در حال بارگذاری ...
سهم تئاتر در مطبوعات استانی چقدر است

وعده مطبوعات استانی برای حمایت حداکثری از تئاتر

ایران تئاتر- علی رحیمی: همزمان با برگزاری نمایشگاه مطبوعات، تعدادی از مدیرمسئولان و سردبیران نشریات استانی در گفت و گو با ایران تئاتر وعده حمایت حداکثری از تئاتر استانها دادند.

کارشناسان معتقدند که تماشای تئاتر تاثیر بسیار زیادی در رشد فکری عموم و ارتقای فرهنگی جامعه دارد. لذا توجه به ارتقای کیفیت تئاتر و تلاش در جهت جلب نظر عامه به سمت این هنر تعالی از جمله مسائلی است که متولیان این حوزه همواره بر آن تاکید کرده اند.

این مهم، نقش رسانه ها و توجه به تعامل آنها با تئاتر را بیش از پیش با اهمیت می کند. رسانه ها از بدو نوشتن واژه تئاتر که می تواند ذهنیت مخاطبان را به سمت این هنر تعالی هدایت کند تا پوشش اخبار و اطلاعات، تشریح مشکلات و کمبودها، ارتباط با مسئولان ذیربط و در نهایت نقد آن که با نیم نگاه به تحول آفرینی و ارتقای کیفیت صورت می گیرد، حامیان ارزشمندی برای گروههای تئاتری هستند.اما رسانه ها تا چه میزان به این رسالت اجتماعی جامه عمل پوشانده اند. چه موانعی بر سر راه این تعامل وجود دارد.

در این مجال بنا داریم در گفتگو با مدیرمسئولان و سردبیران مطبوعات استانی کشور، این موضوع را به چالش کشیم:

 

مطبوعات استانی تئاتر را می شناسند

اولین رکن برقراری یک تعامل مستمر در یک ارتباط، شناخت است و تا شناختی نسبی از یک مولفه صورت نگیرد نمی توان به برقراری ارتباط امیدوار بود لذا اولین گام در ایجاد تعامل میان مطبوعات استانی و تئاتر شناخت روزنامه نگاران است.

امیر اکبری مدیرمسئول روزنامه اصفهان امروز ارتباط نزدیکی با هنرمندان تئاتری دارد و همواره تلاش می کند پویایی این حوزه را در نگاه مخاطب نشریه نمایان سازد.

 اکبری در این خصوص گفت: تئاتر اصفهان یکی از قطب های تئاتر کشور است و همیشه به لحاظ علمی و آکادمیک پیش روست. تماشاخانه های اصفهان جزو میراث ماندگار معنوی اصفهان هستند و خاطرات زیادی از هنرمندان بزرگ در دل آنها مستتر است.

مجتبی علیمردانی سردبیر هفته نامه سراسری مهر تابان استان البرز نیز از شناخت نسبی اکثر مسئولان ارشد مطبوعات استان می گوید. او در این خصوص با اشاره به اینکه نمایش با توجه به سابقه تاریخی و انس و الفتی که عامه با برخی گونه های آن مثل تعزیه، نقالی و ... داشته اند از گذشته مورد توجه بوده و هست، گفت: بی شک این هنر نسبت به هنرهای دیگر مخاطبان بیشتری دارد، مردم با آن قرابت دارند و به راحتی تئاتر را می پذیرند.

امیر پریمی مدیرمسئول هفته نامه کویر امروز سمنان نیز از آشنایی نسبی خود از تئاتر گفت و از کمبود تئاتر در استان سمنان گله مند بود.

وی گفت: من از کودکی با تئاتر عجین هستم و ویژگی های آن را می شناسم اما متاسفانه تئاتری در استان وجود ندارد که بتوان برای آن فعالیت کرد.

