در حال بارگذاری ...
یاداشتی بر اهمیت تلویزیون تئاتر ایران :

تلویزیونی برای همه هنرمندان تئاتر ایران
دسترسی به مخاطب حداکثری بزرگترین آرزوی هر هنرمند است

ایران تئاتر - محمد لارتی : تلویزیون تئاتر ایران از بهترین راهکارها برای حضور هنرمندان و اجرای آثارشان در شرایط سخت پاندمی بیماری کرونا است .

در این  میان ساز و کار به وجود آمده تحت عنوان تلویزیون تاتر ایران حائز اهمیت است . با پدیده جدیدی روبرو هستیم که پیشتر تجربه نشده بنابراین با  فرم شکل و نحوه برقراری ارتباط با مخاطب چندان آشنا نیستیم و از طرفی مخاطبان نیز یا اطلاع ندارند یا تا کنون از این طریق تئاتر تماشا نکردند .همچنین  حقوق مادی معنوی و شکل و تعداد حضور آثارو محتوای آثار جای دقت دارد. اینکه تا چه اندازه می توان با در نظر گرفتن ذائقه مخاطب آثار و نمایش هایی را عرضه کرد که هم به جهت هنری و آنچه ما به آن هنر تئاتر می گوییم خدشه ای وارد نیاید همچنین مخاطبی که تازه به این فضا وارد شده را نیز راضی نمایم آنچه من به آن اشاره کردم همه و همه نکات و موضوعات مورد توجه است که باید به آن پرداخت ، بررسی کرد و به سوال ها جواب درست داد.
 استفاده از ظرفیت سایر دستگاه ها و ارگان هایی که در حوزه تئاتر و نمایش بودجه دارند و فعالیت می نمایند  چونه به کار می آید ؟ می توان با برنامه ریزی درست و تقسیم کار از ظرفیت ها و امکانات این نهادها برای پیشبرد اهداف و رشد کیفی و کمی این فضا استفاده نمود .امیدوارم در این موضوع مدیران و مسئولان تلویزیون تئاتر ایران  بصورت جزیره ای به آن نگاه نکنند و آنچه که به وجود آمده را از آن همه هنرمندان تئاتر بدانند و از کلیه ظرفیت ها استفاده نمایند زیرا  تلویزیون  تئاتر ایران برای همه هنرمندان تئاتر ایران است .

تله تئاتر یا فیلم نمایش ؟

در مقام کارگردان تئاتر آنچه می بینم پلتفرمی است که در رابطه با آن نه مخاطب و نه هنرمند آشنایی چندانی ندارد آیا آنچه به عنوان تلویزیون تئاتر ایران ما با آن روبرو هستیم فضایی برای پخش تله تئاتر است یا این فرم و شکل نوعی ارائه تئاتر ضبط شده به منظور دیگری بوده و در این جایگاه ارائه می گردد ؟ ارائه تصویر شاهد تا چند میزان می تواند به جذب مخاطب و درآمد برای هنرمندان و پر کردن خلاء و فاصله به وجود آمده میان مخاطب تئاتر را جبران نماید؟

ماهیت هنر تئاتر هنری زنده است که در اینجا با فرم و شکلی که  در فضای مجازی  عضه می شود تقاوت بنیادی دارد، در نتیجه به نظرم می بایست آثاری با توجه به آنچه این فضا نیاز دارد برای مخاطب  تهیه تولید و ارائه شود آنچه در گذشته تهیه و ضبط گردیده به نظرم قابل عرضه تحت عنوان تلویزیون تئاتر ایران نیست و می بایست در این رابطه هنرمندان به کار گرفته شوند و تولیدات مناسب این فضای پخش تهیه و آماده گردد . یعنی در طول مسیر باید به بهبود کیفیت ارتباط مخاطب با اثر فکر کرد.

حضور تئاتر در سبد فرهنگی خانواده 

 این ابزار و وسیله ای بسیار مناسب برای قرار گرفتن تئاتر در سبد فرهنگی خانواده ها خواهد بود و کمک خواهد کرد تا آشنایی و دسترسی بیشتر برای دیدن تئاتر برای مخاطبان مختلف ایجاد شود. می توان به اهمیت استفاده از تلویزیون اینترنتی تئاتر برای آموزش به کودکان و نوجوانان توجه ویژه کرد.

بزرگترین آرزوی هر هنرمند...

