در حال بارگذاری ...
نگاهی به تقویم متولدین اولین ماه از سومین فصل سال

مهر؛ ماه اساتید برجسته

ایران تئاتر: هفتمین ماه سال، زادروز هنرمندان تئاتری بسیاری است. هنرمندانی که هریک در برهه‌ای، به عنوان تاثیرگذارترین هنرمندان تئاتر شناخته شده‌اند.

به گزارش ایران تئاتر، هنرمندان و اساتید برجسته متعددی در  ماه مهر متولد شده اند. هنرمندانی که هر یک از آن‌ها صاحبِ سبک و شیوه خاصی در آثارشان هستند و همواره از آنها به عنوان مولف و اساتید هنر نمایش یاد می شود. کمتر هنردوست و مخاطبی وجود دارد که نام اشخاصی همچون فردوس کاویانی، انوشیروان ارجمند، هما روستا، حسین محب اهری، حمید جبلی و... به گوشش نخورده باشد و یا آثار فاخر آنها را در دنیای تئاتر به یاد نیاورد. با توجه به اهمیت تقویم تئاتری ایران، در ادامه نگاهی خواهیم داشت به کارنامه کارگردانان، بازیگران و نویسندگان و هنرمندان تئاتری صاحب‌نامی که در مهر ماه متولد شدند.

 

پریسا مقتدی؛ بازیگر و کارگردان
پریسا مقتدی متولد یک مهر ۱۳۴۹ در شیراز بازیگر و کارگردان تئاتر، مدیر سابق مجموعه تئاتر شهر و مدیر کنونی مجموعه تئاتر سنگلج است. او لیسانس برنامه‌ریزی شهری از دانشگاه شیراز و فوق‌لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشکده هنر و معماری دارد و فارغ‌التحصیل دوره یک‌ساله فیلم‌سازی انجمن سینمای جوان ایران و دوره یک‌ساله بازیگری از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس است. ریاست فرهنگسرای سرو، مدیر هنری فرهنگسرای سرو(بانو) و مسئول انجمن نمایش فرهنگسرا، مدیر هنری تالار هنر، عضو هیئت مؤسس انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر، سرپرست مجموعه تئاتر شهر و مدیر تالار هنر از دیگر مسئولیت‌های وی بوده است. از جوایز او می‌توان به دریافت جایزه کارگردان برگزیده (به طور مشترک) برای نمایش «همسران» از جشنواره قطعات نمایشی دانشجویان، دریافت جایزه دوم کارگردانی برای نمایش «ملکه‌های فرانسه» از جشنواره تئاتر سراسری دانشجویی، دریافت جایزه بازیگر برگزیده از جشنواره سراسری تئاتر دانشجویی اصفهان و دریافت جایزه بازیگر برگزیده از جشنواره سراسری تئاتر دفاع مقدس تهران اشاره کرد. از آثاری که مقتدی ایفای نقش کرده می‌توان به نمایش‌های تانگوی تخم مرغ داغ، حریم، کوکوی کبوتران حرم، دایره گچی قفقازی، لالایی، عروسک فرانسوی و سریال لیسانسه‌ها اشاره کرد.

 

سیامک احصایی؛ طراح صحنه و لباس، بازیگر و کارگردان
سیامک احصایی زاده ۲ مهر ۱۳۳۶ در آبادان بازیگر، کارگردان و طراح صحنه و لباس است. وی فارغ‌التحصیل نقاشی از دانشگاه کلیولند اوهایو آمریکا است. احصایی فعالیت سینمایی را با طراحی صحنه و لباس فیلم دشمن (۱۳۷۴) به کارگردانی عباس بابویهی آغاز کرد. وی همچنین در طراحی صحنه و لباس تئاتر و سریال‌های تلویزیونی فعالیت داشته است. از آثاری که او در آن‌ها ایفای نقش کرده می‌توان به امکان مینا، حوض نقاشی، روی خط صفر، آفتاب بر همه یکسان می‌تابد و کارگران مشغول کارند اشاره کرد. احصایی سال گذشته نمایش آکواریوم را در تئاتر شهر به صحنه برد.