این نگاه که به طور میانگین بر ذهن همکاران مطبوعاتی سایر استانها نیز ساطع بود، حکایت از آن داشت که شناخت نسبی از ویژگی های منحصر به فرد تئاتر در جامعه رسانه ای کشور وجود دارد و عمده رسانه علاقه مند به نشر موضوعات مرتبط با این حوزه هستند. اما چرا این تعامل به شکل کامل برقرار نیست. چرا رسانه ها در این موضوع آنگونه که باید عمل نمی کنند.

 

سهم تئاتر در مطبوعات استانی

مطبوعات عمومی استانی به طور میانگین در 8 صفحه به چاپ می رسند و بسیاری از آنها بر هر موضوع اعم از سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... یک صفحه حداکثر فضا اختصاص می دهند و اگر بخواهیم جایگاه تئاتر را در این مطبوعات پیگیر شویم باید میزان مطالبی که صفحه فرهنگی آنها به حوزه تئاتر اختصاص می دهد را ارزیابی کرد و بدین طریق سهم تئاتر را در مطبوعات جستجو نمود.

فاطمه رجب زاده عضو شورای سردبیر موسسه امروز خراسان جنوبی در پاسخ به این سوال گفت: ما یک گروه نشریه هستیم که استان خراسان جنوبی را پوشش می دهیم و در یکی از هفته نامه های خود به نام بیرجند امروز یک صفحه را به تئاتر اختصاص داده ایم و اخبار و رویدادهای مربوط به استان را در این صفحه پوشش می دهیم و همواره خبر، گزارش، مصاحبه، نقد، یادداشت و ... در این هفته نامه وجود دارد.

وی افزود: ما تعامل زیادی با گروههای تئاتر داریم و به جرات می توانم بگویم نشریات این گروه سهم بسزایی حتی در تشکیل گروههای تئاتری و حمایت از آنها داشته اند.

امیر اکبری مدیر مسئول روزنامه اصفهان امروز نیز از پوشش مناسب اخبار و اطلاعات گروههای تئاتری در رسانه های اصفهانی روایت کرد. وی گفت: رسانه ها به انحای مختلف تئاتر را پوشش می دهند و این موضوع از تبلیغات و اطلاع رسانی تا مصاحبه، نقد و ... را در بر می گیرد و همه تلاش مان این است تا تئاتر را به سمت مردمی شدن برود چون اعتقاد داریم اقتصاد آن باید به پرداخت های مردمی گره بخورد تا پر رونق گردد.

نرگس محمدزاده فرد مدیرمسئول هفته نامه به فکر شهر استان بوشهر نیز از حمایت حداکثری نشریه خود از هنرمندان تئاتر خبر داد و گفت: اعتقاد من این است که هر کدام از حوزه ها به اندازه خودشان در مطبوعات جایگاه دارند اما متاسفانه فرهنگ و هنر در کشور مهجور است و تئاتر از وضعیت بدتری برخوردار است. با این وجود رسانه ها حداقل در استان بوشهر از تئاتر حمایت می کنند.

وی افزود: ما یک صفحه به نام فرهنگی داریم و هر هفته مسائل فرهنگی را پوشش می دهیم اما تئاتر به اندازه کافی خبر ندارد اما هر زمانی که خبری از تئاتر باشد در صفحه فرهنگی نشریه پوشش داده ایم و حتی آگهی و تبلیغات تئاتر را بدون دریافت هزینه منتشر می کنیم.

مجتبی علیمردانی سردبیر هفته نامه سراسری مهرتابان استان البرز نیز از حمایت بی نظیر مطبوعات این استان خبر داد و گفت: رسانه ها همواره در کنار تئاتر هستند و اگر یاوران تئاتر را به اندازه تعداد انگشتان یک دست بدانیم یکی از آنها رسانه ها هستند حتی اگر انگشت کوچک باشد. تلاش همیشگی ماست این هنر والا ماندگار و جاویدان باشد و بی شک اگر فاصله ای وجود دارد باید واکاوی شود.

وی در خصوص سهم تئاتر در نشریه شان گفت: هفته نامه ما 8 صفحه است و همواره تلاش کرده ایم خبری از تئاتر داشته باشیم و حتی تیتر گهکاه یک هفته نامه نیز به این حوزه اختصاص داده ایم اما بضاعت نشریه اجازه فعالیت مستمر نمی دهد.

