در حال بارگذاری ...
...

گفت وگو با آتیه جاوید بازیگر نمایش کلنل

نقش باید جایش در داستان درست باشد

گفت وگو با آتیه جاوید بازیگر نمایش کلنل

نقش باید جایش در داستان درست باشد

ایران تئاتر:آتیه جاوید بازیگر ، دستیار کارگردان و مدیر صحنه تئاتر هنرمند توانمند و نقش پذیری است . در نمایش "کلنل "زنان حضور موثر و مهمی در درام پردازی دارند . یکی از شخصیت های اثر گذار نمایش کلنل مش اختر با بازی آتیه جاوید است که یک تعزیه خوان قهار و جدی و مصمم است . وی در سال های اخیر در سینما و تلویزیون با کارگردان بزرگی مثل فریدون حسن پور و بهرام توکلی و مهران مدیری نیز همکاری داشته است .

جاوید دارای مدرک کارشناسی نمایش از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز است .نمایش”یک نوکر و دو ارباب“ به کارگردانی”حمید پورآذری"؛ تهران، تالار سنگلج؛ 1380 ، در نمایش "سووشون" به کارگردانی”منیژه محامدی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ 1379 ، نمایش”هر چی دلت بخواد“ به کارگردانی”حمید پورآذری“؛ تهران، تالار سنگلج؛ 1383 ، نمایش”خر از دست رفته“ به کارگردانی”فرهاد اصلانی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ 138، نمایش”سپاس از حیات طیبه نوجوان نجیب و زیبا“ به کارگردانی”علی یازرلو“؛ تهران، تئاترشهر، تالار سایه؛ 1381، نمایش”کبوتری ناگهان“ به کارگردانی”عباس غفاری“؛ تهران، تئاترشهر، تالار نو؛ 1384 ، نمایش”عشق آباد“ به کارگردانی”حسن میرباقری“؛ تهران، حوزه هنری؛ 1380 ، نمایش”ساعت بمباران“؛ تهران، جشنواره دانشجویی ، نمایش”کمدی یک روز بارانی“ ، نمایش”پدر“ به کارگردانی”محمود رضا رحیمی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی ، نمایش”آقای توپاز“ به کارگردانی”محمودرضا رحیمی“؛ تهران، جشنواره فجر، تالار میراث فرهنگی ، نمایش”داو“، نمایشنامه‌خوانی”غولتشن‌ها“ نوشته”کارلو گلدونی“ به کارگردانی”حمید پورآذری“؛ تهران، تئاترشهر، تریای تالار اصلی؛ 1383 ، نمایشنامه‌خوانی”ژاک و اربابش“ نوشته”میلان کوندرا“ به کارگردانی”حمید پورآذری“؛ تهران، تئاترشهر، تریای تالار اصلی؛ 1383 ،مجموعه تلویزیونی”دردسر والدین“ به کارگردانی”مهران مدیری“؛ شبکه2 ،مجموعه تلویزیونی”سیب ترش“ به کارگردانی”خسرو معصومی“؛ شبکه  3 ، از جمله کارهای مهم کارنامه بازیگری جاوید هستند . جاوید در سمت مدیریت صحنه نیز فعالیت داشته است .نمایش”سوسوی پنهان ستاره‌ای کوچک“ به کارگردانی”علی مقدم“؛ تهران، تالار مولوی؛ 1377 ،نمایش”قلمرو ممنوع“ به کارگردانی”علی مقدم“؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ 1375 ،نمایش”در مصر برف نمی‌بارد“ به کارگردانی”علی رفیعی“؛ تهران، تالار وحدت؛ 1382 ،م نمایش”رومئو و ژولیت“ به کارگردانی”علی رفیعی“؛ تهران، تالار وحدت ،نمایش”کلفت‌ها“ به کارگردانی”علی رفیعی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو ،از این جمله هستند. وی سابقه دستیار کارگردانی درنمایش ”آندرانیک“ به کارگردانی”حمید پورآذری“؛ تهران، تئاترشهر، تالار شماره 2؛ 1382 را داشته است ، نمایش کلنل  برشی هنرمندانه از روایت تاریخ معاصر و سیاست بازی های موجود در یکصد و اندی سال قبل  است . نمایش کلنل در سال‌ های مشروطه دوم (مشروطه صغیر - استبداد محمدعلی‌ شاه قاجار) روایت می‌‌شود و داستان عزیز جوان ۳۵ ساله‌ متمول و جاه‌ طلبی از خاندان قاجار را روایت می‌کند که به‌ دنبال پوشیدن ردای حاکمیت تهران است . کلنل مهر و آبان ماه به نویسندگی و کارگردانی خیرالله تقیانی پور ساعت ۱۹:۳۰ به مدت ۱۰۰ دقیقه در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود .در این اثر نمایشی حسین پاکدل، شهرام‌ حقیقت‌ دوست، اتابک نادری، سیروس همتی، آرش آصفی، مونا فرجاد، آتیه جاوید، مصطفی ساسانی، جواد پورزند، وحید نفر، علیرضا ناصحی، الهه شه‌‌پرست، حسین شفیعی، محمد شکری، سیامک توده فلاح، محسن مهری دروی، آناهیتا خسروی، سمیرا سلیمی، زینب قمری، میلاد ابراهیمی، مهیار طهماسبی، حامد بدیعی، نگار جعفری، سروناز جمشیدی، امیر باد بدست و آیسان حداد به عنوان بازیگر حضور دارند. سالار عقیلی قطعاتی را به آهنگسازی بابک زرین برای نمایش کلنل خوانده است. علی زارعی مدیر تولید، علی شهبازی دستیار و برنامه ریز، رضا شاپورزاده طراح صحنه، پریدخت عابدین نژاد طراح لباس، ماریا حاجیها طراح چهره پردازی، رضا خضرایی طراح نور، مریم نراقی مشاور رسانه ای، مهدی آشنا عکاس، علی المعی موسیقی، گروه اجرایی نمایش کلنل را تشکیل می‌دهند. با آتیه جاوید در باره مختصات نقش مش اختر و نمایش کلنل گفت وگویی  انجام داده ایم.

