در حال بارگذاری ...
داریوش رعیت در گفت وگو با ایران تئاتر :

نمایش گمشده را با موضوع جانبازان اعصاب و روان اجرا می کنم

قصد اجرای نمایش گمشده با محوریت پرداختن به زندگی جانبازان اعصاب و روان دارم.

داریوش رعیت نویسنده، مدرس و کارگردان تئاتر سال ها است که در تئاتر حضور موثری دارد. او در گفت وگو با ایران تئاتر در باره فعالیت های جدید خود گفت: مشغول نوشتن نمایش نامه ای با عنوان گمشده هستم که در باره زندگی جانبازان اعصاب و روان جنگ است که متاسفانه در گذر زمان فراموش شده اند و یادی از آنها نمی شود . تعدادی از این جانبازان در آسایشگاه زندگی و تعدادی هم با خانواده هایشان روزگار را سپری می کنند. بخشی از آسیب های روانی این جانبازان درمان و بخشی دیگر به مرور زمان شدید تر شده و در زندگیشان تاثیرات زیادی دارد .

تلاش کردم نحوه تعامل خانوادهای این جانبازان را با آنها به عنوان محور درام نمایش نامه مورد استفاده قرار بدهم و امیدوارم با اجرای این نوع آثار نسل جوان به درک درستی از زندگی این آدمها دست پیدا کنند. در سال های قبل تر یک نوع نگاه کلیشه ای و نادرست در باره اختصاص دادن امتیازات زیادی به جانبازان بود که زیاد با واقعیات جور نبود و باید این نگاه ها تصیح شود.

این محقق با تاکید بر وجود نگاه بیرونی در ساختار تکنیکال نمایشنامه افزود: تلاش می کنم با تزریق این نوع نگاه بیرونی نگاه غیر منطقی در کارم به وجود نیاید. انشاالله بتوانم با بهبود شرایط این نمایش را به زودی روی صحنه اجرا کنم.

این نویسنده در بخش دیگر سخنانش درباره نوشتن متنی ایرانی تاکید کرد: برای یکی از دوستان کارگردان قرار است متنی را بنویسم تا برای حضور در جشنواره تئاتر آئینی سنتی آن را آماده اجرا کند . اولویت اصلی امسال جشنواره متن هایی از نظامی گنجوی است و من هم روی یکی از داستان های نظامی کار می کنم.

رعیت دهمچنین با تاکید بر اهمیت حضور مخاطب در سالن های تئاتر عنوان کرد:  مهم ترین چالش این روزهای تئاتر بحث مخاطب است که البته قبل از کرونا با این چالش مواجه بودیم و شیوع کرونا آن را بیشتر کرد و بحث اقتصادی هم در قضیه کم شدن مخاطب تئاتر بدون شک بسیار مهم است . به نظرم حتی با خاتمه کرونا یک دو سال زمان می برد که مخاطب طبق روال عادی سال های قبل به دیدن تئاتر بیاید. نکته عجیب ان است که مردم خیلی راحت در رستوران های پر جمعیت بدون ماسک کنار هم می نشیند و غذا می خوردند اما از حضور در سالن های تئاتر واهمه دارند.  

داریوش رعیت از جمله کارگردانان و نویسندگان خوشنام و با تجربه تئاتر  است که سابقه طولانی در عرصه خلق آثار ماندگار نمایشی دارد و در سال های اخیر بیشتر به عنوان یک نمایشنامه نویس توانا در تئاتر دارای جایگاه است. او دو سال قبل در تیر ماه نمایش قهوه قجری را در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برد. دوازده صندلی، دوربین، کولی ها، مجسمه های یخی، راننده چینی، حاشیه‌ای بر خسرو وشیرین، شبی با آقا محمد خان و پینوکیو می خواهد بمیرد از جمله کارهای مهم کارنامه کاری رعیت در حوزه نوشتاری و کارگردانی محسوب می شود

 

 




نظرات کاربران