در حال بارگذاری ...
مرتضی زیوری در گفت و گو با ایران تئاتر مطرح کرد:

هنر نمایش یک ابزار مهم برای تربیت دانش آموزان است

مرتضی زیوری کارگردان نمایش «تمنای وصل» که در ایام محرم و صفر برای نوجوانان به صحنه می رود، درباره اهمیت تولید نمایش برا ی نوجوانان گفت: هنر نمایش یک ابزار مهم برای تربیت دانش آموزان است.

مرتضی زیوری نویسنده و کارگردان نمایش «تمنای وصل» که در ایام محرم و صفر در سالن آمفی تئاتر آموزش و پرورش منطقه 14 به صحنه می رود، درباره خط داستانی نمایش خود به ایران تئاتر توضیح داد: بچه های یک حسینیه درگیر و دار اجرای تعزیه ای در یک تکیه ای که برپا کرده اند هستند. شبانه یک دزد به حسینیه می آید و در حسینیه قفل می شود و نمی تواند خارج شود. در حالتی بین رویا و بیداری دوتا از بچه های حسینیه را می بیند و آن ها به او می گویند که اگر می خواهد تا در مخفی خروج را به او نشان دهند باید یک سری از کارها را در حسینیه انجام دهد؛ مانند این که برق دستشویی را درست کند. دزد هم کارها را انجام می دهد و می گوید من کاری با امام حسین شما ندارم، دختر بچه سه ساله من یک هفته است که شب ها گرسنه می خوابد و من چند روز است که او را ندیده ام.

او در ادامه افزود: آن دو جوان به او می گویند ما دختر بچه سه ساله ای را می شناسیم که 25 روز پدر خود را ندید و داستان حضرت رقیه را روایت می کنند که زمان طولانی ای پدر خود را ملاقات نکرد و در نهایت هم بعد از 25 روز سر بریده امام حسین را دید. در نزدیکی صبح بچه های حسینیه با استندی که تصویر آن دو جوان روی آن است، وارد می شوند. دزد از آن ها سوال می کند که این دو نفر کیستند و آن ها توضیح می دهند که این دو نفر از مدافعان حرم هستند و  سال گذشته در سوریه شهید شده اند و دزد تحت تاثیر قرار می گیرد. در ادامه آن ها برای اجرای تعزیه، دنبال یک فردی هستند که اشقیا را بازی کند و در نهایت دزد پیشنهاد می دهد که نقش اشقیا را بازیکند.

زیوری که دو سال پیش نمایش «کیست مرا یاری کند» را اجرا کرده، درباره فرم و ایده اجرایی «تمنای وصل» بیان کرد: ما رجزخوانی شمر و حضرت عباس را به صورت ویدئو در نمایش داریم؛ در واقع «تمنای وصل» تلفیقی از تعزیه و نمایش است. همچنین در شروع شهادت حضرت علی اصغر(ع) به صورت فرم نمایش داده می شود.

این نویسنده تئاتر که در حوزه نوجوان بیشتر فعالیت می کند، درباره ایده شکل گیری نمایش عنوان کرد: معاونت پرورشی منطقه 14 تهران قبل از محرم و صفر به من سفارش دادند تا برای این ایام نمایشی از تلفیق واقعه عاشورا و شهدای مدافع حرم تولید شود که من به این ایده رسیدم.

مرتضی زیوری درباره اهمیت نمایش برای گروه سنی نوجوان توضیح داد: پرورش شخصیت اجتماعی هدف اصلی آموزش و پرورش است. هنر نمایش یک ابزار مهم برای تربیت دانش آموزان است که آموزش و پرورش می تواند از آن برای پر کردن اوقات فراغت و خلاقیت دانش آموزان از آن استفاده کند.

زیوری که از سال 85 کارشناس هنری کمیته امداد بوده ادامه داد: «تمنای وصل» برای نوجوانان 15 سال به بالا مناسب است و تاکنون در طی یک هفته اجرا از 23 تا 30 مهر 3500 تماشاگر از نمایش ما دیدن کرده اند.

او در پایان افزود: آموزش و پرورش مناطق 1 و 10 تهران از ما درخواست اجرای این نمایش را برای دانش آموزان خود دارند و قرار است که در این مناطق نیز «تمنای وصل» اجرا شود. تاکنون مخاطبان ما فقط دانش آموزان بوده اند اما از ما درخواست شده تا اجرایی برای مدیران، خانواده ها و پرسنل آموزش و پرورش نیز داشته باشیم.

در این نمایش 60 دقیقه ای که شنبه تا جهارشنبه ساعت 8، 10 و 13 در سالن آمفی تئاتر آموزش و پرورش منطقه 14 به صحنه می رود، عطا مقیمی، حمیدرضا بنده مرادی، ابراهیم رحیمی، محمدامین سلامی، امین قربانی، حمیدرضا شیخی و علیرضا نوروز سیک به ایفای نقش می پردازند. همچنین از دیگر عوامل نمایش می توان به علی رحیمی(تصویربردار)، سحر شیخی(طراح لباس)، محمدعلی سلامی(طراح و اجرای صحنه)، عطا مقیمی و حمیدرضا بنده مرادی(طراح حرکات و فرم) و استودیو چکاوک/حسن صفری(صداگذاری و میکس) اشاره کرد.

 

 




نظرات کاربران