در حال بارگذاری ...
حمیدرضا اردلان :

سمینار و جشنواره در کنار هم کمبود آکادمیکی نمایش‌های آیینی و سنتی را جبران کرده

حمیدرضااردلان با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته دانشگاه‌ها اقبالی به این مهم نشان نمی‌دادند و تنها مبانی کلی تعزیه را تدریس می‌کردند، گفت: می‌توانم بگویم که سمینارها و جشنواره در کنار هم کمبود آکادمیکی نمایش‌های آیینی و سنتی را تا به امروز جبران کرده است.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر، دبیر هشتمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، صبح امروز در آیین آغازین این سمینار که در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر تهران در حال برگزاری است، ضمن خیر مقدم به حاضران به اهمیت پژوهش اشاره کرده و گفت: امروز همگان به ضرورت موضوع پژوهش اذعان دارند اما واژه پژوهش تنها به یک کلمه ختم نمی‌شود و اینطور نیست که یک فرد آکادمیک تصمیم بگیرد و پژوهش کند بلکه پژوهش مبتنی بر زمینه‌های متعیّن این موضوع در جامعه است.

حمیدرضا اردلان در ادامه افزود: دوازده دوره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی سپری شد تا بخش سمینار به این جشنواره اضافه گردید. البته ما در کنار سمینار و جشنواره، آکادمی‌های تئاتر را هم داریم. چراکه همواره ضرورت وجود این آکادمی‌ها و تربیت افراد در این زمینه وجود دارد و در مورد نمایش‌های آیینی و سنتی هم به همین صورت است.

اردلان با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته دانشگاه‌ها اقبالی به این مهم نشان نمی‌دادند و تنها مبانی کلی تعزیه را تدریس می‌کردند، گفت: می‌توانم بگویم که سمینارها و جشنواره در کنار هم کمبود آکادمیکی نمایش‌های آیینی و سنتی را تا به امروز جبران کرده است.

 دبیر هشتمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در بخش دیگری از سخنان خود به 37 مقاله حاضر در این دوره از سمینار اشاره کرده و بیان کرد: در حال حاضر تقاضا برای شرکت در سمینار بالا رفته است و همین مسئله باعث می‌شود که امسال، ۳۷ مقاله در این دوره این سمینار داشته باشیم.

حمیدرضا اردلان در ادامه توضیح مختصری درباره روند برگزاری این دوره از سمینار و مقالات حاضر در آن داد.

اردلان همچنین به نسبت میان نسل جوان و پیشکسوتان در این عرصه اشاره کرده و گفت: گاهی این سوال از ما پرسیده می‌شود که نسل جوان در کجای این مساله قرار دارد و چرا ما در هر دوره، تنها شما و چند چهره دیگر را می‌بینیم. باید بگویم که ما خودمان هم دوست نداریم که در همه دوره‌ها فقط ما باشیم اما نسل جوان یکی از پارامترها در این حوزه است و پروژه‌های دیگری هم مثل تعزیه و نمایش‌های آیینی و سنتی وجود دارد و باید باشند که نسل جوان ما بیایند و این‌ها را ببینند.

او در ادامه تاکید کرد: باید بدانیم اگر این جشنواره نبود، نمایش‌های آیینی و سنتی و ایرانی به محاق می‌رفت و به پستوخانه‌های فراموشی سپرده می‌شد. بنابراین ما در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی باید این هم‌سخنی را ایجاد کنیم چراکه ممکن است گاهی زبان یک آیین و یا پدیده‌ای مثل تعزیه برای نسل جوان به ‌آسانی قابل درک نباشد بنابراین نیازمند ترمینولوژی و واژگانی هستیم که بتوانند در آکادمی‌ها، زبان جدید نمایش‌های آیینی و سنتی را تعریف کرده و نسبتِ میان ما قطع نشود.

دبیر هشتمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در پایان گفت: امیدواریم سه روز برگزاری سمینار، اشاعه علم و آیین باشد و برای آیندگان باقی بماند.

یادآور می‌شود، هشتمین سمینار بینالمللی نمایش‌های آیینی و سنتی با حضور پژوهشگرانی از کشورهای فنلاند، فرانسه، کره، صربستان، گرجستان، اسپانیا، هند و ایران، 14 تا 16 آذرماه در تهران برگزار می‌شود.




نظرات کاربران