در حال بارگذاری ...
ایران‌تئاتر بررسی می‌کند؛

تبدیل تهدید کرونا به فرصت خلاقیت در جشنواره های تئاتر استانی

ایران‌تئاتر : بدون شک نمایش‌های برگزیده جشنواره های تئاتر استانی به عنوان آیینه تمام ‌نمای تئاتر ایران، طی چند سال اخیر به یکی از برگ‌های برنده در افزایش سطح کیفی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بدل شده‌ اند و امسال با همت هنرمندان سراسرکشور تهدید کرونا در روند برگزاری جشنواره های استانی و با بهره برداری از ظرفیت های فضای مجازی و فیلم تئاتر و ...به فرصت خلاقیت عبور از بحران تبدیل شد.

اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  یکی از محوری‌ترین سیاست‌های خود را در راستای حمایت از آثار هنرمندان استان‌ها و شهرستان‌های کشور بنیان گذاشته است؛ نگاهی حمایت‌گرایانه با محور توسعه کمی و کیفی تئاتر در سراسر کشورمان برای تحقق  دسترسی به تئاتر برای همه به عنوان یکی از شعارهای کلان فعالیت اداره کل هنرهای نمایشی مطرح  است که با همت انجمن هنرهای نمایشی ایران حرکتی رو به توسعه را طی می کند. 

با تمام تلخی باید معترف بود که تمرکز امکانات چه از نظر سخت‌افزاری و چه از نظر نرم‌افزاری در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری از جمله تولید آثار نمایشی در پایتخت، در برابر دیگر استان‌ها و شهرستان‌های کشورمان قابل قیاس نیست اما در این میان تاکید مدیریت تئاتر در  بر مبنای حمایت همه جانبه از فعالیت هنرمندان تئاتر در سراسر ایران در راستای توزیع عادلانه ثروت و امکانات در حوزه تئاتر امری پسندیده و ستودنی است.

مخاطبانی که جشنواره تئاتر فجر را  از نخستین گام‌های آن تا به امروز که در ایستگاه سی‌ونهم قرار دارد دنبال کرده اند؛ بر این قضیه مهم سخت واقف هستند که دهه نخست فعالیت جشنواره تئاتر فجر چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی، بدون هیچ شکی وامدار هنرمندان تئاتر استان‌ها و شهرستان‌های کشور است. در حقیقت موفقیت‌ها و توسعه فعالیت در هنرهای نمایشی کشورمان به ویژه در عرصه نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی و بازیگری و رسیدن به چهره‌های شناخته شده این سه بخش در حوزه تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان در بازه زمانی تاریخ فعالیت‌های هنرهای نمایشی بعد از انقلاب محقق نمی‌شد مگر فعالیت مستمر هنرمندان تئاتر استانی که مهم‌ترین جلوه بروز و ظهور خود را در دهه نخست سال‌های برگزاری جشنواره تئاتر فجر به اثبات رسانده بودند.

اما در دهه دوم آرام آرام با توجه به کمبود امکانات ، تولیدات تئاتری هنرمندان استان‌ها و شهرستان‌های کشور  در قیاس با تولیدات هنرمندان تهران سیر نزولی به خود گرفت. خوشبختانه  طی دهه 80 تا به امروز، بدون هیچ شکی در کنار فعالیت استان‌های بزرگی چون  خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، هرمزگان وفارس، هنرمندان دیگر استان‌ها و شهرستان‌ها نیز تمام تلاش خود را به کار بستند تا این اصل مهم را به اثبات رساند که با کمبود امکانات آنچه که یاری‌گر هنرمندان عرصه‌های مختلف فعالیت‌های فرهنگی هنری کشورمان خواهد بود اتکا بر مقوله خلاقیت در پس محدودیت امکانات است. گواه این مدعا درخشش هنرمندان عرصه تئاتر کشورمان طی جشنواره‌های سی‌ودوم تا سی‌وهشتم بین‌المللی تئاتر فجر(1392 تا 1398) در کسب جوایز مختلف بخش‌های رقابتی ملی و بین‌المللی این رویداد و همچنین کسب اقبال گسترده مخاطبان پایتخت نشین در مواجهه با نمایش‌هایشان است ؛ مخاطبانی که بر این مساله صحه گذارند که در پی مواجهه با آثار تولیدی نمایش‌های هنرمندان دیگر استان‌ها و شهرستان‌ها در قالب چتری واحد به نام جشنواره تئاتر فجر نه تنها آن‌ها را از نظر کیفیت در بسیاری از موارد پایین‌تر از سطح هنرمندان پایتخت نشین ندیدند که در بسیاری موارد یک سرو گردن از آثار هنرمندان ساکن تهران بالاتر بوده است.

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در گام سی‌ونهم خود که تحت تاثیر شیوع بیماری کوید 19 است؛ میزبان برگزیدگان جشنواره‌های استانی که توسط هنرمندان خلاق و شناخته شده عرصه تئاتر استان‌ها و شهرستان‌ها تولید شده است؛ خواهد بود. با این تفاوت که با توجه به تعطیلی سالن های تئاتر در تهران و استان های فعال تئاتر امسال برگزاری جشنواره های تئاتر استانی حیات بخش جشنواره تتئاتر فجر است . 
 محدودیت های ایجاد شده در اثر شیوع کوید -19 این بار نیز زمینه ساز خلاقیت هنرمندان همیشه خلاق استان ها در ارائه آثار خود در فضای مجازی شده است.به همین واسطه در گزارش پیش رو به این وجه از برگزاری و به صورت کلی به چگونگی برگزاری جشنواره فجر استان‌ها تحت تاثیر شیوع بیماری کوید19 می‌پردازیم. 

 

هرمزگان؛ پخش زنده در فضای مجازی 

نمایش های حاضر در  سی‌ودومین جشنواره تئاتر استان هرمزگان با توجه به محدودیت های کرونایی  از صفحات اینستاگرام honarhaye_namayeshi_hormozgan و TVsharji پخش و بلافاصله فیلم اجراها بر روی سایت هروتا نیز بارگذاری شد. با رای هیئت داوران دو نمایش نگاهم به دریاست تا کسی آب نبرد و خفگی ماهی ها در آب شور به عنوان نماینده‌ هرمزگان به جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شدند.

این دوره به دبیری حسین کریمی با حضور ۶ اثر از ۲۶ تا ۲۹ آبان ماه در پلاتو آفتاب بندرعباس بدون حضور تماشاگر برگزار شد. در این دوره از جشنواره تئاتر هرمزگان 6 نمایش نگاهم به دریاست تاکسی آب نبرد به کارگردانی حسن سبحانی مینابی، خفگی ماهی ها در آب شور به کارگردانی رضا جوشعار، رادیکالینگ به کارگردانی رضا آزاد دریایی، نام تمام مردگان یحیاست به کارگردانی کوروش سلمانی دهبارز، پنهان خانه‌ای در بادگیر به کارگردانی علی رحیمی شهواری و آهو برمدارآتش به کارگردانی مسلم جعفری از بین 9 اثر متقاضی حضور داشتند. سی‌ودومین جشنواره تئاتر استان هرمزگان را سعید موحدی، ابراهیم پشت کوهی، مهران محمودزاده، مجید سرنی زاده و مجتبی سلیمی داوری کردند. با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی این دوره بدون حضور تماشاگر در روزهای یاد شده در دو سانس صبح و بعد از ظهر برگزار شد و علاقه مندان نمایش ها را به صورت مجازی تماشا کردند.

