در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

توجه به ساخت تماشاخانه‌ها

در هفته‌ای که گذشت اخبار آماده شدن استان‌های برای برگزاری جشنواره های استانی و همچنین برگزاری انتخابات انجمن‌ها طبق روال هفته‌های گذشته ادامه داشت اما دو خبر مربوط به افتتاح یک تماشاخانه و کلنگ زنی یک تماشاخانه دیگر نشان از توجه به زیرساخت‌ها و ایجاد فضاهای بیشتر برای اجرای تئاتر در شهرستان‌ها داشت که نوید روزهای پربارتری برای تئاتر شهرستان‌ها دارد.

در هفته گذشته برگزاری انتخابات انجمن هنرهای‌ نمایشی استان خراسان رضوی، تمدید مهلت ثبت نام در سی و یکمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی، تغییر زمان برگزاری انتخابات انجمن هنرهای نمایشی اردبیل، اعلام اسامی نمایش‌های راه یافته به جشنواره تئاتر منطقه مغان، افتتاح تماشاخانه استاد فرخ منش در قزوین، تقدیر دکتر صالحی از هنرمند پیشکسوت تئاتر خراسان جنوبی، انتشار فراخوان سی و سومین دوره جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری، برگزاری دومین مسابقه نقالی امیرغدیر در تهران، ارومیه میزبان سی و سومین جشنواره استان آذربایجان غربی، معرفی دبیر جشنواره تئاتر استانی یزد، انتشار سی و دومین فراخوان تئاتر استان سمنان و کلنگ ساخت «تماشاخانه بزرگ یزد»، ، بخشی از اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید.  

برگزاری انتخابات انجمن هنرهای‌ نمایشی استان خراسان رضوی

انتخابات اعضای هیات‌مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان در قالب نشست‌های هماهنگی این حوزه از هفته آینده آغاز می شود . با برگزاری ۲ رویداد جشنواره تئاتر و انتخابات انجمن هنرهای نمایشی استان، زیرساخت های مطالبه به حق گروه های نمایشی به ویژه در روزهای دشوار شیوع کرونا فراهم شود و هیات مدیره جدید انجمن هنرهای نمایشی با برخورداری از انرژی جوان و رویکرد حفظ و ترویج فرهنگ متناسب با پایتخت فرهنگی جهان اسلام بتواند امور مربوط به حوزه نمایش استان را پیش ببرد. ثبت نام از گروه های نمایشی برای شرکت در سی و یکمین جشنواره استانی تئاتر خراسان رضوی از طریق سایت "ایران تئاتر" هم آغاز شده است. روشندل ادامه داد: پیش از این فراخوان جشنواره تئاتر خراسان رضوی هم منتشر شد تا مقدمات تهیه تولیدات نمایشی برای ورود گروه های منتخب تئاتر استان به جشنواره امسال تئاتر فجر فراهم شود. مراسم اختتامیه جشنواره استانی تئاتر در دهه اول آبان ماه امسال برگزار می شود

 

تمدید مهلت ثبت نام در سی و یکمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی

به دلیل استقبال هنرمندان از سی و یکمین جشنواره استان خراسان رضوی و درخواست های مکرر، مهلت ارسال آثار در سی و یکمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی تا 15 مرداد ماه تمدید شد. این در حالیست که آخرین مهلت ارسال آثار تا پایان تیر ماه بوده است. هنرمندان عزیز برای ثبت نام در سی و یکمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی میتوانند به دبیرخانه این جشنواره واقع در بوستان ملت، مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا، اتاق 107 مراجعه و فرم شماره 1 را تکمیل و به تحویل دبیرخانه بدهند.

