در حال بارگذاری ...
بررسی نقش رسانه در توسعه تئاتر استان ها (خوزستان)

درگاه استانی؛ امکانی برای تعامل گسترده با تمام رسانه‌ها

محمد یاقوت‌پور رئیس انجمن نمایش خوزستان گفت: ما با دو راهکار تشویق و تولید محتوا توانستیم تمام رسانه‌های استانی را با تئاتر همراه کنیم.

محمد یاقوت‌پور رئیس انجمن نمایش استان خوزستان درباره نقش رسانه‌ها در توسعه تئاتر با بیان اینکه تردیدی نیست که وجود رسانه‌ها در کنار تئاتر یک ضرورت است، به ایران تئاتر گفت: خوشبختانه در استان خوزستان تمام رسانه‌های استانی با تئاتر و هنرمندان تئاتر همراه هستند.

یاقوت‌پور ادامه داد: البته این روند پس از راه‌اندزی درگاه استانی ایران تئاتر و سیاست‌هایی که ما در پیش گرفتیم به وجود آمد و پیش از اینکه اصلا به شکل امروزی نبود. در واقع قبلا اصلا رسانه‌ها با تئاتر همراه نبودند.

رئیس انجمن نمایش استان خوزستان با اشاره به انتخاب درگاه استانی خوزستان در ایران تئاتر بعنوان درگاه برتر در تابستان گذشته، عنوان کرد: ما الان یکی از فعال‌ترین درگاه‌های استانی را داریم و تمام اتفاقات تئاتر را در ان پوشش می‌دهیم. در واقه ما بعد از اینکه اخبار، عکس‌ها و محتوای تئاتری استان را به شکل متنوع در درگاه استانی خودمان قرار دادیم، یک کانالی در تلگرام ویژه خبرنگاران، روزنامه‌نگاران، رابطان خبری خبرگزاری‌های استان ایجاد کردیم و همه آنها را عضو این کانال کردیم. بدین ترتیب اهالی رسانه در سراسر استان خوزستان به صورت روزانه در جریان آخرین اخباری که ما تولید کردیم قرار می‌گیرند.

او ادامه داد: در واقع ما کار را برای اهالی رسانه تا حد زیادی راحت و سهل کردیم بطوری‌که اهالی رسانه می‌توانند از متریال خامی که ما در درگاه استانی بارگذاری می‌کنیم برای تولید مطلب به نام خودشان در هر رسانه‌ای که کار می‌کنند، استفاده کنند. بعنی خبرهای تئاتری استان در دسترس اهالی رسانه است و ما نیمی از راه را برای او رفتیم.

یاقوت‌پور با تاکید بر اینکه امروز اگر نمایشی در هر جای استان خوزستان روی صحنه برود تا آخر روز تمام رسانه‌ها و مطبوعات در جریان آن قرار می‌گیرند و عموم رسانه‌ها آن رویداد نمایشی را پوشش می‌دهند، تصریح کرد: ما علاوه بر این روند که تشریح کردم راهکار دیگری را نیز در پیش گرفتیم و آن راهکار تقدیر و تجلیل از اهالی رسانه بود. بدین صورت که ما در جشنواره فجر استانی سال گذشته از سه خبرنگار فعال استانی در حوزه تئاتر و در جشنواره دفاع مقدس نیز به همین منوال از سه خبرنگار فعال استانی در حوزه تئاتر تقدیر و تجلیل کردیم. در واقع ما با تقدیر و تجلیل از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران فعال حوزه تئاتر، علاوه بر اینکه آنها را تشویق می‌کنیم که بیش از پیش به تئاتر بپردازند، آنها نیز متوجه می‌شوند که کارشان توسط هنرمندان و اهالی تئاتر دیده و رصد می‌شود.

او همچنین با تاکید بر اهمیت تنوع و جود فعالیت‌های نمایشی در استان‌ها برای جلب نظر رسانه‌ها، خاطر نشان کرد: ما در چهار ماهه منتهی به پایان سال،  دوازده جشنواره ملی، استانی و منطقه‌ای در استان خوزستان داریم که سه تای آنها را پشت سر گذاشتیم و نه تای دیگر را پیش رو داریم. یعنی آنقدر تئاتر در استان ما فعال است که اصلا اهالی رسانه فرصت استراحت ندارند.

یاقو‌ت‌پور در پایان درباره اظهار کرد: مشخصا برای برقراری رابطه‌ای قوی بین رسانه و تئاتر در استان‌ها، اول ما خودمان باید تئاتر را به سطح اول فرهنگی هنری استان خودمان برگردانیم. یعنی جایگاه تئاتر را بعنوان هنر برتر، ابتدا باید بین هنرمندان و اهالی فرهنگ استان خودمان تبدیل به یک دغدغه کنیم. وقتی تئاتر بعنوان یک کهن هنر امروزی در میان اهالی فرهنگ و هنر تبدیل به دغدغه شد و فعالیت‌های تئاتری بعنوان شاخص هنرها در راس امور هنری قرار گرفت،  مطمئنا خود به خود اهالی رسانه و خبرنگران نیز به سمت هنر تئاتر کشش پیدا می‌کنند. اما همه اینها به شرط این است که بتوانیم تئاتر را بعنوان یک یک هنر پویا، تاثیرگذار و فعال و نه یک هنر منفعل نشان بدهیم آن‌وقت رسانه‌ها نمی‌توانند آن را جدی نگیرند.




مطالب مرتبط

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان معرفی شدند

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان معرفی شدند

آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان جمعه 3 آذر 1402 برگزار شد و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «اول‌شخص مفرد» از اندیمشک، «سایلنت هملت؛ سایلنت» و «رسم‌الخط» اهواز و در بخش خیابانی نمایش «درد و ایده» از اهواز و نمایش «قهرمان غریب» از سوسنگرد به جشنواره منطقه‌ای ...

|

نظرات کاربران