این دوره از جشنواره با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان با  همکاری تلویزیون اینترنتی شرجی، شرکت ایرانیان فیلم خلیج فارس، شرکت سریع سیستم جنوب و عکاسی عسل همراه با ویژه برنامه های جشنواره برای علاقه مندان به نمایش گذاشته شد.

 

سمنان؛ داوری از طریق فیلم تئاتر

برای سی‌ویکمین دوره از جشنواره که 28 و 29 آبان برگزار شد؛ قریب 10 اثر از شهرهای مختلف استان سمنان ارسال شد. آثار رسیده در قالب لوح فشرده در تالار حکیم الهی سمنان، مورد داوری محمدمهدی مرادی حقیقی، محمد عرب اسدی و حسین نصیری قرار گرفت.

 براساس آراء هیئت داوران از مجموع ۸ اثر که به مسابقه راه یافتند؛ دو نمایش عکس اتفاق عزیز به کارگردانی بابک صبوری و نویسندگی محمد مساوات و معرکه در معرکه به کارگردانی حسن سرچاهی و نویسندگی داوود میرباقری جهت معرفی به جشنواره فجر انتخاب شدند.

 

بوشهر؛ هر اجرا 10 تماشاگر

سی‌ودومین جشنواره تئاتر استانی بوشهر از پانزدهم تا هجدهم آذرماه به صورت غیر متمرکز در شهرهای خود و با حضور محدود تماشگران(10 نفر) و نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا شدند؛ برگزار شد. 

از میان 18 اثر رسیده به دبیرخانه این جشنواره، 2 اثر انصراف داده و 16 اثر مورد بازبینی هیئت انتخاب قرار گرفت و در نهایت 6 اثر وارد مرحله نهایی شدند. این 6 اثر که از شهرستان‌های دیر، کنگان و برازجان و بوشهر بودند؛ فقط قایق توست در آلمریا سرود آزادی می‌خواند به نویسندگی رضا مختارزاده و کارگردانی لقمان بحرانی، به میان ابروانت اگر بوسه اگر گلوله به نویسندگی سید قاسم حسینی و کارگردانی عبدالزهرا محمودی، خانه‌ی بردیا آل‌بویه به نویسندگی و کارگردانی رضا مختارزاده، حمام به نویسندگی و کارگردانی شیما جوادپور، اسب قاتلین به نویسندگی رضا گشتاسب و کارگردانی فضل‌الله عمرانیآشویتس خصوصی لیدی مکبث اقتباسی از مکبث شکسپیر و کارگردانی قاسم تنگسیرنژاد. 

احمد آرام، غلامحسین دریانورد و میترا خواجه‌ئیان دو نمایش اسب قاتلین و خانه بدریا آل بویه به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی کردند.

 

همدان؛ انتخاب نمابش برتر از نگاه تماشاگران به صورت آنلاین

سی و دومین دوره از جشنواره به صورت مجازی از طریق صفحه اینستاگرام اداره کل به نشانی Hamedan.farhang  و صفحه http:Aparat.comhamedan.farhang در آپارات برگزار شد. مخاطبان و تماشاگران تا ۲۴ ساعت پس از هر اجرا فرصت داشتند تا در نظر سنجی که در استوری صفحه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان قرار داده می‌شد، شرکت کرده و بر اساس رضایتمندی، گزینه مورد نظر را انتخاب کنند و در پایان کافه سایه نمایش برتر از نگاه تماشاگران و نتایج سرگیجه و کافه سایه به عنوان نمایش های منتخب به دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شدند.

این دوره جشنواره تئاتر استان به دبیری اجمدرضا احسانی 16 تا 20 آذر ماه به صورت مجازی برگزار شد. شانزده نمایش متقاضی حضور در این دوره از جشنواره بودند و در نهایت هیأت انتخاب ۷ نمایش را برای اجرا در بخش رقابتی سی‌و‌دومین دوره و یک نمایش را در بخش خارج از مسابقه معرفی کردند؛ رویای عقیم به کارگردانی رضا باغبان از ملایر، کاش چشم نمی‌دید به کارگردانی فرزاد لباسی از همدان، کافه تریا به کارگردانی مرتضی عبداللهی از همدان، کافه سایه به کارگردانی محمود غفاری و ابراهیم یمین اسماعیلی از بهار، مَلی به کارگردانی سعید باغبانی از همدان، نتایج سرگیجه به کارگردانی سجاد طهماسبی از تویسرکان، یقه چرک ها به کارگردانی حمیدرضا رضایی مجد از همدان و سرباز برجک شماره ۳۷ به کارگردانی احمد یاوند الماسی از اسد آباد. 

 

مرکزی؛ جشنواره‌ای غیرمتمرکز 

سی‌ودومین جشنواره تئاتر استان مرکزی از 19 الی 21 آذرماه میزبان 10 اثر نمایشی در شهرستان‌های اراک، خمین، دلیجان، ساوه، محلات و شازند و به صورت غیر متمرکز بود که تیم داوری بدون حضور تماشاگر به دیدن این آثار رفت. 

هیات انتخاب آثار این دوره از جشنواره متشکل از حمید ابراهیمی، علیرضا گلستانی و حجت رحیمی، پس از بررسی 24 اثر رسیده به دبیرخانه این آثار را انتخاب کردند؛ آسانسور(شاهین سلطانی)، سوپ موش(پوریا رضایی)، تمام روزهایی که نبودیم(محمدجواد شریفی)، روز هفام(افق ایرجی)، نقش در ستایش ژست(رامین علیزاده)، خاطرات هنرپیشه(شمس اله اکبری)، نهنگ تنها(عبرالرضا فتحی)، اندکی با تاخیر(بابک اکبری)، ماه و پلنگ(رضا کاشیلو) و ابراهیم(میثم کرمی).

داوری این دوره بر عهده افسانه ماهیان، خیام وقار کاشانی و حمید پورآذری بود و دو نمایش ابراهیم و نقش در ستایش ژست را دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر معرفی کردند.

 

کرمان؛ جشنواره‌ای بدون حضور تماشاگر

سی‌ودومین جشنواره تئاتر استان کرمان به دبیری عبدالرضا قراری از 20 تا 25 آذر با 10 اثر که از بین 14 اثر رسیده به دبیرخانه پذیرفته شده بودند؛ به صورت زنده و در محل استقرار گروه‌ها بدون حضور تماشاگر برگزار شد؛ کبوتری ناگهان(نازلی اسدی)، آشفتگی(آرش رضایی)، ماه خاتون(علی صمصامی)، یک بلوف ناقابل(روح‌الله عبدالسلامی)، صف دراز مورچگان(الهه سالاری)، چاقوی دم کرده شب(جلیل امیری)، بوف کور(محمدرضا حیدری)، هفت دقیقه یک نفس سکوت(محمدعلی سجادی)، عاشقانه‌هایی(مهدی بهره‌مند) و ای موجی(مجتبی ناظمی). 

داوران این دوره مهدی بذرافشان، احمد شهدادی و رضا مسلمی زاده بودند. از این استان دو نمایش هفت دقیقه یک‌نفس سکوت و چاقوی دم‌کرده‌ شب به جشنواره‌ تئاتر فجر معرفی شدند.

