در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

حیات آموزشی در تئاتر استان‌ها

ایران تئاتر : در هفته‌ای که گذشت با توجه به ادامه تعطیلی تئاتر و شرایط کرونایی به نظر می‌رسید فعالیت های نمایشی از نفس بیفتند اما ایطور نشد و تئاتر در استان‌ها با رویکردی آموزش محور و برگزاری جشنواره ها، کلاس‌های آموزشی و انتشار مجموعه نمایشنامه جریان دارد.

در هفته گذشته حمایت از هنرمندان و برنامه‌ریزی برای دوران پساکرونا استان فارس، درگذشت علیرضا مقنی زاده هنرمند یزد، اعلام اسامی برگزیدگان تئاتر مونولوگ خلیج فارس، برگزاری کارگاه آموزش مبانی بازیگری در میاندوآب، نشست هم اندیشی انجمن هنرهای نمایشی کردستان، انتشار آثار نمایشنامه‌نویسان مازندرانی، دلنوشته‌ هنرمندان به بهانه روز شیراز، تعطیلی موقت تئاتر در مریوان، درگذشت سیامک افسایی هنرمند تبریزی و اعلام برگزیدگان نمایشنامه نویسی تئاتر کوتاه ارسباران بخشی از اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید. 

حمایت از هنرمندان و برنامه‌ریزی برای دوران پساکرونا استان فارس

در نخستین نشست هیات رییسه منتخب انجمن هنرهای نمایشی فارس در سال ۱۴۰۰ که با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد، فعالیت‌های انجمن نمایش و برنامه های انجام شده در سال ۹۹ و طرح های پیش رو امسال مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این نشست صمیمانه که با حضور صابر سهرابی، و هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی فارس برگزار گردید، طرفین به بیان دغدغه‌ها و دیدگاه‌های هنرمندان تئاتر پرداختند و وی ضمن تبریک به انتخاب هیات رییسه جدید انجمن هنرهای نمایشی فارس افزود: جای خرسندی دارد که طبق آمار موجود شاهد انتخاباتی پرشور با حضور اکثریت هنرمندان تئاتر استان بودیم و با اشاره به کمبود منابع مالی دولت در سال گذشته گفت: برای جبران بخشی از خسارت در سال ۹۹ تسهیلات لازم به ۶۱۲ گرایش مختلف پرداخت شده که در این میان مبالغی دیگر در قالب کمک هزینه های کارت های اعتباری هنر نیز به هنرمندان تقدیم گردیده است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس در پاسخ به زمان بازگشایی سالن‌ها و ادامه فعالیت‌های هنری تئاتر گفت: با توجه به اولویت سلامتی هنرمندان شاغل تئاتر و دستور العمل ستاد استانی مقابله با کرونا برای رعایت پروتکل های بهداشتی، همچنان در انتظار بهبود شرایط برای ادامه فعالیت‌ها هستیم. وی با بیان اینکه مشکلات معیشتی و اقتصادی هنرمندان در دوران کرونا افزایش داشته است و باید دغدغه‌ها و آسیب‌ها در اولویت باشد، گفت: تمام تلاش مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد با همکاری انجمن هنرهای نمایشی فارس بهبود شرایط است.

 

درگذشت علیرضا مقنی زاده هنرمند یزد

خانواده تئاتر یزد در غم از دست دادن یکی از هنرمندان خوب و پیشکسوت خود "علیرضا مقنی زاده" عزادار و به سوگ نشسته است. این هنرمند یزدی از سال 1369 فعالیت خود را در تئاتر آغاز کرد و در نمایش ها، فیلم های تلویزیونی و برنامه های مختلف سینما نقش آفرینی کرد که از مهمترین آثار علیرضا مقنی زاده نقش آفرینی به عنوان آشپز در سریال حاکم و قصاب بود. گفتنی است پیکر این هنرمند پیشکسوت که پس از مدتی طولانی مبارزه با بیماری جان به جهان آفرین تسلیم کرد، شنبه 18 اردیبهشت ساعت 17 تشییع و در قطعه هنرمندان خلدبرین یزد به خاک سپرده می شود.

 

اعلام اسامی برگزیدگان تئاترمونولوگ خلیج فارس

از سوی هیات داوران برگزیدگان جشنواره تئاتر مونولوگ خایج فارس که به صورت مجازی برگزار شد، مشخص شدند. رضا کمالی زرکانی دبیرجشنواره با اعلام این خبر افزود: هیئت داوران این جشنواره متشکل از  فریده گرمساری ، امین سالاری و کوروش سلمانی پس از بررسی و مشاهده برگزیدگان جشنواره مونولوگ خلیج فارس را اعلام کردند. در این جشنواره رتبه های سوم و دوم هرکدام دو برگزیده مشترک داشتند .جشنواره مونولوگ تئاترخلیج فارس با توجه به شرایط کرونا بصورت مجازی از ۸  الی ۹  اردیبهشت برگزار شد.

