در حال بارگذاری ...
...

ناگهان برق رفت

کرمی درباره کارگاه های آموزشی گفت:«کارگاه های دفتر نمایش های خیابانی ضمن اجرا برگزار می شود که از نظر زمان بندی نیمه دوم سال و همزمان با فعالیت دانشگاه ها برنامه ریزی شده است. از چند تن نیز دعوت کرده ایم تا تولید نمایش داشته باشند و برای اجرا به شهرستان ها بروند و ضمن اجرا کارگاه برگزار کنند.»

نشست رسانه‌ای مدیر دفتر نمایش‌های خیابانی مرکز هنرهای نمایشی که قرار بود با هدف تشریح برنامه‌های این دفتر در سال 86 صبح امروز در محل مجموعه تئاترشهر برگزار شود، به علت قطع برق مجموعه، نیمه کاره ماند.
به گزارش سایت ایران تئاتر، شهرام کرمی(مدیر دفتر نمایش‌های خیابانی) در آغاز این جلسه بر لزوم توجه بیشتر رسانه‌ها به تئاتر خیابانی(که یکی از مردمی‌ترین گونه‌های نمایشی است) تأکید کرده و افزود:«کم توجهی به مقوله تئاتر خیابانی مشکلات آن را افزایش می‌دهد. در جلساتی نیز که با هنرمندان فعال تئاتر خیابانی داشته‌ام، یکی از مهمترین مشکلات آن‌ها "دیده نشدن فعالیت آنان از سوی رسانه‌ها" عنوان شده است.»
وی مبنای عملکرد دفتر نمایش‌های خیابانی را تحقیق و پژوهش عنوان کرد و توضیح داد:«سعی داریم با تحقیق و پژوهش، اصولی و علمی‌تر پیش برویم. نخستین اقدام ما تشکیل شورای تئاتر خیابانی بود که اعضای آن از همه بخش‌های فعال در این حوزه انتخاب شدند. یک گروه شش نفره مرکب از مریم معترف، محمدرضا الوند، محمود فرهنگ، آرش دادگر، مجید امرایی و عقیل تقی‌زاده انتخاب شدند که هر دو هفته یک بار جلسه دارند و پشتوانه خوبی برای من هستند.»
کرمی برنامه سال جاری دفتر را در شش محورِ اجرا، پژوهش و انتشارات، کارگاه‌های آموزشی، تئاتر شهرستان و امور بین‌الملل متمرکز دانست و افزود:«مهمترین هدف ما در تدوین برنامه‌ توجه به مخاطب است. در طول سال‌های گذشته جریانی در تئاتر خیابانی شکل گرفت که به تدریج آن را جشنواره زده کرد و از اصل قضیه ـ که توجه به مخاطب است ـ غافل شدیم. گرچه اصل برگزاری جشنواره‌ها اقوامی مثبت است و ما هم در دو سه جشنواره در طول سال درگیر شده‌ایم، اما اعتقاد داریم که در کنار حضور در جشنواره‌ها باید به اجرا هم توجه داشته باشیم.»
وی رسیدن به شیوه‌های نمایش ایرانی در نمایش خیابانی را یکی دیگر از اهداف برنامه‌های تدوین شده عنوان کرد و ادامه داد:«فرهنگ ما با کشورهای دیگر تفاوت دارد، بنابراین به شکل متفاوتی از اجرا نیاز داریم. تجربه‌های مختلفی در حوزه تئاتر خیابانی انجام می‌شود که انواع اجرایی متفاوتی را نیز ایجاد می‌کند. یک اثر خیابانی می‌تواند تنها براساس ایده اجرایی شکل بگیرد. حتی ایده نیز به شکل خلاقانه در ارتباط با مخاطب شکل پیدا می کند. از سوی دیگر ریشه نمایش ایرانی در نمایش میدانی است و این قالب برای رسیدن به الگویی مناسب در تئاتر خیابانی ایران، می تواند مؤثر باشد. جریان تئاتر خیابانی، جریانی پویا و فعال است و گروه های فعال بسیار خوبی نیز در این حوزه فعالیت می کنند؛ به طوری که در دورترین نقاط کشور نیز می توانید شاهد تئاتر خیابانی باشید.»
کرمی برنامه های دفتر پژوهش و انتشارات را چاپ کتاب های"مجموعه نمایشنامه های خیابانی اروپا و امریکا" ترجمه حسن ملکی و"پژوهشی در تئاتر خیابانی ایران" به سرپرستی منوچهر اکبرلو وارد مرحله عملیاتی شده و امیدواریم تا پایان سال جاری منتشر شوند.
وی با تأکید بر اجرای نمایش های خیابانی به برنامه ریزی برای اجراهای فصلی اشاره کرده و توضیح داد:«در پاسخ به فراخوان منتشر شده 42 گروه متقاضی اجرا شده اند که اجرای 20 گروه را در اولویت اول و بقیه را در اولویت دوم قرار داده ایم. مرحله اول اجراهای فصلی از 20 مرداد ماه تا اول رمضان(اواخر شهریور) در چهار محل پیش بینی شده برگزار می شود. البته امکان تغییر در این برنامه وجود دارد. مدیر مرکز پیشنهاد داده که اجراها در شب های رمضان انجام شود و مذاکره ای نیز با هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری داشته ایم تا در پارک های نزدیک به فرهنگسراها کارها را اجرا کنیم. تا این لحظه محوطه تئاترشهر، پارک فدک، پارک اندیشه و پارک شفق مد نظر هستند. اگر مقرر شود از 21 مرداد ماه اجراها را شروع کنیم، در این چهار محل خواهد بود.»
