در حال بارگذاری ...
گزارشی از نمایش های خارج از صحنه در جشنواره سی و ششم تئاتر فجر

شگفتی های بیرون از صحنه

ایران تئاتر- رضا آشفته : امسال ۸ نمایش ایرانی و ۶ نمایش خارجی به صورت رقابتی در بخش خارج صحنه حاضر خواهند بود.

بخش خارج از صحنه (آف استیج) شامل هرگونه اجرا در محیط آزاد و بیرون از فضاهای متعارف تئاتری با رویکرد تغییر در قرارداد های اجرایی، مکان اجرا و شکل ارتباط با مخاطب است.
در این بخش که مدیریت آن را حمید پورآذری به عهده دارد، 41 نمایش حضور دارند که از میان آنها هفده نمایش در حوزه خیابانی، شش نمایش در حوزه کاربردی، شش نمایش در حوزه بین الملل، چهار نمایش در حوزه جنبی، چهار نمایش در حوزه مرور و چهار نمایش در حوزه مهمان انتخاب شده اند.
در بخش مسابقه خارج از صحنه (فضاهای نامتعارف) محمد عاقبتی، میلاد شجره و آزاده گنجه در کنار گروه‌های شرکت‌کننده جهت انتخاب نمایش‌های برتر امتیازات خود را اعلام خواهند کرد. حمید پورآذری درباره داوری این بخش گفت: این سه داور به علاوه 8 کارگردان ایرانی شرکت در این بخش به هر اجرا از یک تا ده امتیاز می دهند و در مجموع معدل این امتیازات تعیین کننده برندگان خواهند بود که احتمالا در 3 یا 4 رشته این داوری انجام خواهد شد.
او افزود: متاسفانه شش گروه خارجی فقط داوری می شوند و چون همگی در طول جشنواره حضور ندارند نمی توانند داوری کنند اما آن سهداور غیر شرکت کننده جور این افراد را می کشند.
بنابر گفته دبیر این بخش، امسال هماهنگی ها انجام شده و همگی گروههای خارجی در جشنواره حاضر خواهند بود.
بخش مهمان
حوزه مهمان یکی از شش قسمت تعریف شده در بخش خارج از صحنه (آف استیج) سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر است. در این بخش حمید پورآذری از چهار کارگردان دعوت به همکاری کرده تا نمایش های تازه ای را برای این دوره آماده کنند. در متن پیش رو چهار اثر حوزه مهمان که همگی از تهران به جشنواره راه یافته‌اند، معرفی می شوند.
مرغان این روزی: این نمایش به نویسندگی مشترک مینا بزرگمهر و هادی کمالی مقدم و با کارگردانی هادی کمالی مقدم، اثری گردشی است که برای اجرا در این دوره از جشنواره انتخاب شده است. اصغر پیران، مینا بزرگمهر، علی تاجمیر، پردیس زارع، سمیرا طلوعی، مهسا شیخی، مجید نیرومند، سعید طاهرخانی، ملیکا اکبری، مهناز افتاده نیا، راد پورجبار، فرناز ثابت زاده، علی پسیانی، ساناز اسلامی، ماکان محمودی، پریما شهیری، سارا حسینی، بهاره دهقانی پور، شهرزاد جعفری، لقا قوام، پرنیا ابریشمی، صبا ابریشمی، زهرا کامروا، کتایون علیزاده، حسام آریانفر، الاهه نوری، هادی کمالی مقدم بازیگرانی هستند که در این نمایش 90 دقیقه ای به ایفای نقش می پردازند. در خلاصه داستان این اثر آمده است: کاروان مرغان عطار در جستجوی کشف منطق پرواز به این شهر و این روزگار می رسند و ... . علاقمندان به تماشای این اثر می توانند ساعت 15 دوم، سوم و چهارم بهمن ماه به کارگاه دکور تالار وحدت مراجعه کنند.