 

تغییر زمان برگزاری انتخابات انجمن هنرهای نمایشی اردبیل

با اعلام اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی و مؤسسه انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل، زمان برگزاری  انتخابات هیئت رئیسه و هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی اردبیل که قرار بود در روز پنجم مرداد برگزار شود به روز یکشنبه دهم این ماه موکول شد. هشتمین دوره انتخابات هیأت مدیره مؤسسه انجمن هنرهای نمایشی استان با حضور نمایندگان گروه‌های نمایشی برگزار می‌ شود. در این دوره از انتخابات و با آرای نمایندگان گروه های نمایشی استان، اعضای هیأت رئیسه‌ مجمع عمومی (سه نفر)، اعضای هیأت مدیره (پنج نفر اصلی و دو نفر علی البدل) و بازرس مؤسسه انجمن هنرهای نمایشی استان (یک نفر اصلی و یک نفر علی‌البدل) انتخاب می‌شوند.

 

اعلام اسامی نمایش‌های راه یافته به جشنواره تئاتر منطقه مغان

پس از اعلام متون نمایشی منتخب برای حضور در مرحله بازبینی و انجام بازبینی نمایش های منتخب توسط هیئت انتخاب متشکل از جاوید رخشانی، سعید نوریان و نادر آزاددل و به همراهی کریم عظیمی ججین، کارشناس هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، 5 نمایش برای حضور در مرحله نهایی جشنواره، انتخاب شدند. «سرزمین آسمان» نوشته محمد چرمشیر به یوسف دادجو از بیله سوار، «پروانه ها» نوشته و کار رضا بایری یار از بیله سوار، «صدآفرین» نوشته حسن مهدی زاده و کار سمیه بیداری از گرمی، «شکوفه های پژمرده» نوشته اردشیر عابدی و کار رسول حمیدی از بلیه سوار و «دور از دسترس اطفال نگهداری شود» نوشته فرشته فرشاد و کار حسین پورقلی از پارس آباد، عناوین نمایش هایی هستند که در بیستمین جشنواره تئاتر منطقه ای مغان به روی صحنه خواهند رفت.

 

افتتاح تماشاخانه استاد فرخ منش در قزوین

آیین گشایش تماشاخانه استاد ابراهیم فرخ منش در مجتمع فرهنگی هنری ارشاد این شهر برگزار شد. این تماشاخانه که با گنجایش ۵۰ نفر به بهره برداری رسیده است می تواند خبری خوب برای دوستداران هنر نمایش در دیار قزوین باشد. از آنجایی که کمبود تماشاخانه بزرگترین مشکل هنر تئاتر در شهر قزوین است،در این شرایط بحرانی،و همه گیری بیماری کرونا،قدمی مهم برای استقلال تئاتر در استان تلقی می شود. در روز،سه شنبه ۱۴۰۰،۵،۵ دوستان و خانواده مرحوم استاد فرخمنش،جمعی از اهالی هنر تئاتر،پیشکسوتان عالی مقام و مسئولین استانی  با رعایت فاصله گذاری و مرامنامه بهداشتی برای مقابله با کرونا داستان مهمی را برای تئاتر قزوین رقم زدند که بی شک در یاد تاریخ ثبت خواهد شد

 

تقدیر دکتر صالحی از هنرمند پیشکسوت تئاتر خراسان جنوبی

سید عباس صالحی با اهدای لوح تقدیر از علی شریفی هنرمند پیشکسوت هنرهای نمایشی به‌واسطه سال‌ها تلاش در عرصه‌ی هنرهای نمایشی استان خراسان جنوبی، قدردانی کرد. کاظم ایمان طلب در مورد دلیل عدم برگزاری مراسمی با حضور حداکثری هنرمندان استان در این تجلیل گفت: این برنامه از جهت تجلیل فقط برای کمتر از 30 هنرمند تئاتری در کشور و تقدیر توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از این پیشکسوتان از اهمیت بالایی برخوردار بوده ولی به جهت شرایط خاص همه‌گیری کرونا و نگرانی مدیران از تجمعات، باعث شد در اتاق اجلاس و با حضور مهدی رحیمی از اعضای هیئت‌مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان و محسن حسین زاده رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان جنوبی و ۲ تن از مدیران این اداره کل برگزار شود.