 

تهران؛ وجود مسابقه نمایشنامه‌نویسی برای نخستین بار

شرایط کرونایی باعث شد بخش نمایشنامه‌نویسی با هدف  شناسایی استعدادهای بومی  برای نخستین بار در این جشنواره جای گیرد و با داوری اردشیرصالح پور، ابراهیم گله دارزاده و مهرداد کوروش نیا به اجرا درآید. 21 نمایشنامه به این بخش ارسال شده بود. پنج اثر هدیه بیست بیست نوشته مهدی فناییان از اسلامشهر، صلح نوشنه بهار پاسبان از شهریار، سیاه چاله نوشته لادن قناد از ری، بیقوله اثر مبینا کریمی از شهریار و نمایشنامه گاهی مرگ هم اشتباهی در می زند نوشته محسن سلیمانی از شمیرانات به عنوان آثار برگزیده بخش نمایشنامه نویسی جشنواره معرفی شدند.

هیئت انتخاب بیست‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان تهران متشکل از وحید آقاپور، سامان ناصری و پیمان دانشمند از اول تا ششم آذرماه بازبینی آثار را انجام دادند. آنها روز اول در شهرستان های پاکدشت، قرچک، ورامین و پیشوا آغاز کردند. سپس در دومین روز بازبین‌ها آثاری از شهرستان های رباط کریم و شهریار را به تماشا نشستند و  در سومین روز بازبینی نمایش‌های آماده شده هنرمندان تئاتر شهرستان‌های ملارد و شهرقدس را مورد ارزیابی قرار دادند. 

55 گروه نمایشی از طریق سامانه ایران تئاتر در سایت تهران تئاتر و به صورت غیر حضوری ثبت نام کردند. هیات انتخاب با حضور در شهرستان های استان، تعداد 48 اثر را به صورت حضوری و هفت اثر را در قالب فیلم بازبینی کردند. در خاتمه نیز تعداد دوازده اثر برای مرحله نهایی جشنواره به شرح زیر به دبیرخانه جشنواره معرفی شد؛ عامدانه عاشقانه، قاتلانه(کیمیا امینی/شهرستان شهریار)، بهرام چوبینه(محمد یزدی/شهرستان ملارد)، عروسی بانو گشسب(سمیه آباده/شهرستان رباط کریم)، پرواز c130(مهدی پازوکی/شهرستان پاکدشت)، امیرارسلان نامدار(امیر بدلی/شهرستان قرچک)، سال‌های بی من(سحر فرامرزی راد/شهرستان شهریار)، ماشین نشین‌ها(علی خودسیانی/شهرستان رباط کریم)، آتش نشان‌ها(رسول حق شناس/شهرستان ورامین)، سیاریحون(پژمان کاشفی/شهرستان اسلامشهر)، قلاده برای سگ مرده(رضا همتی/شهرستان دماوند)، ناگهان زود(محمد احمدی/شهرستان پاکدشت) و آتش دل(باقر صمدی/شهرستان ری). هیات انتخاب دو اثر نمایشی قصاص هنگام جنایت نویسنده و کارگردان: جواد رحیمی از ری به دلیل مضمون خاص(قربانیان اسید پاشی) و استفاده از بازیگرانی که خود قربانی این حادثه هستند و نمایش انتهای پارک نویسنده: علی خودسیانی و کارگردانی: زهرا صادقی نژاد از قرچک را به دلیل اهمیت استفاده از تولیدات آموزشی جهت اجرای عمومی با حمایت انجمن هنرهای نمایشی استان تهران معرفی می‌کند.

بیست‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان تهران توسط انجمن هنرهای نمایشی استان تهران با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران از ۲۲ لغایت ۲۶ آذر ماه به میزبانی پردیس تئاترتهران بارعایت تمامی پروتکل های بهداشتی و بدون حضور تماشاگران و پخش آنلاین از aparat.com/festival25 با داوری محمد امیریارحمدی، مهران امام بخش و شبنم قلی خانی برگزار شد. داوران جشنواره دو نمایش بهرام چوبین و c130 از پاکدشت را به سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی کردند.

 

گیلان؛ پخش آنلاین

سی‌ودومین جشنواره استانی تئاتر گیلان با پخش زنده اجراها از تارنمای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و همچنین سایت آپارات برای عموم مردم و علاقه‌مندان قابل مشاهده بود.

این دوره از 24 لغایت 26 آذر در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم‌الانبیاء(ص) رشت بدون حضور تماشاگر و بصورت آنلاین برگزار شد. پیش از این قرار بود که این جشنواره از یکم تا چهارم آذر ماه برگزار شود که بدلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کروناویروس، به تعویق افتاد.

در این دوره جشنواره 9 اثر بریده‌ها(رضا فتوت‌خواه/رشت)، نگاتیو(مهرداد بخشی/رشت)، کورتراژیک(مهرنوش ثابت‌نیا/رشت)، تذکره سپید بانو و غلام سیاه(مجید پتکی/رشت)، لبخند باشکوه آقای گیل(سپیده صدری/رشت)، یک شب دیگر هم بمان سیلیویا(محمدرضا حسین زاده/انزلی)، پلی از جنس شیشه(مصطفی خوش‌نشین/آستانه)، کاپوچینوی ایرلندی(حمیدرضا شعبانی/لاهیجان) و خواب‌های شیشه‌ای(رضا عباسی/فومن) حضور داشتند.

نادر برهانی مرند، اتابک نادری و سیدوحید فخرموسوی داوران مرحله نهایی سی و دومین دوره جشنواره استانی تئاتر گیلان بودند که بریده‌ها و پلی از جنس شیشه را بدون اولویت‌بندی به دبیرخانه سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر معرفی کردند.

 

آذربایجان غربی؛ رعایت حداکثری پرونکل‌های بهداشتی

سی‌ودومین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان غربی به دبیری امید خاک‌پور از ۲۲ الی ۲۵ آذر ۱۳۹۹ در شهرستان ارومیه برگزارشد. برگزاری این دوره از جشنواره با توجه به شرایط بیماری کرونا بصورت اجرای زنده برای داوری و بدون حضور تماشاگران بود که از ظرفیت‌های فضای مجازی برای پوشش روند و اجرای نمایش‌ها، همچنین اختتامیه‌‌ جشنواره استفاده شد. استفاده از امکانات ضدعفونی محیط و سطوح، استفاده از تب سنج قبل از ورود اعضا گروه ها به محل برگزاری جشنواره، تاکید بر زدن ماسک و توزیع رایگان ماسک بین تمامی شرکت کنندگان در جشنواره، استفاده از اسپری های ضد عفونی کننده دست و رعایت فاصله گذاری اجتماعی توسط هیات داوران و اصحاب رسانه در حین اجرای نمایش و ... از تمهیدات دبیر خانه سی‌ودومین جشنواره برای حفاظت از سلامتی گروه های شرکت کننده و دست اندرکاران جشنواره بود.

سید جلیل آغداشی، رسول بانگین و امین سیمین مرام به عنوان هیات بازخوان متون نمایش‌های متقاضی، محمد باقر جعفری زاد، کریم علیخواه و شهرام میکائیلی به عنوان هیات انتخاب نمایش‌های متقاضی حضور و غلامرضا عزیزی، فارس باقری و ایرج محرمی به عنوان داوران در این رویداد انتخاب شده بودند.

از 26 اثر متقاضی حضور در این جشنواره ۹ اثر وقتی زنجره‌ها شیهه می‌کشند(علی پیروز نیا و مجید غلامی/شهرستان ارومیه)، معصوم مرده(مرتضی نور‌ پور/شهرستان ارومیه)، آواز سنگ ‌غمگین(پدرام رحمانی/شهرستان ارومیه)، سگها مادرت می‌خورند(کاوه محمدزاده/شهرستان بوکان)، خوک(سیامک دنیر/شهرستان ارومیه)، اندر احوالات جنگ‌های متقارن(رامین دانشمند/شهرستان میاندوآب)، جن گیر(هوشنگ بابایی/شهرستان شاهین‌دژ)، استرالیا(یاور علیپور/شهرستان شوط) و دربار(علی قبچاق/شهرستان نقده به بخش رقابتی سی و دومین جشنواره تئاتر استانی معرفی شدند.

هیات داوران با اکثریت آرا دو نمایش وقتی زنجره ها شیهه می‌کشند و معصوم مرده را به دبیرخانه سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی نمودند.   

 

اردبیل؛ نمایش فیلم تئاتر ها و برگزاری 4 بزرگداشت

بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل 25 تا 27 آذر به صورت غیر حضوری و با نمایش فیلم های این آثار منتخب در مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل برگزار شد. 

پیش از این اعلام شده بود که این رویداد تئاتری در روزهای بیستم تا بیست و دوم آذرماه برگزار می شود. نگاه ویژه و هنرمندانه به شعار سال 1399 جهش تولید، آسیب‌های اجتماعی، ایجاد روحیه نشاط و امیدبخشی در جامعه و تکریم کادر درمان با توجه به آثار مخرب روانی ناشی از شیوع ویروس کرونا، بهره‌گیری از مفاهیم و جلوه‌های تاریخی، فرهنگی و ادبی و آداب و سنت‌های منطقه و فرهنگ ایثار و شهادت و موضوعات مرتبط با مفاهیم دینی و قرآنی از اولویت های این دوره از جشنواره تئاتر استانی بود.

محمد تقی اسماعیلی، احمد مسرت و علی دانش اعضای شورای دبیری این دوره از جشنواره تئاتر استانی اردبیل بودند.

سعید نوریان، کریم عظیمی ججین و سید اصغرسعادت از هنرمندان تئاتر استان به عنوان اعضای شورای انتخاب این رویداد تئاتری تعداد ۱۹ اثر نمایشی از شهرستانهای اردبیل، گرمی، پارساباد و خلخال را در سینما تک مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل مورد بازبینی قرار دادند و 7 اثر سیمرغ(اکبر صادقی/اردبیل)، آقای رییس جمهور(یاشار منوچهری/پارساباد)، دیدن این نمایش جرم نیست(حسن رهنما آذر/اردبیل)،اگه بارون بزنه(گروهی/اردبیل)، ستاره هایی به رنگ تاول(فاطمه عظیمی/اردبیل)، بودن در کمال نبودن(مجید برجعلیزاده/خلخال) و پریشانی سوار بر باد تا بیکرانه ها(محمد تقی خسروی/خلخال) به بخش رقابتی بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر استان اردبیل راه یافتند.

آیین اختتامیه بیست و هشتمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل که با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی، اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان، هیئت داوران و جمعی از هنرمندان و گروه های اجرایی با رعایت پروتکل های بهداشتی در تالار شمس عطار اردبیلی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل برگزار و به صورت زنده در فضای مجازی پخش شد، ستاد برگزاری جشنواره با اهدای لوح های سپاس، یاد و خاطره 4 هنرمند تئاتر استان را که در سال جاری به دیار باقی سفر کرده اند، گرامی داشت. در این مراسم به پاس تجلیل از تلاش های ارزنده زنده یادان اکبر منصوری، کاظم صاحب، غلام حسین جلالی و میلاد حاجی زاده از هنرمندان فقید تئاتر شهرستان های اردبیل و پارس آباد در رونق تئاتر استان، لوح سپاس بیست و هشتمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل به خانواده این هنرمندان فقید اهدا شد.

محمد سیمزاری، مهدی خلیل زاده و رضا بهشتی؛ داوران جشنواره، نمایش های ستاره هایی به رنگ تاول و آقای رئیس جمهور را به دبیرخانه سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی نمودند.

 

کرمانشاه؛ جشنواره‌ای آنلاین با رویکرد شعار سال 

سی‌ودومین جشنواره تئاتر استانی کرمانشاه با دبیری سید محمدجواد معراجی 25 الی 28 آذرماه در مجموعه تئاتر شهر و مجتمع فرهنگی غدیر کرمانشاه، بدون حضور تماشاچی و به صورت آنلاین برگزار شد. موضوعات مرتبط با شعار سال با مضمون جهش تولید، مطالب در رابطه با امید اجتماعی و افزایش نشاط، ارتقاء و تحکیم نهاد خانواده و همگرایی ملی، مسأله جهانی بیماری کووید، آگاهی‌بخشی درباره آسیب‌های اجتماعی و موضوعات شهروندی، گسترش فرهنگ صلح و دوستی و احترام متقابل بین ملت‌ها و جبهه مقاومت و ایثار اجتماعی از محورهای مورد تأکید در این جشنواره بود. گسترش فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی، رشد و توسعه تئاتر با توجه به بومی‌سازی ظرفیت‌های فرهنگی، منطقه‌ای و جغرافیایی و تأکید و تمرکز بر اجراهای عمومی و گسترش دایره مخاطبان آثار نمایشی، ساماندهی فعالیت‌های مختلف نمایشی, رصد تولیدات و اجراهای عمومی گروه‌های  تئاتر ثبت شده و هویت‌بخشی به آنها, استفاده از بسترهای فرهنگی، هنری، اجتماعی، تاریخی، ادبی، اقتصادی، سیاسی، آداب و رسوم و سنت‌های استان کرمانشاه از اهداف برگزاری این جشنواره بود.

فیض‌الله فروغی، مجتبی قلندرلکی و سعید نوروزی اعضای هیئت انتخاب این دوره بودند که از بین 12 اثر رسیده به مرحله بازبینی 7 اثر را انتخاب کردند؛ مهمانی در کافه شیطان(آرش منصوری/کرمانشاه)، پارک شیرین(علی زیستی/کرمانشاه)، بازی تاج و تخت(هومن روحتافی/کرمانشاه)، جرم(مصطفی دهشت/کرمانشاه)، در(بابک سوری/کرمانشاه)، قند خون(بیژن مرادی/کرمانشاه) و حسب حالی ننوشتیم(سیامک رعنایی/اسلام آباد غرب).

هواس پلوک، عبدالحسین ظاهری و کیوان خلیلی داوران این دوره قندخون و جرم را به دبیرخانه سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی نمودند.

 

خراسان شمالی؛ انتخاب آثار به صورت تماشای فیلم و حضوری

پانزدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی از 26 تا 28 آذر در شهرستان‌های اسفراین و بجنورد به صورت نیمه متمرکز و با حضور داوران به دبیری امین فرحی برگزار شد. ارزش ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، بهره گیری از مفاهیم و جلوه های فرهنگ، تاریخ و ادبیات غنی ایرانی و اسلامی، فرهنگ و آداب و رسوم بومی و محلی استان، ایجاد روحیه نشاط و شادابی و امیدبخشی در جامعه با توجه به آمار روانی ناشی از شیوع جهانی کرونا، توجه به مفاهیم و ارزش های والای جهانی در جامعه از جمله موضوعات این جشنواره بودند. 