آن ریسمان گسسته: این نمایش به طراحی و کارگردانی نسیم ریاضی اثری پرفورمنس است که برای اجرا در این دوره از جشنواره انتخاب شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: این اجرا در قالب یک اثر چند رسانه ای برای اجرا در گالری طراحی شده است که مخاطب به صورت شناور در محیط حرکت می کند و با مفهوم زمان در ابعاد مختلف آن، مواجه می شود. آزاده بهمنش، سعید بهنام خانیکی، پویا پورامین، محسن رستگار، غزل علیاری، مهدخت مولایی اجراگرانی هستند که در این نمایش 80 دقیقه ای به ایفای نقش می پردازند. علاقمندان به تماشای این اثر می توانند ساعت 21 پنجم، ششم و هفتم بهمن ماه به بنیان شارک مراجعه کنند.
هجوم به تفسیر: این نمایش به طراحی و کارگردانی نسیم احمدپور، یک اثر لکچر پرفورمنس بوده که در این دوره برای حضور در جشنواره انتخاب شده است. امیر اثباتی، شهرام مکری، علیرضا برازنده افرادی هستند که در این اجرای یک ساعته به سخنرانی می پردازند. در خلاصه داستان این اثر آمده است: اجرایی در قالب لکچر پرفورمنس که در آن تعدادی از عوامل فیلم سینمایی &هجوم& درباره روند اجرای ایده های خود در این فیلم صحبت می کنند. علاقمندان به تماشای این اثر می توانند ساعت 16 و 18 شش بهمن ماه شاهد اجرای آن در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر باشند.
طلوع آفتاب به وقت 7:14 دقیقه: این نمایش به نویسندگی مشترک جابر رمضانی و پیام سعیدی و با کارگردانی سعید بهنام خانیکی تولید شده و در آن بازیگرانی همچون عطا عمرانی، مرضیه بدرقه، کمال کلانتر، زهرا محرابی، غزاله زعیم، امیر جنانی، امین اسفندیار، صادق برقهای، محمد ولیزادگان، امیر ابراهیمزاده، سپهر تهرانچی، مهران گل محمدی به مدت دو ساعت نقش آفرینی می کنند. در خلاصه داستان این اثر آمده است: اجرایی محیطی در درون یک اتوبوس که مسیر میدان آزادی تا سولقان را طی می کند. بازیگران و تماشاگران مسافران این اتوبوس هستند... . علاقمندان به تماشای این اثر می توانند ساعت 15 دوم، سوم و چهارم بهمن ماه به میدان آزادی مراجعه کنند.

نمایش‌های جنبی
حوزه جنبی، یکی از شش قسمت تعریف شده در بخش خارج از صحنه (آف استیج) است. در این بخش نمایش‌هایی در حوزه اجراهای محیطی که با محوریت مکان در سال گذشته تولید و به اجرا پرداخته‌اند، به انتخاب دبیر جشنواره به نمایش گذاشته می‌شوند.
در ادامه چهار اثر حوزه جنبی که از شهرهای تهران و یزد به جشنواره راه یافته‌اند، معرفی می‌شوند.
چهارراه: این نمایش به کارگردانی گلرخ نفیسی پرفورمنس شهری است که برای شرکت در این دوره از جشنواره انتخاب شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: چهارراه ولیعصر به گفته سازمان کنترل ترافیک تهران یکی از پر رفت و آمدترین نقاط شهر است. انبوه مردمی که از کنار هم می‌گذرند در هم تنیده می‌شوند و بعد از عبور از چهارراه ولیعصر چیزی از این چگالی سنگین را با خودشان در مترو و بی‌آرتی تا ایستگاه‌های بعدی می‌کشانند. حالا این چهارراه یک زیرزمین هم دارد. زیرگذری که رهگذران را در خودش می بلعد و از یکی از شش خروجی پیچیده تعبیه شده بیرون می‌دهد. «چهارراه» اثری در مورد چگالی این نقطه از شهر است. چگالی لایه‌های زمان، اشباحی از گذشته و سنگینی احتمالاتی که زیرگذر هر روز در خودش می‌بلعد و بیرون می‌دهد. علاقمندان به تماشای این اثر می توانند ساعت 18:30 روزهای بیست و هشتم و سی‌ام دی ماه و دوم، چهارم، هفتم و هشتم بهمن ماه به محوطه تئاتر شهر و ساعت 11 هفتم بهمن ماه به باغ کتاب مراجعه کنند.
