در حال بارگذاری ...
عضو هیئت انتخاب متون بخش صحنه‌ای جشنواره فجر مطرح کرد

سیدحسین فدایی‌حسین: حضور نویسندگان جوان چشم‌گیرتر از پیشکسوتان بود

سیدحسین فدایی‌حسین معتقد است که حضور نویسندگان جوان در بخش صحنه‌ای جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر چشم‌گیرتر از پیشکسوتان بود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی جشنواره تئاتر فجر، بخش مسابقه بزرگ صحنه‌ای جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نمایشنامه‌های راه‌یافته خود را با بازخوانی و انتخاب شهرام کرمی، سیدحسین فدایی‌حسین و اعظم بروجردی معرفی کرد.

طبق نظرهیئت بازخوان جشنواره 73 اثر به مرحله بعدی این بخش از جشنواره راه پیدا کردند.

سیدحسین فدایی‌حسین یکی از اعضای هیئت بازخوانی متون رقابت بزرگ صحنه‌ای جشنواره چهل و یکم بین‌المللی تئاتر فجر است.

این هنرمند در مورد کیفیت آثار ارسالی به جشنواره و نحوه ارزیابی آن‌ها گفت: «معمولا آثار هر دوره از جشنواره را باید در مقایسه با هم سنجید نه در مقایسه با دوره‌های مشابه چون لازمه‌ مقایسه‌ آثار دوره‌های مختلف مطالعه و اطلاع از تمامی آثار ارائه شده در این دوره‌هاست؛ اما در یک ارزیابی کلی درخصوص آثار ارائه شده در این دوره از جشنواره می‌توانم بگویم حدود 70 درصد آثار از سطح کیفی متوسط، 10 درصد از کیفیت نسبتا مطلوب و 20 درصد فاقد کیفیت لازم برای ارزیابی بودند. همان‌طور که از تعداد آثار انتخاب‌شده برای بخش بازبینی پیداست از بین حدود 600 متن ارائه‌شده حدود 60 اثر برگزیده شده‌اند که همان 10 درصد مطلوب بوده‌اند.»

فدایی‌حسین در مورد ویژگی‌های بارز و زاویه نگاه نمایشنامه‌های این بخش به دنیای پیرامون خودشان افزود: «در یک نگاه کلی بیشتر آثار ارائه شده دارای رویکرد اجتماعی در طرح داستانی بودند. در این میان درصد بیشتری به مسائل خانواده و روابط خانوادگی پرداخته بودند. رویکرد روانشناسانه به شخصیت‌ها از رویکردهای دیگر در نمایشنامه‌ها بود. رویکرد دیگر پرداختن به مسائل سیاسی و گاه مذهبی بود و درصد کمی هم سایر مسائل اشاره داشتند. ویژگی بارز بیشتر نمایشنامه‌ها توجه به مضمون و محتوا بود تا ساختار نمایشنامه که همین امر از نقاط ضعف نمایشنامه‌ها به حساب می‌آمد.»

او ادامه داد: «از دیگر نقاط ضعف می‌توانم به توجه بیش از حد به روایت مستقیم به جای روایت نمایشی اشاره کنم که بیشتر این روایت‌ها نیز بدون زمینه و دلیل لازم اتفاق می‌افتاد. ضعف دیگر آثار شتاب‌زدگی و عجله برای نوشتن و رساندن اثر به جشنواره بود که از کمبود زمان برای نوشتن ناشی می‌شد. این ضعف باعث عدم پرداخت لازم به عناصر نمایشنامه و عدم انسجام در ساختار آثار شده بود.»

این هنرمند در مورد حضور آثار نمایشنامه‌نویسان جوان و پیشکسوت در این دوره از جشنواره تئاتر فجر گفت: «با توجه به شناختی که از نویسنده‌های آثار داشتم به نظرم حضور نویسندگان جوان چشم‌گیرتر از پیشکسوتان بود. آثار بسیاری از پیشکسوتان هم قدیمی و تاریخ گذشته بودند و این نشان می‌داد بسیاری از پیشکسوتان و نویسندگان حرفه‌ای برنامه‌ای برای نوشتن جهت حضور در جشنواره نداشتند. این موضوع جای تأمل دارد. حضور نویسندگان جوان اگرچه امیدوارکننده است اما عدم حضور یا حضور کم‌رنگ پیشکسوتان هم نگران‌کننده به نظر می‌رسد.»

