عباس شادروان: نمایش آئینی ـ سنتی مهجور مانده است
در مهجور ماندن هنر تئاتر در ایران همین بس که در کشوری چون ایران -که مهد فرهنگ شرق است- هیچ اثر مکتوب و تحقیقی معتبر در زمینه پیشینه کهن نمایش ایرانی در دست نیست
"عباس شادروان" مدرس تئاتر گفت:«این که چرا نمایشهای آئینی ـ سنتی و به طور کلی هنر نمایش در ایران مهجور مانده، سؤال مهمی است که پاسخ دادن به آن وظیفه اهل هنر و برنامهریزان است.»
وی در گفتوگو با ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بینالمللی نمایشهای آئینی ـ سنتی افزود:«در مهجور ماندن هنر تئاتر در ایران همین بس که در کشوری چون ایران -که مهد فرهنگ شرق است- هیچ اثر مکتوب و تحقیقی معتبر در زمینه پیشینه کهن نمایش ایرانی در دست نیست.»
این استاد دانشگاه خواستگاه تئاتر را برگرفته از آئینها و سننی دانست که امروزه بسیاری از آنها به دلیل کمتوجهی به فراموشی سپرده شده است.
وی گفت:«شور و هیجانی که از طریق آئینهای نمایشی به جهت خصلت انسانی و آسمانی ذاتی آنها در مخاطب ایجاد میشود، بینظیر است.»
شادروان تصریح کرد:«پیش از آنکه دیگران تاریخ گذشته و پیشینه نمایشی ما را به نام خود ثبت کنند، باید به فکر احیای هنرهای مهجور مانده و اصیل ایرانی بود و تئاتر را به عنوان عنصری فرهنگساز، اندیشهخواه و اندیشهورز معرفی کرد که توجه به آن باعث مانایی و معرفی فرهنگ و هنر اقوام و ملتها است.»
این مدرس تئاتر اظهار داشت:«در شرایطی که عرصه بر اهل هنر و فرهنگ تنگ آمده، چگونه میتوان از نمایش آئینی و سنتی دفاع کرد و به فکر احیای آن بود؟»
سیزدهمین جشنواره بینالمللی نمایشهای آئینی ـ سنتی از 1 تا 7 شهریورماه در تالارهای نمایشی تهران برگزار خواهدشد.