کتو: این نمایش پرفورمنس شهری است که نویسندگی، طراحی و کارگردانی آن را آندریا نوشاد برعهده داشته است. شبنم میرزایی، سارینا شاد، آندریا نوشاد، محسن هادی بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: کِتو یک افسانه هندی است که به موجب این افسانه، وقتی شخصی متولد می‌شود، اگر تحت تاثیر گروه قمری کتو قرار بگیرد، خصوصیات و ویژگی‌هایی در رفتار و شخصیت او بروز پیدا می‌کند که اجتناب ناپذیر است. یکی از این ویژگی‌ها خلأ دائمی و پرنشدنی است که فرد همیشه در درون خود حس می‌کند و ... . علاقمندان برای تماشای این اثر می‌توانند، ساعت 19 روزهای یکم، سوم، ششم و هشتم بهمن ماه به محوطه تئاتر شهر مراجعه کنند.
مو، گنج، چای تلخ پهلو: این نمایش به کارگردانی حامد مهری زاده یکی از نمایش‌های دیگری است که در این دوره برای حضور در جشنواره انتخاب شده است. حامد مهری‌زاده و ستار وزیری‌یزدی اجراگرانی هستند که در این نمایش که زمان آن نامحدود است، به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه داستان این اثر آمده است: به مخاطبان چای تعارف می‌شود و اجراگر همپای قند خوردنشان قند برمی‌دارد و تا لبه مرض قند پیش می‌رود. اجراگر دیگری که دیابت دارد، شماره همراه مخاطب را نگه می‌دارد و تا پایان عمرش هر از گاهی با تکزنگی یادآوری‌اش می‌کند، تلخی حقیقی نهفته در قند پهلوی چای. علاقمندان برای تماشای این اثر می‌توانند، ساعت 19 بیست و هشتم و سی‌ام دی ماه و ساعت 18:30 یکم، سوم و پنجم بهمن ماه و ساعت 18 روزهای ششم و هشتم بهمن ماه به محوطه تئاتر شهر و ساعت 16:30 دوم و چهارم بهمن ماه به محوطه خانه هنرمندان و ساعت 11 هشت بهمن ماه به باغ کتاب مراجعه کنند.
سرنخ: این نمایش به طراحی و کارگردانی محمدرضا دهقان تولید شده و در آن اجراگرانی همچون حسین سلطانی، امین پورعباسی، امین سیمیار، محمدحسن نادری، آزاده قُرشی، مطهره کاویانی، سپیده لاریجانی، فرشته مرعشی، مهان راد به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه داستان این اثر آمده است: بی‌شک پلاسکو آخرین ساختمان فرو‌ریخته در ایران نخواهد بود و مردم همچنان شاهد اتفاقاتی از این دست خواهند بود. اجرا در انتهای خیابان جمهوری آغاز و در حوالی پلاسکو به پایان می‌رسد. علاقمندان برای تماشای این اثر می‌توانند ساعت 18:30 بیست و نهم دی ماه و ساعت 19 چهارم و هفتم بهمن ماه به محوطه تئاتر شهر مراجعه کنند.

خارجی
منزل به منزل: نمایش «منزل به منزل» از کشور فرانسه به کارگردانی گیل شایلات به همراه ویدئوهای رامونا پونارو در بخش خارج از صحنه سی‌و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد.
