانع از توزیع آن شد.
این مجموعه پنج جلدی نخستین دائرة‌المعارف جامع مازندران است و با تلاش بیش از هزار و ۲۰۰ مؤلف و دانشور طی حدود یک دهه فعالیت گردآوری شده است و اکنون از سوی نشر نی آخرین مرحله چاپ آن نیز انجام شد و آماده عرضه به بازار کتاب است.
گسترهٔ فرهنگی مورد بررسی در این دانشنامه شامل استان مازندران، غرب استان گلستان (استرآباد)، شمال استان البرز (طالقان و روستاهای منطقهٔ تاریخی لورا)، شمال شرقی استان تهران (قصران، شمیرانات، لواسان، دماوند و فیروزکوه)، شمال استان سمنان (سنگسر، شهمیرزاد، سرخه، افتر و لاسگرد)، شرق استان گیلان (فرهنگ دیلمان و اشکورات) و شمال استان قزوین (فشگلدره و الموت) است، اما تمرکز محوری بر میراث معنوی و مادی استان کنونی مازندران قرار دارد. تألیف این دانشنامه از سال ۱۳۸۰ آغاز شد. اما ساختار مبنایی و نظام‌مند آن از سال ۱۳۹۰ در فرهنگخانه مازندران با گردآوری و تدوین مجموعه با مدیریت احمد محسن‌پور قادیکلایی و با سرپرستی جهانگیر نصری اشرفی آغاز شد.
دانشنامه تبرستان و مازندران حدود ۱۸۰۰ سرفصل و نزدیک به ۹۰ هزار مدخل دارد که در ۲۶ فصل سامان یافته و ۱۲۰ هزار قطعه عکس را نیز در بر می‌گیرد. در تدوین دانشنامه نزدیک به ۱۲۰۰ نفر از چهره‌های علمی مازندران، ایران و جهان در قالب ۲۰ کارگروه نقش داشته‌اند. تمامی مدخل‌های این مجموعه به زبان فارسی منتشر شده‌اند، اما برخی جلدها به دو زبان انگلیسی و فارسی نوشته شده‌است.
جلد نخست مجموعه دیباچه آن است که در آن به طور کامل درباره دانشنامه شرح داده شده است. در جلد دوم سرفصل‌های تاریخ، اقوام، جغرافیای طبیعی و محیط زیست، باستان‌شناسی و معماری قرار دارد.
جلد سوم به سرفصل‌های شهرستان‌ها و شهرها، نظام‌های اداری، آموزشی و فرهنگی، اقتصاد و نام‌آوران پرداخته شده است. جلد چهارم مربوط به سرفصل فرهنگ و مردم‌نگاری در حوزه فرهنگ ناملموس و فرهنگ ملموس است و جلد پنجم به سرفصل‌های زبان، ادبیات، موسیقی، رسانه و ارتباطات و افزوده‌های دیگر اختصاص دارد.
 این مجموعه ارزشمند که با توجه به ارائه اطلاعات جامع راجع به افراد ، وقایع و ... منبع بسیار گرانبهایی برای محققین و نویسندگان است پس از چند سال تلاش و انتظار با کمک تعدادی از خیران و همراهی مؤلفان و همکاری نشر نی چاپ و عرضه شده است .




نظرات کاربران