روند بازبینی جشنواره توسط هیئت داوران متشکل از آزاده حیدرزاده، زکریا شیرمحمدزاده و ابوالقاسم یزدانی هم به صورت تماشای فیلم و هم به شکل حضوری بود و 6 اثر از میان 14 اثر انتخاب شدند؛ میراث(محمود آزاد)، باران اگر بخواهد(احسان کمالی)، عامدانه عاشقانه(علی کاملی)، دستور از بالا(محمد یحیی آبادی و مهدی بختور)، نوه بچه شوفر(امیرحسین جان نثار) و درد سرهای مرد مرده(مخدره شفیعی).

۲ اثر نمایشی باران اگر بخواهد و دستور از بالا از خراسان شمالی به دبیرخانه سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند.

 

کهگیلویه و بویراحمد؛ پوشش آنلاین جشنواره

سی‌ودومین جشنواره استانی تئاتر کهگیلویه و بویراحمد، 25 تا 27 آذرماه جاری به صورت غیرمتمرکز و پوشش آنلاین به نشانی th.kb.98 و rezarafiei.suq در شهرستان‌های یاسوج، سی سخت، گچساران و دهدشت با دبیری محمدعلی پیرسبزی برگزار شد.

رضا گشتاسب، ایرج کاظمی‌جو و اورنگ نارکی اعضای هیئت انتخاب این دوره از جشنواره بودند که از میان 12 اثر، 7 نمایش قرقره آب با صدای نقاره( محسن فتحی/شهرستان کهگیلویه)، زُل زدن به چشم گاوی که لیکه می زد"(داوود پارسا/شهرستان گچساران)، در اتاق باد می وزد(ثارالله آذریتون/شهرستان کهگیلویه)، ساعت به عقب بر نمی گردد(فرشاد داوودیان/شهرستان کهگیلویه)، درد دور دست و مصائب نزدیک(کلثوم باباملکی/شهرستان بویراحمد)، ویولون زن پشت بام(وحید محمدخانی/شهرستان دنا) و کشیده(فرشاد حمیدی/شهرستان بویراحمد) را برای حضور در جشنواره انتخاب کردند.

با رای هیئت داوران متشکل از امیرحسین نوروزی، محمدحسن شریعتی و رضا گشتاسب دو اثر نمایشی قرقره با آهنگ نقاره و ویولون زن پشت بام به جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شدند.

 

قشم؛ پخش نمایش‌ها در اینستاگرام

هفتمین جشنواره تئاتر جزیره قشم توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم و با همکاری انجمن هنرهای نمایشی منطقه آزاد قشم از تاریخ 26 تا 27 آذر در پلاتو فروردین با حضور داوران به‌صورت زنده و بدون حضور تماشاچیان و پخش زنده در اینستاگرام با حضور نمایش های فریاد یک سکوت(ابوذر رحیمی)، عاشقانه ای برای ارمیا(علیرضا سرودی)، یک به علاوه سه مساوی با خاکستر(کمیل جعفری) و بازی کثیف(ابوطالب احدی) اجرا و همچنین اختتامیه آن در 28 آذرماه برگزار شد.

داوری مرحله بازبینی آثار انتخابی این جشنواره بر عهده حیدر پاروکش، رضا جعفری و حسن پاروکش و اعضای هیأت داوران هفتمین جشنواره تئاتر جزیره قشم را علیرضا داوری، امید الماسی نیا و محمد سایبانی بودند.

با رای هیئت داوران نمایش یک به علاوه سه مساوی با خاکستر به دبیرخانه سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شد.

 

خراسان جنوبی؛ پخش آثار از آپارات و اینستاگرام

چهاردهمین دوره جشنواره تئاتر استانی خراسان جنوبی از 28 لغایت 30 آذر ماه 1399 به صورت مجازی برگزار شد و علاقه مندان برای مشاهده آثار این دوره می توانستند در زمان برگزاری به صفحه انجمن هنرهای نمایشی خراسان جنوبی در آپارات و یا کانال بیرجند تئاتر در اینستاگرام مراجعه نمایند.

با دریافت هشت اثر در قالب فیلم از سوی گروه‌های نمایشی استان مرحله انتخاب آثار جشنواره تئاتر استان خراسان جنوبی انجام شد. این هشت اثر حاصل تلاش هنرمندان شهرستان های بیرجند، فردوس، قاین و طبس بود که برای راه یابی به مرحله نهایی جشنواره تئاتر استان در مرحله انتخاب حضور داشتند. اعضای هیئت انتخاب احمد عابدی، مسعود رونقی، رضا عبدالهی، سید محمد حسین خراشادی و حمیدرضا سالمی بودند. 

از 6 نمایش تپه لاله(سمیه مودی/شهرستان بیرجند)، زال سپید موی(حسین عباس زاده/شهرستان بیرجند)، ارمائیل(میثم صدرا و مهدی سبزاری/شهرستان بیرجند)، کمدی ارتفاعات(گروهی/شهرستان فردوس)، هچل(معین قویشهستان قاین) و همسایه آقا(ضا کاظم زاده/شهرستان طبس) راه یافته به داوری این دوره از جشنواره استانی فیلم برداری شده و توسط اتابک نادری، امیر دژاکام و بهرام ابراهیمی داوری شد.

دو نمایش هچل و ارمائیل به دبیرخانه سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند.

 

قزوین؛ پخش فیلم تئاتر

بیست‌ودومین جشنواره تئاتر استانی قزوین به دبیری محمد حسین اسماعیلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین 1 و 2 دی ماه 1399 در مجتمع فرهنگی هنری ارشاد قزوین، با حضور کارگردان‌های نمایش‌ها و به صورت پخش فیلم با 9 نمایش باد میوزد(سعید شیخی)، تکرار پاییز(مرتضی نادیفر)، کمین ژاله(حامد مکملی)، زمستان(علیرضا اسماعیلی)، خوره(وحید صدوقیان)، رقص برای پنگوئن های امپراطور(محمد مهدی شهرتی)، قصه های درگوشی(وحید ابراهیمی)، آوینیون(نیلوفر محمدی) و خان خون(سعید چگینی) برگزار شد. 

علی محمد بیگی، کیوان حبیبی و آذر متفکر به‌عنوان اعضاء هیات انتخاب آثار و علی هوشمند، نادر میرزایی و حسن حسامی داوران این دوره از جشنواره بوده‌اند و دو نمایش کمین ژاله و تکرار پاییز را به دبیرخانه سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی کردند.

 

کردستان؛ بازدید 1304 نفر از سه نمایش

سی‌ویکمین جشنواره تئاتر استان کردستان به دبیری حشمت اله صیدی شهردار سنندج اول تا سوم دی ماه در سنندج برگزار می شود. فیلم آثار نمایشی شرکت کننده در جشنواره در محل تالار فروردین مجتمع فجر با رعایت پروتکل های بهداشتی برای داوری با حضور هیات داوران و تنها کارگردان نمایش ها ارائه  شد. آثار بصورت سی دی و همچنین از طریق تلویزیون اینترنتی کوردمی به آدرس http://Www.kurdme.com بصورت آنلاین به نمایش گذاشته شد. همچنین نمایش‌ها تا پایان همان روز اکران در صفحه اصلی وبسایت www.kurdme.com در بخش ویدیوها در دسترس بود.

در صبح اولین روز اجرای نمایش های سی‌ویکمین جشنواره تئاتر استان کردستان 1304 نفر بصورت آنلاین از طریق تلویزیون اینترنتی کوردمی از سه نمایش اجرا شده بازدید و به تماشای نمایش های این جشنواره نشستند.

