در حال بارگذاری ...
گزارش تمرین نمایش پزشک نازنین به کارگردانی شهروز دل افکار

تولستوی نویسنده بهتریه!

نیل سایمون یکی از محبوب ترین نویسندگان برای تئاتری ها در سرتاسر دنیا و منجمله در ایران است و بارها متن های او روی صحنه رفته اند و آخرینش هم نمایش نامه پابرهنه در پارک است که توسط مریم باقری این روزها در حال اجرا است .

نمایشنامه پزشک نازنین براساس داستان‌های کوتاه آنتوان چخوف نوشته شده و به رابطه انسان‌ها می‌پردازد. نمایشنامه پزشک نازنین اثری جذاب و خنده‌دار برای اجرا است .پزشک نازنین را شهرام زرگر به فارسی چاپ کرده که قبلا 13 نمایش نامه دیگر سایمون را به فارسی ترجمه کرده است . شهروز دل افکارجزو نسل بازیگر مستد تئاتری است که در سال های اخیر حضورهای موفقی در بازیگری داشته است و در جشنواره تئاتر فجردوسال قبل هم به خاطر برای بازی در نمایش باد شیشه را می لرزاند به کارگردانی مصطفی کوشکی از بخش تازه های تئاتر جایزه بهترین بازیگر مرد را به دست اورد.. دل افکار با بازی در نمایش وقتی ما برگردیم دوپای آویزان مانده به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی در نقش عاصم  توانست بازی متفاوتی در یک نمایش رئالیسم جادویی ارائه کند.کاراکتری که به خاطر گناه کرده در ناکجا آبادی خودش را ایزوله کرده است و سال قبل هم در نمایش تخلفک میزانسیک سهراب در نقش یک پیرمرد شخصیتی جذابی را ایفا کند . دل افکار در نمایش کمدی رومانتیک رویای یک نیمه شب تابستان  در نقش دمیتریوس معمارعاشق پیشه بازی مفرحی و فانی ارائه می کند. او قصد دارد در ماه آینده نمایش پزشک نازنین را روی صحنه اجرا کند .

 

تمرینات نمایش پزشک نازنین در محل پلاتوهای تمرینی تماشاخانه تهران برگزار می شود و قبل از شروع تمرینات دل افکار را در کافه روبه روی سالن می بیینم که مشغول جوجه خوردن است و با هم سلام علیکی می کنیم و می رویم به سالن تمرین . بازیگران همه به موقع سرتمرین آمده اند و با پوشیدن لباس راحتی آماده تمرین هستند. نکته مهم جوان و با انگیزه بودنشان است و با دقت حرف های دل افکار را گوش می کنند .

 

نمایش 8 بازیگر دارد و برخی از بازیگران چند نقش را در بخش ها مختلف نمایش بازی می کنند . دل افکار در گوشه سالن گوشیش را از جیبیش در می آورد وبه باندی وصل می کند تا تمرین با موزیک همراه باشد. زیرا معتقد است شنیدن موریک حال بهتری به بازیگر می دهد .

 

درابتدا بازیگران دور دایره ای جمع می شوند و تمرنات هوازی و بدنی را انجام میدهند. تا بدنشان برای تمرین آماده شود . دوتا از بازیگران در حین تمرینات بدنی شیطنتی می کنند و دل افکار به آنها تشری دوستانه می زند و می گوید تو چشم همدیگر نگاه کنید و شیطنت هم فعلا تعطیل است !.

 

تمرین بعدی دیالوگ گفتن حین راه رفتن است که بسیار جذاب دنبال می شود . قبل از شروع این مرحله دل افکار در باره تجربه کارگردانیش می گوید :به عنوان یک تئاتری علاقه دارم جوان های با استعداد را وارد کار کنم و تا به حال سه نمایش را روی صحنه برده ام و جایزه هم از جشنواره تئاتر جوان به دست آورده ام و به کارگردانی باندازه بازیگری علاقمند هستم.اما چوم کم حوصله هستم بیشتر ترجیح می دهم بازی کنم . من با این جوان های بازیگر از کارهای مقدماتی شروع کردم و بتدریج فن بیان و تکنیک های بازیگری را به آنها آموختم و به مرحله ای رسیدیم که برای تشویقشان تصمیم گرفتم نمایشی را با حضور آنها روی صحنه بیاورم و در مراحل پایانی تمرینات هستم و با چند سالن بلک باکسی مثل تالار سایه و تالار کوچک مولوی  برای اجرا صحبت هایی انجام داده ام.

