در حال بارگذاری ...
...

گزارشی از مراسم افتتاحیه سمینار سیزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آئینی و سنتی

دکتر حمیدرضا اردلان دبیر سمینار کوشیده‌اند با دعوت از پژوهشگران خارجی و داخلی اتفاق نادری را در این عرصه ایجاد کند. ما در بحث‌های پژوهشی سمینار امسال حیطه‌های جدیدی را آغاز کرده‌ایم و به میدان‌های جدید پژوهشی می‌پردازیم که سال‌های گذشته به آن‌ها نپرداخته‌ایم.

محمدحسین ناصربخت(دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی آئینی ـ سنتی) در مراسم افتتاحیه سمینار بین‌المللی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آئینی ـ سنتی طی ارائه گزارشی گفت:«جشنواره آئینی ـ سنتی از اواخر دهه 60 به همت داوود فتحعلی‌بیگی و لاله تقیان آغاز به کار کرد. جشنواره از بدو شکل گیری نیز به پژوهش نگاه جدی داشت. سازمان دهندگان جشنواره آئینی ـ سنتی می‌دانستند در شرایط فعلی نمایش‌های آئینی ـ سنتی در معرض خطر قرار دادر و به سبب گستردگی سرزمین ما تنوع اقوام و فرهنگ‌ها پرداختن به نمایش‌های آئینی ـ سنتی با شناخت آن‌ها ممکن خواهد شد.»
وی در این برنامه که صبح امروز به در تالار بتهوون خانه هنرمندان ایران برگزار شد، افزود:«از همان ابتدا نشست‌های پژوهشی جزء لاینفک جشنواره‌های آئینی ـ سنتی بوده است، اما در دوره سیزدهم یک گام جدید و یک اتفاق جدید صورت گرفته و آن هم برگزاری سمینار بین‌المللی به طور مستقل و پیش از آغاز جشنواره است. شورای سیاستگذاری جشنواره سیزدهم، با این شروع نمادین تأکید بیشتری بر جنبه پژوهش جشنواره خواهد داشت که قبل از عمل ما باید به شناخت برسیم.»
این پژوهشگر نمایش‌های سنتی و آئین‌های کشورمان در حضور پژوهشگران ایرانی و خارجی و جمعی از علاقه‌مندان، ادامه داد:«دکتر حمیدرضا اردلان دبیر سمینار کوشیده‌اند با دعوت از پژوهشگران خارجی و داخلی اتفاق نادری را در این عرصه ایجاد کند. ما در بحث‌های پژوهشی سمینار امسال حیطه‌های جدیدی را آغاز کرده‌ایم و به میدان‌های جدید پژوهشی می‌پردازیم که سال‌های گذشته به آن‌ها نپرداخته‌ایم.»
وی درباره ویژگی‌های سمینار امسال گفت:«ضمن آن که به کاربرد آئین‌ها و نمایش‌ها می‌پردازیم، از دیدگاه‌های جدید نمایش‌های سنتی را بررسی می‌کنیم. همچنین از محققان رشته‌های دیگر که درباره آئین‌ها و نمایش‌های سنتی تحقیق داشته‌اند، دعوت به عمل آورده‌ایم.»
ناصربخت همچنین بر اجرای نمونه‌های نادری از آئین‌ها و نمایش‌های سنتی تأکید کرد که فقط گرایش به پژوهش در این باره نداشته و هدف بهره‌مندی هنرمندان از چنین نمونه‌های اجرایی سنتی کشورمان است.