 

فردوس کاویانی؛ بازیگر
فردوس کاویانی زاده ۳ مهر ۱۳۲۰ درکرمان بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است. وی همچنین در رشته شیمی در برلین تحصیل می‌کرد که آن را نیمه کاره رها کرد، بازی در تئاتر را از سال ۱۳۴۰ آغاز کرد و بازی در سینما را از سال ۱۳۵۱ با فیلم «تجاوز» به کارگردانیحمید مصداقی شروع کرد. از معروفترین فیلم‌های او می‌توان به شهر قصه، اجاره‌نشین‌ها، بانو، میکس، سگ‌کشی و سریال‌های همسران و آژانس دوستی اشاره کرد. او آخرین بار در سال ۱۳۹۳ در تانگوی تخم مرغ داغ ایفای نقش کرد.

 

هما روستا بازیگر، مترجم و کارگردان
هما روستا ۴ مهر ۱۳۲۵ در تهران متولد و ۴ مهر ۱۳۹۴ دار فانی را وداع گفت. او بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر، کارگردان و مترجم بود. او برای بازی در فیلم ملک خاتون برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره هنری ادبی روستا، برای بازی در تله تئاتر شعبده‌باز برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره سیما، برای بازی در فیلم‌های تمام وسوسه‌های زمین و از کرخه تا راین نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر و برای پرنده کوچک خوشبختی نامزد دریافت لوح زرین جشنواره فیلم فجر و برای بازی در لژیون نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از سومین جشن خانه سینما شد. هما روستا مدرک فوق لیسانس خود را از دانشکده هنرهای دراماتیک بخارست رومانیگرفت. او در سال ۱۳۴۹ به ایران بازگشت و در رشته شیمی مشغول به تحصیل شد ولی آن را نیمه تمام گذاشت. اولین حضور او در سینما با فیلم دیوار شیشه‌ای به کارگردانی ساموئل خاچیکیان در سال ۱۳۵۰ رقم خورد. سال ۱۳۵۱، هما روستا که در دانشکده هنرهای دراماتیک مشغول تدریس بود، نمایش باغ وحش شیشه‌ای تنسی ویلیامز را با بازی دانشجویان آن دانشکده کارگردانی نمود. از جمله کسانی که با روستا در این نمایش همکاری داشتند می‌توان از امید جوهری، بدری بدیعی، مهشید افشارپناه و ناصر آقایی نام برد. پس از انقلاب در سال ۱۳۶۵، هما روستا در فیلم گزارش یک قتل به کارگردانی محمدعلی نجفی ایفای نقش نمود و در سال ۱۳۶۶ در فیلم پرنده کوچک خوشبختی پوران درخشنده بازی کرد. هما روستا دهه ۱۳۷۰ را با بازی در فیلم ممتاز مسافران کارِ بهرام بیضایی (۱۳۷۰) آغاز نمود و در ۱۳۷۱ در فیلم از کرخه تا راین ابراهیم حاتمی‌کیا به ایفای نقش پرداخت. در ۱۳۸۳ نمایش زمستان، نوشته امید سهرابی را روی صحنه برد و در ۱۳۸۴ نیز نمایش سانتاکروز ماکس فریش را با ترجمه‌ای از خودش کارگردانی کرد.[۷] دیگر نمایش او آنتیگون در نیویورک نام دارد که در ۱۳۸۶ روی صحنه برد. بازگشت مجدد روستا به تلویزیون با سریال ترانه مادری در سال ۱۳۸۷ رقم خورد.

 

سید محمد مساوات؛ کارگردان و نمایشنامه نویس
سید محمد مساوات زاده پنج مهر ۱۳۶۱ در تهران نقاش، نویسنده و کارگردان تئاتر است. او فعالیت‌های هنری خود را ابتدا از نقاشی آغاز نموده و تا قبل از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی فراوانی شرکت کرد. پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده هنر و معماری در رشته نقاشی، به کارگردانی تئاتر در همان دانشگاه تغییر رشته داد و نمایش‌های متعددی را روی صحنه برد. او در سال‌های فعالیت تئاتری خود موفق به دریافت جوایز متعددی در حوزه‌های نویسندگی و کارگردانی تئاتر شد. از آثار او می‌توان به آقای بکت سکسکه فراموش نشود، ارتش میرزا ملکم خان خانبلوکی، این روبان سیاه، عکس اتفاق عزیز، بازیخانه قیاس الدین مع الفارق، قصه ظهر جمعه، خانه وا ده، بیضایی، یافت‌آباد، بی‌پدر، این یک پیپ نیست و قرب آن گاه  اشاره کرد.

