در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

یک هفته پرتحرک برای تئاتر مازندران

در هفته گذشته نشست هم افزایی با گروهای نمایشی استان‌ها با حضور قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی کشور به همراه حسن رونده مدیر امور هماهنگی استان های اداره کل هنرهای نمایشی در استان مازندران برگزار شد .

در هفته‌ای که که گذشت رونمایی ۴ کتاب نمایشنامه‌ از نویسندگان مازندران، تشریح برنامه های حمایتی از هنرمندان و تئاتر استانی ،خبر ثبت گروها در سامانه استقرار تا پایان خرداد 1400، برگزاری سومین جشنواره نمایشنامه نویسی رودو گیلان، راه‌یابی «دست‌هایت کو مم حسن» از یاسوج به جشنواره تئاتر تاتارستان، انتشار فراخوان جشنواره تئاتر خانگی «تیتال بازی» لرستان و بیماری پیشکسوت تئاتر خوزستان بخشی از اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید. 

تشریح برنامه‌های حمایتی از هنرمندان و تئاتر استانی

قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی کشور در نشست هم افزایی با گروهای نمایشی استان مازندران به همراه حسن رونده مدیر هماهنگی تئاتر استان های اداره کل هنرهای نمایشی ، عباس زارع مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران و یاسر محمودی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان که در مجتمع فرهنگی و هنری دیدی شهرستان نور برگزار شد، با بیان اینکه در دو دوره مدیریتی در اواخر دولت‌ها شاهد بحران اختلاف عمیق بین دولت و هنرمندان بودم ، گفت: حالا هم که پس از ۱۰ سال برگشتم شاهد مشکلات کرونا و بدهی مرکز هنرهای نمایشی هستم. مدیر کل هنرهای نمایشی کشور افزود: افتخار دارم در دوره مدیریت ام هنرمندان خوبی را به عرصه نمایش بکشانم و معرفی کنم ، در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، اردبیل و ... سوابق خوبی برجای گذاشتم. آشنا با اشاره به اقداماتی در بحث مدیریت تئاتر تصریح کرد: تئاتر را خوب می‌شناسم ، باورم بر این است که انجمن هنرهای نمایشی استان و شهرستان‌ها باید قوام و دوام داشته باشد و طبق همان اساسنامه عمل کنند تا انجمن شهرستان‌ها تعطیل نشود. وی خاطر نشان کرد : تغییر اساسنامه بدون ارائه ادله حقوقی ممکن نیست ولی در این اساسنامه یک اشکالی وجود دارد ، اینکه ما انجمن‌های شهرستانی را ندیدیم که پیگیر دیده شدنش هستیم ، بودجه ملی در اختیار ما است ، اما بودجه فرهنگ و هنر در اختیار شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان است. آشنا تصریح کرد: نمایشنامه‌نویسی مرز نمی‌شناسند، در این حوزه هر تعدادی که توانمندی دارند بیایند تلاش کنند، مازندرانی‌ها می‌توانند طرح را ارائه بدهند ما هم برای چاپ، نویسندگی و اجرا حمایت می‌کنیم.

رونمایی ۴ کتاب نمایشنامه‌ از نویسندگان مازندران

در حاشیه نشست هم افزایی گروه های نمایشی استان مازندران که با حضور مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباس زارع مدیرکل ارشاد و سرپرستان گروه های ثبت شده که در مجتمع فرهنگی و هنری دیدی شهرستان نور برگزار شد، از ۴ کتاب نمایشنامه از نویسندگان مازندرانی که با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران و انجمن هنرهای نمایشی استان به چاپ رسیده با حضور صاحبان اثر و ناشر رونمایی شد. در این کتاب ها  ۹ نمایشنامه به قلم نویسندگان حوزه هنرهای نمایشی استان را  در ۴ جلد به چاپ رسیده است.