۹ نمایش یک زندگی بهتر(اسماعیل پاشایی)، خوکدانی(هتاو خویش‌کار)، نیمه پنهان(بهزاد فرمانی)، بازی زندگی(هیوا کریمی)، روییدن(شعیب مکتب‌داری)، خروس سرخ(حسین مرادی)، باب بارا(نیما ایمانزاده)، خون منتشر(امید اکبر) و سه پاس از حیاط طیبه ی نوجوانی نجیب و زیبا(عمران مرادی) از شهرستان های سنندج، سقز، بانه، مریوان، بیجار، قروه و دیواندره در این دوره از جشنواره شرکت کرده بودند. 

باقر سروش، سعدی محمدی، ابراهیم کاظمی، مازیار قبادی و دنیا گفتاری داوران سی و یکمین جشنواره تئاتر استان کردستان بودند.

با رای هیات داوران نمایش های باب بارا و روییدن از سنندج به جشنواره بین المللی فجر معرفی شدند.

 

خوزستان؛ پخش آثار از سایت مختص به جشنواره

فیلم آثار راه یافته به جشنواره استان خوزستان از طریق سایت جشنواره به آدرس www.t4soo.com طی روزهای پنج شنبه 4 دی ماه و جمعه 5 دی ماه برای عموم مخاطبان به نمایش گذاشته خواهد شد و مراسم اختتامیه جشنواره نیز روز شنبه 6 دی ماه 99 از طریق سایت جشنواره قابل دیدن خواهد بود. اخبار، پیام ها، گزارش تصویری نمایش ها، یادداشت ها و نقدهای منتقدین، معرفی ستاد برگزاری جشنواره و تمامی رویدادهای مربوط به سی‌ودومین جشنواره تئاتر استان خوزستان از طریق سایت جشنواره از روز چهارشنبه 3 دی ماه 99 قابل دیدن  بود.

سی‌ودومین جشنواره تئاتر استان خوزستان به دبیری آرش سهرابی به صورت مجازی طی روزهای 4 تا 6 دی ماه 99 برگزار شد.

سیدصادق فاضلی، عبدالرضا سواعدی و حسین ذوالفقاری اعضای هیئت انتخاب سی‌ودومین جشنواره تئاتر استان خوزستان، پس از بازبینی فیلم 31 اثر نمایشی ارسال شده به دبیرخانه جشنواره، 8 اثر نمایشی منتخب برای حضور در مرحله نهایی جشنواره را اعلام کردند؛ میرزا شوقی شاعر آب(حجت اله تجلی/شهرستان بهبهان)، گندم(خلیل ضرغامپور/شهرستان شوشتر)، تلاقی یا گزارش یک واقعه از پیش اعلام نشده(مهدی آشوغ/شهرستان اندیمشک)، واقعه در مجلس سودابه خوانی(مریم مقدم/شهرستان اهواز)، خواب هایی که باید دید(اشکان لدنی و یاسین پارسامنش/شهرستان بهبهان)، گالیپولاکه(حسین گلچین زاده/شهرستان اهواز)، کارگاه نمایش(ایوب بختیاری/شهرستان اهواز) و این سه زن(غزل بویری/شهرستان امیدیه).

کیومرث مرادی، مائده طهاسبی، سعید بهنام خانیکی، گلبرگ ابوترابیان و وحید نفر به‌ عنوان هیئت‌ داوران سی‌ودومین جشنواره تئاتر استان خوزستان منصوب شدند.

با پایان یافتن مهلت نظرسنجی جشنواره و ثبت تعداد 3339 رای مردمی، نمایش کارگاه نمایش و این سه زن هر کدام موفق به کسب بیش از 35 درصد آرا شده و به عنوان نمایش های برگزیده مردمی سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان انتخاب شدند.

هیئت داوران سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان دو نمایش خواب هایی که باید دید و تلاقی یا گزارش یک واقعه از پیش اعلام نشده به دبیرخانه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر معرفی کردند.

 

چهارمحال و بختیاری؛ پخش آثار در آپارات

سی‌ودومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری به دبیری فرشید بزرگ‌نیا 1 تا 4 دی به صورت زنده و آنلاین در سایت آپارات برگزار می شود. اجرای نمایش‌های جشنواره در آمفی تئاتر مهر شهرکرد با حضور داوران جشنواره برگزار  شد و مخاطبین و هنرمندان تئاتر استان توانستند در سایت آپارات(https://www.aparat.com/event/2873) آثار راه یافته را تماشا کنند.

در مجموع 10 اثر  از شهرهای شهرکرد، بروجن، فارسان، لردگان و فرخ شهر به دبیرخانه جشنواره تئاتر استان ارسال شده بود که هیات بازبینی متشکل از مسعود آگشته، مهرداد حیدری و فراز مهدیان دهکردی در نهایت با راه‌یابی هفت اثر نمایشی به بخش رقابتی این جشنواره موافقت کرد؛ آیسبرگ(مسلم سلیمانیان)، پابرهنه لخت قلبی در مشت(علیرضا کوشک جلالی)، گیلاس سیاه(مصطفی محمدی دوست)، ضیافت پنالتی ها(اکبر دانیالی)، اوتانازیا(فرزاد فخریان)، پسماندهای ذهنی پریشان(سعید شیرزاد و وصیت(جواد خاکسار حقانی).

در سی‌ودومین جشنواره تئاتر، جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، افراد ملزم بودند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک به تمرین بپردازند، همچنین قبل از برگزاری جشنواره افراد تست کرونا دادند و از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل شد، همچنین نمایش‌ها به گونه‌ای ترتیب اثر داده شد تا بازیگران کمترین برخورد و نزدیکی را با یکدیگر داشته باشند.

داوران این دوره از جشنواره چهارمحال و بختیاری نادر برهانی مرند، عباس جمالی و سعید زارع هستند.

هیات داوران از میان آثار راه یافته، دو اثر نمایشی پابرهنه لخت قلبی در مشت و ضیافت پنالتی ها را برای بررسی به دبیرخانه سی‌ونهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی کردند.

 

فارس؛ تشکیل هیئت انتخاب با نظر آکادمی 

سی‌ویکمین جشنواره تئاتر استانی فارس با دبیری استاد کاظم روزیطلب از سوی انجمن هنرهای نمایشی فارس و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با شعار حفظ سلامت هنرمندان امسال بصورت مجازی 27 آذر تا4 دی برگزار شد.

۳5 اثر از شهرستان‌های مختلف فارس به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و روند بازبینی از ۲۲ آذر و با حضور هیات ۷ نفره متشکل از هنرمندان فعال تئاتر فارس آغاز شد. پس از تهیه فهرستی متشکل از بیش از ۶۰ نفر از هنرمندان فعال تئاتر استان با گرایش های مختلف و همچنین دارا بودن سابقه فعالیت مستمر ۱۰ ساله و دارا بودن سابقه حرفه ای و اخلاقی هنری و تمرکز زدایی، با نظرسنجی از هنرمندان پیشکسوت و با سابقه استان که جمع آنها نوعی آکادمی تخصصی را تشکیل می داد ،بصیرت اکبری، فخری امامی، مجتبی حسینی قیری، جمشید طاهریان، سیامک کمالی سروستانی، منوچهر محسنی و مهری منصوری جهت حضور در هیات بازبینی و نوید جعفری نیز به عنوان ناظر هیات بازبینی و داوری انتخاب شدند و استاتیرا(مهران مقدر/شیراز)، آنجا که آب ما را می‌برد(صادق علی پور/شیراز)، سفارش پیتزا برای سیروس(محمد سینایی/فسا)، جیران(کامران آرایش کشکولی/فیروزآباد)، چر(ساینا عاجلی/استهبان)، حقایقی در مورد یک ماهی مرده(ایمان زارع/شیراز)، خوابگردها(شیما پورسهم الدین/شیراز)، زاویه(مریم سعیدیان/ممسنی)، رؤیای یک رؤیا(علی مستفیضی/استهبان)، سه زن(مریم دهویی قریه/شیراز)، غلام(روح الله هاشم پور/شیراز)، کنج دنج(سحر وراوی پور/مرودشت)، گاوچران‌های مفرغی(نوید جعفری/شیراز)، مادر مانده(رامین حامدی راد/شیراز)، مهاجران(مسعود احمدی/شیراز) و ناخوانده(افشین محمودی/شیراز) برای حضور در جشنواره انتخاب کردند.