 

انتشار فراخوان سی و سومین دوره جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

فراخوان سی و سومین دوره جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری از سوی انجمن هنرهای نمایشی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری منتشر شد. با هدف ارتقاء، اعتلا، تشویق وترویج اجرای عمومی آثارنمایشی درسطح استان و با هدف کشف استعدادهای خلاق، جوان و ایجاد بستر مناسب جهت رشد و اعتلای هنر تئاتر، سی و سومین دوره جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری برگزار خواهد شد. توجه به موضوعات امید اجتماعی، مباحث مربوط به نشاط اجتماعی، ارتقاء نهاد خانواده، همگرایی ملی، توجه به شعارسال، فرهنگ ایثار و شهادت در نظر داشتن ارزشها و دستاوردهای انقلاب اسلامی، فضائل اخلاقی، اقتصاد مقاومتی و مبارزه با اعتیاد، توجه به فرهنگ عامه و ارزش‌های بومی، تاریخی و ادبی استان و آثار هنرمندان بومی و جوان، بدیع بودن و خلاقیت در اجرای آثار، در اولویت قرار خواهد گرفت و در ارزیابی هیئت انتخاب تاثیر گذار خواهد بود. مسئول مرکز هنرهای نمایشی استان چهارمحال و بختیاری گفت: در جشنواره تئاتر استانی صرفا آثار صحنه ایی مورد داوری و انتخاب قرار خواهند گرفت.بخش مسابقه صرفاً به آثار ایرانی اختصاص دارد . متون اقتباسی ( آدابته شده ایرانی ) میتوانند با ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر و تشخیص هیات انتخاب در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته باشند . متون اقتباسی منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده یا ناشر ومترجم به صورتی که حقوق معنوی ومادی صاحب اثرحفظ شود، می­توانند در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته باشند.

 

برگزاری دومین مسابقه نقالی امیرغدیر در تهران

دومین مسابقه نقالی  میرغدیر  در سطح شهرستان اسلامشهر با اهداف اشاعه و ترویج فرهنگ و مفاهیم غنی واقعه عظیم غدیر ومعرفی فضایل، امامت و ولایت امام علی علیه السلام و گسترش فعالیت‌های هنری و مذهبی مرتبط با واقعه غدیر، برگزار می‌شود. موضوع جشنواره  فضائل، زندگی و رشادت‌های امام علی علیه السلام است و به ۵ نقالی برگزیده  جوایز ارزنده اهداءخواهدشد.

 

ارومیه میزبان سی و سومین جشنواره استان آذربایجان غربی

نخستین نشست اعضای شورای سیاستگزاری جشنواره تئاتر استان آذربایجان‌غربی در سال ۱۴۰۰ در یکم مرداد ماه ۱۴۰۰ در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد. این جلسه با حضور دکتر ناصر خدایاری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، محمد باقر بابایی اصل معا‌ون هنری و سینمایی، منوچهر زاده‌علی رئیس ا‌داره فرهنگ هنری، امید خاک‌پور رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان‌غربی، بابک رستم زاده و حامد اسماعیل وند عضو هیأت رئیسه انجمن، دکتر امید پیروی اسلام از جنوب استان، پیمان جلیل زاده از شمال استان و دکتر امین سیمین‌مرام از شهرستان ارومیه حضور داشتند.

 

معرفی دبیر جشنواره تئاتر استانی یزد

با حکم مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، احمدعلی مهدی نژاد به عنوان دبیر سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی معرفی شد. مجید جوادیان زاده مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با پیشنهاد شورای سیاست گزاری سی و یکمین جشنواره تئاتر استان یزد طی حکمی، احمدعلی مهدی نژاد را به عنوان دبیر این جشنواره معرفی کرد. احمدعلی مهدی نژاد، نویسنده، پژوهشگر، کارگردان، بازیگر و از پیشکسوتان خوشنام تئاتر یزد است که سالها به عنوان رئیس خانه نمایش نیز فعالیت داشته است.