 

احمد آقالو؛ بازیگر
احمد آقالو زاده ۹ مهر ۱۳۲۸ در قزوین و درگذشته ۳ آذر ۱۳۸۷ در تهران، بازیگر تئاتر، سینما، تلویزیون و صداپیشه بود. او دانش‌آموخته تئاتر در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود. با بازی در فیلم دادشاه در ۱۳۶۲ به‌عنوان بازیگر به سینما وارد شد. آخرین فیلم سینمایی‌اش پاداش بود که در سال ۱۳۸۷ در آن بازی کرد. یکی از به‌یادماندنی‌ترین نقش‌های آقالو، بازیگری در نقشکاتب در مجموعه تلویزیونی افسانه سلطان و شبان به کارگردانی داریوش فرهنگ بود. آقالو در دوبلاژ، رادیو، بازی در تئاتر و مجموعه‌های مختلف تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی فعالیت داشت. دو بار نامزد جایزه جشنواره بین‌الملی فجر شد؛ یک بار در دوره بیست و یکم به‌عنوان نقش اول مرد در گاهی به آسمان نگاه کن و یک بار هم در دوره هشتم به‌عنوان نقش دوم مرد در تمام وسوسه‌های زمین.

 

سعید کشن فلاح؛ کارگردان
سعید کشن‌فلاح زاده ۹ مهر ۱۳۳۵ و درگذشته 24 مهر ۱۳۹۵ کارگردان تئاتر، استاد دانشگاه هنر و بازیگر بود. وی دبیر جشنواره تئاتر فجر، رئیس دانشگاه هنر تهران و مدیر دفتر هنرهای نمایشی حوزه هنری بود.کشن‌فلاح با همراهی با محسن مخملباف، مجید مجیدی، رسول ملاقلی پور، کمال تبریزی و محمدرضا هنرمند تشکیلاتی به اسم حوزه اندیشه و هنر اسلامی را بنیان نهاد. از آثار او می‌توان به واتسلاو، مرگ آوا، حکم دادگاه، روشنایی تیره، بی‌ریشه، لیرشاه، تیر غیب، صابرین و خواستگاری اشاره کرد.

 

اکبر رادی؛ نمایشنامه نویس
اکبر رادی زاده ۱۰ مهر ۱۳۱۸ در رشت و درگذشته ۵ دی ۱۳۸۶ در تهران نمایشنامه‌نویس و داستان‌نویس معاصر بود. وی در سال 1338 وارد دانشگاه تهران شد و به تحصیل در رشته علوم اجتماعی پرداخت. بعد از اخذ مدرک کارشناسی، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را در همان دانشگاه آغاز کرد، اما پس از مدتی آن را نیمه‌کاره گذاشت و بعد از طی دوره تربیت معلم در سال ۱۳۴۱، به کارِ معلمی روی آورد. اکبر رادی به گفته خودش با تماشای تئاتر خانه عروسک هنریک ایبسن در دهه ۳۰ به عرصه تئاتر و نمایشنامه نویسی علاقه‌مند شد. در سال ۱۳۳۸ نخستین نمایشنامه خود را باعنوان روزنه آبی نگاشت. رادی در سال ۱۳۴۳ نمایشنامه افول را با سرمایه گروه ادبی طرفه منتشر کرد که رویداد مهمی در عرصه تئاتر ایران محسوب شد. او در سال ۴۷ یکی از مهمترین نمایشنامه‌های دهه چهل ایران یعنی ارثیه ایرانی را نوشت. اهمیت این اثر تا جایی بود که پانزده سال بعد در دهه شصت نسخه دیگری از همین اثر را با عنوان تانگوی تخم مرغ داغ به رشته تحریر درآورد. از دیگر آثار او می‌توان به از دست رفته، مرگ در پاییز، از پشت شیشه‌ها، صیادان، لبخند باشکوه آقای گیل، در مه بخوان، هاملت با سالاد فصل، منجی در صبح نمناک، پلکان، آهسته با گل سرخ، شب روی سنگفرش خیس، آمیز قلمدون، باغ شب نمای ما، ملودی شهر بارانی، خانمچه و مهتابی، دو تک‌پرده‌ایِ شب به خیر جناب کنت و کاکتوس، پایین گذر سقاخانه و آهنگ‌های شکلاتی اشاره کرد.

