در حال بارگذاری ...
گفت وگو با علیرضا ناصحی بازیگر نمایش

بازیگری در نمایش های خیرالله تقیانی پور شیرین است

ایران تئاتر:نمایش های اصیل ایرانی همیشه ریشه در سنت و گذشته های تاریخی مان دارند . نمایش هم در راستای چنین رویکردی دست به یک واکاوی تاریخی در گذشته نه چندان دور می زند.

علیرضا ناصحی که بیش از دو دهه است در سطح اول بازیگری فعالیت دارد . او در نمایش کلنل در نقش یک زن قجری تعزیه خوان به نام عفت با اضافه کردن مختصات متفاوتی به بازیش تلاش می کند شمایلی قابل باور از این شخصیت ارائه کند .علیرضا ناصحی بازیگر یا تجربه تئاتر در دوران فعالیت بازیگریش با بزرگان زیادی نظیر نصرالله قادری ، حمید سمندریان ، امیر دژاکام ، رضا بابک ، پری صابری دکتر خاکی همکاری داشته است . «شهرزاد» (امیر دژاکام)، «آرمون» (رضا حداد)، «و دیگر پهلوانی نبود» (ایمان افشاریان)، «سلام سلام من گرگم» (ایمان افشاریان)، «شاتره» (ایمان افشاریان)، «کنار شیر آتش‌نشانی» (فرهاد ناظرزاده کرمانی)، «خشم شدید فیلیپ هوتس» (افشین کتانچی و داوود زینلو)، «داستان باور نکردنی سه آدم‌کش» (بنفشه توانایی)، بازی در نمایش «هیس!» به کارگردانی «عبدالحسین مرتضوی»، «لافکادیو» (امیر مشهدی‌عباس)، «دزد دریایی» (امیر دژاکام) (نصرالله قادری)، «ارباب پاکروان و نوکرش ماهک خوش سیما» (محمدحسین ناصربخت)، «هملت شاهزاده کوچولوی دانمارک» (رضا بابک) ،«زندگی» (اصغر هاشمی)، «عروس خوش قدم» (کاظم راست گفتار)، «جوجه اردک من» (امیر فیضی) ، «جوان امروز» (عباس سیدمهدوی)، «نی‌نی مون» (بهرام شاه‌محمدلو)، «کارآگاه شمسی و سیاوش مادام» (مرضیه برومند)، «تقی جان» (هنگامه مفید)، «چکمه‌های استالین» (بیژن صمصمامی، رضا حامدی‌خواه)، «حس سوم» (مهدی فخیم‌زاده)، «فیلبانان» (کاظم راستگفتار) از جمله آثار مهم بازیگری ناصحی هستند و او گوینده عروسکی  «اولی» برنامه «شاپرک» کارگردان (نگار استخر)، «اولک» برنامه «امیدهای ایران» (نگار استخر)، «فری خجسته» برنامه «دربدرها» کارگردان (امیرحسین صدیق) را انجام داده است. ناصحی در دوران فعالیت کاریش در جشنواره های معبر خارجی حضور داشتهو جوایزی هم به دست آورده است . جشنواره نوروز ایرانی پاریس فرانسه نمایش حسن و دیو و جشنواره روهر آلمان غربی، جشنواره نوروزی سئول کره جنوبی نمایش شاهزاده، برنده مقام سوم اولین جشنواره آواز سرزمین دور، برنده مقام دوم از سومین دوره پانتومیم حوزه هنری، برنده مقام اول بازیگری جشنواره پانتومیم سال 84، طنز حوزه هنری از این جمله حضورها هستند. نمایش کلنل در سال‌ های مشروطه دوم (مشروطه صغیر - استبداد محمدعلی‌ شاه قاجار) روایت می‌‌شود و داستان عزیز جوان ۳۵ ساله‌ متمول و جاه‌ طلبی از خاندان قاجار را روایت می‌کند که به‌ دنبال پوشیدن ردای حاکمیت تهران است . کلنل مهر و آبان ماه به نویسندگی و کارگردانی خیرالله تقیانی پور ساعت ۱۹:۳۰ به مدت ۱۰۰ دقیقه در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود .در این اثر نمایشی حسین پاکدل، شهرام‌ حقیقت‌ دوست، اتابک نادری، سیروس همتی، آرش آصفی، مونا فرجاد، آتیه جاوید، مصطفی ساسانی، جواد پورزند، وحید نفر، علیرضا ناصحی، الهه شه‌‌پرست، حسین شفیعی، محمد شکری، سیامک توده فلاح، محسن مهری دروی، آناهیتا خسروی، سمیرا سلیمی، زینب قمری، میلاد ابراهیمی، مهیار طهماسبی، حامد بدیعی، نگار جعفری، سروناز جمشیدی، امیر باد بدست و آیسان حداد به عنوان بازیگر حضور دارند. سالار عقیلی قطعاتی را به آهنگسازی بابک زرین برای نمایش کلنل خوانده است. علی زارعی مدیر تولید، علی شهبازی دستیار و برنامه ریز، رضا شاپورزاده طراح صحنه، پریدخت عابدین نژاد طراح لباس، ماریا حاجیها طراح چهره پردازی، رضا خضرایی طراح نور، مریم نراقی مشاور رسانه ای، مهدی آشنا عکاس، علی المعی موسیقی، گروه اجرایی نمایش <<کلنل >>ر ا تشکیل می‌دهند. با ناصحی در باره ویژگی بازی در نمایش های ایرانی و نقش عفت گفت وگویی انجام داده ایم. 