این فضایی ایده آل برای ارتباط با کودکان و نوجوانان برای هنرمندان تئاتر فراهم می آورد چرا که دسترسی به مخاطب حداکثری بزرگترین آرزوی هر هنرمند می تواند باشد . ما هنرمندان تئاتر فضای به وجود آمده را فرصتی ارزشمند برای برقراری ارتباط با مخاطب قلمداد می کنیم زیرا بدون شک وجود تلویزیون اینترنتی تئاتر منجر به شکوفایی پیشرفت و افزایش مخاطب این تئاتر زنده نیز خواهد بود زیرا کسانی که تاکنون به سالنهای تئاتر نیز نیامدهاند میتوانند در این فضا با فضای تئاتر و آنچه که در تئاتر زنده ارائه می شود آشنا شود به نوعی قابل دسترس بودن این نمایش ها  باعث افزایش مخاطب تئاتر های زنده نیز خواهد بود

 

برای جذب مخاطبی  که عادت به تماشای زنده تئاتر دارد، چه باید کرد؟

تبلیغات در مرحله راه اندازی و فعالیت تلویزیون تئاتر ایران عنصر حیاتی است ؛ می بایست با تبلیغات گسترده و استفاده از کلیه محصولات تبلیغاتی اعم از رادیو تلویزیون و جراید سایت ها و از همه مهمتر ظرفیت خود هنرمندان برای تبلیغ سینه به سینه این موضوع استفاده حداکثری کرد تا بتوان مخاطب را با آنچه ما به عنوان تلویزیون تاتر ایران معرفی می نماییم آشنا کرده و محلی برای ملاقات مخاطبین خوب تئاتر با آثار هنرمندان ایجاد کرد.
 استفاده از تلویزیون های شهری مترو ها فضاهای عمومی برای تبلیغ تیزرهای نمایش های موجود در تلویزیون تئاتر ایران و یا درج زیرنویس در شبکه های تلویزیونی صدا و سیما هم فرصت های خوب تبلیغاتی است.


فرصت برابر برای دورافتاده ترین نقاط کشور

در واقع آنچه ما در این مجال می توان به عنوان دستاورد بسیار مهم تلویزیون تئاتر ایران قلمداد نماییم این موضوع است؛ دستیابی هنرمندان شهرستانها به نمایش هایی که امکان دیدن آن برای این عزیزان تا کنون فراهم نبوده، آنچه در حال حاضر در اختیار ما قرار دارد فضای بسیار خوب برای آموزش تبادل نظر و هم افزایی بیشتر میان هنرمندان نقاط مختلف کشور با یکدیگر هستیم و زیباست که اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ایران با در اختیار قرار دادن فضای موجود در تلویزیون تئاتر ایران برای همه هنرمندان تئاتر شرایط آموزش فراگیر را فراهم کرده است. تا علاوه بر بازدید نمایش های مختلفی که در ایران اجرا می شوند آموزش و پیشرفت تئاتر ایران نیز از این مسیر اتفاق افتاده برکات و نتایج بسیار خوب مهم و مثبتی را شاهد خواهیم بود

و اما بهبود...
پیشنهاد اول من تعیین بودجه مشخص و شفاف برای حمایت از تولید نمایش برای این تلویزیون اینترنتی تئاتر است .

پیشنهاد دوم من آموزش مدیوم موجود برای هنرمندان و چگونگی تولید آثار برای این فضای به وجود آمده است.

پیشنهاد و سوم ؛با توجه به پوشش رسانه ای خوبی که برای معرفی صورت گرفته ، نیازمند تبلیغات گسترد شهری و تلویزیونی برای معرفی تلویزیون و تئاتر ایران به عموم جامعه هستیم. چرا که اگر مخاطبین آشنایی کامل و کافی با این موضوع نداشته باشند تلویزیون تئاتر ایران کاربرد کاملی  نخواهد داشت .




مطالب مرتبط

محمد لارتی، کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

«چند روایت نامرتب»، نمایشی از دردهای ناشی از تنهایی است
محمد لارتی، کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

«چند روایت نامرتب»، نمایشی از دردهای ناشی از تنهایی است

محمد لارتی، کارگردان نمایش «چند روایت نامرتب» معتقد است هدف نمایش او، نمایان­‌ساختن زخم­‌ها و دردهای ناشی از تنهایی است. زخم­‌ها و دردهایی که نه‌تنها جامعه ما، بلکه همه جوامع جهان با آن‌ها روبه‌رو هستند و درمان این دردها، نیازمند اراده جمعی و بشری است تا این چالش‌ها و ...

|

کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب» مطرح کرد

نمایشی با سه اپیزود، حول محور تنهایی
کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب» مطرح کرد

نمایشی با سه اپیزود، حول محور تنهایی

کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد، می‌گوید این نمایش سه اپیزود با حضور یک بازیگر مرد و سه بازیگر زن، حول محور تنهایی است.

|

نظرات کاربران