در حال بارگذاری ...
...

چهارمین همایش سراسری آئین های عاشورایی امسال در استان گلستان برگزار می شود

در این نشست رییس مرکز هنرهای نمایشی ضمن پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص اختصاص بودجه مرکز، تصریح کرد:«به دلیل تغییر در اساسنامه انجمن نمایش، اعتبار انجمن به صورت امانی در اختیار مؤسسه هنرهای معاصر قرار گرفته و زیر نظر مرکز هنرهای نمایشی پرداخت ها انجام و قراردادها منعقد می شود. اساسنامه جدید انجمن نیز تدوین شده و برای ثبت به دایره صدور مجوز ارسال شده است. پس از آن نیز به ثبت شرکت ها ارجاع داده می شود تا" انجمن هنرهای نمایشی ایران" کار خود را آغاز کند. امیدواریم نیمه مهر ماه یا شاید مصادف با عید فطر"انجمن هنرهای نمایشی ایران" اساسنامه و برنامه خود را اعلام کند. یک هیأتِ مؤسسِ هفت نفره، اساسنامه را تنظیم کرده اند و بعد از ثبت اساسنامه، اسامی آن ها اعلام می شود.»

زهرا شایان فر:
نشست مطبوعاتی ریس مرکز هنرهای نمایشی، صبح امروز سه شنبه 26 تیر ماه در تریای اصل مجموعه تئاترشهر برگزار شد و طی آن دبیر پنجمین همایش آئین های عاشورایی معرفی شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، در این نشست مطبوعاتی دکتر غلامرضا منتظری مدیرکل ارشاد استان گلستان به عنوان دبیر پنجمین همایش آئین های عاشورایی معرفی و محل برگزاری این همایش نیز شهر گرگان اعلام شد.
حسین پارسایی(رییس مرکز هنرهای نمایشی) نیز در این خصوص توضیح داد:«با استان های مختلفی درباره برگزاری همایش صحبت کرده بودیم که یکی از آن ها تبریز بود و به توافق نرسیدیم. ضمن این که دبیر همایش باید در استان هم به تأیید می رسید. دکتر منتظری به دلیل تسلطی که بر استان دارد و ارتباطش با استانداری می تواند در برگزاری این همایش مؤثر باشد. ضمن این که وی از هنرمندان با سابقه تئاتر نیز هست و حضور مثبتی در رشد تئاتر استان گرگان داشته.»
وی ادامه داد:«بخش های کوچکی از جشنواره رضوی و همایش آئین های عاشورایی را در تهران برگزار می کنیم که شامل تعزیه رضوی و تعزیه حسینی است؛ زیرا خیمه گاه عاشورا طی این چند سال مخاطبان خود را به دست آورده و علاوه بر آن برگزاری این بخش ها در تهران می تواند پشتوانه خوبی برای اطلاع رسانی این برنامه ها در تهران باشد.»
در این نشست مدیر مرکز هنرهای نمایشی ضمن پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص اختصاص بودجه مرکز، تصریح کرد:«به دلیل تغییر در اساسنامه انجمن نمایش، اعتبار انجمن به صورت امانی در اختیار مؤسسه هنرهای معاصر قرار گرفته و زیر نظر مرکز هنرهای نمایشی پرداخت ها انجام و قراردادها منعقد می شود. اساسنامه جدید انجمن نیز تدوین شده و برای ثبت به دایره صدور مجوز ارسال شده است. پس از آن نیز به ثبت شرکت ها ارجاع داده می شود تا" انجمن هنرهای نمایشی ایران" کار خود را آغاز کند. امیدواریم نیمه مهر ماه یا شاید مصادف با عید فطر"انجمن هنرهای نمایشی ایران" اساسنامه و برنامه خود را اعلام کند. یک هیأتِ مؤسسِ هفت نفره، اساسنامه را تنظیم کرده اند و بعد از ثبت اساسنامه، اسامی آن ها اعلام می شود.»
وی توضیح داد:«تغییر ساختار پرداخت مطالبات مالی، کار ما را دو چندان کرده است. در شرایط فعلی تمامی قراردادها با مدیریت مرکز هنرهای نمایشی، توسط مؤسسه هنرهای معاصر منعقد می شود و مرکز به عنوان ناظر بر قرارداد پروژه را مدیریت می کند. از آن جا که انجمن های موسیقی و تجسمی نیز در این مؤسسه عقد قرارداد می کنند، روند به طول می انجامد. از سوی دیگر اگر نقش کارپردازی جای خود را به نظارت بر کارها بدهد، بهتر است.»