منزل به منزل، نمایشی است که نه تنها برای بزرگسالان مناسب است بلکه به تخیل کودکان نزدیک است و برای آموزش بسیار مناسب است. این نمایش یک لحظه از فلسفه عملی در تئاتر است و به انسان مدرن می‌پردازد. «به همان نسبت او زندگی‌اش را ساده‌تر می‌کرد، قوانین جهان نیز پیچیدگی کمتری پیدا می‌کرد، به طوری که تنهایی دیگر تنهایی نبود، و فقر و ضعف نیز دیگر فقر و ضعف نبودند. اگر در آسمان قصرهایی ساخته‌اید، کارتان از بین نخواهد رفت؛ بلکه در همان جایی است که باید باشد، فقط کافی است که پایه‌هایی در زیر آن‌ها قرار دهید». (هنری دیوید ثورو – والدن یا زندگی در جنگل – فصل 18: نتیجه¬گیری)
«قصرهایی در آسمان» نام یک کمپانی تئاتر و مولتی مدیا است که در سال 2012 در استراسبورگ فرانسه، توسط رامونا پونارو، هنرمند مولتی‌مدیا و اجراگر، و گیل شایلات، بازیگر و کارگردان با الهام از ایده‌ها و تجربیات فیلسوف طبیعت‌گرا و آنارشیست امریکایی، هنری دیوید ثورو تاسیس شده است. این پروژه نیز یک مرحله از جنبش‌های اندیشه ثوروست. پروژه‌های این کمپانی عمدتا از مشارکت میان مخاطبان یا عموم مردم شکل می‌گیرد.
منزل به منزل پروژه‌ای است که در 11 روز جشنواره به صورت اینستالیشن در فضای باغ کتاب اجرا خواهد شد. هر روز 20 تا 30 دانشجو و علاقه مند می توانند آن را تماشا کنند.
گردهمایی والدین: مایش "گردهمایی والدین" از کشور گرجستان به کارگردانی میخل چارکویانی، داوید خوربالادزه و طراحی لباس آنا گرجنیدزه در سی‌ و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد. گردهمایی والدین دومین کار گروه فضای باز است.
متن این اجرا بر اساس قصه‌های شخصی بازیگران کار شکل گرفته است؛ همچنین مصاحبه‌ها و رمان نویسنده کلاسیک گرجی، نیکو لورتکیپانیزه با نام "تراژدی بدون قهرمان" در شکل‌گیری این متن نقش داشته‌اند. پدر و یا مادر بودن یعنی چه؟ چطور زندگی ما می‌تواند با جزئیات کوچکی تغییر کند که لازمه فضایی پر از کلیشه‌های جنسیتی هستند، و چطور این فضا تلاش دارد که طبیعت مارا تغییر دهد؟ گردهمایی والدین چنین فضایی را برای مخاطب خود ارائه می‌دهد و سعی دارد سوال‌هایی را برای او بوجود آورد..ن دومین کار
این گروه در اجرای قبلی خود نیز به مسائل اجتماعی پرداخته بود. "خدای گرسنگی" نمایشی بود درباره یکی از نگرانی‌های مهم امروز یعنی فقر که تحریک‌کننده خشونت و ناامیدی کامل است؛ که آن نیز بر اساس مستندات بنا شده بود.
اجرای نمایش "گردهمایی والدین" از سوم تا هفتم بهمن‌ماه، در عمارت روبرو است.
ریموت تهران: این نمایش به کارگردانی اشتفان کائگی و یورگ کارنبوئر از آلمان در تئاتر فجر شرکت می کند.
هلگارد کیم هاگ، اشتفان کائگی و دنیل وتزل در سال ٢٠٠٠ تیمی از نویسنده‌ها و کارگردان ها را تشکیل دادند و آثارشان در حوزه تئاتر، صدا، نمایش رادیویی، فیلم و چیدمان در گروه‌های سه نفره، دو نفره و حتی تک نفره بیرون آمد. از سال ۲۰۰۲ تمام کارهای این گروه به صورت یکپارچه تحت نام «رمینی پروتکل» نوشته شده و تمرکز اصلی این گروه بر توسعه مداوم ابزارهای تئاتر است تا به ابعاد نامعمول واقعیت فرصت بروز دهند.
