در حال بارگذاری ...
...

بررسی نقش رسانه در توسعه تئاتر (استان زنجان)

استقبال از «کچل اوغلان»؛ تجربه موفق تعامل تئاتر و رسانه

بررسی نقش رسانه در توسعه تئاتر (استان زنجان)

استقبال از «کچل اوغلان»؛ تجربه موفق تعامل تئاتر و رسانه

حسین نجفی رئیس انجمن نمایش زنجان تجربه موفق اجرای نمایش «کچل اوغلان» و استقبال مخاطبان از این اثر نمایشی را یکی از نمونه‌های موفق تعامل تئاتر با رسانه می‌داند.

حسین نجفی رئیس انجمن نمایش استان زنجان درباره نقش رسانه در توسعه و گسترش تئاتر با بیان اینکه تئاتر کالای فرهنگی است و که باید خریدارانش از وجود آن مطلع باشند به ایران تئاتر گفت: امروز رسانه‌ها در شناخته شدن یک کالا نقش به سزایی ایفا می‌کنند و اگر به کمک تئاتر بیایند به طور قطع مردم بیشتری با این هنر اصیل آشنا می‌شوند.

او در ادامه با اشاره به وجود افراد زیادی که متاسفانه هنوز حتی کلمه تئاتر را نشنیده‌اند، افزود: هنوز هستند افرادی که به طور کامل با تئاتر بیگانه‌اند و اگر رسانه‌ها بتوانند آنها را یک‌بار به سالن تئاتر بیاورند، قطعا گام بزرگی را در پیشرفت تئاتر ایفا کرده‌اند. چراکه در گذشته نیز افرادی بودند که با یکبار تئاتر دیدن به این هنر اصیل علاقمند شده و حال یکی از دست اندرکاران اصلی و یا تماشاگران ثابت نمایش‌ها به شمار می‌آیند.

نجفی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با ابراز تاسف از تمایل نداشتن رسانه‌های استانی برای پرداختن به مبحث تئاتر گفت: در تئاتر تهران هنرمندان چهره‌ای حضور دارند که تبلیغات نمایش‌های آنها بسیار خوب است، اما از نظر من آن افراد نیاز چندانی به تبلیغ ندارند. در صورتی که هنرمندان استان‌ها ناشناخته هستند و در حقیقت در چنین جایی است، که از رسانه می‌توان بهره برد. اما متاسفانه وضعیت استفاده از رسانه در شهرستان‌ها وضعیت مطلوبی ندارد.

او همچنین با بیان اینکه  غالب تماشاگرهایی که برای بار اول به تئاتر می‌آیند؛ در انتها از نمایش ابراز رضایت می‌کنند، ولی از نحوه اطلاع رسانی نمایش‌ها ناراضی هستند. اظهار کرد: از نظر من مردم این استان به شدت به هنر نمایش علاقمندند و اگر اطلاع‌رسانی درست انجام شود، قطعا شاهد استقبال کم نظیر مخاطبان خواهیم بود.

رئیس انجمن نمایش استان زنجان با اعلام اینکه در حال حاضر هیچ خبرنگاری که به طور تخصصی به حوزه تئاتر بپردازد در زنجان وجود ندارد، به نقد رسانه‌های این استان پرداخت و گفت: ما در زنجان روزنامه‌های محلی داریم که صفحات فرهنگی دارند، اما متاسفانه نحوه پرداخت آنها به تئاتر به گونه‌ای است که شاید در ادامه به ضرر تئاتر این استان تمام شود. بعنوان مثال ناگهان از فردی حمایت زیادی را به عمل می‌آورند که برای بار اول نمایشی را آماده صحنه کرده است. در عین حال از پیشکسوتان تئاتر که سال‌ها بار تئاتر استان را به دوش کشیده و برای آن آبرو کسب کرده‌اند، هیچ حمایتی نمی‌کنند. علاوه بر این نبود خبرنگار تخصصی که تئاتر استان را به صورت کامل دنبال کند، سبب شده تا نمایش‌ها دیده نشوند و این موضوع مهمترین مسئله قابل بحث است.

نجفی درباره همه گیر شدن فضای مجازی و تاثیرگذاری آن در مخاطبان تئاتر و تجربه موفق اجرای نمایش «کچل اوغلان» در استان زنجان گفت: به تازگی در استان زنجان در حال استفاده از فضای مجازی در جهت اطلاع رسانی برای نمایش‌ها هستیم. نمایش «کچل اوغلان» که سال گذشته در جشنواره تئاتر فجر و امسال در جشنواره آیین سنتی به نمایش گذاشته شد؛ تجربه نسبتا موفق ما در این زمینه بود و توانست با استقبال نسبتا خوبی از سوی مخاطبان مواجه شود. به همین ترتیب با الگو گرفتن از تئاتر تهران می‌خواهیم تیم‌های روابط عمومی دو و سه نفره را در هر گروه مستقر کنیم، تا به این صورت آنها هم در فضای مجازی و تبلیغات محلی به فعالیت پردازند و هم رابط بین گروه نمایشی و رسانه‌ها باشند.

او در بخش پایانی صحبت‌هایش با اعلام اینکه رسانه‌ها می‌توانند مردم زیادی را با تئاتر آشنا کنند، خاطر نشان کرد: از نظر من رسانه در تئاتر از جایگاه بالایی برخوردار است و با همه این توضیحاتی که داده شد، فکر می‌کنم زمان آن رسیده که رادیو و تلویزیون که رسانه ملی ما هستند، وارد عمل شوند و به این صورت نقش به سزایی را در پیشرفت هنر نمایش ایفا کنند.