در حال بارگذاری ...
فرهاد امینی در گفت وگو با ایران تئاتر مطرح کرد

همراهی فجر39 با شرایط کووید می‌تواند به ویژگی تبدیل شود
تاثیر دغدغه‌مندی و مفهوم در انتخاب آثار

امینی گفت:جشنواره تئاتر فجر باید برای برگزاری موثر و با برنامه قدرت هماهنگی با شرایط روز کرونایی را داشته باشد.

فرهاد امینی جزو نسل جوان و خلاق  نمایشنامه نویسی و کارگردانی تئاتر ایران به خصوص در بخش رادیویی است.وی در جشنواره تئاتر فجر در بخش رادیو تئاتر یکی از اعضای هیئت انتخاب آثار است.امینی در گفت‌وگو با ایران تئاتر در باره برگزاری جشنواره تئاتر فجر گفت:با شیوع کرونا شرایط جدیدی به جهان حاکم شده و تئاتر هم نظیر سایر هنرها دچار چالش‌های جدی شده است.در این شرایط ما ملزمیم  به اینکه خودمان را با این شرایط جدید همراه کنیم.البته این مسئله مهم است که چقدر تئاتر می‌تواند در فرمت سنتی خودش ادامه حیات بدهد و این مسئله باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی در بخش دیگر سخنانش در باره شرایط ایجاد شده بعد از مهار ویروس کرونا افزود:به طور حتم به این زودی‌ها نمی‌توانیم به شرایط گذشته برگردیم و باید تلاش کنیم شرایط و شیوه های جدید را مورد توجه قرار بدهیم.جشنواره تئاتر فجر هم از این قاعده جدا نیست و باید قدرت هماهنگی با شرایط روز را داشته باشد و این همراهی می‌تواند به یک ویژگی تبدیل شود. ویژگی که بحث خوب و یا بد بودنش مطرح نیست.

این نمایشنامه نویس در بخش دیگر گفته‌هایش در باره شرایط داوری امسال که داوران بخش‌های از روی فیلم نمایش‌ها آن‌ها را داوری می‌کنند خاطر نشان کرد: ما در بخش رادیو تئاتر خوشبختانه با نوار صوتی آثار مثل گذشته روبه رو هستیم.نکته مهم است که فیلم تئاتر به معنای تئاتر نیست و تعریف دیگری دارد.اما طبق شرایط باید از این شیوه داوری استفاده کرد و راه دیگری وجود ندارد.

این کارگردان تئاتر درباره ملاک‌هایش برای انتخاب آثار جشنواره تاکید کرد:به همراه سایر داوران برای قضاوت در این بخش به چند مسئله اعتقاد داریم. نکته مهم توجه به توان بالقوه ای است که در نمایش‌های شهرستانی وجود دارد و باید نسبت به آن دقت شود.این آثار همپای سایر آثار مورد بررسی منصفانه قرار بگیرد و خوشبختانه آثار با کیفیتی در میان نمایش‌های رادیویی شهرستانی وجود دارد.توجه به ویژگی و تکنیک‌های توام تئاتری و رادیویی در آثار را هم مورد توجه قرار داده‌ایم.بحث دغدغه‌مندی و معنای آثار هم برایمان مهم است.مطمئن هستم با توجه به آثاری که دیده‌ایم کیفیت آثار این بخش کیفیت خوبی دارند و چون کیفیت اغلب نمایش ها نزدیک است داوری را سخت و دشوار کرده است.

 

فرهاد امینی نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر و دانشجوی دکترای مطالعات عالی هنر، مدیر دپارتمان نمایش دانشگاه هنر پارس و مدرس دانشگاه هنر تهران است. وی تاکنون نویسندگی بیش از 200 قسمت نمایش رادیویی را برعهده داشته و جوایزی را نیز از آن خود کرده است.


سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه 11 تا 21 بهمن 99 برگزار می‌شود.




نظرات کاربران