«رمینی پروتکل» تاکنون جوایز متعددی از جمله شیر نقره ای دو سالانه هنرهای اجرایی ونیز در سال ۲۰۰۷ را کسب کرده است و می‌توان گفت که به طور مثال هاگ، کائگی و وتزل صورت جلسه سهام داران دیملر را به یک متن نمایشی تبدیل کردند.
آن‌ها همچنین پروژه «کنفرانس تغییرات جهانی اقلیمی» را با شبیه سازی کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد، در هامبورگ برگزار کرده‌اند. «ریموت تهران» از سری اجراهای «ریموت ایکس» یکی از چندین تجربه شهری کمپانی «رمینی پروتکل» با همکاری بخش بین‌الملل و خارج از صحنه جشنواره سی و ششم فجر در طول ایام جشنواره اجرا خواهد بود. هر روز در دو نویت ساعتهای 10 صبح و 2 بعدازظهر از پارک شفق انجام می شود.
شهرهای نامرئی: روژه «شهرهای نامرئی» کاری از کارگردان صاحب‌نام ایتالیایی، «پینو دی بودوا» از نمایش‌های سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در ساختمان موزه زندان سیاسی باغ موزه قصر اجرا می‌شود.
این پروژه که از سال 1991 در شهرهای بزرگ دنیا مثل لندن، پاریس، رم، بوداپست و... اجرا داشته است، به دعوت بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر و با همکاری سفارت ایتالیا در تهران در بخش خارج از صحنه جشنواره فجر به نمایش در خواهد آمد.
شهرهای نامرئی، اقتباسی است از رمانی با همین نام از نویسنده معاصر ایتالیایی، ایتالو کالوینو که به ارتباط میان شهر و انسان می‌پردازد. این پروژه شهر را صحنه خود قرار می‌دهد و به نسبت فضای شهری، سناریوی خود را برای رویارویی با شخصیت زنده شهر طراحی می‌کند.
تهرانِ امروز ما شهری است که امکانات بالقوه‌ای برای این نوع مواجهه فراهم می‌کند. تحرک، پویایی و متابولیسم زنده شهری تهران، آن را به بستری فوق‌العاده مناسب برای این پروژه عظیم تبدیل می‌کند. این اجرا، در طول روزهای جشنواره تئاتر فجر، تجربه نوین خود را با شهروندان تهرانی به اشتراک خواهد گذاشت.
نمایش محیطی «شهرهای نامرئی» نوشته «ایتالو کالوینو» و کارگردانی «پینو دی بودوا» از روز 29 دی ماه تا 2 بهمن ماه هر شب از ساعت 21 به مدت 90 دقیقه در ساختمان موزه زندان سیاسی باغ موزه قصر اجرا خواهد شد.
مرگ قطعی است: نمایش «مرگ قطعی است» از کشور آلمان به کارگردانی اوا میرکلر در سی‌و‌ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد.
 این پرفورمنس مفهوم مرگ رادر قالبی تهی از تراژدی با رویکرد ملودرام به میان می‌کشد. هنرمند در این اجرا سعی دارد تا فضایی بی‌طرفانه را در مواجهه با موقعیتی که به خودی خود می‌تواند بسیار خشونت‌آمیز به نظر آید، بیافریند.
میرکلر در «مرگ قطعی است» گیلاس‌های شیرین را به عنوان قهرمانانش نصب کرده است. ساقه‌ها از میوه برداشته می‌شوند، اما آنها شسته یا سنگسار نمی‌شوند. در عوض آنها کشته می‌شوند او از این کسب و کار به صورت دستی مراقبت می‌کند، به طریقی که هر روز به چیزی وحشی تبدیل می‌شود.
