در حال بارگذاری ...
دلنوشته‌ هنرمندان به بهانه روز شیراز

تئاتر شیراز نامی به بلندای قدمت نمایش در ایران

ایران تئاتر : پانزدهمین روز از اردیبهشت،روز شیراز است، روز شهری است که به نام فرهنگ و هنر شناخته شده است، اعضای هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی فارس در دلنوشته‌هایی کوتاه که دراختیار سایت استانی تئاتر فارس گذاشته‌اند،درباره اهمیت تئاتر این شهر گفته‌اند.

 

امید وامق «کارگردان و بازیگر» :

شیراز دهکده تئاتر ایران

شیرازشهر حافظ وسعدی پایتخت فرهنگی وهنری ایران است که داری بهترین مکان‌های گردشگری و فرهنگی است .

بیش از نیم قرن است که افزون بر ۱۰ درصد هنرمندان شاخص سینما تئاتر تلوزیون ایران از بچه‌های تئاترکلان شیراز هستند که همگی از اساتید بزرگ این دیار هستند که کوچ کردن و به تهران رفتند که نشان قدمت تئاتر در این شهر است .

شیراز از لحاظ گردشگری وفرهنگی مکانی مناسب جهت برگزاری جشنوارهای تئاتر ملی سراسری است.

در آرزوی روزی که شیرازدهکده تئاتر ایران باشد .

 

هادی امامی مقدم« نویسنده و کارگردان» :

زیرساخت و زیر بنای هنرهای نمایشی کشور

همواره، از قرن ها پیش، استان پهناور فارس و در راس آن شیراز، هنرمندان بزرگ و نامی را در خود دیده است. دیاری فرهنگ پرور ، هنردوست و هنرمندساز، که همیشه در عرصه های مختلف هنری، چه در سطوح داخلی چه بین الملل، حرفهای بسیار برای گفتن داشته و دارد.

بدون شک، شیراز بزرگ، در حوزه ی هنرهای نمایشی، چه به شکل سنتی، (روحوضی ، سیاه بازی ، تعزیه ، عروسک گردانی ، پرده خوانی ، نقالی و... ) چه به شکل مدرن، (تئاتر صحنه ای ، خیابانی ، تله تئاتر ، پروفورمنس و ...) چهره‌های بسیار زیاد و موثری را به این شاخه ی هنری، در کشور معرفی کرده است طوریکه به زعم بسیاری از صاحب نظران ، زیرساخت و زیر بنای هنرهای نمایشی کشور ، شیراز بزرگ می باشد. 

این زنجیره ناب فرهنگی و هنری، که از قرن ها پیش از حافظ و سعدی و ملاصدرا آغاز گشته است تا به امروز ادامه داشته و نام های بی شماری همچون نادر شهسواری، محی الدین لایق، محمدجواد بخشی زاده، کاظم روزی‌طلب ، احمد سپاسدار ، علی نقی رزاقی، مجید افشاریان، رحیم هودی، مهدی فقیه، اصغر همت، محمود پاک نیت و تعداد بسیار زیادی هنرمند دیگر را در حافظه تاریخی خود جای داده است. 

امید که هنرمندان نسل جدید، از میراث غنی به جای مانده، به خوبی و سلامتی مراقبت کنند. 

 

 

بهنام بداغی «نویسنده و بازیگر» :

روزهای پر رونق و صحنه های پر شوری

تئاتر شیراز را سال‌هاست که می‌شناسم، آن هم به واسطه قل خوردن در تئاتر زادگاه مادری‌ام فراشبند و فعالیت در انجمن نمایش و به واسطه ارتباط با انجمن نمایش استان و آشنا شدن با فعالان تئاتر استان و شهر شیراز، از جمله استاد علی ثابت،نادعلی شجاعی،حسین قهرمانی ، همشهری کوچ کرده‌ام دکتر حاج محمود عالیشوندی،بانو بهاره شفیعی سروستانی، نوید جعفری و بیشتر از همه فرهاد ارشاد که بی هیچ منتی دو نمایشنامه شیرزاد و وین شرح بی نهایت را در اختیار من و بچه های فراشبند گذاشت.