فدایی‌حسین با انتقاد از شیوه اجرایی بخش آموزشی جشنواره تئاتر فجر ادامه داد: «این ایراد همیشه‌ من به جشنواره‌ها بوده که یا از بار آموزشی تهی است و یا تلاش‌های آموزشی در راستای آثار ارائه شده به جشنواره نیست. به بیانی دیگر، کار اصولی و راه‌گشا در مسیر آموزش شرکت‌کنندگان صورت نمی‌گیرد.»

این عضو هیئت بازخوانی توضیح داد: «به‌طور مثال در هیچ‌کدام از مراحل جشنواره که بین آثار قضاوت صورت می‌گیرد، از مرحله بازخوانی متن تا اجرای نهایی در جشنواره هیچ‌کس درباره‌ دلیل انتخاب یا عدم انتخاب آثار توضیح نمی‌دهد تا هنرمندان در بخش‌های مختلف با نقاط ضعف و قوت آثارشان آشنا شوند و از این آشنایی به عنوان تجربه‌ آموزشی در کارهای بعدی‌شان استفاده کنند. از طرف دیگر درمورد کارگاه‌های آموزشی نیازسنجی نمی‌شود تا مشخص شود چه موضوع یا سرفصل آموزشی بیش از همه مورد نیاز شرکت‌کنندگان در جشنواره است تا مطابق آن برنامه‌ آموزشی تنظیم شود. معمولا بعضی موضوعات مشخص هست که هر بار به شکل‌های مختلف تکرار می‌شود.»

او ادامه داد: «نکته‌ دیگر این است که آموزش باید استمرار داشته باشد. اتفاقات آموزشی که قرار باشد سالی یک‌بار حتی مفید و مؤثر مطرح شود اگر استمرار و تداوم نداشته باشد آن‌طور که باید تأثیرگذار نیست. طبیعتا چنین کارگاه‌های گاه‌به‌گاهی جریان‌ساز و راه‌گشا نیست.»

فدایی‌حسین که از متخصصان ادبیات نمایشی در حوزه‌ کودک و نوجوان است، در پایان در مورد توجه نویسندگان به این گروه سنی در میان آثار بازخوانی شده این بخش از جشنواره گفت: «متأسفانه چنین توجه و رویکردی تقریبا در هیچ‌کدام از آثار جشنواره ندیدم، انگار نویسندگان ما اصلا چنین گروه سنی را نمی‌بینند و این قشر عظیم از جامعه را به حساب نمی‌آورند. شاید فقط در چند مورد از متن‌ها کودکان حضور داشتند آن‌هم آن‌قدر کم‌اهمیت و کم‌پرداخت بود که نبودشان تفاوتی نمی‌کرد یا آن‌قدر غلط و غیراصولی ارائه شده بود که محلی از اعراب نداشت.» 

براساس آمار اعلامی دبیرخانه چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، هیئت انتخاب پس از بررسی 584 متن دریافتی از بخش ارسال مستقیم صحنه‌ای جشنواره، در نهایت 73 متن را انتخاب و برای آماده‌سازی و بازبینی حضوری به دبیرخانه چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی کردند.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی همزمان با ایام جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه 1401 برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

گفت‌وگو با یکی از مدرسان کارگاه‌های آموزشی جشنواره فجر42

سعید ذهنی: کارکرد موسیقی در تئاتر، فقط تشدید عواطف نیست
گفت‌وگو با یکی از مدرسان کارگاه‌های آموزشی جشنواره فجر42

سعید ذهنی: کارکرد موسیقی در تئاتر، فقط تشدید عواطف نیست

سعید ذهنی، آهنگساز و مدرس موسیقی که در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، کارگاهی آموزشی با عنوان «کارکردهای موسیقی در تئاتر» برگزار کرد، استفاده از موسیقی برای تشدید عواطف را دم‌دستی‌ترین کارکرد آن در هنرهای نمایشی دانست. او در همین راستا، بر ضرورت شناخت آهنگساز ...

|

مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند
مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد از سخنانش درباره نبود انضباط مالی در چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر سوءبرداشت شده و منظور او زیرسوال بردن زحمت‌های برگزار کنندگان این رویداد بین‌المللی نبوده است.

|

نظرات کاربران