او در یک عملیات دقیق نازک، گیاهان را می‌سوزاند و آنها را در معرض انواع مختلف عذاب قرار می‌دهد. میوه‌ها به سوژه‌ها تلطیف می‌شوند و اشیاء روزمره می‌توانند ابزارهایی برای کشتن، که تماشاگر مایل به ارتباط با یک سناریوی شکنجه باشد، تبدیل شود. از کلاهک‌های پلاستیکی و پین‌ها بی‌بهره است، آنها را به کار بر روی گیلاس‌ها ترغیب می‌کند و بنابراین چارچوب گفتاری را برای این بازی از نقش‌های مجرمانه تنظیم می‌کند. به نظر می‌رسد هیچ‌کس نمی‌تواند احساس امنیت کند، زیرا همه ما تصاویری بطور واقعی در حافظه خود داریم، تصاویری از فیلم‌ها، تجربیات، اخبار. آوردن گیلاس به زندگی و ساخت یک قبرستان با رنگ گیلاس سازگار است. مخاطب در یک بازی وحشیانه با تصاویر جمعی و فردی از کشتن که تخیل هر فرد را پر می‌کند، درگیر می‌شود. در اینجا، او از گیلاس به عنوان یک شکل متناقض برای طنز سیاه استفاده می‌کند و حساسیت‌های عاطفی انسان را نشانه می‌رود.
اوا میرکلر فارغ التحصیل مدرسه رقص جدید (SNDO) در آمستردام، هنر و عکاسی در برلین (HdK) و لندن (کالج سنت‌مارتینز و کالج ‌مرکزی) است. آثار هنری او متمایز از توجه دقیق خود به جزئیات است. میرکلر از اشیای روزمره محیط اطرافش استفاده می‌کند که به کار یک وسواس زیبایی شناسی می‌دهد. او بدون گذاشتن هر مرز بین هنرهای بصری و هنرهای نمایشی مشخص می‌کند.
اوا میرکلر پرفورمنس‌های مختلفی را طی بیست سال در کشورهای مختلف اجرا کرده و در جشنواره‌های مختلفی حضور داشته است، مانند «چیزها روی میز»، «کشیدن طناب‌ها»، «صدایی شبیه فاجعه» و...
مرگ قطعی است روزهای 30 دی و 1 بهمن در عمارت روبرو ساعت 16 و 18 اجرا می شود.
مناظر مجرم: این نمایش از 2 تا 6 بهمن و از ساعت 14 تا 22 در گالری ایرانشهر اجرا می شود. در مناظر مجرم هر 8 دقیقه یک تماشاگر موفق دیدن آن اجرا می شود.
نخستین تجربه کاربردی
حوزه کاربردی یکی از شش قسمت تعریف شده در بخش خارج از صحنه (آف استیج) سیو‌ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر است. در این بخش نمایش‌هایی در حوزه مسئولیت اجتماعی با تمرکز بر مسائل مهاجرین، سالمندان، معلولان، زندانیان، کودکان پیش فعال، اوتیسم، کودکان کار، روشندلان، ناشنوایان و... اجرا می‌شوند.
در متن پیش‌رو شش اثر حوزه کاربردی (با رویکرد مسئولیت اجتماعی) که از شهرهای تهران، بوشهر، اصفهان و محلات به جشنواره راه یافته‌اند، معرفی می‌شوند.
آنکه گفت آری/آنکه گفت نه: این نمایش به کارگردانی هاجر عتیقی از اصفهان با حضور بیماران مرکز توان بخشی اعصاب نورالمهدی این شهر یکی از آثار راه یافته به جشنواره سی‌و ششم است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: کودکی برای شفای مادرش از بیماری به همراه آموزگار و دو دوستش راهی کوه و دشت می‌شود تا دارویی پیدا کند. زهره حاتمی، زهرا علی‌نجیبی، سپیده موسوی، مریم طَرقی بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. علاقمندان به تماشای این اثر می‌توانند در تاریخ‌های شش و هفت بهمن ماه راس ساعت‌های 15 و 17 به محل پلتفرمی دیگر بیایند.
ان ای: این نمایش کاری از میثم کرمی است که با همکاری انجمن معتادان گمنام شهرستان محلات در این دوره از جشنواره شرکت کرده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: تعدادی از اعضای انجمن معتادان گمنام با پاکی از چند روز تا چند سال، دور هم جمع شده‌اند و تصمیم دارند در سطح شهر چادری بنا کنند و با مردم از خودشان بگویند، بنابراین «ان ای» با بازی علی اکبر محمدی، مریم پورمقدم، سعید مهریزاده، عسل میرزایی، خاطره قربانی، فاطمه زهرایی از ششم تا هشتم بهمن ماه میزبان مخاطبان در ایوان انتظار، محوطه تئاتر شهر و خانه هنرمندان است.