به گزارش سایت ایران تئاتر وی استقلال انجمن نمایش های استان های کشور از ادارات کل ارشاد را یکی از تأکیدات اساسنامه انجمن هنرهای نمایشی کشور عنوان کرد و افزود:«یکی از دغدغه های ما این بود که 30 استان کشور به صورت غیر انتفاعی، مستقل و تحت حمایت مرکز بتوانند فعالیت کنند. راه برون رفت از مشکلات عدیده تئاتر، همین استقلال است که یکی از تغییرات عمده هم همین خواهد بود.»
حسین پارسایی به عنوان یکی از اعضای هیأت امنای انجمن نمایش در خصوص شکایت 54 هنرمند که از طریق انجمن نمایش حقوق دریافت می کرده اند، توضیح داد:«54 نفر که 20 سال از طریق انجمن نمایش حقوق دریافت می کردند و افرادی بسیار محترم هستند، به دلیل این تغییر ساختار از آن حقوق برخوردار نشده اند. بین این افراد هنرمندانی وجود دارند که واقعاً به این پول نیاز دارند، اما افرادی هم هستند که چند شغله هستند و حتی کارمند رسمی دوایر دیگر هستند یا در ایران نیستند و از فضای تئاتر دور هستند. یکی از اشکالاتی که به ما می گرفتند این بود که آیا فقط همین 54 نفر باید تحت پوشش قرار بگیرند؟ توضیح دادیم که از سال 64 تصمیم گرفته شد تا تعدادی از هنرمندان که کمتر فرصت کار پیدا می کنند، به خدمت گرفته شوند تا در ازای دریافت وجه به تولید بپردازند، اما رفته رفته این مسیر به محل استخدام برخی از کارمندان تبدیل شد تا این که 250 نفر از کارکنان از محل بودجه ای که باید صَرف تولید می شد، حقوق دریافت می کردند.»
وی با شرح مکاتبات انجام شده طی 10 سال اخیر در خصوص این اشکال قانونی گفت:«در زمان مدیریت من ابلاغ شد که هیچ پرداختی در این زمینه قانونی نیست، بنابراین وزارت ارشاد کارکنان را جذب خود کرد و هنرمندان انجمن ها از سوی مرکز دعوت به کار شدند. چهار راهکار مشخص شد که در طی آن تعدادی از این افراد به کار مشغول شدند و دیگران اعلام کردند که ما هنرمند هستیم. از نظر قوانین، دوستان عزیز ما نمی توانستند دریافت وجه داشته باشند و این امر از اردیبهشت ماه 85 اتفاق افتاد.»
وی تأکید کرد:«این دوستان تا پایان سال 85 می توانند سنوات و مُطالبات خود را دریافت کنند و از آن پس در قالب پروژه ها به حیات اقتصادی خود ادامه خواهند داد.»
وی با اشاره به اعتراض هنرمندان شهرستانی در مورد محدود شدن امکانات به افرادی خاص و نیاز هنرمندان سالمند به حمایت مالی، گفت:«مکاتبات بسیاری انجام شده و دوستان شکایت کننده به حل اختلاف تمایل نشان نداده اند. اخیراً حکم توقیف اموال انجمن را گرفته اند و شاید حکم جلب هیأت امناء را هم بگیرند! باز هم تأکید می کنم پرداخت مطالبات و سنوات قانونی است، اما این که به عنوان هنرمند حقوق دریافت کنند، قانون به ما چنین اجازه ای را نمی دهد. در عین حال یک بحث اخلاقی نیز مطرح است"این 54 نفر با چه معیاری انتخاب شده اند و چرا بقیه چنین امکانی را ندارند؟"»
وی افزود:«مسافرآستانه سه ماه پیش تمایل داشت استعفا بدهد، اما به دلیل پیگیری حقوق همین افراد در مسئولیت باقی ماند. از این پس و به محض ثبت انجمن هنرهای نمایشی ایران و آغاز کار آن، انجمن نمایش به طور قانونی منحل می شود و فعالیتی نخواهد داشت.»