زاوش تقوایی، حسین قهرمانی، دانیال نفریان و سعید رضا خوش شانس داوران این دوره از جشنواره تئاتر استان فارس بوندند.

زاویه و ناخوانده از استان فارس به جشنواره فجر معرفی شدند.

 

مازندران؛ انتشار نشریه روزانه 

این دوره از جشنواره استان مازندران یک نشریه خبری در 56 صفحه شامل مطالب متنوعی از رویدادها و اجراهای منتخب حضور در جشنواره، پیام مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر استان مازندران، هیات انتخاب، هیات داوران مرحله نهایی، نمایش های منتخب شرکت کننده در جشنواره، نقد منتقدین و رخدادهای جشنواره منتشر کرده است. این نشریه خبری توسط دبیرخانه جشنواره به مدیریت یاسر محمودی برنتی دبیر سی‌ودومین جشنواره تئاتر استان مازندران تهیه و منتشر شده که حاوی اطلاعات کامل و جامع جشنواره سی و دوم است.

افزون بر انتشار این بولتن خبری، اخبار و رویداد های مهم جشنواره از طریق فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و پرتال انجمن هنرهای نمایشی در اختیارعلاقه مندان قرار گرفت.

شورای سیاستگذاری سی‌ودومین تئاتر استان مازندران پس از جلسات متعدد، نحوه شرکت گروه‌های نمایشی سطح استان را به صورت ارسال فیلم در مرحله اول به تصویب رساند و در پی اعلام فراخوان به گروه‌های نمایشی، تعداد ٢٢ اثر تا پایان روز ١۵ آبان ماه به دبیرخانه جشنواره ارسال گردید.

آثار ارسالی با حضور ۵ داور به عنوان هیئت انتخاب جشنواره متشکل از یوسف فخرایی، صفرعلی اوجانی، حسن میرزایی، محسن اردشیر و محبوبه ارمیانی از تاریخ ١٧ لغایت ٢٠ آبان ماه سال جاری مورد بازبینی قرار گرفت و هیئت داوران مرحله مقدماتی، آراء خود را با اعلام راهیابی ۴ نمایش برتر به مرحله نهایی اعلام نمودند.

مرحله نهایی جشنواره با حضور ۴ نمایش برگزیده شامل گفتگوی بی پایان ستاره با مادرش در وقت مردن(مهوانه آقاجانی/شهرستان بابل)، تروما(پویا بهاری/قائم شهر)، ونوشه(تورج زایدلی/ساری) و زنان بیشه گل(مهیار هزار جریبی/شهرستان بهشهر)، ٣ آذرماه ١٣٩٩ به صورت اجرای زنده و در محل هر شهرستان به صورت مجزا و بدون حضور تماشاگران، توسط هیئت داوران متشکل از فرهاد تجویدی، محمد فضلی و نادیا فرجی مورد بازبینی قرار گرفت و در نهایت نمایش ونوشه به عنوان نمایش برگزیده و نماینده مازندران در جشنواره تئاتر فجر از سوی هیئت داوران انتخاب شد.

پس از اتمام محدودیت های اعلام شده از سوی ستاد کرونا و در آینده نزدیک با برگزاری آئین اختتامیه از برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره اعم از کارگردانی، نمایشنامه نویسی، بازیگری زن و مرد، طراحی صحنه، طراحی لباس، موسیقی، آموزشگاه‌های برتر تئاتر و عوامل اجرایی با اهدا لوح تقدیر، تندیس و جوایز نقدی، تجلیل و قدردانی خواهد شد.

 

یزد؛ برگزاری کارگاه آموزشی

6 اثر میوه ممنوعه، دوبه دل، حوض نقاشی، آه بی بی، نقطه آبی در میان حافظه کبود و خواهرم منم ایسمنه در بیست‌ونهمین دوره جشنواره تئاتر استانی یزد با دبیری مجید جوادیان‌زاده از سوم تا ششم دی ماه 1399 با هدف رشد، گسترش و ساماندهی هنر تئاتر با یکدیگر به رقابت  پرداختند. 

تمامی اجراها طبق ساعت های مشخص شده از طریق راه های ارتباطی مشخص شده از سوی کمیته روابط عمومی جشنواره، پخش شد و علاقه مندان توانستند تمامی نمایش ها را در زمان های مشخص شده به تماشا بنشینند.

در حاشیه این دوره از جشنواره که سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد به همراه اداره کل ورزش و جوانان حامی برگزاری آن بودند؛ کارگاه آموزشی مفاهیم بازیگری و کارگردانی با عنوان الف تا ی توسط پرویز برید، کارگردان، بازیگر و استاد بازیگری دانشگاه فرانکفورت آلمان از صفحه رسمی اینستاگرام انجمن هنرهای نمایشی استان یزد به آدرس Https://Instagram.com/yazdnamayesh بصورت زنده پخش شد.

محمدرضا ابوالحسنی، مازیار رفعتی و سید امیر زکی پور اعضای هیات انتخاب  12 اثر متقاضی حضور در جشنواره بودند. 

 

زنجان؛ اکران فیلم تئاتر

سی و دومین جشنواره تئاتر استان زنجان ۲ الی ۵ دی ماه ۹۹ در تالار هنر فرهنگسرای امام به صورت اکران فیلم آثار با دبیری حسین نجفی برگزار شد. 

12 نمایش شکست تمام استخوان‌هایم(سجاد انصاری)، روانکاوی رنج(علی عسگری)، بازیگر و زنش(محمود عربخانی)، صلح در وقت اضافه(اکبر هادی نژاد)، رویای ترک خورده(اصغر محمدی)، ایستگاهی در انتظار گودو(مینا عبادی)، پلی از جنس شیشه(داریوش عربخانی)، مجلس مطربان(حمید عزتی)، ساز دهنی(رعنا بهلولی)، سایکوز(ناهید پیوندی)، کمدی هملت به سبک سیاه بازی(داود نجفی) و هیس(امیر رجبی) در این دوره جشنواره حضور دارند. 

حسین عباسی نیا، امیر سهامی، ساسان قجر، حمیدرضا قزلباش و علیرضا همتیان داوران این جشنواره بودند.

 

لرستان؛ نمایش فیلم آثار

سی‌ودومین جشنواره تئاتر استان لرستان از اول تا 4 دی برگزار و فیلم نمایش آثار شرکت کننده در سالن کنفرانس اداره کل برای داوران نمایش داده شد.

