در حال بارگذاری ...
گفت وگو با امیر رجب پور نویسنده و کارگردان یک سوءتفاهم کوچک در فجر36:

هدف تئاتر خیابانی فرهنگ سازی در بین مردم است

ایران تئاتر: امیر رجپ پور هنرمند رودسری از سال ۱۳۸۰ فعالیت تئاتریش را آغاز کرده است و فارغ التحصیل کارشناس گرایش طراحی شهری است. وی عضو انجمن نمایش شهرستان لاهیجان و عضو گروه تئاتری خوتاپ است. رجب پور سوای حضور موثر در تئاتر خیابانی در حوزه تئاتر صحنه ای هم فعالیت می کند.

نمایش «سوتفاهم کوچک» چهارمین نمایش خیابانی امیر رجب پور است. شیلو کشی، عروس گله، هست ولی کم است، از بس که جان ندارد، حمله شوم و سفر پر ماجرا  از جمله فعالیت کاری رجب پور در حوزه بازیگری و کارگردانی است. رجب پور جوایزی زیادی به دست آورده؛ جایزه کارگردانی  دوم از جشنواره فانوس، جایزه نویسندگی  دوم  از جشنواره طلوع خرداد و ششمین جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان از جمله جوایز دوران کاری رجب پور محسوب می شوند. درون مایه نمایش «یک سوتفاهم کوچک» درباره فرهنگ سازی است و همه‌چیز از یک پیامک شروع شد؛ پیامکی که در آن نوشته بود حقوق شهروندی را نوشتیم و لطفا بروید مطالعه کنید.  با امیر رجب پور در باره اجرای نمایشش در جشنواره تئاتر فجر گفت وگویی انجام داده ایم.

 

 

در نمایش یک سوءتفاهم کوچک قصد ارائه چه مفاهیمی به مخاطب داشته اید؟

دو سال قبل یک پیامکی برای تلفن همراهم ارسال شده بود که  در آن به منشور حقوق شهروندی پرداخته شده بود و سایتی را برای اطلاعات بیشتر معرفی کرده بود. این سوژه برایم جذابیت داشت و شروع بیس نوشتن نمایش نامه شد. در ادامه رفتم مفاد حقوق شهروندی را مطالعه کردم و چهار بند آن را که شامل ( ازدواج ، کسب و کار ، خانه و حق اعتراض مدنی) بود را به عنوان بیس اصلی انتخاب کردم و در نهایت تمام حرف نمایشم این است که قانون و پایبندی به آن خوب و به صلاح است. اما خطا و سواستفاده هایی که از قانون انجام می شود ماحصل سو برداشت های آدمها از قانون است. بنابراین قانون درست نوشته شده است و قرائت ناثواب ما چالش زا شده است. بروز اختلاس و سواستفاده های مالی ماحصل همین نوع نگاه است.

 

به لحاظ کارگردانی،تئاتر خیابانی چه تفاوت های نسبت به تئاتر صحنه ای دارد؟

نمایش های خیابانی به واسطه ارتباط تنگاتنگی که با مخاطب دارد می تواند جایگاه مردمی تر داشته است. هدف تئاتر خیابانی فرهنگ سازی در بین مردم است و بیشتر با مخاطب عادی سرو کار دارد و این آموزش می تواند تبعات مثبتی در ارتقای فرهنگ زندگی در شهرها  داشته باشد. برای زیست بهتر نیازمند به آموزش هستیم. کار قبلیم نیز در باره تخریب اموال عمومی بود و همواره در کارهایم چنین رویکردی دارم.

 

تا به حال در چند دوره جشنواره تئاتر فجر حضور داشته اید؟

این دهمین دوره حضورم در جشنواره تئاتر فجر است.

 

حضور در جشنواره تئاتر فجر برایتان چه ویژگی هایی دارد ؟

جشنواره تئاتر فجر نگین و پیشانی تئاتر کشور است و به نظرم در منطفه غرب آسیا بی نظیر است. حضور در جشنواره تئاتر فجر نقطه آمال خیلی از گروههای تئاتری است. حضور گروههای مختلف از سراسر کشور و تبادل آرا و نظریات بین گروه ها و استفاده از تجربیات اساتید تئاتری از راهبردهای موثر جشنواره تئاتر فجر است. برای من حضور در فجر همیشه جذاب بوده است.

 

گفتنی است نمایش یک سوتفاهم کوچک در29 دی در محوطه باز تئاتر شهر و 30 دی ماه در در محوطه خانه هنرمندان اجرا می شود.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 

 




نظرات کاربران