 

حمید جبلی؛ بازیگر
حمید جبلی زاده ۱۰ مهر ۱۳۳۷ در تهران بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما، کارگردان و فیلمنامه‌نویس است. جبلی فعالیت خود را در سال ۱۳۵۱ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد و در سال ۱۳۵۷ نیز در تئاتر مشغول به کار شد. فعالیت در تلویزیون ایران را از اوایل دهه شصت با بازی در مجموعه تلویزیونی محله بر و بیا آغاز کرد. یکی از دلایل شهرت او صحبت به‌جای شخصیت‌های عروسکی کلاه‌قرمزی و پسرخاله بوده‌است. از فعالیت‌های او در تئاتر می‌توان به بازی در نمایش‌هایی چون دایره گچی قفقازی، دونده تنها، یک جفت کفش برای زهرا، اولدوز و کلاغ ها، بریم کمک بابابزرگ، زنگ آخر، ماهان کوشیار، هملت با سالاد فصل، چمدان، دوستان بامحبت و عروسک گردانی نمایش‌هایی چون داستان خرس کوچک، دیو چو بیرون رود، سارا، زال و سیمرغ، شاخه گلی برای آدم آهنی و ماه پیشونی اشاره کرد.

 

داریوش مودبیان؛ مترجم، کارگردان و بازیگر
داریوش مؤدبیان زاده پانزده مهر ۱۳۲۹ در تهران بازیگر سینما و تئاتر، کارگردان، فیلمنامه‌نویس، مدرس و مترجم است. مؤدبیان فعالیت هنری را با تئاتر تلویزیونی ضحاک ماردوش در سال ۱۳۴۳ آغاز کرد. او از سال ۱۳۴۸ شروع به همکاری با مطبوعات کرد و پس از آن نمایشنامه‌های زیادی از نویسندگان سرشناس دنیا را ترجمه کرد. او در سال ۱۳۵۳ در رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک تهران فارغ‌التحصیل شد. او در سال ۱۳۵۹ مدرک فوق‌لیسانس تخصصی مطالعات هنرهای نمایشی را از دانشگاه سوربن پاریس و در سال ۱۳۶۰ فوق‌لیسانس تخصصی زبان‌شناسی را از مؤسسه مطالعات علوم انسانی پاریس دریافت کرد. نخستین فعالیت سینمایی او در سال ۱۳۵۷ به‌عنوان یکی از فیلم‌نامه‌نویسان فیلم غبارنشین‌ها بود. مؤدبیان پس از بازگشت از فرانسه، در سال ۱۳۶۱ همکاری دوباره‌اش با تلویزیون را آغاز کرد و از سال ۱۳۶۳، به تدریس در دانشگاه هنر، دانشگاه آزاد و دانشگاه صدا و سیما پرداخت. او در سال ۱۳۶۸ در نمایش سفارتخانه (اثر مروژک) به کارگردانی فردوس کاویانی روی صحنه حاضر شد. او در فیلم‌هایی همچون آواز قو، دختری با کفش‌های کتانی و آدمک نیز ایفای نقش کرده است.