پس از انتشار فراخوان، 25 اثر به مرحله بازخوانی راه یافت که از این میان 15 اثر توسط هیات بازخوان جشنواره متشکل از نصرت اله مسعودی، منصور احمدی و محمدرضا عبداللهی فرد به مرحله بازبینی راه یافت اند.

در مرحله بازبینی که داوری آن را سید سیامک موسوی، نصرت الله مسعودی و محمدرضا عبداللهی فرد بر عهده داشتند؛ 8 اثر نمایشی جهت حضور در مرحله نهایی سی و دومین جشنواره تئاتر استان لرستان معرفی شدند.

داوری سی و دومین جشنواره تئاتر استان را نصرت مسعودی، سید سیامک موسوی، امین ابراهیمی، محمدرضا عبداللهی فرد، منصور احمدی و فرزاد زیدی نژاد بر عهده داشتند که پس از مشاهده فیلم آثار حاضر در جشنواره، دو اثر اوهام گاو خشمگین و کسوف در میان روز از شهرستان خرم آباد را به عنوان نماینده استان، جهت معرفی به دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاتر فجر برگزیدند.

 

منطقه آزاد اروند؛ برگزاری در سه سالن

چهارمین جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند از اول تا سوم دی با دبیری حمید طالبی در سالن‌های تئاتر شهر و پلاتوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آبادان و تالار خلیج فارس و پلاتوی استاد غریفی خرمشهر برگزار شد.. 

هیات انتخاب چهارمین جشنواره استانی منطقه آزاد اروند نادر راشدی ،محمد قاسمی و آرش ساربان بودند که 6 اثر چک (سید حسن موسوی/خرمشهر)، ناگهان باران(مهدی صفی آبادی/خرمشهر)، حلقه های نامحسوس(شهرام پور عسکر و علی عباسیه/آبادان)، صد سال قرنطینگی(جمیله سرلک/آبادان)، چهار شنبه های غم انگیز(ندا اعتمادی کیا/آبادان) و چگونه بمیرم تا مرا دوست داشته باشی(پژمان مهراب پور) از میان 12 اثر متقاضی با صورت بازبینی فیلم اثرها انتخاب کردند. 

عبدالرضا سواعدی، مهدی درویش و عادل کروشاوی داوران این دوره بودند که چهار شنبه های غم انگیز و چگونه بمیرم تا مرا دوست داشته باشی را به دبیرخانه سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی کردند.

 

آذربایجان شرقی؛ تاکید بر فرهنگ و سنن بومی و محلی

سی‌ودومین جشنواره تئاتر استان آذربایجان شرقی در دبیرخانه جشنواره و با دیدن فیلم آثار برگزار شد. 

محورهای این دوره از جشنواره تئاتر استانی شامل فرهنگ و سنن بومی و محلی، جهش تولید(تولید و اشتغال با کالای ایرانی)، کرونا و مقابله با آن(زندگی در شرایط بحرانی و مقابله با آن – کرونا و آسیب‌های اجتماعی)، فرهنگ ایثار و شهادت، آسیب های اجتماعی(اعتیاد، طلاق، کودکان کار و خیابان و…) و جهانی عاری از جنگ و تروریسم و موضوعات آزاد است.

از زمان صدور فراخوان، ۳۱ اثر به دبیرخانه ارسال شده بود که از بین آنها ۲۲ مورد برای داوری انتخاب شد. از بین ۲۲ اثر ۸ مورد مربوط به تبریز و مابقی از شهرستان ها ارسال شده است.

داوران این دوره از جشنواره سیروس همتی، عبدالحسین لاله و مینا اکبری بودند.

 

اصفهان؛ برگزاری جشنواره غیر حضوری با متون ایرانی

با توجه به تداوم شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و عدم امکان برگزاری جشنواره استان بصورت حضوری و بمنظور ایجاد بستری مناسب برای مشارکت گروه‌های نمایشی استان اصفهان در این رخ داد هنری و هم چنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بر اساس پیشنهاد دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و با همکاری انجمن هنرهای نمایشی اصفهان، سی‌ودومین جشنواره تئاتر استان اصفهان به صورت غیر حضوری برگزار می‌کند.

آن دسته از گروه‌هایی که از آذر ماه 1398 تا آبان ماه 1399 اقدام به تولید نمایش نموده‌اند و مجوز اجرا از شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش شهرستان یا استان را اخذ نموده اند؛ می‌توانند متقاضی حضور در جشنواره باشند. نظر به اهمیت اجرای عمومی نمایش‌ها و عدم امکان اجرا در شرایط فعلی، گروه‌های نمایشی متعهد به اجرا در اولین فرصت ممکن پس از جشنواره می‌باشند.
در جشنواره صرفا متون ایرانی و اقتباسی «اداپته ایرانی شده» پذیرفته می‌شود و این جشنواره بصورت رقابتی برگزار می‌شود.

 

استان های دیگری در راه 

جشنواره‌های گلستان درحال برگزاری است، تاریخ برگزاری جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی مشخص نیست و استان‌های البرز، ایلام و قم نیز از ابتدا با توجه به شرایط و محدودیت های کرونایی اعلام کردند که جشنواره برگزار نمی‌کنند.

 




مطالب مرتبط

کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند
کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند

حامد شفیع‌خواه، کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران، تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای را از نکات مثبت چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست

وحید نفر، کارگردان نمایش «دور» که در بخش میهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، این اثر را روایتی کمدی-تراژدی از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌ها معرفی کرد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است

کارگردان نمایش «برداشت آزاد» با بیان اینکه بخش فراگیر یک اتفاق نوین در عرصه تئاتر کشور است، می‌گوید کار کردن با افراد توان یاب نیازمند صبوری و تلاش بسیار است.

|

چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، برگزیدگان خود را شناخت

چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، شب گذشته (چهارشنبه اول آذر) برگزار شد و با نظر هیئت داوران، نمایش صحنه‌ای «میردوست دلارته» به بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر مناطق فجر راه‌ یافت.

|

گفت‌وگو با هنرمندی سرشناس که در شهر خود ماند

رضا صابری: مرز بین تئاتر استانی و پایتخت، بلای جان هنرمندان است
گفت‌وگو با هنرمندی سرشناس که در شهر خود ماند

رضا صابری: مرز بین تئاتر استانی و پایتخت، بلای جان هنرمندان است

رضا صابری، کارگردان و نویسنده پیشکسوت، با بیان اینکه مشکل نمایشنامه‌‌نویسی در کشور و به ویژه در شهرستان‌ها، به یک اپیدمی تبدیل شده است، مرزهای ایجاد شده بین تئاتر استان با تئاتر تهران را بلای جان فعالان این عرصه دانست و از لزوم حذف آن گفت.

|

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

با پایان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان گیلان، نمایش صحنه‌ای «پا برهنه در بهشت» به کارگردانی رضا فتوت‌خواه و نمایش‌های خیابانی «مجسمه» به کارگردانی میلاد حسین‌زاده و «آخرین نفس» به کارگردانی آرزو علیپور، به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. هیئت داوران این رویداد، ...

|

پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند
پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر، پنجشنبه 25 آبان به کار خود پایان داد و با رای داوران، نمایش‌های صحنه‌ای «خَن» به کارگردانی روح‌الله خدامی و «شازو» به کارگردانی قحطبه فخرایی و نمایش خیابانی «به سرعت‌گیر نزدیک می‌شوید» به کارگردانی حمید ظریف‌خواه به جشنواره تئاتر ...

|

نظرات کاربران