در گفتوگو با مدیر کمیته آرای مردمی عنوان شد:
بهترین نمایش از نگاه مردم در اختتامیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اعلام میشود
بخش آرای مردمی و انتخاب بهترین نمایش از نگاه مردم از بخشهای جذاب جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به شمار میرود. منیژه حیدرپور مدیر کمیته آرای مردمی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایران تئاتر درباره چگونگی و سازوکار این بخش از جشنواره توضیحاتی ارائه داد.
به گزارش ایران تئاتر منیژه حیدرپور مدیر بخش آرای مردمی با اشاره به سابقه طولانی این بخش از جشنواره گفت: ستاد جشنواره برای آرای مردمی کارتهای کوچکی را طراحی و چاپ کرده است. ابتدای هر اجرا با توجه به تعداد صندلیهای آن سانس کارتهای رأیگیری را با مهری که برای آن نمایش آمادهشده مهر کرده و در اختیار تماشاگران قرار میدهیم. در انتهای اجرا از تماشاگران کودک و بزرگسال حاضر در سالن خواسته میشود کارتهای رأی خود را با توجه به نظری که نسبت به نمایش دارند به داخل صندوق خوب، متوسط یا حتی ضعیف بی اندازند. پس از جمعآوری همه آرای یک نمایش، درصد خوب، متوسط و ضعیف آن استخراج میشود.
حیدرپور درباره نحوه گزارشگیری از این نظرسنجی گفت: یک برنامه تحت اکسل طراحیشده است و ما دادههای خود را که تعداد آرا برای هر نمایش است به این برنامه میدهیم و خروجی این نرمافزار میزان رأی تماشاگران به هر نمایش را ردهبندی و بر اساس درصد مشخص میکند.
این کارشناس درباره کمیته آرای مردمی افزود: گروه ما در کمیته آرای مردمی شش نفر است که با مدیریت خود من درواقع هفت نفر میشویم. من حدود پنج شش سال است که با کمیته آرای مردمی همکاری ستادی داشتم الآن دومین سال است که مدیریت این بخش به من سپردهشده است.
وی درباره زمان اعلام نتایج آرای مردمی به خبرنگار ایران تئاتر گفت: هر نمایش در دو اجرا مورد رأیگیری قرار میگیرد و درنهایت آرای جمعآوریشده در کمیته تجمیع میشود و بهترین نمایشها از نگاه مردم در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اعلام میشود.
حیدرپور درباره مأموریت دیگر کمیته آرای مردمی گفت: ما علاوه بر آرای مردمی برگههایی را هم داریم که بهمنظور ارزیابی جشنواره طراحیشده است. این برگهها که با تیراژ سه هزار نسخه چاپشده در اختیار تماشاگران قرار میگیرد و در پایان هر نمایش جمعآوری میشود. این نظرسنجی که بهصورت تستی سه گزینهای خوب، متوسط و ضعیف است بهمنظور کسب نظر از مردم درباره کلیت جشنواره است و البته نتایج این نظرسنجی بعد از جشنواره جمعبندی شده و در اختیار مدیریت و ستاد برگزاری قرار میگیرد.
حیدر پور افزود: عمده سؤالاتی که در این نظرسنجی مطرحشده عبارتاند از:
نحوه اطلاعرسانی اجرای نمایشهای جشنواره را چگونه ارزیابی میکنید؟
شما از چه طریقی از برگزاری جشنواره اطلاع پیدا کردید؟
زمان برگزاری جشنواره را چگونه ارزیابی میکنید؟
کیفیت سالنهای اجرای نمایش را ازنظر نظم و انضباط چگونه ارزیابی میکنید؟
برخورد عوامل اجرایی جشنواره چگونه بود؟
برگزاری جشنواره تئاتر چقدر میتواند در ارتقاء سطح فرهنگ و هنر استان تاثیر گذار باشد؟
نمایش اجراشده چقدر توانسته است در یادگیری نکات آموزشی و تربیتی تأثیرگذار باشد؟
چه میزان میتواند در گسترش روحیه شادی و نشاط در بین شهروندان بخصوص در کودکان مؤثر باشد؟
کیفیت نمایشهای بازدید شده را در بیست و چهارمین دوره جشنواره تئاتر چگونه ارزیابی میکنید؟
تفکیک بخشهای خردسال، کودک و نوجوان جشنواره تئاتر ازنظر شما چگونه است؟
هرگونه پیشنهاد در خصوص هرچه بهتر برگزار شدن جشنوارههای آتی دارید ذکر کنید؟