افشین معشوری مدیرمسئول دوهفته نامه خردورز گیلان نیز با وجود آنکه مشکلات مالی را مانعی برای عدم فعالیت گسترده در حوزه تئاتر عنوان کرد اما گفت: تمام تلاش ما توجه به حوزه تئاتر بوده و هست و هر خبری را که این حوزه فرهنگی مدنظر دارد در حد بضاعت پوشش داده ایم.

 

مهمترین چالش میان مطبوعات و تئاترهای استانی

با وجود تاکیدی که مطبوعات استانی بر توجه به تئاتر دارند اما پرده از مشکلاتی برداشتند که همواره این تعامل تحت تاثیر آنها قرار داشته و ضعف هایی را ایجاد کرده است.

فروغ مسلم زاده مدیر مسئول و سردبیر هفته نامه های آفتاب جنوب، آفتاب هرمزگان و آفتاب جرون کمبود جا را یکی از دلایل عدم پوشش کامل اخبار تئاتر عنوان کرد و گفت: مطبوعات اخباری را پوشش می دهند که برای مخاطب جذاب باشد و تحت تاثیر مخاطب کار می کنند لذا تئاتر اگر از کیفیت لازم برخوردار نباشد برای مطبوعات از جایگاهی برای درج برخوردار نخواهند بود.

وی یکی دیگر از مشکلات در این تعامل را عدم علاقه مندی هنرمندان به ارتباط با رسانه ها عنوان کرد و افزود: متاسفانه هنرمندان علاقه ای به ارتباط با رسانه ندارند و به نظر به جایگاه آن پی نبرده اند و این مسئله در پوشش اخبار این حوزه تاثیرگذار است.

امیر پریمی مدیر مسئول هفته نامه کویر امروز سمنان نیر نبود فعالیت تئاتر در این استان را دلیل عدم پوشش این حوزه عنوان کرد و گفت: هیچ خبری از تئاتر در استان نیست و حتی تعزیه هم کمرنگ شده است. ما هر خبری از تئاتر را پوشش خواهیم داد اگر وجود داشته باشد.

مجتبی علیمردانی سردبیر هفته نامه سراسری مهرتابان استان البرز نبود روزنامه نگار تخصصی در این حوزه را یکی از چالش‌های این تعامل می داند. وی گفت: رسانه های استانی نمی توانند روی هر حوزه ای سرمایه گذاری کنند لذا بهترین راه حل پیشگام شدن بچه های تئاتر است. آنها می توانند با رسانه ها ارتباط مستقیم بگیرند و اخبارشان را اطلاع دهند، بی شک بدین طریق بهتر می توان کار کرد.

نرگس محمدزاده فرد مدیرمسئول هفته نامه به فکر شهر باش بوشهر نیز کمبود نیروی انسانی را مهمترین دغدغه رسانه های استانی در این حوزه عنوان کرد و گفت: من در بطن کار تئاتر نیستم و با توجه به اینکه گستره فعالیتی ما زیاد است و بیشترین تمرکز بر مطالب سیاسی، اقتصادی و ... می باشدو از طرفی آشنایی تخصصی نیز با آن ندارم پیشنهاد می کنم هنرمندان باید به این حوزه کمک کنند تا جان بگیرد.

با بررسی مطالب عنوان شده کمبود جا، نبود خبرنگار تخصصیی، عدم تعامل هنرمندان با مطبوعات، مشکلات مالی مطبوعات و توجه مطبوعات به بخشهای پرمخاطب از مهمترین چالشهای تعامل میان مطبوعات استانی با تئاتر می باشد.

 

وعده مطبوعات استانی به گروه های تئاتر

با وجود این دغدغه ها و مشکلات، در پایان این گزارش از مدیرمسئولان و سردبیران نشریات خواستیم تا حد نهایی حمایت خود از گروههای تئاتر را یه منظور ایجاد یک تعامل مستمر شرح دهند.