 

برگزاری کارگاه آموزش مبانی بازیگری در میاندوآب

با هدف این‌که در این شرایط سخت هنرمندان نباید از آموزش غافل بمانند، انجمن هنرهای نمایشی شهرستان میاندوآب با همکاری اداره فرهنگ و ‌ارشاد اسلامی این شهرستان کارگاه آموزش مبانی بازیگری به صورت لایو را برگزار کرد. مدرس این روزه سهند قلی‌یان بود و به مجری گری مسعود مطلوبی برگزار شد .این برنامه در دو بخش تقدیم علاقه مندان شد؛ بخش نخست در مورد نحوه برگزاری کارگاه های عملی بازیگری و کارگردانی در دوران بعد از قرنطینه و توضیحات کامل درباره آن برای هنرمندان و بخش دوم بررسی مبانی اساسی بازیگری و در همین خصوص معرفی کتاب و تشریح آن برای هنرجوها صورت گرفت .

 

نشست هم اندیشی انجمن هنرهای نمایشی کردستان 

به منظور بررسی گزارش عملکرد شهرستان‌ها در هفته دوم اردیبهشت ماه 1400 آخرین جلسه و نشست هم اندیشی هئیت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی استان با رابطین محترم شهرستانها ( بیجار ،امید اکبر - قروه ، محمد صمدی - مریوان ، سلام نباتی - دیواندره ، حسین مرادی  - سنندج ، حمید کردستانی )در دفتر انجمن سنندج صورت گرفت . در این جلسه 3 ساعته ، رابطین هر شهرستان گزارش کاملی را از عملکرد دو ساله خود بصورت مکتوب به انجمن ارائه نمودند .اعضاهئیت رئیسه حاضر در جلسه ( فاتح بادپروا ، مازیار قبادی ، علیرضا اسماعیلی و حمید کردستانی ) ضمن قدر دانی از زحمات رابطین محترم  و ستودن تلاش‌های گروه‌های تئاتر شهرستان‌ها در اجراهای عمومی و حضور در جشنواره‌های مختلف  بررسی نقات قوت وضعف عملکردها ؛ به بررسی فعالیت هئیت رئیسه انجمن در دوسال گذشته پرداخته و همراهی و همسویی اهداف مشترک انجمن و رابطین را رمز موفقیت تئاتر استان دانستند .

 

انتشار آثار نمایشنامه‌نویسان مازندرانی

۴ مجلد آثار نمایشنامه نویسان مازندرانی به‌زودی رونمایی خواهند شد که برای اولین بار در تاریخ ارشاد مازندران و انجمن نمایش چهار نمایشنامه نویسندگان استان به چاپ رسیده‌اند. توجه به این قشر یکی از اولویت‌های اصلی هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی بوده که پس از اعلام فراخوان در سال ۱۳۹۸ و به‌دلیل حساسیت در کیفیت پس از ارزیابی این آثار به چاپ رسیدند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران از زمان انتخاب آثار، دریافت مجوز تا چاپ و تخصیص بودجه با انجمن هنرهای نمایشی استان همکاری کرد. یکی از اهداف مهم در این رویداد معرفی نویسندگان استانی است که در تراز ملی قرار دارند، در این راستا انجمن در نظر دارد پس از رونمایی آثار ضمن در اختیار قرار دادن این آثار بین گروه‌های تئاتر استان آثار را برای تمامی ادارات کل استان‌ها و انجمن‌های نمایشی کشور ارسال کند. این نمایشنامه‌ها در چهار مجلد جدا هستند و نمایشنامه تور تقی نوشته (صفرعلی اوجانی)، نمایشنامه 1978 نوشته (محمد شجاعی)، سه نمایشنامه مالنخولیا، قرنطینه و هاری نوشته (کامبیز میرزایی) و چهار نمایشنامه پیرننا، رحیل، آفتاب بر زمین سیو نسوم نمی‌تابد و دشت بلبل از (علیرضا سعیدی کیاسری) عناوین این چهار نمایشنامه است.

 

دلنوشته‌ هنرمندان به بهانه روز شیراز

پانزدهمین روز از اردیبهشت،روز شیراز است، روز شهری است که به نام فرهنگ و هنر شناخته شده است، اعضای هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی فارس در دلنوشته‌هایی کوتاه که دراختیار سایت استانی تئاتر فارس گذاشته‌اند،درباره اهمیت تئاتر این شهر گفته‌اند. اصغر همت از خاطراتش از دبیرستان حیات تا تئاتر شهر گفت. امید وامق رییس انجمن هنرهای نمایشی شیراز این شهر را دهکده تئاتر ایران خواند، هادی امامی مقدم نویسنده و کارگردان به زیرساخت و زیر بنای هنرهای نمایشی کشور اشاره کرد،  بهنام بداغی نویسنده و بازیگر، آرزوی روزهای پر رونق و صحنه های پر شور برای شیراز داشت. مجتبی حسینی قیری نویسنده و‌کارگردان بالفعل کردن ظرفیت های بالقوه  شیراز را اولویت دانست و نوید جعفری، کارگردان و بازیگر گفت: تئاتر شیراز نامی به بلندای قدمت تئاتر است.