چقدر دلم میخواهد تئاتر شیراز به روزهای پر رونق و صحنه های پر شوری که رفقایم برایم تصویر و تعریف کرده اند برگردد و من نیز تماشاگر آن روزهای پر شر و شور صحنه اش باشم.

به امید دیدار آن روز

 

مجتبی حسینی قیری «نویسنده و‌کارگردان» :

بالفعل کردن ظرفیت های بالقوه 

شیراز شهر هنر است و هنردرآن جایگاه ومنزلت خاصی دارد ،هنرِ نمایش درشیراز مستثنی ازاین امرنیست و سالیانِ سال است هنرنمایش دربین شیرازی‌ها ارزش خاصی دارد وبه واسطه این هنر ،هنرمندان زیادی به جامعه نمایش کشور معرفی شده است از محی الدین لایق و رحیم هودی و احمدسپاسدار و مهدی فقیه و کاظم روزی طلب و نادرشهسواری تا نسل جدیدی که درتلاش وتکاپوست تا خودرابه صاحب نامان این عرصه درکشوربرساند ،شیراز دارای استعدادهای بالقوه ای است که راحت می‌توان با ظرفیت های بالقوه را  به حالت بالفعل درآورد سالن‌های قدیمی ابوریحان و لایق و استاد هودی و جدیدالتاسیس پورشکیبایی و سپاسدار و مهدی فقیه درگذشته و حال و آینده می‌تواند بستری برای رشد هنرنمایش در کشور باشد و خاطرات روزهای پرشور تئاترشیراز را زنده کند به امید آنروز.

 

نوید جعفری «کارگردان و بازیگر»:

تئاتر شیراز نامی به بلندای قدمت تئاتر

دیدمت دور نمای در و بام ای شیراز 

سرم آمد به بر سینه سلام ای شیراز ...

شیراز شهر عاشقانه ها است ، از روزگار سعدی و حافظ تا کنون ، شیراز شهری است لبریز از هنر و ادبیات 

از ستون‌های برافراشته تخت جمشید ، تا هنر دستان پر توان هنرمندانش در گنبد نیلوفری شاهچراغ تا آیینه کاری های نارنجستان قوام 

شیراز پیوندی عمیق با هنر دارد و هنر خون رگان شیراز است و‌تئاتر که به همت خالقان عاشقش سالیان سال است چراغش روشن است و امروز پس از ۵ نسل با تمام دشواری ها به حیات ادامه داده است.

تئاتر شیراز نامی به بلندای قدمت تئاتر در ایران دارد که شاهد این مدعا حضور سرشار از توان و غرور هنرمندانی است که چون ستاره در آسمان هنر ایران زمین می درخشند .

امید که پس از دوران منحوس و دشوار کرونا باز شاهد اجراهای زنده تئاتر ،صدای شور انگیز مخاطبان و روشنایی سالن‌ها باشیم ‌.

 




مطالب مرتبط

با حضور هنرمندان شیرازی

«بی‌خوابی» در جشنواره بین‌المللی تئاتر دربندیخان عراق درخشید
با حضور هنرمندان شیرازی

«بی‌خوابی» در جشنواره بین‌المللی تئاتر دربندیخان عراق درخشید

نمایش «بی‌خوابی» به کارگردانی شیما پورسهم‌الدین، کاری از هنرمندان شیرازی، به عنوان نماینده ایران در هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی دربندیخان عراق حضور پیدا کرد و موفق به کسب مقام دوم بهترین نمایش در بخش بین‌الملل شد.

|

سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس برگزیدگان خود را معرفی کرد

سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس برگزیدگان خود را معرفی کرد

آیین اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس شامگاه شنبه ۲۷ آبان در تالار حافظ شیراز برگزار شد و در بخش آثار خیابانی نمایش «بهمن» به عنوان اثر برگزیده معرفی شد. همچنین در بخش تئاتر صحنه‌ای، نمایش های «ایلخونی»، «تاوان»، «یک ماه و سه روز و ۲۴ ساعت» و «روزهای اوج یک ...

|

نظرات کاربران