 

ثبت گروها در سامانه استقرار تا پایان خرداد 1400

در این نشست حسن رونده مدیر هماهنگی امور استان های اداره کل هنرهای نمایشی خاطر نشان کرد : تا پایان خرداد 1400  گروهایی که بنا به دلایل سیستمی و یا نقص مدارک در سامانه استقرار اداره کل هنرهای نمایشی موفق به دریافت پروانه نمایش نشده اند با رفع موانع موجود ، پروانه  استقرار گروه شان صادر و در اختیار سرپرستان گروهای نمایشی قرار خواهد گرفت .رونده در بخش دیگر صحبت های خود عنوان کرد: از اوایل تیر 1400 سامانه ثبت گروهای استقرار انجمن هنرهای نمایشی با فرمت جدید بر روی سایت قرار خواهند گرفت و گروهای نمایشی بر اساس میزان فعالیت و سابقه هنری و مشخص شدن هسته مرکزی می‌توانند با مراجعه به سایت گروهای استقرار جهت ثبت گروه در سطح هنری اقدام نمایند . در بخش دیگر این نشست هنرمندان فعال تئاتر استان از مشکلات پیش رو در شهرستان درباره سالن های اجرا نمایش ، محل تمرین  و دغدغه های هنری هنرمندان و پیشکسوتان نکاتی را ارائه کردند. همچنین  پرسش هایی در خصوص مسائل مختلف عنوان شد که مدیر هماهنگی امور استان های اداره کل هنرهای نمایشی با ارائه توضیحاتی از هماهنگی های به عمل آمده در جهت رفع این مسائل و حمایت هایی بیشتر ارائه داد.

 

برگزاری سومین جشنواره نمایشنامه نویسی رودو گیلان

سومین جشنواره سراسری نمایش نامه نویسی رودو به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا و با همکاری انجمن هنرهای نمایشی این شهرستان برگزار می‌شود. موضوع جشنواره آزاد است و متونی که بر غنای فرهنگی، بازتاب مشکلات امروز جامعه، مضامین بومی و فولکلور و اخلاقی توجه کنند در اولویت خواهند بود. هر نمایش نامه نویس مجاز به ارسال ۲ اثر می‌باشد و آثار ارسالی نباید قبلا در جشنواره دیگری شرکت کرده باشد. پایان شهریورماه ۱۴۰۰ آخرین مهلت ارسال آثار است.

 

راه‌یابی «دست‌هایت کو مم حسن» از یاسوج به جشنواره تئاتر تاتارستان

نمایش«دست‌هایت کو مم حسن» تولید گروه تئاتر شادن وابسته به انجمن هنرهای نمایشی کهگیلویه و بویراحمد با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، واحد نمایش حوزه هنری استان، سازمان بسیج هنرمندان، بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تولید و اجرا شد.

این اثر توانست پذیرش هیئت انتخاب فستیوال تاتارستان را کسب کند و به عنوان نماینده ایران از یکم تا 8 شهریور 1400 همزمان با 23 تا 30 آگوست 2021 میلادی در جشنواره تئاتر تاتارستان / روسیه در شهر کازان به اجرا بپردازد. متن این نمایش نوشته رضا گشتاسب و جزو نمایشنامه‌های تحسین شده و داستان آن درباره چهار نوجوان است که در دوره جنگ به جبهه می‌روند و همه شهید می‌شوند و بعد از شهادت، در دنیای مردگان، آنچه را در جبهه تجربه کرده‌اند، روایت می‌کنند.

 

انتشار فراخوان جشنواره تئاتر خانگی «تیتال بازی» لرستان

مراسم رونمایی از پوستر نخستین جشنواره استانی تئاتر خانگی «تیتال بازی» با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری و سینمایی و جمعی از پیشکسوتان تئاتر لرستان برگزار شد. محورهای مورد تأکید جشنواره عبارت‌اند از: ادبیات بومی و محلی لرستان، مثل‌ها و متل‌ها، آیین نوروزی در لرستان و موضوعات مرتبط با افزایش امید و تاب‌آوری اجتماعی، افزایش نشاط و ارتقاء و تحکیم خانواده و سبک زندگی ایرانی و اسلامی و همگرایی اسلامی و ملی که می‌بایست مدنظر شرکت‌کنندگان قرار گیرد.

علاقه‌مندان می‌بایست آثار خود را در قالب نمایش‌های بومی و سنتی، عروسکی، نمایش‌های کوتاه خانگی، استند آپ کمدی و تجربه‌های کرونایی تا پانزدهم تیرماه در قالب لوح فشرده به دبیرخانه دائمی تئاتر استان تحویل دهند.

