در حال بارگذاری ...

حضور نمایندگانی از 7 کشور جهان در بخش سمینار نمایش‌های آیینی ـ سنتی

در بخش نواحی ۶ نفر، در بخش داخلی ۱۸ نفر، در بخش بین‌المللی ۱۲ نفر و در بخش کارگاه‌های آموزشی، ۶ کارگاه توسط اساتید داخلی و خارجی برپا می‌شود.

33 سخنرانی، 6 کارگاه آموزشی و چندین نشست تخصصی با حضور نمایندگانی از ایران و 7 کشور جهان در نخستین سمینار نمایش‌های آیینی ـ سنتی برگزار می‌شود.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی ـ سنتی، در بخش نواحی 6 نفر، در بخش داخلی 18 نفر، در بخش بین‌المللی 12 نفر و در بخش کارگاه‌های آموزشی، 6 کارگاه توسط اساتید داخلی و خارجی برپا می‌شود.
مدیر نخستین نمایش‌های آیینی ـ سنتی دکتر "حمیدرضا بنی‌اردلان" در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره نمایش‌های آیینی ـ سنتی اظهار داشت:«رویکرد ما به دعوت‌ها و موضوعات سمینار علاوه بر توجه جدی به آیین‌ها و سنت‌های نمایشی، توجه به میان رشته‌هایی چون آیین و سنن و ارتباط آن با معماری، موسیقی، زبان‌شناسی و واژگان، نشانه‌شناسی، هنرهای تجسمی، ارتباط آیین‌ها با جنبه‌های بصری و رویکرد فلسفی آیین‌هاست؛ به همین جهت توجه به فاکتورهایی چون زمان، مکان، فضا، موسیقی و معماری در بحث آیین‌ها مورد توجه قرار گرفته است.»
بنی‌اردلان افزود:«در بخش موسیقی محمدرضا درویشی، در بخش تطابق آیین‌ها با آثار سینمایی محمدرضا اصلانی،‌در بحث نشانه‌شناسی دکتر فرزان سجودی، علی نصیریان و دکتر منصور فلامکی با موضوع معماری و آیین، بهروز غریب‌پور با موضوع آیین‌های مرگ در ایران، پرفسور هاکولا از فنلاند، استفان جونکی از ایتالیا، یوی‌چی ساتورو از ژاپن، دکتر الیزابت دولان از آمریکا، واهان سارکیسیان از ارمنستان و نظام جانف از تاجیکستان در این سمینار حضور دارند.»
وی از دیگر برنامه‌های سمینار نمایش‌های آیینی ـ سنتی را ضبط و انتشار سخنرانی‌ها و نشست‌های علمی و انعکاس آن به علاقه‌مندان دانست.
مدیر سمینار نمایش‌های سنتی برپایی مباحثی در مورد نمایش‌های آیینی سنتی توسط پژوهشگران نواحی، بومی و منطقه‌ای ایران، بخش داخلی با گرایش دانشگاهی، بخش بین‌الملل و بخش کارگاه‌های آموزشی را ازجمله محورهای فعالیت این سمینار برشمرد.
بنی‌اردلان خاطرنشان کرد:«امسال برای نخستین بار نمایندگانی از کشورهای آمریکا، فنلاند، افغانستان، ژاپن، فرانسه، تاجیکستان و ارمنستان در سمینار حضور دارند.»
نخستین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی ـ سنتی از 29 تا 31 مردادماه در تهران برگزار می‌شود.