در حال بارگذاری ...
گفت و گو با نویسنده و کارگردان نمایش خوب، بد، زشت:

با متنی متفاوت نسبت به اجراهای قبلی روبروییم

نمایش «خوب، بد، زشت» روایتی متفاوت از شهدای گمنام و مدافع حرم است که در قالب یک کمدی فاخر از ۲۷ مهرماه تا ۳۰ آبان ماه از ساعت ۱۹ در تالار حافظ به روی صحنه می رود.

 نمایش «خوب، بد، زشت» که سال گذشته به کارگردانی شقایق فتحی جشنواره خمسه را در نوردید و دوبار در حوزه هنری و تالار حافظ به اجرای عموم درآمد، امسال با تغییراتی  به کارگردانی ابوالفضل حاجی علی خانی به صحنه روی رفت.

ابوالفضل حاجی علی خانی دارای کارشناسی ارشد بازیگری و کارشناسی ارشد کارگردانی می باشد و سالهای زیادی است که در عرصه نویسندگی، بازیگری و کارگردانی فعالیت می کند. ایران تئاتر همزمان با آغاز نمایش خوب، بد، زشت مصاحبه ای با ایشان انجام داد که نظر شما را بدان جلب می کنیم:

 

چه شد تصمیم به اجرای مجدد نمایشی با مضمون شهدای مدافع حرم گرفتید؟

من اصولا مخالف این هستم که تئاتر را به لحاظ محتوایی تقسیم بندی  و با عناوینی مثل دفاع مقدس، آیینی، مذهبی، کمدی، آزاد و ... مرزبندی کنیم. تئاتر یک مجموعه ای از همه این محتواهاست و اعتقاد دارم در پیرامون مان یکسری اتفاقات رخ می دهد که چه موافق باشیم و چه مخالف، به عنوان یک هنرمند تئاتر باید بدانها توجه کنیم. نمایش خوب بد زشت نیز یک نمایش کمدی فاخر است که در آن به موضوعاتی همچون انتخابات و شهدای مدافع حرم اشاره می شود و مسائلی را مطرح می کند که به نظرم مخاطب به شنیدن آنها علاقه مند باشد.

 

با کار متفاوتی نسبت به اجراهای قبلی این نمایش روبرو بودیم، چرا؟

در بحث نمایشنامه تغییراتی در متن ایجاد کردیم. مثلا در اجراهای قبلی کاراکترهای نمایش هر دو جنوبی بودند اما اینبار ترجیح دادم روی یک خطه خاص تاکید نشود و کار را به کل کشور بسط دهم چون این روایت می تواند برای همه کسی و در هر کجایی اتفاق بیفتد. در اجرا بخش اعظم کار همان کاری است که خانم فتحی به آن رسیده بودند و سال گذشته برای جشنواره خمسه آماده کردیم و توسط حوزه هنری و بنیاد روایت به اجرای عموم گذاشتیم. قرار بود امسال نیز با کارگردانی خانم فتحی کار به روی صحنه رود اما متاسفانه ایشان درگیر یک عمل جراحی شد و ترجیح دادند یک مقدار استراحت کنند. من علاقه داشتم نام ایشان را به عنوان کارگردان اعلام کنم اما ایشان اجازه ندادند. اما باید تاکید کنم که طراحی ها و میزانسن ها محصول تفکر ایشان است.

 

با توجه به تغییراتی که در نمایشنامه اعمال شده است، می توان گفت با یک داستان متفاوت در نمایش خوب، بد، زشت روبرو بودیم؟

تغییرات زیادی در متن نشده است. در روایت نمایش ما، دو شخصیت خاکستری هستند که مثبت یا منفی بودن هیچ کدامشان مطرح نیست. آنها پیش برنده یک روایت هستند تا مخاطب قضاوت خود را داشته باشد. این دو نفر وانتی را می دزدند که شهیدی در عقب وانت است. آنها ابتدا فکر می کنند این شهید گمنام است و برای همین هر کدام می خواهند آن شهید را در محله خود دفن کنند و از این طریق اعتباری کسب کنند. در ادامه مشخص می شود او یک شهید مدافع حرم است و اتفاقا پسر متولی امامزاده ای است. تنها تفاوت این نمایش این است که قبلا هردو بومی جنوب بودند اما الان یکی از این کاراکترها از خطه شمال می باشد. بر همین اساس داستان این کاراکتر کمی تغییر کرده است.

 

مضمون نمایش در خصوص شهدای مدافع حرم می باشد، متن آن سفارش ارگان خاصی است؟

خیر. من به هیچ وجه کار سفارشی نمی کنم. کاراکتری به ذهنم می خورد آن را در دل موقعیت های مختلف قرار می دهم تا کلیت نمایش را شکل گیرد. این نمایش نیز به همین شکل نوشته شد.

 

به نظر شما مضامینی همچون دفاع مقدس، مدافعان حرم و ... تا چه میزان برای مخاطبان جذاب هستند؟

آقای قرائتی در یکی از سخنرانی های خود عنوان کرد ما بعد از سی و اندی سال تازه فهمیدیم که باید برای مردم خودمان فرهنگ بسازیم. به نظر من ما از فرهنگ جامعه خودمان غافل شده ایم به همین دلیل هرکس برای خودش سمت و سویی می گیرد و برخی به موضوعات پیرامون علاقه مند و برخی بی علاقه می شوند. این مسئله نیازمند برنامه ریزی است.

 

لازم به ذکر است نمایش خوب، بد، زشت به نویسندگی و کارگردانی ابوالفضل حاجی علی خانی و بازی حمید عرب و ابوالفضل حاجی علی خانی از 27 مهرماه تا 30 آبان ماه ساعت 19، در تالار حافظ به روی صحنه می رود.

 

مصاحبه: علی رحیمی




مطالب مرتبط

تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است
تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است

محمد الله‌یاری فومنی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی-هنری رودکی با تبریک روز ملی هنرهای نمایشی، هنرهای نمایشی را آیینه و تبلور ایران پرعزت و خانواده هنرمندان تئاتر را روایتگر تاریخ و هویت پر مهر و ایمان مستحکم مردمان این سرزمین اسلامی دانست.

|

«شاعر شهر» در تالار حافظ به نیمه راه رسید

«شاعر شهر» در تالار حافظ به نیمه راه رسید

نمایش «شاعر شهر» به نویسندگی و کارگردانی نشاط میرمهدی و تهیه‌کنندگی نورالدین ‌حیدری‌ماهر، تا ۲۵ اسفند 1402، به اجرای خود در تالار حافظ ادامه خواهد داد.

|

نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسین‌پور

پدر در زیرزمین زنده است
نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسین‌پور

پدر در زیرزمین زنده است

علیرضا نراقی: نمایشنامه «سلام، خداحافظ» نوشته مشهور و بارها اجراشده‌ آثول فوگارد، نویسنده اهل آفریقای جنوبی، مدتی است که به کارگردان شهاب‌الدین حسین‌پور در تالار حافظ به صحنه می‌رود. این ...

|

نظرات کاربران