 

 بیماری پیشکسوت تئاتر خوزستان

حشمت اله قاسمی پیشکسوت تئاتر استان خوزستان در پی عارضه سکته مغزی روز شنبه 15 خردادماه 1400 در بیمارستان گلستان اهواز بستری شد و به حمداله در طی این چند روز روند درمانی شان مثبت بوده و حال عمومی شان خوب است. به جرات می توان گفت کسی در استان خوزستان نیست که سرو کارش با تئاتر افتاده باشد و اسم عموحشمت را نشنیده باشد. پیشکسوتی که سالیان سال در مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و تئاتر استان خوزستان حضور داشته و دارد و توانسته جوانان بسیاری را به عرصه تئاتر کشور معرفی نماید.

 




مطالب مرتبط

با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی

استقبال چشمگیر از جشنواره تئاتر راه ابریشم در سمنان ادامه‌ دارد
با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی

استقبال چشمگیر از جشنواره تئاتر راه ابریشم در سمنان ادامه‌ دارد

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، اسرافیل فرج اللهی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی و حسن رونده مسئول هماهنگی امور استان‌ها اداره کل هنرهای نمایشی امروز (16 دی) با حضور در مجتمع فرهنگی هنری کومش سمنان در کنار تماشاگران و علاقمندان هنرهای نمایشی به تماشای آثار خیابانی و صحنه‌ای ...

|

مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره‌کل هنرهای نمایشی مطرح کرد

حسن رونده: جشنواره‌های استانی زمینه‌ساز تقویت اجراهای عمومی هستند
مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره‌کل هنرهای نمایشی مطرح کرد

حسن رونده: جشنواره‌های استانی زمینه‌ساز تقویت اجراهای عمومی هستند

حسن رونده، مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره‌کل هنرهای نمایشی کشور بر این باور است که جشنواره‌های استانی، وام‌دار تولیداتی خواهد بود که گروه‌ها در طول فرایند یک ساله انجام داده‌اند و تقویت تولیدات اجرای عموم مسئله اصلی در فرایند برگزاری جشنواره تئاتر استانی است.

|

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

با پایان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان گیلان، نمایش صحنه‌ای «پا برهنه در بهشت» به کارگردانی رضا فتوت‌خواه و نمایش‌های خیابانی «مجسمه» به کارگردانی میلاد حسین‌زاده و «آخرین نفس» به کارگردانی آرزو علیپور، به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. هیئت داوران این رویداد، ...

|

پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند
پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر، پنجشنبه 25 آبان به کار خود پایان داد و با رای داوران، نمایش‌های صحنه‌ای «خَن» به کارگردانی روح‌الله خدامی و «شازو» به کارگردانی قحطبه فخرایی و نمایش خیابانی «به سرعت‌گیر نزدیک می‌شوید» به کارگردانی حمید ظریف‌خواه به جشنواره تئاتر ...

|

در آستانه آغاز اجراهای صحنه‌ای جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

گرگان آماده برگزاری یک رویداد فراملی شد
در آستانه آغاز اجراهای صحنه‌ای جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

گرگان آماده برگزاری یک رویداد فراملی شد

دست‌اندرکاران برگزاری بخش‌های صحنه‌ای و بین‌الملل بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، با برگزاری یک جلسه ویژه از آمادگی کامل شهر گرگان برای میزبانی از یک رویداد نمایشی فرا ملی خبر دادند.

|

پژمان محراب‌پور، کارگردان شرکت‌کننده در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی مطرح کرد

مشکل رفت‌وآمد هنرمندان با پخش شدن جشنواره در سطح کشور
پژمان محراب‌پور، کارگردان شرکت‌کننده در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی مطرح کرد

مشکل رفت‌وآمد هنرمندان با پخش شدن جشنواره در سطح کشور

پژمان محراب‌پور، کارگردانی که با نمایش «دامادی قاسم» در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری حضور دارد، از برگزاری بخش‌هایی از این رویداد در شهرستان‌ها استقبال کرد و البته رفع مشکل رفت‌وآمد هنرمندان در سطح کشور را ضروری دانست.

|

نظرات کاربران