این نمایشنامه نویس درباره گزینش گروه های خیابانی گفت:«بررسی طرح را هدف قرار نداده ایم، بلکه با توجه به سابقه گروه اجازه کار روی طرح داده شده است. فقط در خصوص گروه های تازه کار طرح های پیشنهادی را مورد توجه قرار دادیم. از آن جا که خودم همواره مخالف ایجاد فاصله بین جوانان و پیشکسوتان بوده ام، توجه داشتیم که فرصت اجرا به همه گروه ها داده شود.»
وی برنامه بخش تئاتر شهرستان ها را چنین تشریح کرد:«برگزاری دومین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در هفته سوم شهریور ماه امسال جزء برنامه های ما برای تئاتر شهرستان است که مقرر شد این جشنواره، خاص گروه های شهرستانی برگزار شود. این گروه ها باید پیش از جشنواره اجرا داشته باشند و گزینش بر مبنای لوح فشرده اجرا انجام می شود. گروه های برگزیده نیز به طور مستقیم در جشنواره فجر حضور پیدا خواهند کرد.»
وی با بیان این که تلاش شده جشنواره مریوان بین المللی باشد، گفت:«چند گروه خارجی برای این جشنواره انتخاب شده اند که اگر شرایط مالی اجازه بدهد، به ایران سفر خواهند کرد؛ در غیر این صورت در برنامه های بعدی شرکت می کنند.»
کرمی درباره کارگاه های آموزشی گفت:«کارگاه های دفتر نمایش های خیابانی ضمن اجرا برگزار می شود که از نظر زمان بندی نیمه دوم سال و همزمان با فعالیت دانشگاه ها برنامه ریزی شده است. از چند تن نیز دعوت کرده ایم تا تولید نمایش داشته باشند و برای اجرا به شهرستان ها بروند و ضمن اجرا کارگاه برگزار کنند.»
وی با بیان این که یکی از خلاءهای تئاتر، خیابانی نبودن نمایشنامه یا نوشته های اجرایی تئاتر خیابانی است، گفت:«یکی دیگر از طرح های ما برگزاری نخستین مسابقه نمایشنامه و نوشته های اجرایی تئاتر خیابانی است. پیشنهاد من برای خانه تئاتر این است که همچون مسابقه ادبیات نمایشی به این حوزه نیز بپردازد، اما با خانه تئاتر به نتیجه نرسیده ایم. اگر این امکان ایجاد نشد، خود دفتر، این مسابقه را برای شش ماهه دوم سال برنامه ریزی می کند.»
در ادامه این جلسه که با قطع ناگهانی برق همراه شد، کرمی در تاریکی به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.
شهرام کرمی در پاسخ به مسأله محل های ثابت برای اجرای خیابانی گفت:«یکی از ضرورت های رهایی از پراکنده کاری، محل ثابت است. یکی از برنامه های ما این بود که یک گروه در زمانی مشخص در یک مکان اجرا داشت باشد، اما با این طرح به مسأله محدود شدن گروه های برمی خوردیم. بنابراین تا زمان شناسایی فضاهای مناسب و تعامل بیشتر با سازمان فرهنگی ـ هنری برای در اختیار داشتن تعدادی از فضای شهری کار را متوقف کردیم. امیدواریم روزی تئاتر خیابانی نیز مانند تئاتر صحنه ای برنامه مدون و دائمی داشته باشد.»
وی در خصوص وضعیت قرارداد گروه های خیابانی گفت:«با تمام گروه هایی که اجرا داشته باشند، قرارداد تنظیم می شود. تلاش کرده ایم در ابتدا مبلغ خاصی را برای هر اجرا مشخص نکنیم. البته مشکلات مرکز را همه می دانند و دوستان تئاتر خیابانی نیز ثابت کرده اند که هنرمندانی با قناعت هستند.»
وی در خصوص شناسایی گروه های تئاتر خیابانی توضیح داد:«با شکل گیری انجمن تئاتر خیابانی 200 گروه شناسایی شده اند که به شکل دائمی مشغول کارند و کارشان متمرکز بر تئاتر خیابانی است. البته ذات و ماهیت این گونه نمایشی این است که خودش را در چارچوب قرار نمی دهد و این مسأله باعث شده گروه های خوب و فعال بعد از مدتی به کار دیگری مشغول شوند. سعی کرده ایم با مشارکت انجمن و با ایجاد شرایط اجرا به این گروه ها کمک کنیم تا معرفی و شناسایی شوند.»
این جلسه به علت تاریکی بیش از حد مجموعه تئاترشهر در این لحظه به پایان رسید و خبرنگاران رسانه های مختلف مقابل در اصلی مجموعه تئاترشهر و به صورت انفرادی به گفت و گو با مدیر دفتر نمایش های خیابانی پرداختند.
در حاشیه:
قطع برق که مانع ادامه تمرین گروه های تئاتری شده بود، برای خبرنگاران سازمان صدا و سیما شرایط مناسبی ایجاد کرد که در فضای باز به گفت و گوهای خبری مشغول شده و تصاویری از عملیات بازسازی مجموعه تئاترشهر و تمرین گروه"عشقه" در سالن انتظار تالار اصلی مجموعه تئاترشهر تهیه کنند.