 
در کارنامه کاری شما کارهایی اجتماعی و یا اقتباسی نظیر <<سه خواهر و دیگران >>حمید امجد و همینطور نمایش های سنتی و ایرانی دیده می شود . انتخاب کاری را بر اساس چه ویژگی هایی انجام می دهید؟

بازیگری دنیا بزرگ و وسیعی است و سختی های زیادی دارد.  همیشه اعتقاد دارم برای ایفای درست نقش باید وارد چالش بشوم و دوست دارم نقش های متفاوتی را بازی کنم وبر همین اساس انتخاب متنوعی در تمام ژانرها انجام می دهم.

 

سابقه بازی در نمایش های ایرانی را در سال های قبل دارید. ایفای نقش در این نوع نمایش ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

نمایش های فرنگی و یا وارداتی که مورد نظر خیلی از دوستان تئاتری است بخش عمده ای از حجم اجراهای سالیانه تئاتر را به خودش اختصاص داده است. ازطرف دیگر بزرگانی نظیر بهرام بیضایی در دوران کاریشان اهتمام و توجه زیادی به نوشتن و اجرای آثار ایرانی دارند . بهرام بیضایی در چند کارش با تلفیق تعزیه در نمایش ایرانی توانست رویکرد متفاوتی را در این حوزه نشان بدهد. خیلی از نمایش نامه نویسان علاقه دارند کارهای ایرانی بنویسند و باید مورد حمایت قرار بگیرند. بازی در نمایش های ایرانی شرایط خاص خودش را دارد و باید در این حوزه به داشته های غنی و پر بار خودمان توجه داشته باشیم و به سراغ الگوهای وارداتی نرویم . تئوری پردازانی مثل استانیسلاوسکی و مایر هولد جایگاه خودشان را دارند. اما باید برویم به سراغ بزرگان خودمان در حوزه نمایش های ایرانی مثل استاد بیضایی ، استاد نصیریان ، استاد جوانمرد ، استاد فتحعلی بیگی و استاد ناصر بخت و دیگران ، این بزرگان سبک و سیاق متد بازیگری ایرانی را به وجود آوردند و البته مثل کارهای تئوریزه روسها در این حوزه هیچگاه این سبک مدون نشد و فقط سینه به سینه به نسل های بازیگری انتقال پیدا می کند . اگر آکادمیک تر با سبک بازیگری ایرانی  مواجه داشته باشیم به طور حتم به دستاوردهای بسیار مهمی خواهیم رسید .

 

با تقیانی پور در سال های قبل تر در نمایش های نظیر پری و طروپ و طرب همکاری داشته اید؟

بله ، دراین دو نمایش با خیرالله تقیانی پور همکاری داشتم و به نظرم کارگردانی است که در حوزه نمایش های ایرانی دارای سبک است و اشراف خوبی به ویژگی این نوع آثار دارد.

 

 در نمایش <<کلنل >>نقش عفت یک زن قجری را بازی می کنید. ایفای این نوع نقش هابرایتان چه جذابیت هایی دارد؟

در نمایش های ایرانی و تخت حوضی به دلیل مقتضیات آن دوران خیلی از مردها زن پوش می شدند و زن ها هم در اجرای نمایش درون حرم سراها مرد پوش می شدند و نمایششان را اجرا می کردند . دراصل زن پوش مثل سیاه و شلی یک تیپ در نمایش های سنتی محسوب می شود . منتهی کسی که نقش زن را مثل همین عفت نمایش کلنل بازی می کند کارش به  ایفای یک کاراکتر و شخصیت مثل یک نظامی و یا پزشک نزدیک است و از تیپ فاصله دارد. من نقش زنی را بازی می کنم که متعلق به دوران قاجاریه است . به نظرم نمایش کلنل لحن دوپهلویی دارد و من و چند بازیگر در عین حال یک جور زن پوش هستیم با ریشه های رئال تر و از تیپ شدن فاصله می گیرد .

 

این رئال تر شدن شخصیت عفت در مورد نقش مصداق دارد و یا نوع بازیتان؟

در هر دو بخش تاثیر داشت . به طور مثال ام السلطنه مادر شاه هم در نمایش زن پوش است و در نمایش چند شخصیت این رویکرد را دارند. چون این فضا کمدی خاصی را به وجود می آورد و مختص نمایش های ایرانی است برای تماشاگر جذاب است که ناگهان شخصیتی که در نمایش زن است بازیگرش مختصات مردانه ای مثل با صدای بلند دادن زدن را انجام بدهد .

 

در باره ایفای نقش عفت چه برنامه و پلانی را بهتر بازی کردنش در نظر گرفتید؟

 خیرالله تقیانی پور  از نقش این انتظار را داست که یک مرد زن نما باشد که خودش را دارای ویژگی های خاص و صاحب نظر در تعزیه می داند و در ادامه برای درآمدن کلیت نقش اتود زدیم و به شکل مورد نظر رسیدیم. بازیگری در نمایش های خیرالله تقیانی پور شیرین است و بازیگران در کارهایش درخشش دارند.

 

زنان عهد قجری به خصوص از نوع در باریشان  علی رغم اینکه در سایه بودند . در خیلی از امورات اجتماعی تاثیر گذاری زیادی داشتند؟

 همینطور است. رسم خوراندن قهوه قجری به مخالفان ریشه شکل گیریش به حرم سراها و زنان حرم سرا برمی گردد و در کنارش زنانی مثل مهد علیا در عزل و نسبها و امضای حکم مرگ بزرگان حضور جدی داشتند و زنان با هوش و سیاستمداری در آن دوران وجود داشتند که تاثیرات مثبت و منفی زیادی انجام دادند.

 

عفت و عشرت در حکم نقش های منفی زنان نمایش هستند؟

 بله، اما عفت و شیرین ویژگی های شیرین شخصیتی داشتند و مخاطب با آنها ارتباط برقرار می کنند. من در بازیم تلاش کردم عفت را شخصیت بازی می کنم. اما حسین شفیعی عشرت را بیشتر تیپ بازی کرد و این نیاز وجود داشت تا کنتراست وجود داشته باشد و نقش ها شبیه هم نشود .

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

اتابک نادری از بلندپرواز پرافتخار وطن نوشت

خلبان نام‌آور به تماشای «کلنل» نشست
اتابک نادری از بلندپرواز پرافتخار وطن نوشت

خلبان نام‌آور به تماشای «کلنل» نشست

اتابک نادری بازیگر نمایش «کلنل» در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرد که امیر فرج‌الله برات‌پور یکی از خلبانان برجسته و نام‌آور ارتش نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران به تماشای این نمایش نشسته است.

|

نظرات کاربران