وی تأکید کرد:«انجمن، ستاد و تعدادی عضو هیأت رئیسه دارد که مجری برنامه های نمایشی در انجمن هستند و از طریق انجمن نیز باید حقوق بگیرند. پیش از این هم به دوستان گفته بودیم که می توانند کارت بزنند یا از تشکیلات خود مأمور شوند یا پروژه بگیرند.»
به گزارش سایت ایران تئاتر رییس مرکز هنرهای نمایشی در بخش دیگر این نشست به سالن های نمایشی و قراردادهای آن پرداخت و توضیح داد:«در خصوص سالن نمایش عروسکی با شهرداری درباره سالن فرهنگسراهای اشراق و تماشاخانه مبارک در فرهنگسرای بهمن صحبت کردیم که قرار شد نتیجه را اعلام کنند. فکر می کنم به دلیل اشراف دکتر سرسنگی، این کار به نتیجه برسد. علاوه بر آن به علی پاکدست پیشنهاد دادیم سالن تمرین طبقه دوم اداره تئاتر را بررسی کند و استحکام سازه را بسنجد تا اگر ایمنی لازم را داشت در اختیار دفتر نمایش عروسکی قرار گیرد. از آن جا که تفاهمنامه این دفتر نیز باید براساس محل های موجود تعریف شود، هنوز چیزی امضاء نشده است. با این حال هر توصیه ای دارند، اجرا می شوند.»
وی در خصوص قرارداد اجراها گفت:«نوع قراردادها برای تالارهای تابعه مثل "مولوی" نیز یکسان است و تفاوتی با قراردادهای مجموعه تئاترشهر ندارد. افرادی نیز که برای کار دعوت می شوند، قرارداد خاصی نخواهند داشت. اعتقاد داریم که تا گروه را در سرنوشت گیشه دخیل نکنیم، به فکر ارتقای سطح کار نمی افتند. البته باید چهارچوب ها و ساختار نمایشی رعایت شود. در عین حال کارهای بزرگ و هنرمندان بزرگ نیز براساس سبقه خود تغییراتی در یارانه دریافتی خواهند داشت.»
وی در خصوص برنامه های تئاتری محوطه مجموعه تئاترشهر تأکید کرد:«به زودی برنامه های محوطه مجموعه تئاترشهر با اجرای"مجالس غریب تعزیه" در جشنواره آئینی ـ سنتی شروع می شود. پس از آن ویژه برنامه های پاییزی را خواهیم داشت.»
وی تصریح کرد:«در تقسیم محوطه مجموعه تئاترشهر فضای نزدیک مجموعه متعلق به ماست، اما قرار شده به هیچ عنوان برنامه های شهرداری به حریم تئاترشهر نزدیک نباشد. صحبت های انجام شده با متولیان سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری و شهرداری تهران حاکی از آن است که اولویت برنامه ها با هنرهای نمایشی است. قطعاً با حضور دکتر سرسنگی تعامل و همکاری بیشتری نیز خواهیم داشت.»
وی درباره مسئولیت های دکتر سرسنگی در مرکز هنرهای نمایشی گفت:«دکتر سرسنگی از تمام مسئولیت های خود(شورای پژوهشی و شورای انتخاب آثار) در مرکز هنرهای نمایشی استعفا داده و به جای او، مهرداد رایانی مخصوص در این شورا عضویت دارد.»
به گزارش سایت ایران تئاتر وی در بخش پایانی این جلسه به سؤالات مطرح شده در خصوص اعلام برنامه های تئاترشهر، تأخیر در برخی پرداخت ها، امکان استقرار گروه های استانی در سالن های مشخص، اعتراض برخی هنرمندان شهرستانی و... پاسخ داد و گفت:«سال گذشته به مدیران کل، نامه دادیم هنرمندان استان در صورت تمایل برای استفاده از لباس های آرشیو تئاتر اقدام کنند. بنابراین ما به جایی لباس نفرستاده ایم. دوستان با معرفی نامه به آرشیو رفته اند و خودشان لباس ها را انتخاب کرده اند. درباره جشنواره استانی نیز باید توضیح بدهم که از وقتی این جشنواره را حذف کرده ایم، 400 اجرای عمومی داشته ایم. 450 میلیون تومان به 30 استان پرداخت شده و بخشی نیز در حد همین مبلغ به صورت حمایت غیر مستقیم مرکز هنرهای نمایشی اعطا شده است.»