 

سحر دولتشاهی؛ بازیگر
سحر دولتشاهی زاده ۱۶ مهر ۱۳۵۸ در تهران بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون است. او فارغ‌التحصیل رشته‌های ادبیات نمایشی و مترجمی زبان فرانسه می‌باشد. شروع فعالیت هنری وی با تئاتر بود. بازی در فیلم طلا و مس به کارگردانی همایون اسعدیان در سال ۱۳۹۰ برایش نامزدی جایزه بهترین بازیگر نقش دوم زن از چهاردهمین جشن خانهٔ سینما را در پی داشته‌است. همچنین سحر دولتشاهی توانست برای بازی در فیلم عصر یخبندان در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر و برای بازی در فیلم‌های عرق سرد و چهارراه استانبول در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به دست بیاورد. از نمایش‌هایی که او ایفای نقش کرده می‌توان به دوشیزه ژولی، زائر، تجربه‌های اخیر، کلاغ و دوچرخه، کشتی شیطان، زنی از گذشته، دراکولا، جاده طولانی مارپیچ، تن تن و راز قصر مونداس، ترانه‌های قدیمی، خشکسالی و دروغ، دورهمی زنان شکسپیر، مرگ هوتن و سی اشاره کرد.

 

اشکان خطیبی؛ بازیگر و کارگردان
اشکان خطیبی زاده ۱۹ مهر ۱۳۵۸ در شمیران استان تهران، بازیگر، خواننده، مجری و کارگردان است. او تحصیلات را تا مقطع کارشناسی تئاتر از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد ادامه داده‌است. از نمایش‌هایی که خطیبی در آن‌ها بازی کرده می‌توان به تلفن، ملاقات شبانه، مرگ و دوشیزه، زمستان، مانیفست چو، خدای کشتار، روزهای آخر اسفند، ترانه‌های قدیمی، مجلس ضربت زدن، آدامس‌خوانی و موسیو ابراهیم اشاره کرد.

 

افشین هاشمی؛ بازیگر و کارگردان
سید افشین هاشمی‌ زاده ۲۰ مهر ۱۳۵۴ بازیگر، نویسنده و کارگردان است. تحصیلات او مهندس شیمی از دانشگاه صنعت نفت آبادان و کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر است. از آثار او می‌توان به پرواز به تاریکی، ترانه‌های قدیمی پیکان جوانان، طربنامه، دیر راهبان، به‌نام پدر، خیلی دور خیلی نزدیک، پنجره‌ها، افرا و شیرهای خان بابا سلطنه  اشاره کرد.

 

کاظم بلوچی؛ بازیگر و کارگردان
کاظم بلوچی زاده بیست و یک مهر ۱۳۳۵ در شیراز کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر است. بلوچی فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر است. وی فعالیت هنری خود را با بازی در تئاتر ساکت به کارگردانی جعفر والی آغاز کرد. شروع کار وی در رادیو تلویزیون با بازی در برنامه رادیویی «تئاتر هفته» و در سینما با ایفای نقشی کوتاه در فیلم گزارش عباس کیارستمی آغاز شد. از کارهای شاخص او می‌توان به کارگردانی و بازی در مجموعه تلویزیونی عیاران اشاره کرد. از بازی‌های او می‌توان به هملت و دن کیشوت، آنام، هاتف، برادر، میوه ممنوعه، آمین و صائقه اشاره کرد.

 

امیر کربلایی زاده؛ بازیگر
امیر کربلایی‌زاده زاده بیست‌وچهار مهر ۱۳۵۸ تهران بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است. وی فعالیت نمایشی خود را از سال ۱۳۶۸ در مدرسه آغاز نمود و همزمان با آن وارد کلاس‌های آموزشی تئاتر در کانون فرهنگی و هنری شهید مطهری شد و در سال‌های ۱۳۷۲٬۱۳۷۱٬۱۳۶۹ بازیگر اول مسابقات دانش آموزی تئاتر کل کشور شد. اما بعد به دلیل مخالفت خانواده، مشغول به تحصیل در رشته سازه‌های چوبی در هنرستان شهید بهشتی تهران(پلی تکنیک سابق) و دانشگاه شد، او فعالیت حرفه‌ای خود را با شروع دانشگاه و کلاس‌های حرفه‌ای تئاتر دانشگاه در سال ۱۳۷۷ آغاز نمود و در همان سال و در سال‌های ۷۸ و ۷۹ برنده دیپلم افتخار بازیگری اول در جشنواره سراسری تئاتر دانشجویی مراکز عالی سراسر کشور شد. از بازی‌های او می‌توان به پیک نیک در میدان جنگ، ساقی، نظمیه زنان، ترنج، مجردها و ننه دلاور و فرزندانش اشاره کرد.

