در حال بارگذاری ...
ندا شاهرخی در گفت‌وگو با ایران تئاتر مطرح کرد

محدودیت‌های کرونا باعث خلاقیت هنرمندان شد

شاهرخی گفت:با توجه به تعطیلی یکساله فعالیت‌های تئاتری برگزاری هدفمند و توام با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جشنواره تئاتر فجر می تواند امید بخش باشد.

ندا شاهرخی در سال‌های اخیر در حوزه اجرا و تماشاخانه داری و تدریس حضور موثری در تئاتر داشته است.شاهرخی که درانتخاب آثار بخش دیگرگونه‌های اجرایی در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد در گفت‌وگو با ایران تئاتر در باره برگزاری جشنواره گفت:شیوع کرونا در برگزاری جشنواره تئاتر تاثیراتی داشته است و مدت‌ها است فعالیت‌های تئاتری در رکود و تعطیلی به سر می‌برند و اگر جشنواره با سیاست‌گذاری درست و رعایت پرتکل‌های بهداشتی برگزار شود می‌تواند برای تئاتری ها امید آفرین باشد.از آثاری که متقاضی حضور در بخش دیگرگونه‌های اجرایی جشنواره بودند این انتظار را داشتم که خودشان را با شرایط کرونایی متناسب و هماهنگ می‌کردند و هنرمندان این گونه اجرایی به این مسئله فکر می‌کردند که شاید جشنواره تئاتر غیر حضوری و مجازی برگزار شود.با توجه به این پیش فرض ایده‌های اجرایی خودشان را به جشنواره ارسال می‌کردند .اما به غیر دو سه کار سایر گروه‌های دیگر نسبت به این مسئله بی‌توجه بودند و برخی کارها اصلا مکان محور طراحی شده بودند.ما در هنگام انتخاب به همه مسائل توجه کردیم و به این نتیجه رسیدیم کارهای مکان محور را با حضور تماشاگران محدود چند نفر در جشنواره اجرا شود.اولویت ما کارهایی بود که یا به شیوه آنلاین طراحی و یا در طراحی فقط به حضور یک و یا دو تماشاگر پرداخته بودند.مسئولان جشنواره هم اعتقاد داشتند که نمی‌شود تا زمان شروع برگزاری جشنواره شرایط را پیش بینی کرد و در آن زمان هنوز حرفی از امکان حضور تماشاگران مطرح نبود .

وی با اشاره به هوشمندی برخی از هنرمندان با استفاده ازمحدویت‌های کرونایی افزود:این هنرمندان از این فرصت در به کارگیری خلاقیت استفاده کردند و کارهای خلاقانه‌ای را برای جشنواره آماده شد.البته برخی از هنرمندان هم به این سویه توجهی نداشتند.به همین دلیل معتقدم بخش دیگرگونه‌های  اجرایی نست به سال‌های قبل دچار افت کیفیت شده است.

این مدرس با اشاره به عدم شناخت لازم از بخش دیگرگونه‌های اجرایی توسط برخی از هنرمندان فعال در این عرصه متذکر شد:برخی از کارها بی‌توجه به ماهیت این گونه اجرایی فقط یا به حرکت و یا فقط به فرم فیزیکال و یا فقط به حضور عروسک پرداخته بودند و کارشان یک بعدی به نظر می‌رسید و به موقعیت و یا مکان و شیوه پرفورمنس آرت وفرم اجرایی توجهی نداشتند.در حالی که در فراخوان جشنواره به این مسئله اشاره شده بود و طبق مشورت با سامان خلیلیان قرار شد یک سری کلاس‌های آموزشی برای  ارائه اطلاعات مورد نیاز در این گونه اجرایی به هنرمندان این بخش ارائه شود.

ندا شاهرخی دارای مدرک فوق لیسانس تئاتر از دانشگاه پاریس و دانشجوی دکترا با تخصص تئاتر اجتماعی- کاربردی در پاریس ، مدیر هنری موسسه بین‌المللی فانوس هنر پارس و مدرس بازیگری و کارگردانی است. از جمله فعالیت‌های او می‌توان به اجرا‌های متعدد داخلی و بین‌المللی در مقام کارگردان در حوزه تئاتر در مکان‌های نامتعارف اشاره کرد.

 

 

 

 




نظرات کاربران