در حال بارگذاری ...
دلارا نوشین در گفت وگو با ایران تئاتر عنوان کرد

یک پژوهش تخصصی مشترک با آرژانتین، برزیل ، انگلیس و امریکا
دو ترجمه جدید در دست

در حال حاضر با چند دوست تئاتری خارجیم از آرژانتین، برزیل ، انگلیس و امریکا مشغول پژوهش بر روی موضوع اجرای مشترک نمایش هستم

دلارا نوشین بازیگر ،کارگردان مترجم و پژوهشگر تئاتر در گفت وگو با ایران تئاتر در باره فعالیت های جدید کاریش گفت: این روزهای که شیوع موج جدید کرونا باعث تعطیلی تئاتر مثل خیلی دیگر از فعالیت های اجتماعی شده است مشغول پژوهش و ترجمه هستم . در حال حاضر با چند دوست تئاتری خارجیم از آرژانتین، برزیل ، انگلیس و امریکا مشغول پژوهش بر روی موضوع اجرای مشترک نمایش هستم. ریشه شکل گیری این همکاری برمی گردد به حضورم در همایشی در کره جنوبی که به عنوان نماینده ایران حضور داشتم. این همایش در حوزره بازار تئاتر  و کار اصلیش فراهم کردن بسترهایی برای کار کردن تئاتری ها در خارج از کشورشان است. جلسات ما به صورت ویدیو کنفرانس به صورت گروهی و یا دونفره برگزار می شود و تلاشمان معطوف به اجرای نمایشی بینا فرهنگی است و در بحث نوشتن متن نگاهمان به اسطوره های هر کشور است .

این مترجم در ادامه سخنانش درباره فعالیت اش در حوزه ترجمه نمایشنامه تاکید کرد: در سال های قبل مشغله تئاتر و تدریس کمتر مجال ترجمه را برایم فراهم می کرد. در این دوران مشغول ترجمه نمایش نامه ال پلی از بت هنلی هستم که چند مونولوگ زنانه است . نمایش نامه ای که به دغدغه های زنان از هر قشری در آن وجود دارد. در این اثر هنلی نگاه روانشناسانه بیس اصلی کار است. امیدوارم با خاتمه کرونا بتوانم این نمایش را روی صحنه اجرا کنم.

این کارگردان با اشاره به ترجمه دیگرش با عنوان رویاها تصریح کرد: در کنار ترجمه نمایش نامه ال پلی  مشغول ترجمه نمایش نامه رویاها هم هستم و داستان آن در باره آدمی است که می خوابد و در خواب برایش اتفاقاتی رخ می دهد که در بیداری متوجه می شود این اتفاقات برایش رخ داده است .

نوشین سال ها است که در تئاتر فعالیت مستمر و اثر گذاری دارد و ترجمه و کارگردانی و بازی در نمایش هایی نظیر مگه نمی دونی جات کجاست ؟، دگمه، اوریدیس ،غریبه ای درخانه ، خانه پدری ، نمایش مردن با دهان ، چشمان تمساح نوشته ادواردو ماچادو ، زنان بالکان نوشته جولز تاسکا و دایکوژن را ارائه کرده است. گفتنی است  نوشین تا به حال موفق به دریافت تقدیر بازیگری برای نمایش طوقی جشنواره دفاع مقدس مشهد؛ دریافت تقدیر بازیگری برای نمایشنامه‌خوانی خون اولین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مولوی؛ دریافت سوم بازیگری برای نمایشنامه‌خوانی زندانی خیابان دوم اولین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مولوی و دریافت جایزه دوم کارگردانی برای نمایش غریبه‌ای در خانه از هشتمین جشنواره تئاتر بانوان شده است وراز عروسک" به کارگردانی (ساسان مهر پویان)، پیش از صبحانه به کارگردانی (مریم داننده- فرشید دولت‌آبادی) طوقی به کارگردانی (حسن رونده) ، مجسمه یخی" به کارگردانی (مسعود موسوی) ، تکیه بر دیوار نمناک به کارگردانی ( غلامحسین دولت آبادی) ، نمایشنامه‌خوانی دام نوشته (آلفرد فرج) ، نمایش خون به کارگردانی (افسانه ماهیان) تهران ، حلقه سبز به کارگردانی (ابراهیم حاتمی‌کیا) ، به سوی دمشق به کارگردانی (حمید سمندریان)؛ چشمان تمساح نوشته (ادواردو ماچادو) ، زیبای بی اعتنا به کارگردانی (بهاره امیری) و ملاقات بانوی سالخورده به کارگردانی (حمید سمندریان) از جمله کارهای مهم کارنامه کاریش محسوب می شوند.




نظرات کاربران