جشنواره سیوششم به روایت حواشی الدوله / 2
کنسرت مجانی ، سبقت خیابانیها و رسیدن بارکدخوانها
ایران تئاتر- حسین سینجلی: سبقت بخش خارج از صحنه از نمایشهای سالنی در جذب مخاطب، کنسرت تئاتر سندرم پاهای بیقرار در چهارسو، اجرای آلمانیها زودتر از موعد مقرر و رسیدن بارکدخوانهای ایران نمایش به جشنواره، فهرست حاشیههای دومین گزارش حواشی الدوله از دومین روز برگزاری سیوششمین روز جشنواره تئاتر فجر است.
حواشی الدوله معتقد است بارندگی امروز از برکت برگزاری جشنواره تئاتر فجر است. راستش من هم درباره مسائلی که میدانم ممکن است با واکنش متعصبانه او روبروشود خیلی بحث نمیکنم. با یادآوری اینکه کماکان حواشی الدوله با آدرس ایمیل havashi1396@gmail.com منتظر مطالب ارسالی همه خوانندگانش است، به سراغ آخرین مطالب دریافتی او از دومین روز جشنواره میرویم.
سبقت بخش خارج از صحنه از نمایشهای سالنی در جذب مخاطب
ظاهرا اینطور به نظر میرسه که تا اینجای کار بروبچههای نمایشهای خارج از صحنه در جذب مخاطب در مقایسه با آثاری که در سالنها اجرا میشود موفقتر عمل کردند. در روز دوم جشنواره چند سالن رو خودم شخصا سر زدم و آثار محیطی را هم دیدم. فقط جمعیتی که برای تماشای نمایش «سلبریتیهای گمنام» از بوشهر که جزو نمایشهای کاربردی محسوب میشد آنقدر زیاد بود که در بعضی اوقات ایجاد نظم و انضباط برای برگزارکنندگان جشنواره کمی سخت میشد. این درحالی بود که مثلا بخش جنبی جشنواره و به دلیل عدم اطلاعرسانی کافی پنل کارگردان برجستهای همچون «سوزان کندی» در خانه هنرمندان ایران با تعداد اندکی مخاطب برگزار شد. تعجبتون وقتی بیشتر میشه که متوجه بشید سوزان کندی یکی از مهمترین کارگردانهای حال حاضر اروپا معرفی شده و به شیوهای فرمالیستی سبک خاصی برای اجرای نمایش دارد.
قلب تو قلب پرنده ...پوستت اما...
اجرای نمایش «سندرم پاهای بیقرار» جدیدترین کار عبدالله برجسته از مشهد با موضوع مهاجرت و مشکلاتی که چندی پیش برای پناهندگان ایرانی در راه استرالیا به وجود آمد، تماشاگران زیادی را به سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر آورده بود. صرفهنظر از اینکه کیفیت نمایش در چه سطحی بود، اتفاق جالبی که توجه اکثر تماشاگران را به خودش جلب کرد تقاضای یکی از بازیگران این اثر از تماشاگران برای روشن کردن موبایلهایشان مثل کنسرتهای پاپ و خوندن ترانه معروف «پوست شیر» که بیشتر مردم به نام «قلب تو قلب پرنده» میشناسن و همخوانی تماشاگران با آن ، به یاد یکی از افرادی بود که در جزیره مانوس فوت کرده بودند. خلاصه آخر این نمایش تماشاگرا یه کنسرت مجانی هم رفتن و فکر کنم اصلا نمایش یادشون رفت. این اتفاق با گفتن « آ...ماشاالله » توسط یکی از چهره های سرشناس تئاتر و اساتید دانشکده هنرو معماری !از میان تماشاگران خیلی فضارو جالبتر هم کرد.
اجرای آلمانیها زودتر از موعد مقرر
اجرای نمایش «تهران ریموت» توسط گروهی از کشور آلمان هم برخلاف چیزی که در جدول آمده و قرار بوده از 30 دی تا 8 بهمن اجرا بشه، ظاهرا از دیروز اجراشو شروع کرده. حالا اینکه این نمایش بدون اطلاعرسانی برای کی قرار اجرا بشه و شده چیزیه که من نباید بهش پاسخ بدم.
رسیدن بارکدخوانهای ایران نمایش به جشنواره
در دومین روز جشنواره بالاخره هنگام ورود به سالنها افرادی که مسئول چک کردن بلیطها بودند برخلاف روز اول که بارکد بلیطها را با چشمانشان اسکن میکردند، در روز دوم با رسیدن دستگاههای بارکدخوان، کار بررسی صحت و درستی بلیطها را به دستگاههای بارکدخوان سپردند.