 

انتشار سی و دومین فراخوان تئاتر استان سمنان

جشنواره تئاتر استان سمنان در نیمه اول آبان ماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد و نحوه و شرایط ثبت‌نام در سی و دومین جشنواره، ثبت اطلاعات اجرای عمومی در درگاه استانی سایت ایران تئاتر ادر دسترس ست .موضوع نمایش‌های حاضر در جشنواره آزاد بوده و ملاک انتخاب آثار کیفیت است و برگزیدگان به دبیرخانه چهلمین جشنواره تئاتر فجر معرفی خواهند شد. این‌ جشنواره صـرفاً مختص به آثار نمایشی تولیدشده هنرمندانی است که با توجه به شرایط ستاد بحران در وضعیت کرونا، حداقل تعداد 5 نوبت اجرای عمومی داشته آند، می‌توانند متقاضی حضور در جشنواره تئاتر استان باشند.

 

کلنگ ساخت «تماشاخانه بزرگ یزد»

در مراسمی با حضور مسئولین و هنرمندان نمایشی استان یزد، کلنگ ساخت تماشاخانه بزرگ یزد به زمین زده شد. احداث تماشاخانه بزرگ یزد کمک بسزایی به رشد و توسعه فعالیت های هنر نمایش در استان خواهد کرد. در ادامه این مراسم، شهردار یزد گفت: احداث تماشاخانه برزگ یزد امسال آغاز و دو سال دیگر به بهره برداری می رسد.برای این پروژه امسال ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار در نظرگرفته شده و برای اتمام آن نیز در سال آینده بودجه مورد نیاز تامین می‌شود. وی با اشاره به این‌که به صورت ویژه برای برنامه‌های تئاتر و هنر‌های نمایشی طراحی شده است، افزود: مساحت این تماشاخانه ۹ هزار و ۱۰۰ متر مربع خواهد بود. این تماشاخانه دارای سه سالن نیمه باز و یک سالن بسته برای تمرین تئاتر و یک سالن ۴۰۰ متری در طبقه بالا برای نمایش خواهد بود. طراحی این مجموعه کاملا با بافت تاریخی یزد همخوانی دارد و در شهرک مهرآوران ساخته می شود.

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم
گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم

مینینا آلنا، هنرمند و پژوهشگر تئاتر از روسیه که در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان حضور پیدا کرده است، خواستار تعامل بیشتر و افزایش همکاری‌ هنرمندان دو کشور شد.

|

وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور
وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت بسیار ضرورت دارد مفاهیم بنیادین تربیت دینی و مؤلفه‌های فکری و هویتی فرهنگ ایرانی، به یاری ابزار توانمند، جذاب و تأثیرگذار هنر نمایش به چشم و دل مشتاق و پذیرنده آینده­‌سازان این ...

|

حضور کانون با 12 اثر در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

حضور کانون با 12 اثر در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

سعید زین‌العابدینی، معاون مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از حضور دوازده نمایش از تولیدات مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری در بخش‌های مختلف بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان یزد خبر داد.

|

برای حضور در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مهلت ارسال آثار به مسابقه نمایشنامه‌نویسی «قصه نمایش» تمدید شد
برای حضور در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مهلت ارسال آثار به مسابقه نمایشنامه‌نویسی «قصه نمایش» تمدید شد

مهلت ارسال اثر برای حضور در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی ویژه کودکان و نوجوانان زیر 18 سال (قصه نمایش)، در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، تا ۲۷ بهمن تمدید شد.

|

با معرفی شورای انتخاب آثار بخش نوجوان جشنواره بیست‌وهشتم

8 نمایش در بخش نوجوان جشنواره بیست و هشتم رقابت می‌کنند
با معرفی شورای انتخاب آثار بخش نوجوان جشنواره بیست‌وهشتم

8 نمایش در بخش نوجوان جشنواره بیست و هشتم رقابت می‌کنند

از سوی شورای انتخاب، آثار راه‌یافته به بخش نوجوان بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان، این رویداد نمایشی معرفی شدند.

|

نظرات کاربران