سایبان آرامش ما، مائیم: این نمایش به کارگردان بهیاد نجفی، اثری‌ست که با حضور کودکان کار جمعیت امام علی تهران شکل گرفته است. بیتا عزیزاَقلی، لیلی ماه عبدالهی، فردین حکیمی، سمیرا محمدی، تمنا سنجرانی، نرگس ملاجردی بازیگرانی هستند که در این اثر یک ساعته به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «سایبان آرامش ما، مائیم». این نمایش کاربردی به شیوه مجسمه تئاتر شورایی اجرا می‌شود. در این اثر با استفاده از کودکان کار افغان در نقش بازیگر سعی شده تا تصویری واقعی از شرایط موجود زندگی آنها به تصویر کشیده شود. علاقمندان به این نمایش می‌توانند در روزهای پنج و شش بهمن ماه در مکان‌های ایوان انتظار، محوطه تئاترشهر و باغ کتاب به تماشای آن بنشینند.
سلبریتی‌های گمنام: این اثر به کارگردان سپیده حجامی نمایشی است که با حضور معلولان هنرمند شهر بوشهر آماده اجرا در این دوره از جشنواره شده. در خلاصه داستان این اثر آمده است: چند نفر از علاقمندان تئاتر، سینما و موسیقی برای دیدار با سلبریتی‌های این هنرها با واسطه‌ای راهی تهران می‌شوند تا هم شاهد جشنواره‌های تئاتر، فیلم و موسیقی باشند و هم  غلامرضا فرجزاده، امین چاهشوری، محسن چاهشوری بازیگرانی هستند که در این نمایش 35 دقیقه‌ای به ایفای نقش می‌پردازند. علاقمندان به تماشای این اثر می‌توانند در روزهای 28 و 29 دی ماه طی ساعت‌های 16:30 و 19 به محوطه تئاتر شهر و خانه هنرمندان مراجعه کنند.
نادیدنی: این نمایش به کارگردانی بابک حجری با همکاری روشندلان انجمن نابینایان تهران شکل گرفته و طی روزهای بیست و هفتم و سی دی ماه راس ساعت 15 و دوم، چهارم و هفت بهمن راس ساعت 16 برای دوستداران این نوع از آثار در عمارت روبه رو اجرا می‌شود. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: مواجهه و تجربه شرایطی که برای هر کسی ممکن است اتفاق بیفتد. فریبا علیزاده، امیر سلامی، عبدالله دادخواه، طیبه سیادت زاده، امیررضا قربانی اعضای اجرایی این اثر را تشکیل می‌دهند. این نمایش 15 دقیقه‌ای در هر اجرا پذیرای یک مخاطب است.
خط باریک قرمز: این نمایش کاری از توماج دانش بهزادی یکی از اعضای فعال گروه تئاتر پراکسیس بوده که با حضور جمعی از زندانیان کانون اصلاح و تربیت شهر زیبا و به تهیه کنندگی شبکه سوم سیما آماده اجرا در این دوره از جشنواره شده است. «خط باریک قرمز» درباره زندگی شخصی هر کدام از بازیگران آن بوده و در تاریخ های 28 و 29 و 30 دی ماه راس ساعت 16 برای تئاتر دوستان در داربست محسن به اجرا گذاشته می‌شود.

مرور
شش نمایش در حوزه کاربردی، شش نمایش در حوزه بین الملل، چهار نمایش در حوزه جنبی، چهار نمایش در حوزه مرور و چهار نمایش در حوزه مهمان انتخاب شده اند.
در متن پیش رو چهار اثر حوزه مرور که از شهر های تهران و مشهد به جشنواره راه یافته‌اند، معرفی می‌شوند.
