در حال بارگذاری ...
مروری بر آثار معرفی‌شده جشنواره های استانی بوشهر به مهمترین رویداد تئاتر کشور

بوشهر پرتلاش با 16 اثر در هفت دوره جشنواره فجر
«از یک بشقاب رطب تلخ» تا «کاغذ کال»

ایران تئاتر: از بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر استانی بوشهر تا سی‌وسومین دورۀ آن که آبان‌ماه گذشته برگزار شد، مجموعا ۱۶ اثر به دبیرخانه تئاتر فجر معرفی شدند. این گزارش، مروری بر این آثار دارد.

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، یکی از مهمترین رویدادهای نمایشی کشور است که امسال چهلمین دوره خود را در بهمن‌ماه برگزار می‌کند. حضور آثار تئاتری از سراسر کشور (که طی یک فرآیند جشنواره‌ای در استان‌ها انتخاب و به دبیرخانه تئاتر فجر معرفی می‌شوند) و نیز برنامه‌های جنبی و بخش‌های متفاوت و متنوعی که در حاشیه آن برگزار می‌شود، این جشنواره را به یکی از مهم‌ترین رویدادهای هنری برای جامعه تئاتری سراسر کشور تبدیل کرده است. استان‌های کشور هرساله با معرفی آثار برگزیده خود به این جشنواره، سهمی قابل اعتنا از خلق آثار تازه را به خود اختصاص می‌دهند و شاید بتوان، قوامِ این رویداد درخشان تئاتری را، حضور متنوع و تازه آثار نمایشی دانست که از جای جایِ ایران به این جشنواره راه پیدا می‌کنند.

اهمیت این امر و نیز قدمت فعالیت تئاتری استان بوشهر، بهانه‌ای شد تا مروری داشته باشیم بر هفت دوره جشنواره تئاتر استانی این منطقه از کشور. از سال 1394 به بعد، سیاست تازه‌ای در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اعمال و بخش منطقه‌ای از فرآیند برگزاری آن حذف شد. براساس این سیاست‌گذاری، استان‌های کشور به‌طور مستقیم، پس از برگزاری جشنواره‌های تئاتر استانی، آثاری را به دبیرخانه فجر معرفی و دبیرخانه تئاتر فجر نیز پس از بررسی آثار معرفی‌شده، برگزیدگان این آثار را در قالب راهیافتگان برای حضور و اجرا، به این جشنواره دعوت می‌کند.

آثار تئاتری معرفی‌شدۀ استان بوشهر تا دوره بیست‌وششم نیز از مسیر جشنواره‌های فجر منطقه‌ای عبور می‌کرد اما پس از آن و از دورۀ بیست‌وهفتم، این جشنواره به‌صورت مستقل، آثاری را به فجر معرفی کرده است. از این دوره تا سی‌وسومین جشنواره تئاتر استانی که آبان‌ماه گذشته برگزار شد، مجموعا 16 اثر به دبیرخانه فجر معرفی شدند:

 

جشنواره بیست و هفتم

این دوره، یکم تا چهارم مهرماه با هیئت داورانی متشکل از آرش دادگر، نادر برهانی مرند و مهدی نصیری برگزار شد. این جشنواره سه اثر زیر را به سی‌وچهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی کرد:

یک ‌بشقاب رطب تلخ به نویسندگی حسن رضایی و کارگردانی مشترک محسن حلوایی و حسن رضایی

مجلس قربانی سنمار نوشته بهرام بیضایی و به کارگردانی شیما جوادپور

مرثیه‌خوانی ماهدخت به نویسندگی و کارگردانی میثم گزی این نمایش با اقتباس از نمایشنامه اتاق ورونیکا بود.

 

جشنواره بیست و هشتم

این دوره در سال 1395، از سوم تا هشتم مهرماه با هیئت داورانی متشکل از حسین کیایی، ابراهیم پشت کوهی و حجت‌الله صدری برگزار شد. در این جشنواره دو نمایش زیر به سی‌‌وپنجمین جشنواره بین المللی فجر معرفی شد.

 دوز به کارگردانی لقمان بحرانی و به نویسندگی رضا گشتاسب

گرگو به نویسندگی و کارگردانی غلامرضا احمدی

 

 جشنواره بیست و نهم

این دوره، بیست و پنجم تا بیست و نهم شهریور ماه ۱۳۹۶ با هیئت داورانی متشکل از حسین کیانی، سهراب سلیمی و علی غلامی برگزار شد. از این جشنواره سه اثر به سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند:

دوئلنا به نویسندگی مهدی نصیری و کارگردانی محسن حلوایی

رئیس به نویسندگی و کارگردانی شیما جوادپور

 آواز ماهی ها در مرداب به نویسندگی و کارگردانی فضل الله عمرانی (این نمایشنامه اقتباسی از نمایشنامه یرما بود)

 

جشنواره سی‌ام

این دوره در سال ۹۷ از بیست و پنجم تا سی‌ام آبان ماه برگزار شد. هیئت داوران این جشنواره را احمد آرام، غلامحسین دریانورد و کوروش نریمانی تشکیل می دادند. از این جشنواره دو اثر به سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شد:

 عروسی خون به نویسندگی و کارگردانی فضل الله عمرانی که یک نمایش اقتباسی بود.

