در حال بارگذاری ...
...

به نظر جواد ذوالفقاری، به علت شتاب در برنامه‌ریزی، زمان تمرین‌ها برای آماده سازی آثار کم بود و بودجه نیز بسیار محدود. فقط این کارگرادانان به خاطر همراهی با طرح پذیرفتند که نمایش‌های خودشان را به صحنه ببرند.

به نظر جواد ذوالفقاری، به علت شتاب در برنامه‌ریزی، زمان تمرین‌ها برای آماده سازی آثار کم بود و بودجه نیز بسیار محدود. فقط این کارگرادانان به خاطر همراهی با طرح پذیرفتند که نمایش‌های خودشان را به صحنه ببرند.

رضا آشفته:
فرهنگسرای هنر سال گذشته مسابقه نمایشنامه‌نویسی کودک و نوجوان برگزار کرده بود که به 10 نمایشنامه برگزیده این مسابقه وعده اجرای عمومی داده شد، و چنین امر مهمی امسال به وسیله سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران محقق شد. بازی پسر و گرگ هم یکی از این ده متن بود که در دو ماه تیر و مرداد در تالار فرهنگسرای دانشجو(شفق) اجرا می‌شود.
جواد ذوالفقاری نویسنده و کارگردان"بازی پسر و گرگ" با بیان مطلب فوق، افزود:«افرادی مانند رضا فیاضی، حسن دادشکر، مریم کاظمی و دیگر این برای چنین منظوری وارد عمل شدند. هدف این است که تئاتر به معنای واقعی‌اش در فرهنگسراهای تهران گسترش بیابد، و این امر بر خلاف آن‌ چیزی بود که پیش از این در این تالارها اجرا می‌شد.
به عبارت دیگر هدف از اجراهای چرخشی، احیای دوباره تئاتر در فرهنگسراهاست. همچنین هدف، این است که مردم این هنر را به عنوان یک عادت بپذیرند و به خصوص کودکان با این هنر بیشتر آشنا شوند. این مجموعه در فرهنگسراهای مختلف از تیرماه آغاز شده و در اسفندماه سال جاری به پایان خواهد رسید.»
وی معتقد است:«از آن‌جا که این تجربه اول است، طبیعتاً با مشکلات بسیار همراه بوده است. آماده سازی فرهنگسراها، تبلیغات، آن گونه که لازم بود، به موقع انجام نشد. ولی به عنوان یک طرح همگانی در سطح تهران می‌تواند برای تغذیه فرهنگی و پرکردن اوقات فراغت کودکان، طرحی بسیار بنیادی و پایه‌ای باشد.»
به نظر جواد ذوالفقاری، به علت شتاب در برنامه‌ریزی، زمان تمرین‌ها برای آماده سازی آثار کم بود و بودجه نیز بسیار محدود. فقط این کارگرادانان به خاطر همراهی با طرح پذیرفتند که نمایش‌های خودشان را به صحنه ببرند. مهم این حرکت عمومی است که باید انجام شود، در این فرهنگسراها قبلاً نمایشی اجرا نمی‌شده است، و مردم هم با برنامه فعلی آشنا نیستند و اصلاً از چنین اتفاقی خبری ندارند.
او امیدوار است که در ماه‌های بعدی، مردم آگاهانه‌تر به فرهنگسراها بیایند و با آگاهی بیشتر بتوانند در این‌جا حضور پیدا کنند.
در این برنامه‌ طراحان صحنه‌ای مانند ایرج رامین‌‌فر و امیر اثباتی بی هیچ چشمداشت مادی‌ حضور دارند.
این نمایش هر شب ساعت 20 در تالار فرهنگسرای دانشجو اجرا می‌شود و شبی که گزارشگر ایران تئاتر برای دیدن این کار به آنجا رفته بود، خانمی که مسؤولیت فروش بلیت تئاتر را بر عهده داشت، نیامده بود و هیچکس هم جایگزین این فرد غایب نشده بود. بنابراین نمایش باید بدون تماشاگر اجرا می‌شد!
جواد ذوالفقاری و شادی پورمهدی نویسندگان"بازی پسر و گرگ" در یک فضای قدیمی، به رابطه یک پسر و پادشاه می‌پردازند. پسر بنا بر خواسته مادرش مأمور می‌شود که ارث پدری‌اش(2 غازی طلبکار بوده است) و دستمال مادرش را از پادشاه بگیرد، او در بین راه گرگ، روباه و رودخانه را با خود همراه می‌کند تا بعداً از آن‌ها استفاده کند. پسر با سماجت موفق به شکست پادشاه می‌شود. پسر، روباه را وا می‌دارد که مرغ‌ها را بخورد، گرگ، اسب‌ها را بخورد و آب، آتش را خاموش کند. با نابودی پادشاه مردم ستمدیده مایملک مصادره شده خود را از قصر باز پس می‌گیرند و...