نرگس: این نمایش به نویسندگی، طراحی و کارگردانی حسین توازنی‌زاده منتخب تئاتر دانشگاهی بوده که برای اجرا در این دوره از جشنواره انتخاب شده است. پرستو قربانی، مینا زمان، آیدا توتونچی، آوا درویشی بازیگرانی هستند که در این نمایش 130 دقیقه‌ای به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه داستان این اثر آمده است: روایت زندگی نرگس، دختری که زیر سن قانونی در روستای کوچکی ازدواج می‌کند و بعد از مدت کوتاهی تنها می ماند اما ... . علاقمندان به تماشای این اثر می‌توانند دوم تا هشتم بهمن ماه ساعت 15 و 17 به خانه‌ای قدیمی در مرکز شهر مراجعه کنند. این نمایش در هر اجرای خود میزبان 4 تماشاگر است.
بعد از اتفاق: این نمایش به نویسندگی نیلوفر ندایی و با کارگردانی پویان باقرزاده یکی دیگر از آثاری است که برای اجرا در این دوره از جشنواره انتخاب شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: در سال 1360 چهار جوان در خانه‌ای پناه گرفته‌اند اما پس از مدتی، سیمین مالک خانه پس از هجده سال سکونت در  پاریس، برای فروش خانه‌اش باز می‌گردد و .... . امین اسفندیار، امیر‌رضا رنجبران، سعیده نیازخانی، مجید یوسفی بازیگرانی هستند که در این نمایش 75 دقیقه ای به ایفای نقش می‌پردازند. علاقمندان به تماشای این اثر می‌توانند ساعت 20:30 بیست و نهم و سی‌ام دی و دوم بهمن ماه به عمارت روبه رو مراجعه کنند. این نمایش در هر اجرای خود میزبان 20 تماشاگر است.
نادیدنی یا هرطور شما...: این نمایش به طراحی و کارگردانی جعفر حجازی یکی دیگر از آثاری است که برای اجرا در این دوره از جشنواره انتخاب شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: هر اجرا فقط یک مخاطب دارد که با موبایلش وارد اتاقکی می‌شود و درون سایت اجرا، آغاز می‌شود. مجید گنجی، امیرحسین فکری، سعید جمشیدیپور، محمدحسن نادری اجرا گردانانی هستند که در این نمایش 20 دقیقه‌ای به اجرا می‌پردازند. علاقمندان به تماشای این اثر می‌توانند از بیست و هشتم دی تا هشت بهمن ماه ساعت 16 به پشت‌بام عمارت رو‌به‌رو مراجعه کنند.
پرفورمنس مرگ: این نمایش به طراحی و کارگردانی عرفان شیررنگی تولید شده و برای شرکت در این دوره از جشنواره انتخاب شده است. امیر عبادی تنها فردی است که در این نمایش به مدت 180 دقیقه که البته با توجه به مخاطبان قابل تغییر است، به اجرا می‌پردازد. در خلاصه داستان این اثر آمده است: پرفورمنس مرگ تجربه‌های است تعاملی، بین گروه اجرایی و تماشاگرها/شرکت‌کننده‌ها و بر پایه گفتگوی مستقیم، تفکر ارادی هر فرد و ایجاد خردجمعی که پیرامون واقعیت مرگ اجرا می‌شود. این اجرا ساختار روایی ندارد و پرسش‌های طراحی شده، پیش‌برنده روند اجرا است. این اجرا بخشی از جنبشی است با محوریت مرگ‌اندیشی. علاقمندان به تماشای این اثر می‌توانند ساعت 17 چهارم تا هفتم بهمن ماه به دانشگاه تربیت مدرس مراجعه کنند.
خیابانی
در گزارش دیگری این بخش را بررسی می کنیم.
سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از بیست و هشتم دی لغایت 9 بهمن ماه به دبیری فرهاد مهندس پور در هفت بخش تخصصی شهر تهران و برخی از مراکز استان ها برگزار می شود. امسال مدیر بخش خارج از صحنه(آف استیج) حمید پورآذری است.

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران