در حال بارگذاری ...
یادی از کریم اکبری مبارکه به بهانه سالروز تولدش:

تکریم از هنرمند بی ادعای تئاتر ایران

ایران تئاتر_علی رحیمی: ۲۳ اردیبهشت سالروز زمینی شدن مرحوم کریم اکبری مبارکه هنرمند فقید تئاتر و سینمای ایران بدون حضور اوست.

هنرمندی که قادر آشنا او را با جدیت، وظیفه‌شناسی، باورمداری، باورمندی، ایمان به داشته‌هایی چون دین، میهن، انقلاب و کشور ایمان و ... و محمود فرهنگ او را با صداقت، درستکاری، دوستی بی شیله پیله، محبت، خیرخواهی، دل سوزی برای کیان تئاتر و فداکاری در دوستی معرفی کرد.کریم اکبری مبارکه الگوی متانت بود، پیشکسوت بی ادعایی که خود را وقف تئاتر کرد و از هر تلاشی برای ارتقای هنر نمایش کوتاهی نکرد.

 

کوتاه از زندگی کریم اکبری مبارکه

کریم اکبری مبارکه از محله اتابک تهران بود. در دوران کودکی با تماشای معرکه گیری و پرده خوانی به بازیگری علاقه مند و از همان دوران

او دربارۀ شروع فعالیتش در تئاترش گفته است:«در نزدیکی خانه ما پارکی بود که یک کانون پرورش فکری داشت، آن زمان که محصل ابتدایی بودم مدت کوتاهی آنجا کار تئاتر یاد گرفتم. سال‌ها گذشت تا اینکه دوره دبیرستان در سال 1352 که 20 ساله بودم به مرکز رفاه خانواده بهزیستی رفتم و در آنجا بیشتر با تئاتر درگیر شدم».

این هنرمند فقید، پس از پایان تحصیلات متوسطه، در رشته کارشناسی بازیگری و کارگردانی تئاتر دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران پذیرفته شد و فعالیتش در تئاتر را از سال ۱۳۵۰ آغاز کرد و به مرور پای به عرصه تلویزیون نیز نهاد.

او در طول دوران بازیگری، در آثار همچون «پهلوان اکبر می‌میرد» ابراهیم سخن‌سنج، از خاک تا افلاک به کارگردانی محمود فرهنگ، «پیتولاسیون» نورالله حسین‌خانی،«یکی بود یکی نبود» مجید سرسنگی، «ارباب پونتیلا و نوکرش ماتی» محمد جعفری، سی مرغ، سیمرغ قطب‌الدین صادقی، بیا تا گل برافشانیم مجید جعفری و باغ آلبالو اثر اکبر زنجانپور به ایفای نقش پرداخت.

اکبری مبارکه در سینما و تلویزیون نیز نقش‌های ماندگاری را در «مرگ یزدگرد»، «مسافران»بهرام بیضایی و سریال‌های «امام علی» و «مختارنامه» داوود میرباقری به یادگار گذاشت.

وی در کنار بازی، سابقه تدریس تئاتر در اداره ارشاد مشهد، اداره ارشاد شهرری و اداره ارشاد میناب را نیز در کارنامه خود دارد.

مجموعۀ «می‌خوام حرف بزنم» که اغلب آنرا به اسم «بچه‌های خرابه» می شناسند و در اوایل دهه 60 از شبکه 2 پخش شد، ماحصل آموزش نوجوانان شهرری توسط کریم مبارکه بود.

 

کریم اکبری مبارکه از نگاه بزرگان تئاتر

کریم اکبری مبارکه در میان هنرمندان پیشکسوت به تعهد، بی ادعایی، معرفت، وظیفه شناسی، باورمندی و ... می شناسند.

بهزاد فراهانی پس از درگذشت کریم اکبری مبارکه، گفت: هنر ایران یکی از نجیب‌ترین، شریف‌ترین و متعهدترین بازیگران خود را از دست داد. بسیار تأسف می‌خورم که یکی از انسان‌های پاک و مومن هنر ایران را از دست دادیم. او تحقیقات فراوانی در عرصه تئاتر ملی داشت، درام را می‌شناخت، نویسنده خوبی بود و شناخت کاملی از تئاتر تخت حوضی داشت و از باسوادترین افراد در این حوزه بود.

قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی نیز در وصف این هنرمند فقید در پیامی نوشت: «هرچه پربارتر، فُتاده‌تر ... کریم اکبری‌مبارکه مصداق عینی این عبارت بود. هنرمندی که بازی در نقش‌های تلویزیونی چنان چهره‌اش را شناسانده بود که به محض دیدار، نام شخصیت‌هایی تاریخی را به خاطر می‌آورد اما تئاتر برایش به گونه‌ای بود که به روایت اکبر زنجانپور «در تمرین و اجرای «باغ آلبالو» (۱۳۹۵) این کریم‌آقا بود که از من هم زودتر می‌آمد و همیشه لبخند به لب داشت و با انرژی مثبت.» «کریم‌آقا» به شخصیت‌هایی جان بخشید که فراموش‌شان نمی‌کنیم، با بزرگانی کار کرد که آثاری درخشان آفریدند و به عناوین و جوایزی دست یافت که کوچک‌ترین اثری بر فُتادگی‌اش نداشت.

وی در مراسم اختتامیه نمایشنامه نویسی صاحبدلان نیز در وصف کریم اکبری مبارکه، گفت: باورمداری، باورمندی رمز موفقیت او در عرصه کار و مسئولیات اجتماعی و هنریش بود؛ اینکه باید به داشته‌های خود از جمله دین، میهن، انقلاب و کشور ایمان داشت و نهایت بهره را از ظرفیت‌های موجود داشت و منتظر نبود تا همیشه ایده آل‌ها فراهم شود.

محمود فرهنگ او را با صداقت، درستکاری، دوستی بی شیله پیله، محبت، خیرخواهی، دل سوزی برای کیان تئاتر و فداکاری در دوستی» و تاجبخش فنائیان او را انسانی وارسته و محجوبی معرفی کرد که مثل یک هنرمند بزرگ و اصیل همیشه دغدغه مردم و هنرش را داشت.

سیدعباس عظیمی؛ مدیر سابق مؤسسه هنرمندان پیشکسوت با  بیان اینکه در طول مدت مأموریتم در مؤسسه هنرمندان پیشکسوت بالغ بر  100 هنرمند را از دست دادیم اما هیچکدام ایشان به قدر اکبری مبارکه مرا متأثر نکرد، در وصف او گفت: صبر، بردباری، روراستی و مهربانی از صفات بارز او بود حتی در مواقعی که به سبب فشار و حجم کار و برخی ناهماهنگی‌ها من و سایر همکارانم طاقتمان طاق شود، او با مهربانی و روی خوش ما را به صبوری و آرامش دعوت می‌کرد. بی‌شک درگذشت او برای عرصه فرهنگ و هنر خسران بزرگی است.

 

گرامی داشت یاد و خاطره کریم اکبری مبارکه

پس از درگذشت این هنرمند پیشکسوت، به فاصله کوتاهی موجی از گفت‌وگوها، گزارش‌ها، یادداشت‌ها و مطالب درباره کریم اکبری‌مبارکه تیتر خبرگزاری‌ها و نشریات کشور را در عرصه فرهنگ و هنر به خود اختصاص داد و با وجود شیوع کرونا و ممنوعیت برگزاری مراسم،  هنرمندان تلاش کردند در هر مناسبت و برنامه ای یاد و خاطره ایشان را گرامی دارند.

اولین مراسم تجلیل از ایشان در دهمین دوره تئاتر صاحبدلان انجام شد.

در این مراسم که با با حضور خانواده این هنرمند فقید برگزار شد، برخی هنرمندان و مسئولان از جمله قادر آشنا، محمود فرهنگ، مسلم قاسمی، سید عباس عظیمی و احمد جولایی یاد و خاطره ایشان را گرامی داشتند.

در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر یاد و خاطره کریم اکبری مبارکه در کنار سایر بزرگان درگذشته همچون محمدعلی کشاورز، پرویز پورحسینی، عباس جوانمرد، بهمن مفید و چنگیز جلیلوند گرامی داشته شد.

حسین فدایی حسین نویسنده و کارگردان «ویری ویری در سرزمین سلامت» در مراسم افتتاح این نمایش، که با حضور قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی و برخی پیشکسوتان و هنرمندان فعال در عرصه تئاتر کودک و نوجوان از جمله مسلم قاسمی، داوود کیانیان، اسماعیل خلج، مریم کاظمی، آرش شریف زاده، منوچهر اکبرلو، رامین کحال زاده، ناصر آویژه، مهدی قلعه و رضا آشفته در تالار هنر برگزار شد، با دعوت از خانواده کریم تکبری مبارکه، یاد و خاطره ایشان را گرامی داشت.

آخرین مراسم تئاتری پس از درگذشت این هنرمند انقلابی، آیین برپایی هفته هنر انقلاب در ۱۸ فروردین بود. در این مراسم نیز از خانواده‌ کریم اکبری‌مبارکه تجلیل به عمل آمد.

بی شک اهالی تئاتر همواره به یاد این پیشکسوت فقید که بی هیچ ادعایی خود را وقف تئاتر نمود خواهند بود و هرگز از یاد نخواهند برد.

 

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با پیشکسوت تئاتر و نمایش خیابانی

محمود فرهنگ: از ظرفیت جشنواره‌های منطقه‌ای، برای آموزش بهره ببریم
گفت‌و‌گو با پیشکسوت تئاتر و نمایش خیابانی

محمود فرهنگ: از ظرفیت جشنواره‌های منطقه‌ای، برای آموزش بهره ببریم

محمود فرهنگ، هنرمند پیشکسوت نمایش خیابانی و داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس (شیراز)، براین باور است که باید از ظرفیت چنین رویدادهایی برای آموزش و ارتقای کیفی آثار هنرمندان شهرستان‌های سراسر کشور بهره برد.

|

نظرات کاربران