 

تعطیلی موقت تئاتر در مریوان

سالن تئاتر شهر مریوان هم بسته شده است. نزدیک به دو ماه بود که سه گروه در سالن فرهنگسرا درحالا تمرین بوده اند که با توجه به تصمیم ستاد کرونا تمام تمرینات خود را متوقف کرده‌اند. اجرای نمایش های صحنه ای "آپارتمان عشق "به نویسندگی و کارگردانی سوران حسینی ؛ "آخرین ثانیه های مرگ "به نویسنده گی و کار گردانی مختار محمدی و "ساعت پنج دقیقه به هفت "به کارگردانی و نویسندگی هیوا منوچهری به دلیل وضعیت قزمز کرونا تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.

 

درگذشت سیامک افسایی هنرمند تبریزی

سیامک افسایی بازیگر، نویسنده و کارگردان مطرح تئاتر تبریز امروز بر اثر کرونا درگذشت. مرحوم افسایی به دلیل ابتلا به بیماری کرونا به مدت ۱۰ روز در بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز بستری بود که متاسفانه امروز دار فانی را وداع گفت. سیامک افسایی کارگردان تئاتر و  بازیگر سینما و تلویزیون ایران است. عموم مخاطبان سیامک افسایی را با بازی در سریال آنام  می شناسند.

 

اعلام برگزیدگان نمایشنامه نویسی تئاتر کوتاه ارسباران

عباس خلیفه لو دبیر چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران برگزیدگان بخش نمایشنامه نویسی را بر اساس آراء هیات داوران متشکل از حسین عباسی نیا،کریم عظیمی،اکبر شریعت اعلام کرد. این جشنواه سه رتبه برتر اول تا سوم و سه تقدیر داشت. متون نامزدهای این بخش در قالب مجموعه کتاب چاپ و مراسم اهداء جوایز برگزیدگان در روز های آتی "در صورت مجوز ستاد ملی کرونا "در شهرستان اهر برگزار خواهد شد.

 

 




مطالب مرتبط

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است
ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان نمایش «اخته» می‌گوید جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای مانند یک دورهمی می‌مانند، مبادله افکار و نوآوری‌های تئاتری بین اهالی تئاتر و محلی برای محک و شکوفایی‌شان است.

|

در حاشیه جشنواره پارس مطرح شد

کاظم نظری: جشنواره‌های منطقه‌ای، دریچه‌ای برای ارزیابی تئاتر استان‌های کشور است
در حاشیه جشنواره پارس مطرح شد

کاظم نظری: جشنواره‌های منطقه‌ای، دریچه‌ای برای ارزیابی تئاتر استان‌های کشور است

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، با سفر به شیراز به منظور حضور در جشنواره تئاتر پارس، جشنواره‌های منطقه‌ای را، دریچه‌ای رو به هنرهای نمایشی در نقاط مختلف کشور دانست که از طریق آن، می‌توان به ارزیابی درست از فعالیت هنرمندان استانی رسید.

|

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های‌ تئاتر منطقه‌ای، از لزوم تامین بودجه و حمایت صددرصدی دولت از این رویداد هنری برای دلگرمی هنرمندان سخن گفت.

|

گفت‌وگو با نادر شهسواری، پیشکسوت تئاتر فارس

توجه هنرمندان جشنواره‌های منطقه‌ای به مولفه‌های بومی و متون ایرانی را به فال نیک باید گرفت
گفت‌وگو با نادر شهسواری، پیشکسوت تئاتر فارس

توجه هنرمندان جشنواره‌های منطقه‌ای به مولفه‌های بومی و متون ایرانی را به فال نیک باید گرفت

نادر شهسواری، هنرمند پیشکسوت تئاتر استان فارس، تاکید کرد توجه هنرمندان به مولفه‌های بومی و متون ایرانی در جشنواره‌های منطقه‌ای کشور را باید به فال نیک گرفت. 

|

گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند
گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند

اصغر خلیلی، داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، مهم‌ترین دلیل برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای را گردهم آمدن اهالی هنرهای نمایشی دانست و خواستار آن شد تا با تامین بودجه مناسب، این رویداد مهم از مسیر اصلی خود خارج نشود.

|

پای صحبت‌های کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

مهدی آشوغ: جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، بهترین فرصت برای تجربه‌های تازه است
پای صحبت‌های کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

مهدی آشوغ: جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، بهترین فرصت برای تجربه‌های تازه است

مهدی آشوغ، کارگردان خوزستانی نمایش «اول شخص مفرد» بر این باور است که جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، بهترین فرصت برای ایجاد، ابداع و کشف دستور زبان، ظرفیت‌ها و‌‌ شیوه‌های نمایشی و در یک کلام، تجربه‌های تازه است.

|

نظرات کاربران