در حال بارگذاری ...
شیوا مسعودی در گفت‌وگو با ایران تئاتر مطرح کرد

نکته امید بخش برگزاری فجر39 حضور مخاطب است
انتخاب آثار از روی فیلم تئاتر کار دشواری‌است

مسعودی گفت:با بهتر شدن شرایط کرونا و طبق نظر دبیر جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره با حضور تماشاگر نکته مثبتی است.

شیوا مسعودی کارگردان با تجربه تئاتر که آثار مهمی نظیر نمایش «اینجا کجاست؟»و «مسئولیت شکستن سکوت مطلق» را کارگردانی کرده و در جشنواره تئاتر فجر در بخش رقابتی نمایش‌های صحنه‌ای به انتخاب آثار می پردازد در گفت وگو با ایران تئاتر درباره برگزاری جشنواره تئاتر فجر گفت:شیوع کرونا گروه‌های نمایشی را برای آماده کردن نمایش‌هایشان دچار چالش‌هایی کرده است.برخی از گروه‌ها نتوانستند نمایشی را آماده کنند و یا برخی از کارگردان‌ها به دلیل محدودیت‌ها نتوانستند آنجور که باید و شاید ایده‌های مورد نظرشان را در ساختار اثرشان نشان بدهند. خوشبختانه با بهتر شدن شرایط کرونایی و اعلام دبیر جشنواره این امید را داریم که جشنواره با حضور مخاطب برگزار شود و این نکته مثبتی است .

وی درباره شیوه قضاوت بر اساس فیلم نمایش‌ها متذکر شد: این شیوه داوری دشوارهایی دارد.زیرا همه ما در این سال‌ها عادت داشتیم که آثار را نشسته و در درون سالن محل اجرا ببینیم.البته نباید فراموش کنیم که در  برخی از سال‌ها هم بخشی از داوری توسط فیلم نمایش‌ها انجام می‌شد .من تجربه این نوع داوری  امسال در چند جشنواره دیگر هم داشتم  و برخی از کارگردن فیلمی را که از روی نمایششان می فرستادند با چند دوربین فیلمبرداری می‌شد و بیشتر ساختار سینمایی داشت تا تئاتری و اغلب تصاویر زوم بود روی چهره و بدن بازیگر و امکان دیدن میزانسن های کارگردانی را از بین می‌برد. امیدارم این نقیصه به مرور از بین برود .

وی در باره ملاک‌هایش برای انتخاب گفت:مهمترین ملاک استاندارد بودن نمایش است و اینکه چقدر کارگردان از تئاتر و ماهیتش شناخت دارد و درست بودن متن و کارگردانی و بازی‌ها و طراحی صحنه هم از لزومات کار استاندارد است.  

شیوا مسعودی سال‌ها است که در حوزه تالیف،نگارش و کارگردانی در تئاتر فعالیت می‌کند.او دارای مدرک کارشناسی نمایش عروسکی  و کارشناسی ارشد انیمیشن است.کارگردانی نمایش‌های عروسکی «زال و رودابه»، «قصه سیاه پرک»، «گربه‌های شهر خاکستری»، «کلاغ»، عروسک‌گردانی، ساخت فیلم‌های انیمیشن، تدریس و داوری در جشنواره‌های مختلف از جمله سوابق حرفه‌ای این هنرمند است.




نظرات کاربران