در حال بارگذاری ...
در نشست خبری همایش تئاتر اربعین مطرح شد:

کوروش زارعی: هنرمندان ما سفیران فرهنگی هستند

کوروش زارعی در نشست خبری همایش تئاتر اربعین ضمن گلایه از ستاد برگزاری اربعین گفت: هنرمندان ما سفیران فرهنگی هستند بنابراین تبعیض‌ها و تفاوت قائل شدن‌ها خطاست.

به گزارش ایران تئاتر نشست رسانه‌ای دومین همایش تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین برای ارائه‌ی گزارش کار به اصحاب رسانه، امروز- شنبه 18 آذرماه- با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، محراب محمد‌زاده، دبیر اجرایی همایش و محسن میرزا‌علی از هنرمندان حاضر در همایش برگزار شد.
کوروش زارعی با یادآوری موفقیت همایش تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین و در اولین قدم برگزاری خود در سال گذشته گفت: سال گذشته اولین همایش تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین با حضور 70 هنرمند و 7 گروه نمایشی برگزار شد که مورد استقبال و توجه زائران حسینی قرار گرفت. سال گذشته هنرمندان بسیاری که همراه ما نبودند از ما تقاضا کردند که در همایش دوم در این مسیر، حضورداشته باشند. ازاین‌رو انگیزه‌ی مضاعفی پیدا کردیم تا دومین دوره از همایش تئاتر مردمی اربعین را امسال با وسعت و گستردگی بیشتری برگزار کنیم. گرچه فراخوانی برای این رویداد منتشر نشد اما به همه‌ی مراکز استانی حوزه هنری اعلام کردیم که در صورت تمایل می‌توانند آثار پیشنهادی خود را به دبیرخانه‌ی همایش معرفی کنند.
وی ادامه داد: علاوه بر ارزیابی آثار متقاضیان به‌صورت بازبینی از روی فیلم، بسیاری از نمایش‌ها نیز به‌صورت زنده مورد بازبینی و کارشناسی قرار گرفتند. چراکه تمام تلاش ما این بود تا حساسیت‌های موردنظر مقام معظم رهبری مبنی بر وحد‌ت‌آفرینی فعالیت‌های فرهنگی و پرهیز از هرگونه تفرقه‌افکنی، موردتوجه قرار گیرد. آثاری هم که انتخاب شدند حاوی موضوعاتی چون "جبهه مقاومت " و "وحدت و همدلی " بودند.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اضافه کرد: درنهایت 120 هنرمند از استان‌های گیلان، مازندران، هرمزگان، کرمانشاه، همدان، خراسان رضوی، خوزستان و تهران ما را در برگزاری این همایش همراهی کردند که نتیجه‌ی آن اجرای 4 مجلس تعزیه به زبان فارسی، 5 مجلس تعزیه به زبان عربی، 8 نمایش خیابانی و موکبی و نیز مقتل‌خوانی، پرده‌خوانی و نقالی بوده است. اجرای نمایش‌ها از شهر نجف آغاز شد و تا یک روز مانده به مراسم اربعین در مسیر پیاده‌روی زائران ادامه داشت.
وی با اشاره به استقبال گسترده‌ی زائران از نمایش‌های ارائه‌شده، گفت: خدا را شاکریم که نمایش‌های ما با استقبال گسترده‌ی مردم از قومیت‌ها و کشورهای مختلف روبرو شد که گاه هر اجرا تا دوهزار تماشاگر را جذب خود می‌کرد و با این‌که خیلی از زائران زبان نمایش را نمی‌دانستند اما ارتباط ویژه‌ای با اثر برقرار می‌کردند. هنرمندان ما نیز خالصانه و مخلصانه به‌صورت خودجوش در برگزاری همایش، مجموعه را همراهی می‌کردند.
زراعی با گلایه از عدم همکاری ستاد برگزاری اربعین از گروه اعزامی حوزه هنری تصریح کرد: در وهله‌ی اول باید تشکر کنم از میزبانی خوب مردم عراق که با صمیمیت، رسم میزبانی را به نیکویی به‌جا آوردند و باید گلایه کنم از ستاد برگزاری اربعین که همکاری مناسبی با ما نداشت. متاسفانه ناهماهنگی و عدم همکاری موکب‌های ایرانی در کشور عراق خیلی زیاد بود. موکب‌های عراقی بسیار عالی پذیرای هنرمندان ما بودند اما مسئولان موکب‌های ایرانی با این‌که از قبل با ایشان هماهنگی‌های لازم انجام شده بود، میزبان و همراه خوبی برای ما نبودند. از سوی دیگر گاه حرف‌های تفرقه‌افکنانه‌ای مطرح می‌شد که اصلا زیبنده‌ی ما ایرانی‌ها نبود.
وی ادامه داد: ستاد برگزاری مراسم اربعین کمترین همکاری را با ما داشت و سوال من این است که وظیفه‌ی کمیته‌ی فرهنگی ستاد اربعین چیست؟ آیا چاپ و نصب چند بنر، کار فرهنگی است یا اجرای نمایش‌های ما که با تاثیرگذاری‌ فراوان در عمق وجود مخاطب می‌نشیند؟ خبر دارم که ده‌ها قاری و مداح را با هواپیما به‌صورت توریست به شهر نجف اعزام کردند و ایشان را در هتل اسکان دادند اما کمترین همکاری را حتی برای صدور ویزای هنرمندان ما، دریغ داشتند. ما هم روضه‌خوان و مداح امام حسین (ع) هستیم با این تفاوت که تاثیر و نفوذ کلام ما بسیار بیشتر است و در ذهن مخاطب به طور کامل حک می‌شود. ما نیز سفیران فرهنگی همین مملکت هستیم بنابراین، وجود این‌چنین تبعیض‌ها و تفاوت قائل شدن‌ها بسیار خطاست.
