در حال بارگذاری ...
گفت وگو با سپیده حجامی کارگردان نمایش خیابانی سلبریتی‌های گمنام

آدم های معلول باید توانایی هایشان را باور کنند

ایران تئاتر:سپیده حجامی از جمله هنرمندان با سابقه بوشهری است که بیش از دو دهه است که در حوزه بازیگری ، کارگردانی فعالیت می کند و به خاطر بازی در نمایش مجلس مرثیه ماهدخت از جشنواره سراسری استانی تئاتر فجر برنده جایزه بهترین بازیگر زن شده است و نمایش سلیبرتی های گمنام اولین تجربه کارگردانی او در عرصه تئاتر خیابانی است .

وی درعرصه بازی تصویر در تلویزیون هم فعالیت داشته است .همینجوری ، خشکسالی و دروغ ، گل های آفتابگردان و کارهای کودک از جمله آثار دوران کاری حجامی محسوب می شوند. سلبریتی های گمنام که با حضور معلولان هنرمند شهر بوشهرآماده شده در باره زندگی چند نفر از علاقمندان تئاتر، سینما و موسیقی  است که برای دیدار با سلبریتی‌های این هنرها با واسطه‌ای راهی تهران می‌شوند تا هم شاهد جشنواره‌های تئاتر، فیلم و موسیقی باشند و هم .... غلامرضا فرجزاده، امین چاهشوری، محسن چاهشوری بازیگرانی هستند که در این نمایش 35 دقیقه‌ای به ایفای نقش می‌پردازند. با سپیده حجامی در باری اجرای نمایشش در جشنواره تئاتر فجر گفت وگویی انجام داده ایم.

 

چگونه بعد از بیست بازیگری و کارگردانی صحنه ای به سراغ تئاتر خیابانی رفتید و نمایش سلبریتی های گمنام را برای اجرا در جشنواره آماده کردید؟

در این سالها بیشتر به عنوان تماشاگر تئاتر خیابانی حضور داشتم و چندباری قصد اجرای نمایش خیابانی داشتم که فرصتش مهیا نمی شد . نمایش نامه سلبریتی های گمنام را همسرم فرامرز کلانتری نوشته است . موقعی که ایشان متن را نوشتند و با هم حرف می زدیم من ابراز تمایل کردم که این نمایش نامه را کارگردانی کنم و بابت این تجربه راضی هستم. البته مقداری فضای تئاتر خیابانی در بوشهر مردانه است .

 

استقبال بوشهری ها از تئاتر خیابانی به چه نحوی است ؟

خوشبختانه از تئاتر خیابانی در بوشهر استقبال بسیار خوبی انجام می شود و به شدت مردمی است . تئاتر صحنه ای تماشاگر خاص دارد و مخاطبانش برای دیدن تئاتر هزینه می کنند .

 

جنس کارگردانی تئاتر خیابانی با تئاتر صحنه ای چه تفاوت هایی دارد؟

تفاوت های زیادی وجود دارد و کارگردان باید میزانسن و حرکات بازیگران را طوری طراحی و چیدمان کند که متناسب با فضای باز باشد .

 

سلبریتی ها بحث روز و جذابی در فضای مجازی است و شما در نمایش تان هم به این موضوعات پرداخته اید؟

انتخاب این نام برای نمایش متناسب با موضوع آن است . آدم هایی در نمایش حضور دارند که برای دیدن سلبریتی ها معروف و چهره حضور پیدا کرده اند و موفق به این کار نمی شوند و قهرمان اصلی نمایشم یک فرد معلول است و حرفم در این نمایش این بود که این آدم های معلول باید توانایی هایشان را باور کنند و متوجه شوند از دیگران چیزی کم ندارند و خودشان می توانند سلبریتی باشند .

 

تا به حال در چند دوره جشنواره تئاتر فجر حضور داشته اید؟

 این دوره دوم حضورم در فجر است.

 

 حضور در جشنواره تئاتر فجر چه ویژگی هایی دارد؟

حضور در فجر بسیار مهم است و از نزدیک با سایر کارهای همکاران آشنا می شویم و تبادل اطلاعات صورت می گیرد و خوشحالم که به عنوان تنها نماینده استان بوشهر در جشنواره تئاتر فجر حضور دارم.

 

گفتنی است: علاقمندان به تماشای این اثر می‌توانند در روزهای ۲۸ و ۲۹ دی ماه طی ساعت‌های ۱۶:۳۰ و ۱۹ به محوطه تئاتر شهر و خانه هنرمندان مراجعه کنند.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران