در حال بارگذاری ...
کریستوف کوتلین مدیر کمپانی پودینگ:

رشد نمایش های خارج از صحنه در ایران قابل توجه است

کریستوف کوتلین مدیر کمپانی پودینگ در حاشیه کارگاه فضای باز در سی و ششمین جشنواره فجر گفت: نمایش های خارج از صحنه در ایران خیلی خوب در حال پیشرفت هستند.

روزهای آغازین سی و ششمین جشنواره فجر با برگزاری یک کارگاه تئاتر خیابانی با عنوان «فضای باز» توسط کمپانی پودینگ فرانسه همراه بود.

در این کارگاه که به مدت سه روز در عمارت روبرو برگزار شد، کریستوف کوتلین(کارگردان) و سیلوی ففر(دراماتورژ) مدیران کمپانی پودینگ به سوالاتی همچون چگونه در فضای عمومی یک شهر بتوانیم داستان‌های افراد را ببینیم و زندگی کنیم؟ چگونه می‌توانیم در قالب یک جمع در خدمت یک کاراکتر فردی باشیم و بالعکس؟ چگونه شهر می‌تواند سطوح مختلف درک ما از مشاهده و صدا را به طرز چشمگیری افزایش دهد؟ پاسخ دادند.

در حاشیه آخرین روز از این کارگاه که بخش اصلی آن در محوطه تئاتر شهر برگزار می شد، گفتگویی با کریستوف کوتلین انجام دادیم و از حال و هوای او در جشنواره و نیز کارگاه اجرایی اش پرسیدیم:

 

با تئاتر خیابانی در ایران آشنایی داشتید یا به تازگی این ارتباط برقرار شده است؟

من و خانم ففر مدیران کمپانی پودینگ هستیم. از تئاتر کلاسیک کارمان را شروع کردیم و در حال حاضر تئاتر خیابانی کار می کنیم، هر چند معتقدیم هیچ تفاوتی بین این دو نیست. دو سال پیش با دو هنرمند به نام هادی کمالی مقدم و مینا بزرگمهر که در حال اجرای پروژه ای ایرانی-فرانسوی به نام «تله سیتی» بودند آشنا شدیم. از خودمان در کمپانی پرسیدیم که می شود ازآنها کمک گرفت؟ پاسخ به این سوال ارتباط ما با این گروه را بیشتر کرد و از طریق آنها دو سال پیش به ایران آمدیم و آنها نیز سال پیش به فرانسه آمدند و از این طریق  تا حدودی با تئاتر ایران اشنایی داریم.

 

برگزاری ورک شاپ در جشنواره بین المللی تئاترفجر نیز به واسطه همین ارتباط بود؟

بله.همین عزیزان ما را به مدیر جشنواره معرفی کردند که بیاییم و ورک شاپی در تهران برگزار کنیم.

 

در این ورک شاپ چه اهدافی را مدنظر داشتید؟

هدف ما این بود که اولا هنرمندان ایرانی را بشناسیم و با همکاری آنها تلاش کنیم راهی را بیابیم تا از طریق آن تماشاگران را در لحظه دعوت به تماشای یک کار نمایشی خیابانی کنیم. به عبارتی جذابتی ایجاد کنیم که مردم عادی که در حال گذر از خیابان هستند مجذوب کار ما شوند.

 

و چه مسائلی آموزش داده شد؟

روز اول را معطوف به معرفی کار کردیم. برایمان مهم بود هنرجویانی که در ورک شاپ شرکت می کنند ایده هایی را بپرورانند تا یک اثر هنر ابداع شود. دومین روز هم با ارائه موضوعات مختلف این بحث را ادامه دادیم و یک موضوع مناسب را با کمک هنرجویان شکل دادیم. در نهایت در روز سوم تصمیم گرفتیم از عمارت روبرو خارج شویم و به صورت عملی یک اجرا در میان مردم داشته باشیم خوشبختانه این امکان از سوی جشنواره فراهم شد که جا دارد از این بابت تشکر کنم.

 

در حال حاضر در جشنواره تئاترفجر تئاترهای خیابانی همزمان با تئاترهای صحنه ای در حال اجرا هستند، نظرتان در خصوص کیفیت این تئاترها در ایران چیست؟

ما در اینجا هنرمندانی که در خیابان کار کنند ندیدیم اما هنرمندانی را دیدیم که در بیرون از صحنه نمایش اجرا دارند. به عقیده من آنها خیلی خیلی جذاب بودند و فکر می کنم رشد نمایش های خارج از صحنه در ایران قابل توجه است.

 

جشنواره فجر را چطور دیدید؟

چیزی که در این جشنواره برای ما جذاب بود این است که همزمان نمایش هایی را هم بر روی صحنه و هم بیرون از صحنه می دیدم. خیلی خوب بود.

 

گفتگو: علی رحیمی

 




مطالب مرتبط

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد

مجید منادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در آیین رونمایی از پوستر ششمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور، این رویداد را در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس دانست و ابراز امیدواری کرد مردم خوزستان علاوه بر میزبانی، از این بستر عظیم فرهنگی در زمینه مسائل اعتقادی و ...

|

در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

مرور پیامدهای فردی و اجتماعی زندگی معلولان در «روز تولد من»
در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

مرور پیامدهای فردی و اجتماعی زندگی معلولان در «روز تولد من»

صادق حسین‌زاده، کارگردان نمایش خیابانی «روز تولد من»، این اثر را در ژانر اجتماعی و روایتی از پیامدهای فردی و اجتماعی معلولان دانست.

|

گفت‌و‌گو با عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر

اصغر خلیلی: جشنواره فجر، ویترین تئاتر کشور است
گفت‌و‌گو با عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر

اصغر خلیلی: جشنواره فجر، ویترین تئاتر کشور است

عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر درباره اهمیت این رویداد گفت این جشنواره از ابتدای شکل‌گیری، ویترین تئاتر کشور بوده و همواره جریان‌سازی کرده است.

|

گفت‌وگو با داور بخش خیابانی راه ابریشم (سمنان)

رحمان هوشیاری: تئاتر خیابانی نیازمند طرح و ایده جدید است
گفت‌وگو با داور بخش خیابانی راه ابریشم (سمنان)

رحمان هوشیاری: تئاتر خیابانی نیازمند طرح و ایده جدید است

رحمان هوشیاری داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر راه ابریشم کمبود طرح و ایده نو را مشکل تئاتر خیابانی می‌داند و بر این باور است که هنرمندان برای اینکه در جشنواره‌های متعدد حضور پیدا کنند باید تولید جدیدی داشته باشند.

|

نظرات کاربران