زارعی در ادامه به گستردش تئاتر مردمی اربعین به عنوان جریانی فرهنگی اشاره داشت و توضیح داد: ما به دنبال جریان‌سازی نمایش مردمی پیاده‌روی اربعین هستیم و می‌خواهیم فضا را برای جذب مشارکت هنرمندان دیگر کشورها در راستای ایجاد وحدت شیعی، گسترش دهیم. صحبت‌هایی شده تا در برگزاری همایش در سال آینده از حضور هنرمندان عراقی نیز بهره‌ ببریم. امیدواریم هنرمندان دیگر کشورها مثل آذربایجان، ترکیه، سوریه و... هم به کاروان ما اضافه شوند. تئاتر هنر معجزه‌گر است و با اعجاز خود می‌تواند در قلب‌ها نفوذ کند و در اندیشه‌ها ماندگار ماند. باشد تا میراث اجرای نمایش پیاده‌روی اربعین از سوی هنرمندان ایرانی برای همیشه باقی بماند.
در ادامه‌ی این نشست، محسن میرزاعلی از هنرمندان حاضر در همایش پیاده‌روی اربعین نیز طی سخنانی به وظیفه‌ی هنر عاشورایی و حسینی پرداخت و گفت: اولْ هنرمند، خود اباعبدالله‌(ع) است و هنرمندان ما تمام تلاش‌شان این است تا ذره‌ای از هنر معرفتی امام حسین (ع) را به‌صورت نمایشی به پیش دیدگان زائران قرار دهند. البته کاری که هنرمندان ما در این همایش انجام دادند کاری جهادی و بسیار تاثیرگذار بود که توانست نظر مخاطبان را بسیار خوب جلب کند. شیعیان 35 کشور در این مراسم دور هم جمع آمده بودند که گرچه زبان نمایش را نمی‌دانستند اما چون از داستان نمایش به‌صورت کامل خبر داشتند به شدت با آثار نمایشی و تعزیه‌ها ارتباط برقرار می‌کردند. به طور مثال وقتی در مجلس تعزیه‌ی علی‌اکبر (ع)، تعزیه‌خوان می‌گفت جوانان بنی‌هاشم بیایید، جوانان عراقی با چشمانی گریان پیش می‌رفتند.
این هنرمند نقال اضافه کرد: گلایه‌های آقای زارعی گلایه‌های درستی است و انتظار می‌رود در سال‌های آینده مسئولان ستاد برگزاری مراسم اربعین توجه بیشتری به این حرکت فرهنگی حوزه هنری داشته باشند. تئاتر و نمایشی که در مراسم اربعین اجرا می‌شود سخنی جز معارف زندگی نمی‌گوید که زمان و مکان اجرای آن نیز در مراسم پیاده‌روی اربعین بسیار درست و بجاست.
در ادامه‌ی نشست، محراب محمد‌زاده، دبیر اجرایی این همایش نیز گفت: سال گذشته‌ که حوزه هنری در بحث تئاتر در مسیر پیاده‌روی اربعین ورود کرد، تجربه‌ای شد تا دیگر نهادها نیز امسال در این عرصه اقداماتی انجام دهند که برای‌شان آرزوی موفقیت و توفیق داریم. همایش تئاتر اربعین با دیگر همایش‌ها، سوگواره‌ها و جشنواره‌ها متفاوت است. فراخوانی به آن معنای متداولش ندارد اما از همه‌ی هنرمندان و شیفتگان دعوت می‌شود در سال دیگر در برگزاری این همایش همراه ما باشند. ما هم تلاش می‌کنیم تا ملزومات کار هنرمندان را تا حد امکان، فراهم کنیم.
وی اضافه کرد: هنرمندان ما در این همایش در کنار مردم با اتوبوس سفر کردند و با مردم هم‌قدم شدند و در میان مردم اسکان داده ‌شدند و معتقدم این معنای تئاتر مردمی است؛ تئاتر که زبان مردم و برای مردم باشد.
محمد‌زاده در پایان گفت: بسیاری از مخاطبان ما مردمان دیگر کشورهای مسلمان هستند که زبان‌ها و گویش‌های مختلفی دارند و هرچند که با نمایش‌ها با هر زبانی ارتباط برقرار می‌کنند اما در تلاش هستیم تا سال‌ آینده، علاوه بر اجرای نمایش به زبان عربی، نمایش‌هایی به زبان‌های انگلیسی و ترکی نیز داشته باشیم. ازاین‌رو همکاری هنرمندان مشتاق را طلب می‌کنیم.
گفتنی است مراسم تقدیر از هنرمندان دومین همایش تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین بلافاصله بعد از نشست خبری، در تماشاخانه‌ی مهر حوزه هنری برگزار شد.
خاطرنشان می‌شود دومین همایش تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین به کوشش مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از 13 تا 18 آبان در شهرهای نجف و کربلا برگزار شد.

 




نظرات کاربران