جواد ذوالفقاری نمایش را بر پایه بازی‌سازی و استفاده از عروسک‌ها به شیوه بونراکو شکل می‌دهد. یک قصه قدیمی که مدام با فراز و نشیب روبرو می‌شود، حضور گرم و صمیمی بازی‌ساز(مریم کاظمی) فعالیت عروسک‌گردانان(مرتضی سعیدیان، مینا شجاعیان، حسین زینالی، هدیه حاج‌طاهری) و فضای پر از انرژی آن جذب لحظه به لحظه مخاطبان(بیشتر کودکان) را فراهم می‌کند. آن‌ها در صدد هستند که از مخاطب برای مشارکت و همراهی بازی سازان و عروسک‌گردانان وارد میدان شوند، او با این مشارکت زودتر از موعد حقیقت اثر را لمس کنند و خود به عنوان یک عضو فعال به درک بهتر از موقعیت برسند.
عروسک هم به عنوان یک عنصر واسطه در ایجاد فضای فانتزی و تحریک تخیل کودکان وارد بازی می‌شوند . زیبایی شناسی حرکت، رنگ، بافت، حجم، شکل و فرم اجرایی عروسک‌ها(بونراکو، با روپوش‌های سرخرنگ) در ایجاد یک ارتباط پیوسته مؤثر است. تصویرسازی در دل روایتگری، مکمل شکل کلی اجرا برای تداوم جذب مخاطب به جهت درک بهتر و راحت‌تر قصه، شخصیت‌های تیپیک و مفاهیم متن به کار می‌آید. شکل عروسک‌ها هم از تنوع برخوردار است، و مواد به کار رفته در این عروسک‌ها و پارچه‌های رنگی متنوع بر جذابیت دیداری آن‌ها می‌افزاید. ایرج رامین‌فر طراحی کارآمدی را در صحنه به لحاظ صحنه‌پردازی، لباس و عروسک‌ ارائه می‌کند. استفاده از یک استوانه چهارتکه در مراحل مختلف اجرا، ابعاد مختلفی را برای تداعی کوه، دره، دشت، تپه، سکوی گرد-برای بروز یک فضای نمایشی- ایجاد می‌کند. همین تنوع و گوناگون در رنگ‌ها، شکل‌ها، بافت‌ها به لحاظ دیداری یک ضرباهنگ خوش نقش و نگار را بر تمامی لحظه‌های نمایش می‌سازد، از سوی دیگر آهنگ‌های لطیف و عاطفی نیز با اجرای همزمان پلی بک و زنده، مکمل اجرا می‌شود و بچه‌هایش از هر کسی از این آهنگ‌ها لذت می‌برند و متأسفانه خالی بودن سالن مانع از ایجاد هیجان و همسرایی دو سویه بازیگران و تماشاگران می‌شود، وگرنه چنین پتانسیلی در بطن اجرا جاری و ساری است. در عین حال گروه بازیگران حتی یک لحظه کم‌کاری نمی‌کنند، و گویی که در یک فضای شلوغ و مهیج در تدارک یک اجرای انرژیکال هستند.
بازی پسر و گرگ تبدیل به یک اجرای کامل شده است و هیچگونه نقص قابل ملاحظه‌ای در پس و پیش آن دیده نمی‌شود، مگر جزئیاتی که قابل چشم‌پوشی است و مخاطب غیرحرفه‌ای هم اصلاً به آن نکات کوچک پی نخواهد برد.
عروسک گردانان با توانایی در ارائه حرکات ظریف و ساده و با بهره‌مندی از صداسازی‌های خاص عروسک‌ها و در عین حال همسویی گروهی برای ایجاد لحظات دراماتیک بر انرژی جنبشی صحنه می‌افزاید، حضور مریم کاظمی و شراره طیار، هم در ایجاد بازی‌ها مفید واقع می‌شود. همه از دیدن بچه‌ها و دیگر تماشاچیان از لحظه ابتدایی به وجد می‌آیند و برای احترام به آنان انرژی صرف می‌کنند تا در یک فضای مثبت مفاهیم به ذهن آنان القاء شود. رنگ قهوه‌ای سوخته دو سرباز، قیاس سرخ پادشاه، کیسه وصله پینه شده تن پسربچه، روباه، گرگ و گوسفندها در ذهن باقی می‌مانند، به همین ترتیب صداها، حرکات، ترانه‌ها و آهنگ، قصه و... در ذهن ثبت می‌شود. این همه تأثیر، دلالت بر اجرایی با میزانسن‌های تثبیت شده و مؤثر می‌کند.
عوامل
کارگردان(جواد ذوالفقاری)، مشاور کارگردان(شادی پورمهدی)، دستیار کارگردان(شراره طیار)، طراح صحنه، لباس و عروسک(ایرج رامین‌فر)، دستیار طراح(بابک کریمی)، سازنده وسایل چوبی و صحنه(محمدعلی شکیب)، سازنده عروسک و وسایل پارچه‌ای صحنه و دوخت لباس(زهره نجاری)، علی صمدپور(موسیقی)، بازی‌ساز(مریم کاظمی و شراره طیار)، پسر(مرتضی سعیدیان)، پادشاه(حسین زینالی)، گرگ و نگهبان اول(مینا شجاعیان)، روباه و نگهبان دوم(هدیه حاجی‌طاهری)، صدای ننه(شراره طیار، مینا شجاعیان) و تماشاگران.
آخرین اخبار
نمایش بازی"پسر و گرگ" در ادامه برنامه چرخش خود، از شهریورماه در باغ موزه هنر واقع در خیابان بوسنی هرزگوین اجرا می‌شود.
همچنین این نمایش در آبان ماه سال جاری در جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی لاهور پاکستان(که یکی از بهترین جشنواره‌های عروسکی است) حضور می‌یابد.