در حال بارگذاری ...
گفت وگو با رضا شاهبداغی نویسنده و کارگردان تئاتر

نمایش «فُلان و چِنان» با محوریت زبان، زنان و تاریخ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می رود

رضا شاهبداغی کارگردان جوان و نوجوی تئاتری مدتها است درحوزه نمایش نامه نویسی و کارگردانی فعالیت می کند. نوشتن نمایشنامه «از بدوِ تأسیس»، «رویش ناگذیر دُخی ها در حاشیه» و کارگردانی نمایش «بریدگی‌ها» در تالار مولوی و قشقایی، و کارگردانی نمایش «دُخی ها» در کارگاه نمایش از جمله فعالیت های هنری شاهبداغی است.آخرین اجرای صحنه ای شاهبداغی نمایش «بریدگی ها» بود .

نمایش «بریدگی ها» به بخشی از تاریخ ایران در دهه 50 می‌پردازد. جسد مرد مجهول الهویه‌ای را برای خانواده‌ای می‌آورند. در این خانه تنها سه زن هستند و با ورود جسد آن مرد، این زنان بخشی از زندگی و تاریخ خودشان را روایت می‌کنند.رضا شاهبداغی در گفت وگو با ایران تئاتر در باره  کارهای جدیدش گفت : در حال حاضر مشغول تمرینات  نمایش فلان و چنان در تماشاخانه سنگلج هستیم. متن نمایش را خودم نوشته ام و اجرای نمایش از اواخر آذر ماه راس ساعت 19 در سنگلج شروع می شود و تا 27 دی ماه ادامه می یابد.

 

شاهبداغی در باره مضمون نمایش تصریح کرد : نمایش ظاهرا فضای زنانه ای دارد. سه زن و یک مرد شخصیت های این نمایش اند. یک شاه و سه زنش در حرمسرا. اجرا در صحنه ای خالی رخ می دهد. «فُلان و چِنان» داستان خطی ندارد. در ساده ترین شکل ممکن شاه بی خواب شده از کابوس هایی که هر شب می بیند. به وقت بیداری زنان به شکلی درهم ریخته تاریخ حکومت را برای «خان جان» اجرا می کنند. فضای نمایش ظاهرا بی زمان و بی مکان است، هر چند ارجاعاتی نه چندان صریح به زمان قاجاریه در بطن نمایش وجود دارد. خبر آمده که حکومت «خان جان» مورد هجوم بیگانگان قرار خواهد گرفت. زنان در میان تشویش این هجوم غریب الوقوع در اصل روایتگر تاریخ شکل گیری حکومت خان جان هستند. تمرینات نمایش جسته و گریخته از فروردین ماه آغاز شد و در نهایت برای اجرا در جشنواره تئاتر آئینی سنتی آماده شد

 

این کارگردان در باره عوامل نمایش گفت : قربان نجفی ، مهناز خطیبی ، افسانه میر باقری و بیتا آزادی بازیگران ، امیر حسین رحمی دستیار کارگردان ، فریبا نجفی منشی صحنه و طراح لباس ، مهرو رحماندوست مدیر صحنه، نوید آئینی و ندا حسن زاده مشاور کارگردان ، بهناز شیربانی مدیر روابط عمومی ، کتایون رزم حسینی تبلیغات مجازی ، الهام شاملو عکاس ، آهو قدس طراح پوستر و فریبا نجفی گرافیست در این نمایش حضور دارند.

 

وی در ادامه تاکید کرد: حضور شخصیت های زن در آثارم به هیچ عنوان نشانه تأسی من از مفهومی به عنوان «دنیای زنانه» نیست. اساسا برقراری تفاوت میان دنیای زنانه و مردانه را موثق نمی دانم. با این حال، برای من زنان همواره «اجرایی»تر از مردان هستند وشخصیت های زن مفاهیم مورد نظرم را بهتر و دقیق تر انتقال می دهند، حتی اگر این مفاهیم اصطلاحا مردانه باشد و به «دنیای مردانه» تعلق داشته باشد.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی 

 




نظرات کاربران