در حال بارگذاری ...
...

سه ورک شاپ ایران، چین و استرالیا بهترین ورک شاپ های دهمین دوره ورک شاپ بین المللی تئاتر ITI در سیانا شدند.
"کیومرث مرادی" در بازگشت از سیانا با بیان این خبر به سایت ایران تئاتر گفت:«اتفاقی که در سیانا می افتد، یک جشنواره نیست، بلکه مجموعه ای از ورک شاپ های تئاتر در سطح بین المللی است. ITI متون خاصی را به مدارس مختلف تئاتری سراسر دنیا معرفی می کند و آن مدارس کار خود را براساس آن متون شروع کرده و در نهایت از طریق این ورک شاپ ها متد دانشگ

سه ورک شاپ ایران، چین و استرالیا بهترین ورک شاپ های دهمین دوره ورک شاپ بین المللی تئاتر ITI در سیانا شدند. "کیومرث مرادی" در بازگشت از سیانا با بیان این خبر به سایت ایران تئاتر گفت:«اتفاقی که در سیانا می افتد، یک جشنواره نیست، بلکه مجموعه ای از ورک شاپ های تئاتر در سطح بین المللی است. ITI متون خاصی را به مدارس مختلف تئاتری سراسر دنیا معرفی می کند و آن مدارس کار خود را براساس آن متون شروع کرده و در نهایت از طریق این ورک شاپ ها متد دانشگاه خود را معرفی می کنند. پس از هر ورک شاپ نیز جلسه پرسش و پاسخ برگزار می شود و تماشاگران که همه از دانشجویان و اساتید شرکت کننده هستند سؤالات خود را در خصوص شیوه اجرا و بازیگری مطرح می کنند.»

سه ورک شاپ ایران، چین و استرالیا بهترین ورک شاپ های دهمین دوره ورک شاپ بین المللی تئاتر ITI در سیانا شدند.
"کیومرث مرادی" در بازگشت از سیانا با بیان این خبر به سایت ایران تئاتر گفت:«اتفاقی که در سیانا می افتد، یک جشنواره نیست، بلکه مجموعه ای از ورک شاپ های تئاتر در سطح بین المللی است. ITI متون خاصی را به مدارس مختلف تئاتری سراسر دنیا معرفی می کند و آن مدارس کار خود را براساس آن متون شروع کرده و در نهایت از طریق این ورک شاپ ها متد دانشگاه خود را معرفی می کنند. پس از هر ورک شاپ نیز جلسه پرسش و پاسخ برگزار می شود و تماشاگران که همه از دانشجویان و اساتید شرکت کننده هستند سؤالات خود را در خصوص شیوه اجرا و بازیگری مطرح می کنند.»
این کارگردان تئاتر در خصوص تغییر سالن اجرای ورک شاپ خود توضیح داد:«سالنی که برای ما در نظر گرفته بودند یک سالن قاب صحنه ای بود که سقف شیشه ای داشت و آفتاب آن را کاملاً روشن کرده بود. من به یک اتاق تاریک احتیاج داشتم بنابراین در زیرزمین بزرگ آن کاخ اجرا کردیم و در راهروها شروع به دکور زدن کردیم. یک اتفاق بسیار جالب(که آن را تصادف خدایی نامیدم) این بود که در آن زیرزمین یک فرش ایرانی 48 متری وجود داشت و ما از آن استفاده کردیم تا تماشاگر روی آن فرش به تماشای"الکترا" بنشیند.»
وی ورک شاپ ایران را از سه جهت برای کشورهای دیگر جالب ارزیابی کرد، اول اجرای ورک شاپ در فضایی جدید دوم نگاه خاص برگرفته از فرهنگ بومی و ملی کشور و سوم تکیه بر تصویر و پرهیز کردن از دیالوگ.»
وی توضیح داد:«با توجه به سابقه موفقیت دو گروه قبلی ایران در سیانا، برای کشورهای دیگر بسیار مهم بود که ببینند کارگردانی از نسل دیگر چگونه کار کرده است. به اعتقاد من یکی از بهترین اجراهای این مراسم به وسیله گروه ما انجام شد.»
مرادی در خصوص جلسه پرسش و پاسخ اجراها توضیح داد:«یکی از طولانی ترین جلسات گفتگو را گروه ما داشت. تقریباً دو ساعت و نیم طول کشید. در خصوص متد کار، شیوه رسیدن به نقش که براساس فضا و تمرکز بازیگر بود و تصویرسازی به وسیله چراغ قوه های کوچک پرسش های زیادی مطرح شد. عمده کار ما به تخیل بازیگران باز می گشت، تأثیر زیادی روی تماشاگر می گذاشت. الکترا سر و صدای زیادی داشت.»
وی در خصوص ورک شاپ رومئو و ژولیت نیز تصریح کرد:«در هفته دوم ورک شاپ های رومئو و ژولیت برگزار می شد. اغلب گروه ها نگاهی گروتسک و کمدی به رومئو و ژولیت داشتند که برگرفته از فرهنگ و نوع نگاه آن ها به عشق بود. نگاه متفاوت به عشق و تصویر عشق مدرن و عشق دوره رومئو و ژولیت در اجرای ما مورد توجه قرار گرفت. بهترین اجراهای این بخش به ما و چین اختصاص داشت.»
وی از برگزاری پنج ورک شاپ آموزشی از سوی ITI برای دانشجویان حاضر در سیانا خبر داد و گفت:«ورک شاپ های"زبان در آثار شکسپیر"، "هدایت بازیگر در طول مسیر اجرا"، "حرکت و بدن"، "بیان" و "هدایت بازیگری برای گویش و خواندن نمایشنامه های شکسپیر" پنج ورک شاپ بودند که بچه ها در آن شرکت و از آموزش اساتید دانشگاه های انگلستان، روسیه و امریکا استفاده کردند.»
وی با ابراز خوشحالی از این که توانسته است نماینده خوبی برای تئاتر دانشگاهیان ایران باشد، گفت:«تلاش ما به دلیل نگاه فرهنگی و بومی مورد توجه قرار گرفت. در نهایت سه کشور ایران، استرالیا و چین به عنوان بهترین ورک شاپ ها اعلام شدند.»
وی در پایان ضمن تشکر از رحمت امینی، سپیده نظری پور و هما جدیکار در همراهی گروه، مرکز هنرهای نمایشی، روابط بین الملل حوزه هنری و کانون تئاتر دانشگاهی برای حمایت گروه در انجام این سفر گفت:«یک نکته در این سفر برایم جالب بود که امیدوارم دانشگاه های هنری کشور به آن توجه نشان دهند و آن این بود که از برخی کشورها چند دانشگاه در سیانا حضور داشتند. از چین و مکزیک دو دانشگاه آمده بودند و گروه چین 40 دانشجو گروه آمریکا 20 دانشجو با خود آورده بودند. جای دانشجویان ما خیلی خالی بود. امیدوارم دانشگاه های هنری کشور همت کنند و گروه های مستقل خود را به این ورک شاپ بفرستند.»