فاطمه رجب زاده عضو شورای سردبیر موسسه امروز خراسان جنوبی گفت: ما هر نوع کمکی که گروههای تئاتری از ما خواسته اند تا حد توان اجابت کرده و حتی در بحث حمایت آنها در جهت استفاده بهینه از قابلیت های اقتصادی تلاش نموده ایم و تنها نشریه ای در استان هستیم که به صورت ویژه به تئاتر می پردازیم و اعلام می کنیم هر گروه تئاتری که نیاز به حمایت دارد روی کمک ما حساب کند.

امیر اکبری مدیرمسئول روزنامه اصفهان امروز کیفیت تئاتر را در ارائه خدمات مهم اعلام کرد و گفت: اگر تئاتر فاخری باشد قطعا در اطلاع رسانی می توانند از کمک ما بهره مند شود.

امیر پریمی مدیرمسئول هفته نامه کویر امروز سمنان نیز با اعلام آمادگی حمایت صد در صدی از گروههای تئاتری گفت: ما این آمادگی را داریم به خاطر اعتلای فرهنگ کشور هر کاری در این حوزه از دستمان برآید انجام دهیم چون اعتقاد دارم تئاتر نقش بسزایی در زندگی مان دارد و باید جدی گرفته شود.

نرگس محمد زاده فرد مدیرمسئول هفته نامه به فکر شهر نیز از ارائه خدمات به هنرمندان تئاتر را به عنوان یک اولویت در نشریه خود یاد کرد و گفت: ما به طور کلی علاوه بر اطلاع رسانی، آگهی های گروههای تئاتر فاخر را بدون دریافت هزینه چاپ می کنیم.

با این وعده های همکاران مطبوعاتی در استانها بیانگر نگاه ارزشمند آنها در عرصه های مختلف فرهنگی است و امیدواریم هنرمندان نیز با از این خدمات بی منت که نقش بسزایی در رفع مهمترین دغدغه تئاتر یعنی جذب مخاطب که ماحصل آن رفع بسیاری از کاستی های زیرساختی و روبنایی است، دارد استفاده بهینه نمایند.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر»

میثم عبدی: نوشتن نمایشنامه به‌صورت گروهی، تجربه‌ای لذت‌بخش بود
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر»

میثم عبدی: نوشتن نمایشنامه به‌صورت گروهی، تجربه‌ای لذت‌بخش بود

میثم عبدی، کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر» می‌گوید تجربه نوشتن نمایشنامه به‌صورت تیمی برای او خیلی جذاب و دلنشین بوده است.

|

شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه
شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه

شکرخدا گودرزی در یادداشتی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی، تئاتر را دیالوگی معرفی کرد برای این که وضعیت را از آنچه که اکنون هست به جلو ببرد و در جستجوی کمال مطلوب و روابط انسانی برای استعلای جامعه باشد.

|

تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد
تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد

نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز»، نوشته حسین کیانی، به کارگردانی کارن کیانی و بازی بهروز پناهنده، از پانزدهم فروردین ۱۴۰۳ در سالن کوچک تالار مولوی، روی صحنه خواهد رفت. 

|

گفت‌وگو با عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت

تماشاخانه سنگلج، می‌‌تواند بهشت تئاتر ملی شود
گفت‌وگو با عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت

تماشاخانه سنگلج، می‌‌تواند بهشت تئاتر ملی شود

عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت می‌گوید با برنامه‌ریزی و مدیریت درست و اختصاص بودجه مناسب، می‌توان تماشاخانه سنگلج را به بهشت تئاتر ملی ایران تبدیل کرد.

|

پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است
پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است

امین اشرفی، مدیر خانه نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری به تئاتر را هنر ارتباط انسانی مبتنی بر نیاز بشر دانست و روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی را به هنرمندان نمایشی و علاقه‌مندان این هنر تبریک گفت.

|

نظرات کاربران