 

باران کوثری؛ بازیگر
باران کوثری زاده ۲۵ مهر ۱۳۶۴ در تهران بازیگر، طراح صحنه، طراح لباس و منشی صحنه است. او دانش‌آموخته رشته نمایش از هنرستان سوره است. بهترین بابای دنیا(۱۳۷۰) ساخته داریوش فرهنگ، نخستین تجربه بازیگری اوست. نقش‌آفرینی‌های بعدی وی تا سال ۱۳۸۰ به تمامی در فیلم‌های مادرش رخشان بنی اعتماد است.کوثری همچنین با بازی در تئاتر آن سوی آینه به کارگردانی آزیتا حاجیان (۱۳۷۶) توانایی‌هایش را به عنوان بازیگر صحنه نیز به ثبت رسانده‌است. او سال  ۱۳۸۵ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برای دو فیلم خون بازی و روز سوم و دیپلم افتخار بخش بین‌الملل برای فیلم خون بازی را کسب کرد. او در سال ۱۳۸۶ در جایزه تصویر آسیا پاسیفیک توانست برای فیلم خون بازی یکی از کاندیداهای بهترین بازیگری شود و در سال ۱۳۸۷ در بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم حیران کاندیدای بهترین بازیگر نقش اول زن شد. از نمایش‌هایی که کوثری ایفای نقش کرده می‌توان به فعل، درمیان ابرها، گفت‌وگوی برجای ماندگان، براساس دوشس ملفی، هم‌هوایی، شب آوازهایش را می‌خواند، روایت ناتمام یک فصل معلق، خشکسالی و دروغ، زمستان 66 و منهای دو اشاره کرد.

 

چیستا یثربی؛ نمایشنامه نویس و کارگردان
چیستا یثربی متولد ۲۷ مهر ۱۳۴۷ نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان، مدرس دانشگاه، منتقد، مترجم، ناشر و نویسنده تئاتر و سینما است. او دکترا در زمینه روانشناسی تربیتی را از کانادا و هم چنین فوق لیسانس و لیسانس روانشناسی‌اش را از دانشگاه الزهرا گرفت. فعالیت‌هایش را در حوزه تئاتر از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده‌است. تحقیقات پایان‌نامه‌اش را به مقوله تئاتر درمانی اختصاص داد. وی بیش از ۲۶ نمایشنامه نگاشته و نمایش‌هایی چون جمعه دم غروب، چنگیزخان، اتاق تاریک، کارناوال با لباس خانه، حیاط خلوت، مهمان سرزمین خواب، زنی که تابستان گذشته رسید، سرخ سوزان، یک شب دیگر هم بمان سیلویا و زنی برای همیشه را کارگردانی کرده‌است. وی تا به حال جوایز متعددی را از جشنواره‌های مختلف دریافت کرده و بیشترین تعدادجایزه متن اول را از جشنواره بین‌المللی فجر داشته، بارها داور داخلی یا خارجی تئاتر، سینما و کتاب بوده و اجراهای مختلفی در خارج از کشور نیز داشته‌است؛ در سال ۱۳۸۹ نمایش جنایت و مکافات را براساس رمان جنایت و مکافات در جشنواره کلاسیک‌های روسیه در مسکو اجرا کرد که این نمایش در این جشنواره در سه رشته نامزد شد و موفق گردید جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کند. 

 

حسین محب اهری؛ بازیگر

حسین محب‌اهری زاده ۲۹ مهر ۱۳۳۰ در تهران و درگذشته ۲۶ دی ۱۳۹۷ هنرپیشه و بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما و اهل ایران بود. حسین محب‌اهری بازیگر شناخته شده و مطرح تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان که هم در حوزه کودک و نوجوان و هم در حوزه بزرگسال نقش‌های به یاد ماندنی متعددی از خود به یادگار گذاشته است. محب‌اهری همچنین یک دوره آموزش بازیگری در کارگاه نمایش زیر نظر آربی آوانسیان در سال ۱۳۵۴ گذراند و بازی در سینما را از سال ۱۳۶۵ با ایفای نقش کوچکی در فیلم «رابطه» با کارگردانی پوران درخشنده آغاز کرد. فیلم‌ها، مجموعه‌های تلویزیونی و نمایش‌هایی همچون؛ «خسیس»، «خوابم میاد»، «ساکن طبقه وسط»، «روز واقعه» و «سه بیگانه»، «محله بهداشت»، «سربداران»، «باجناق‌ها»، «چاق و لاغر»، «پایتخت»، «معمای شاه»، «اسپاگتی در هشت دقیقه»، «وقتی همه خواب بودیم»، «پسر آدم دختر حوا» و... از جمله آثاری‌ است که در کارنامه حسین محب اهری در عرصه بازیگری دیده می‌شود.

 

دیگر هنرمندان ایرانی متولد مهرماه
ولی‌الله ترابی(نقال)، مهدی ثانی(بازیگر و کارگردان)، مسعود موسوی(منتقد و کارگردان)، سید غالم اورازانی(بازیگر و کارگردان)، حسین اقبالیان(کارگردان)، محمدعلی پیر سبزی(کارگردان)، امیرحسین نوروزی(کارگردان)، حسن پاروکش صیاد(رئیس انجمن هنرهای نمایشی قشم)،کوروش زارعی(بازیگر و کارگردان)، علی دانش(بازیگر)، علی سلطانی(پژوهشگر)، لیلا خرمایی پور(بازیگر)، محسن سلیمانی فارسانی(نمایشنامه نویس، کارگردان و بازیگر)، علی نرگس نژاد(کارگردان)، ولی شیر اندامی(کارگردان و بازیگر)، حسن دادشکر(کارگردان و بازیگر)، علی پویان(نمایشنامه نویس و کارگردان)، آزاده پورمختار(کارگردان و طراح عروسک)، خسرو پایاب(نمایشنامه نویس و کارگردان)، نصرت الله سپهر(نمایشنامه نویس)، رضاکرم رضایی(مترجم نمایشنامه نویس،کارگردان و بازیگر)، ایرج محرمی(کارگردان)، ناصر عرفانیان(عکاس)، جمشید شاه محمدی(بازیگر)، حامد اویسی(نویسنده و کارگردان)، صفر روحی نامقی(بازیگر)، محمد شجریان(بازیگر)، حسین راضی(بازیگر و مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران)، شهریار تیمورپور(چهره پرداز)، ماندانا کریمی(کارگردان)، یحیی حسین پور(کارگردان و نمایشنامه نویس)، حمیدرضا افشار(مترجم و کارگردان)، مجید شریف خدایی(رئیس مرکز هنرهای نمایشی)، صدیقه شریف پور(نویسنده و منتقد)، انوشیروان ارجمند(بازیگر) و ناصح کامکاری(کارگردان).

 

تولد هنرمندان غیرایرانی متولد مهرماه(23اوت-22 سپتامبر)
توماس استرنزالیوت(شاعر و درام نویس بریتانیایی)، پیتر سلارز(کارگردان آمریکایی)، جوزپه وردی(اپرا نویس ایتالیایی)، آلبرت هوسون(نمایشنامه نویس بریتانیایی)، جیورجیو استره لر(کارگردان ایتالیایی)، دکالن دانلان(کارگردان انگلیسی)، دنیس دیدرو(نویسنده و بازیگر فرانسوی)، یوجین اونیل(نمایشنامه نویس آمریکایی)، میخائیل سباستین(نویسنده رومانیایی)، هارولد پینتر(نویسنده و بازیگر بریتانیایی)، جورج لاولی(کارگردان آرژانتینی)، پیتراشتاین(کارگردان آلمانی)، رابرت ویلسون(کارگردان آمریکایی)، باربارا ساس(منتقد وکارگردان لهستانی)، یوکیونیناوا(کارگردان ژاپنی)، واسلاوهاول(نمایشنامه نویس، کارگردان و بازیگر اهل چک)، اسکاروایلد(نمایشنامه نویس ایرلندی)، گونترگراس(نویسنده آلمانی)، کارل گئورگ بوخنر(نمایشنامه نویس آلمانی)، آرتور میلر(نمایشنامه نویس آمریکایی) و ساموئل تیلور کلریج(نمایشنامه نویس و منتقد آمریکایی).




نظرات کاربران