با اشاره دل افکار تمرینات آغاز می شود .

 

زن: اینجا اتاق کارم و خودم طراحیش کرده ام .

زن 2 : همه فکر می کنند که نباید با نویسنده ها کاری داشته باشند .

زن : خیلی ها می گین نویسنده خیلی با استعدادیه . اما به نظرم تولستوی نویسنده بهتریه!

 

در خلال اعلام استراحت و صرف چای دل افکار در باره علل استفاده از نمایش نامه نیل سایمون می گوید :متن پزشک نازنین را با ترجمه شهرام زرگر به این دلیل انتخاب کردم که نمایش روان و زیبایی است و دست مایه خوبی به من کارگردان برای اجرای نمایش می دهد . متن های سایمون همه فهم است و من این متن او را به این دلیل انتخاب کردم که با بازیگران گروهم همخوانی دارد . سایمون این اثرش را بر اساس داستان های کوتاه چخوف نوشته است و به نظرم آثار چخوب جذاب و زیبا هستند و زندگی در آنها جریان دارد . طنزی که در این زندگی چخوف به داستانش تزریق می کند اثر را مفرح و فانتزی گونه می کند . همیشه دوست دارم این نوع کارها که ویژگی فانتزی و رویا گونه را دارد بازی و یا اجرا کنم تا مدتی از فضای رئال و زندگی عادی دور شوم . به نظرم من مخاطب با دیدن این نمایش دو ساعت تمام دغدغه های زندگیش را فراموش می کند و شاد و سر کیف می شود.

 

در شروع تمرینات صحنه مواجه ایوان کارمند دون پایه مراتع و جنگلها با رئیسش که در یک سالن دیدن اپرا همدیگر را می بیینند کار می شود.

ایوان : سلام قربان ، من ایوان کارمند اداره شما هستم.

رئیس که به عقب برگشته و ایوان و همسرش را نگاه می کند. سری توام با لبخند تکان می دهد و می گوید خوشبختم .

در این هنگام دل افکار وسط صحنه می آید و موقعیت را برای دو بازیگر بازی می کند .

دل افکار در باره وجود بلاهت رفتاری شخصیت های نمایش در جهت خلق فضای طنز افزود :همه شخصیت های این نمایش نقطه ضعف هایی دارند که گاها در بحث بلاهت رفتاری و فکری قابل تعریف است .

 

دل افکار در تغییراتی که در متن اصلی نمایش نامه برای اجرا داده می گوید : اصل نمایش نامه 12 داستان کوتاه است و اگر می خواستیم تمام این نمایش نامه را اجرا می کردیم. زمان نمایش بالای سه ساعت می شد . به همین جهت از پنج داستان استفاده کردم و بهترین ها را انتخاب کردم . به نظر من نصف راه کارگردانی انتخاب درست بازیگر هر نقش است .  من در تمرینات تنوع را در نظر دارم و به همین دلیل در برخی از روزهای تمرین بازیگران جای هم نقش هایشان را بازی می کنند . برخی از متن ها مثل رویای نیمه شب تابستان که در آن بازی کردم به بازیگر این اجازه می دهد تا تخیلش را وارد نقش کند .  

 

دل افکار در باره عدم ایرانیزه کردن متن برای اجرا متذکر شد: این مسئله را مناسب فضای کار نمی دانم و به نظرم به کیفیت کار لطمه می زد.

 

روابط عمومی سالن در می زند و به دل افکار متذکر می شود زمان تمرین تمام شده و باید سالن تمرین را ترک کنند. دل افکار خاتمه تمرین را اعلام می کند و بازیگران جوان نمایش که شاید چند سال بعد جزو بازیگران مطرح تئاتر بشوند . با انرژی و عزمی مصمم از دل افکار خداحافظی می کنند  تا فردا با انگیزه تر تمرین را انجام بدهم . من هم با گروه خداحافظی می کنم و می روم.

 

 گزارش از احمد محمد اسماعیلی 




مطالب مرتبط

بازیگران نمایش «ژیلت» معرفی شدند

بازیگران نمایش «ژیلت» معرفی شدند

امیرکاوه آهنین‌جان و شهروز دل‌افکار، به عنوان بازیگران نمایش «ژیلت‌» که قرار است با کارگردانی حسن‌ جودکی در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه برود، معرفی شدند.

|

نظرات کاربران