بازگشت تارزان به نویسندگی و کارگردانی رامتین بالف

 

جشنواره سی و یکم

این دوره، ۲۶ آبان تا ۱ آذر 1398 با هیئت داورانی متشکل از محمودرضا رحیمی، محسن علیخانی و حیدر مظفری برگزار و دو اثر به سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شد:

در دهانم حرف بزن به نویسندگی سید قاسم حسینی و کارگردانی عبدالرضا محمودی از دیر

 بانوی دریایی به نویسندگی و کارگردانی رضا مختار زاده

 

جشنواره سی و دوم

این دوره در سال ۱۳۹۹، از پانزدهم تا هجدهم آذرماه با هیئت داورانی متشکل از احمد آرام، غلامحسین دریانورد و میترا خواجه‌ئیان برگزار شد و دو اثر را به سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی کرد:

اسب قاتلین به نویسندگی رضا گشتاسب و کارگردانی فضل الله عمرانی

خانه بدریا آل بویه به نویسندگی و کارگردانی رضا مختارزاده

 

جشنواره سی‌وسوم

جشنواره تئاتر استانی بوشهر در دوره سی و سوم خود، 26 تا 28 آبان‌ماه 1400 و به مدت سه روز برگزار شد. هیئت داوران این دوره از جشنواره تئاتر استانی بوشهر، متشکل از رامتین بالف، مهدی نصیری و حیدر مظفری بود و دو اثر را به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر چهلم معرفی کرده است:

فقط کمی مکنارمو عقب زدم موهامو ببینه به نویسندگی و کارگردانی رضا مختارزاده

کاغذ کال به نویسندگی و کارگردانی سیدقاسم حسینی

چهار اثر راه یافته بوشهر 

براین اساس و از میان شانزده اثری که از جشنواره‌‌های استانی بوشهر از سال 1394 تا 1400 به فجر معرفی شده‌اند، چهار اثر  «مجلس قربانی سنمار» به کارگردانی شبما جوادپور، «آواز ماهی‌ها در مرداب» و «عروسی خون» به کارگردانی فضل‌الله عمرانی و «در دهانم حرف بزن» به کارگردانی عبدالزهرا محمودی به ترتیب در دوره‌های 34، 36، 37 و 39 جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشته و به روی صحنه رفته‌اند.

 

گزارش از سودابه زیارتی




مطالب مرتبط

مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران
مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران

جهانشیر یاراحمدی: نمایش‌های خانگیِ دهه سی در محله کوتی و نیز اجراهای مجالس تعزیه در همان محل که زادگاه مرحوم حسین دهقانی است، او را شیفته هنر نمایش کرد.  خیلی زود پایش به مجالس تعزیه ...

|

کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند
کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند

حامد شفیع‌خواه، کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران، تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای را از نکات مثبت چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دانست.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «ثقه‌الاسلام»

امیر حجازی: هویت ملی مهم‌ترین بخش جشنواره 42 به‌شمار می‌آید
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «ثقه‌الاسلام»

امیر حجازی: هویت ملی مهم‌ترین بخش جشنواره 42 به‌شمار می‌آید

امیر حجازی، کارگردان نمایش «ثقه‌الاسلام» می‌گوید ازآنجاکه بخش هویت ملی را مهم‌ترین بخش جشنواره می‌داند و با توجه به اینکه نسل جوان بیشتر در فضای مجازی وقت خود را سپری می‌کند، تلاش کرده یک واقعه تاریخی را با استفاده از فضای دیجیتال در معرض دید مخاطب قرار دهد.

|

گفت‌وگو با یکی از مدرسان کارگاه‌های آموزشی جشنواره فجر42

سعید ذهنی: کارکرد موسیقی در تئاتر، فقط تشدید عواطف نیست
گفت‌وگو با یکی از مدرسان کارگاه‌های آموزشی جشنواره فجر42

سعید ذهنی: کارکرد موسیقی در تئاتر، فقط تشدید عواطف نیست

سعید ذهنی، آهنگساز و مدرس موسیقی که در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، کارگاهی آموزشی با عنوان «کارکردهای موسیقی در تئاتر» برگزار کرد، استفاده از موسیقی برای تشدید عواطف را دم‌دستی‌ترین کارکرد آن در هنرهای نمایشی دانست. او در همین راستا، بر ضرورت شناخت آهنگساز ...

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره تئاتر فجر 42 

علی مرادزاده: در نمایش «دنگ» از مضامین بومی جنوب ایران بهره بردیم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره تئاتر فجر 42 

علی مرادزاده: در نمایش «دنگ» از مضامین بومی جنوب ایران بهره بردیم

علی مرادزاده تاکید کرد در نوشتن و اجرای نمایش «دنگ»، سعر کرده است از مضامین بومی مناطق جنوب ایران، به‌ویژه نوار ساحلی خلیج فارس استفاده کند.

|

پنجمین جلسه نقد آثار چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

روایت رنج بشر، دموکراسی با طعم همبرگر و دروغ‌پردازی
پنجمین جلسه نقد آثار چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

روایت رنج بشر، دموکراسی با طعم همبرگر و دروغ‌پردازی

نشست پنجم نقد و بررسی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42 با حضور علاقه‌مندان و رضا آشفته و سیدعلی تدین صدوقی به‌عنوان منتقد و نیز مهدی حامدسقایان، دبیر این رویداد برگزار شد و نمایش‌های «دشمن خدا»، «دموکراسی با طعم همبرگر» و «ساپو» مورد نقد و تحلیل قرار گرفتند.

|

نظرات کاربران