 

در گذشته در نمایش های با ویژگی های سنتی و کمدی مثل غولتشن ها و نمایش های رئالیستی بازی داشته اید .بازی در نمایش های با هویت ایرانی چه ویژگی هایی دارد؟

این نوع نمایش ها ویژگی های خاصی دارند و بر خلاف نظر خیلی ها که تصور می کنند بازی در این نمایش ها کاری ساده ای است . بسیار دشوار و سخت است و بازیگر باید قواعد و قالب های نمایش های ایرانی را بشناسد و در ضمن به ریتم و تمپوی موجود در فضای نمایش های ایرانی شناخت کاملی داشته باشد. اگر این گونه نباشد و بدون شناخت برود بازی کند . بازیش قابل قبول نمی شود و به کار هم لطمه می زند .  همانطوریکه اشاره کردید من در قالب ژانرهای مختلف نمایشی بازی کرده ام .

 

در نمایش های ایرانی فرمت های مختلف نمایشی مثل تعزیه هم مود استفاده قرار می گیرد؟

 بله ، در نمایش "کلنل "هم تعزیه وجود دارد و  من برای بازی در صحنه تعزیه باید به خواندن و بازیگری تعزیه آشنایی می داشتم تا می توانستم در کنار سایر بازیگران بازی هماهنگی ارائه کنم .

 

در اصل بازیگری نمایش های ایرانی یک  گونه کامل از بازیگری است؟

 همینطور است . بازیگر باید خیلی توانمند باشد تا بتواند در این نوع نمایش ها بازی کند .

 

ایفای نقش زنانی که در دوران زیستشان در درون حرم سراها محصور بوده اند و زندگیشان در هاله ای از ابهام قرار دارد. برای بازیگر جذابیت مضاعف نسبت به سایر نقش ها دارد؟

راجع به شخصیت مش با خیرالله  تقیانی پور مفصل صحبت کردم و به یک تفاهم و درک مشترک در باره ابعاد نقش رسیدیم  . من استباطم را از مش اختر که بیشتر به مطالعاتم در آثار نوشتاری و تصویری بر می گردد مطرح کردم . در گذشته هم در یک ایده اجرایی یک نمایش نامه در باره حضرت ابوالفضل را با تقیانی پور مطرح کرده بودم و ایشان باتفاق سینا شفیی نمایش نامه ای با عنوان آوای آب را نوشتند و قرار بود نمایش را در تئاتر شهر اجرا کنم که شرایطش فراهم نشد و در تالار محراب اجرایش کردم .  

 

آیا از ابتدا هم قرار بود مش اختر یک زن قلدرماب باشد؟

بله، یک جور رفتارهای مردانه ای هم دارد و حالا هم برخی از خانم ها چنین خصلتی هم دارند . زنی که در عین حال قدرت مدیریت سایرین را هم دارد . در صحنه تعزیه هم نقش محوری معین البکاء را بازی می کند . که یک جور حرف اول و آخر را تعزیه می زند و  مثل کارگردان عمل می کند .

 

شخصیت مش اختر بر خلاف سایر زنان نمایش متعلق به حرم سرایی کسی نیست؟

یک زن مستقل است و به همراه گروهش برای زنان آدم های پولدار نمایش و تعزیه در اندرونی ها اجرا می کند و کارش بازیگری است .

 

آیا به این خاطر به اختر لقب مشدی داده اند که به مشهد مشرف شده است؟

نه، به خاطر مردمآب بودنش به او مش اختر می گویند.

 

به لحاظ شخصیت شناسی مشدی اختر را خاکستری می توانیم ارزیابی کنیم؟

آدم بد و پلیدی نیست و موقعی ماریا حاجی ها مشغول تسم گریمم بود . به مجری گریم گفت گریم را طوری طراحی کند که چهره این زن شیرین به نظر برسد و نمی خواست عبوس و گوشت تلخ به نظر برسد .

 

جنس بازیتان هم به سمت بازی بیرونی تمایل دارد؟

نمایش در سالنی بزرگ اجرا می شود و نیاز بود بیرونی و درست ایفا شود. اگر به طور مثال " کلنل " قرار بود در چار سو اجرا می شد . بازی کمی نرم تر و درونی تر می شد. تمرینات نمایش در پلاتوی تئاتر شهر بود . چون می دانستم قرار است در سالن بزرگ و قاب صحنه کار را اجرا کنیم . با تمام توانم دیالوگها را بلند می گفتم و بازیم هم بیرونی تر بود .

 

برخی از بازیگران برای اینکه بازیشان دیده شود ترجیح می دهند در نمایش های کم شخصیت بازی کنند. نمایش " کلنل" نمایش پر شخصیتی است. برای شما این دو وجه از بازیگری چه ویژگی هایی دارد؟

برای من مهم ترین چیز برقراری ارتباط با نقش سوای کم و یا پر شخصیت بودن کار است . نقش باید جایش در داستان درست باشد و بتواند در ایجاد درام اثر گذاری داشته باشد . این رویکردم در تلویزیون و سینما هم وجود دارد . خوشبختانه نقش و بازیم هم بازخوردهای خوبی در بین تماشاگران داشته است و از این قضیه راضی هستم.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی