در حال بارگذاری ...
...

سیاست مرکز هنرهای نمایشی بر پایه جشنواره‌زدایی است

حسین پارسایی پس از طرح مطلبی که در آن قید شده بود"وی قول می‌دهد و عمل نمی‌کند"، گفت:«مدیر فرهنگی معمولاً می‌تواند به دو شیوه پاسخگو باشد. اول آن که هیچ چیزی از صحبت‌هایش استخراج نشود. دوم آن که کار را زخمی کند، تعهد ایجاد کند و بعد به آن بپردازد. من دومی را می‌پسندم.» وی درباره زمانبر بودن مسأله تئاتر نصر توضیح داد:«در پی مصوبه‌ سال گذشته شورای انقلاب فرهنگی، مبنی بر موظف شدن مرکز به تأسیس"موزه تئاتر"، فقط چند ماه طول کشید تا مجوز تأسیس را دریافت کنیم. بلافاصله برای تأمین اعتبار اقدام کردیم و اکنون یک ماه است که پیش پرداخت مرحله بازسازی و تغییر کاربری را دریافت کرده‌ایم

زهرا‌ شایان‌فر:
سومین نشست رسانه‌ای مدیر مرکز هنرهای نمایشی به منظور پاسخ به سؤالات رسانه‌ها، طی ماه گذشته صبح امروز سه‌شنبه 30 مرداد ماه برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، در این جلسه که با حضور حسین پارسایی(مدیر کل هنرهای نمایشی)، محمدرسول صادقی(مدیر روابط عمومی) و خبرنگاران رسانه‌های جمعی تشکیل شد، مسائلی چون"همکاری نکردن مرکز در برگزاری جشنواره ایدز"، "وضعیت تئاتر نصر"، "بخش ویژه بانوان در جشنواره آئینی ـ سنتی"، "حمایت از هنرمندان تئاتر آزاد"، "شورای راهبردی تئاتر و طرح‌های پیش رو"، "نظارت و ارزشیابی تئاتر"، "دفتر تئاتر عروسکی" و"شایعه استعفای پارسایی" مطرح و پاسخ داده شد.
کمبود بودجه دلیل همکاری نکردن با جشنواره ایدز
حسین پارسایی در جواب به مطالب مندرج در رسانه‌ها مبنی بر همکاری نکردن مرکز هنرهای نمایشی با جشنواره تئاتر ایدز گفت:«برای دوستانی که با ساختار اداری و تشکیلاتی اندکی آشنایی دارند، پاسخ این مطلب تقریباً واضح است. مرکز هنرهای نمایشی می‌تواند هر پیشنهادی را پذیرا باشد، اما قرار نیست برای هر پیشنهادی اعتباری را اختصاص بدهد. در کشور ما جشنواره‌های موضوعی چندین برابر جشنواره‌های تخصصی است. مرکز 11 جشنواره منطقه‌ای و سراسری را در طول سال برگزار می‌کند که هزینه‌ای دارد. به این تعداد سمینارها نیز اضافه کنید قرار نیست مرکز پاسخگوی اعتبار به همه جشنواره‌هایی که در طول سال اجرا می‌شوند، باشد. مرکز هنرهای نمایشی سیاست جشنواره‌زدایی دارد و در راستای تکالیف و اهداف خود جشنواره‌هایی را در اولویت قرار می‌دهد که جنبه‌های تخصصی و ضرورت برگزاری آن برای جامعه تئاتر از هر حیث محسوس بداند.»
وی یادآور شد:«ما در زمینه امکانات موجود مرکز با همه جشنواره‌ها همکاری می‌کنیم. امکاناتی چون کتاب، آرشیو‌های لباس، آکساسوار، دکور و...»
افزودن بخش ویژه به بانوان به جشنواره آئینی ـ سنتی
مدیر مرکز هنرهای نمایشی در مورد افزوده شدن بخش ویژه بانوان به جشنواره آئینی ـ سنتی و نارضایتی گروه‌های اختصاص یافته به شرکت در این بخش گفت:«ستاد با نمایش‌ها برخورد شکلی دارد، نه محتوایی. همان طور که در جشنواره انواع گونه‌های نمایش سنتی شرکت داده می‌شوند، تصمیم گرفته شد نمونه این گونه نمایشی ـ یعنی مجالس زنانه ـ نیز به نمایش درآید.»
وی تأکید کرد:«این اجرا فقط در چهارچوب جشنواره صورت می‌گیرد و نمایش‌های مورد بحث در مرحله اجرای رپرتوار برای عموم مخاطبان روی صحنه خواهد رفت.»
پارسایی افزود:«هم اکنون نیز فقط بازیگران نمایش، زن هستند و عوامل نمایش و کارکنان فنی سالن را آقایان تشکیل می‌دهند. قصد ستاد حفظ این گونه نمایشی در اشکال خودش است و می‌توان این اجراها را نوعی تنوع و ویژگی‌ تلقی کرد.»
وی درباره نگرانی گروه‌ها از پشت در ماندن تماشاگران توضیح داد:«بلیت این اجراها به گیشه تحویل داده نمی‌شود و در اختیار بانوانی قرار می‌گیرد که از طریق اطلاع رسانی‌ دعوت می‌شوند و یا بانوان خبرنگارند. به این ترتیب خانم‌ها آئینی که ویژه آن‌ها بوده را تجربه می‌کنند. اگر هر سالن قرار بود هزار تماشاگر داشته باشد، ما به اندازه این تعداد مدعو، خبرنگار و هنرمند خانم داریم که سالن پر شود.»
وی در پاسخ به این سؤال که بسیاری از مهمانان خارجی و احتمالاً پژوهشگران و مدیران جشنواره‌ها امکان دیدن نمایش‌ها را از دست می‌دهند، گفت:«در جشنواره پنج نمایش خارجی و جمعاً 40 مهمان خارجی داریم. نمی‌توانیم براساس احتمال انتخاب یک کارگردان خارجی برنامه را تغییر دهیم. بازار تئاتر در جشنواره فجر تشکیل می‌شود و این جشنواره فرصت و امکان برپایی بازار تئاتر را ندارد. برای این دوستان، فرصت از دست نرفته؛ زیرا می‌توانند به طور معمول و از طریق فراخوان‌هایی که روی سایت قرار می‌گیرد، برای حضور بین‌المللی خود اقدام کنند.»
وی درباره تقسیم بندی سالن‌ها و اجراهای جشنواره آئینی ـ سنتی توضیح داد:«یک متولی جشنواره به این نگاه می‌کند که ظرفیت حضور مخاطبانش چقدر است. به تجربه ثابت شده که اگر اجرایی در سالن‌های اقماری قرار بگیر‌د، کمتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. جدول بندی اجراها معمولاً با توجه به زمان، محتوا و جذابیت‌های دیداری یک اجرا سنجیده می‌شود و در نهایت نتیجه می‌گیرند که یک نمایش یک اجرا داشته باشد یا بیشتر.»
وی با اشاره به سیاست تمرکززدایی از مجموعه تئاترشهر گفت:«چند سالی است که اصرار داریم شهرستانی‌ها در مجموعه تئاترشهر اجرا داشته باشند و کارهای خارجی را نیز به تالار هنر می‌فرستیم. ایجاد ازدحام در تئاترشهر یک بهره‌برداری غیر منصفانه است.»
مسأله تئاتر نصر
حسین پارسایی پس از طرح مطلبی که در آن قید شده بود"وی قول می‌دهد و عمل نمی‌کند"، گفت:«مدیر فرهنگی معمولاً می‌تواند به دو شیوه پاسخگو باشد. اول آن که هیچ چیزی از صحبت‌هایش استخراج نشود. دوم آن که کار را زخمی کند، تعهد ایجاد کند و بعد به آن بپردازد. من دومی را می‌پسندم.»
وی درباره زمانبر بودن مسأله تئاتر نصر توضیح داد:«در پی مصوبه‌ سال گذشته شورای انقلاب فرهنگی، مبنی بر موظف شدن مرکز به تأسیس"موزه تئاتر"، فقط چند ماه طول کشید تا مجوز تأسیس را دریافت کنیم. بلافاصله برای تأمین اعتبار اقدام کردیم و اکنون یک ماه است که پیش پرداخت مرحله بازسازی و تغییر کاربری را دریافت کرده‌ایم. مسائل قانونی نیز درباره مالک، موجر و بهره‌بردار وجود دارد. از این گذشته برآورد دو پروژه بازسازی و تغییر کاربری چندین برابر پیش‌بینی ماست. در شرایط فعلی مشکل حقوقی حل شده و یک نماینده از جهاد دانشگاهی، یک نماینده از میراث فرهنگی و یک نماینده از مرکز هنرهای نمایشی و چند هنرمند تئاتر روی طرح جامع تغیر کاربری تئاتر نصر به موزه کار می‌کنند. البته نماینده جهاد دانشگاهی و میراث فرهنگی هفته آینده از طرح مطلع خواهند شد.»
وی در ادامه گفت:«تئاتر نصر با همین شکل بازسازی و مقاوم سازی می‌شود و در فاز بعد براساس طرح جامع و استعداد ساختمان، تغییر کاربری انجام خواهد شد. مسلماً اگر قرار است یک تئاتر تبدیل موزه شود، باید تعریف خودش را داشته باشد که به معنی تئاتر موزه‌ای است.»
وی شروع برنامه را با یک افتتاحیه نمادین در حضور مسئولان چهار ارگان درگیر در این پروژه و هنرمندان با سابقه در این تالار اعلام کرد و افزود:«تئاتر نصر باید هر چه سریع‌تر تعمیر شروع شود؛ چون یک زمستان دیگر سقف را پایین خواهد آورد.»
وی با اشاره به سوله‌های ایرانشهر یادآور شد:«قوانین کشوری قدری تغییر یافته و موانعی را ایجاد کرده است. در برنامه‌ها و افق خودم تعدادی هدف نشانه‌گذاری کرده‌ام و اگر به آن‌ها نرسم، صادقانه اعلام می‌کنم. این پاسخ رسانه‌ای است که باور نمی‌کند در این دوره مدیریت چه قدر سخت است. در تفاهم‌نامه ما با جهاد آمده که تالار در شرایطی که آماده تغییر کاربری است، به ما تحویل داده می‌شود. اما به دلیل نیاز ضروری تالار به تعمیر این بخش باید پیش از تغییر کاربری انجام شود. شهرداری نیز در دورنمای برنامه‌های خود برای تقویت بنیه فرهنگی لاله‌زار طرح‌هایی دارد.»
تئاتر آزاد
حسین پارسایی در پاسخ به وضعیت تئاتر آزاد گفت:«انجمن‌های صنفی نمی‌توانند تحت پوشش جایی باشند، بلکه می‌توانند حمایت دریافت کنند. این گروه محلی را از شهرداری گرفته و نمایش خود را توسط هیأت مدیره انتخاب، تمرین و برای مجوز اجرا به شورای نظارت ارائه می‌‌کند. ‌می‌توانند سه درصد کمک بگیرند و رقمی نیز برای هزینه‌های جاری محل که البته محدود هم هست، نیز دریافت می‌کنند. در سال 86 تئاتر آزاد پنج میلیون از مرکز گرفته است.»
وی سپس به مسأله سن و سال، حضور کمتر در صحنه تئاتر، مشکلات مالی و روحی و مسکن هنرمندان تئاتر آزاد اشاره کرد و افزود:«این دوستان می‌توانند با ارائه بیوگرافی خود به انجمن، عضو صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان و نویسندگان شوند و از تسهیلات بیمه برخوردار باشند.»
پارسایی درباره تئاتر پار‌س توضیح داد:«مسئولان تئاتر پارس اطلاع دادند که اگر 50 میلیون بدهید، ما تئاتر پارس را پیش خرید می‌کنیم، اما هر بار که درباره پولی که در دست ما نیست اقدام می‌کنیم، مسأله استعلام یا مزایده مطرح می‌شود. این محل برای امور فرهنگی ثبت شده و هرگز کسی نمی‌تواند آن را به پاساژ تبدیل کند.»
وی درباره نحوه همکاری سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری در پروژه بازسازی تئاتر نصر گفت:«پنجشنبه در افتتاحیه جشنواره تئاتر آئینی ـ سنتی دکتر سرسنگی از محل بازدید خواهد کرد. دکتر قالیباف و دکتر سرسنگی گفته‌اند که بعد از مطالعه طرح جامع نحوه همکاری خود را مشخص می‌کنند.»
هویت بخشی به تالارهای نمایشی
مدیر مرکز هنرهای نمایشی ضمن رد این مطلب که"اولویت اجراهای تئاترشهر با نمایش‌های خارجی است" گفت:«هویت بخشی به تالارها با اولویت دادن به تعاریف هویتی انجام شده و گرچه صد در صد کامل نیست، اما اجرا می‌شود. تئاتر مولوی نیز که سه سالن دارد، متعلق به جهاد دانشگاهی است و گرچه اجراهای دانشگاهی را پوشش می‌دهد، قرار نیست همه وقت دانشجویی باشد. بازسازی تئاترشهر و تراکم کارهای تولید شده باعث شد تعدادی از این کارها را به مولوی معرفی کنیم.»
وی درباره هویت بخشی به گروه‌ها نیز به تغییرات مکرر گروه و اعتقاد نداشتن به هسته مرکزی در گروه‌ها اشاره کرد و افزود:«هویت بخشی به گروه‌ها طراحی است که به آن فکر شده، اما به خواست گروه‌ها و تعریف بیوگرافی آن‌ها نیاز دارد.»
طرح‌های پیش رو در شورای راهبردی تئاتر
حسین پارسایی با توضیح دلایل تأخیر در فعالیت شورای راهبردی در جهت جمع‌بندی دستاورد جلسات قبل گفت:«جواد ذوالفقاری 24 آیتم مختلف را برای پیگیری در شورای راهبردی پیشنهاد داده و در جلسه‌ای که با هم داشتیم، تصمیم گرفته شد شش موضوع که اساسی‌تر هستند، از نیمه دوم امسال مورد بررسی قرار گیرند. تئاتر خصوصی، انتشارات و پژوهش، آموزش و پرورش، تئاتر کودک و عروسکی، تئاتر خیابانی و جایگاه تئاتر حرفه‌ای از آن جمله‌اند.»
وی در بخش دیگر صحبت‌هایش درباره افتتاح تالارهای نمایشی در شهرستان‌ها گفت:«آمار دقیق این بخش را می‌توانید از محمدباقر قهرمانی دریافت کنید.»
نظارت یا ارزشیابی‌
مدیر مرکز هنرهای نمایشی در پاسخ به سؤالات مطرح شده درباره تفاوت شیوه نظارت بر نمایش‌ها گفت:«چرا باید مرکز و اداره نظارت و ارزشیابی موتور محرک یک اثر نمایشی سالم و مانع یک اثر نمایشی که اشکالاتی دارد، باشد. پیشنهادی دارم که مطابق آن، کارگردان مسئول کار خود خواهد بود. نمایش تولید می‌شود، یارانه می‌گیرد و اگر مشکلی پیش آمد، نظارت او را خواسته و تذکر می‌دهد. زمینه رسیدن به این ایده را با استفاده از کارشناسان مستقر در تالارها برای بازبینی آثار ایجاد کرده‌ایم تا بتوان روزی این مسئولیت را به کارگردان تفویض کرد.»
وی تأکید کرد:«هرگز به شعور، ظرفیت شناسی و دقت هنرمندان توهین نمی‌کنیم، اگر گاه مشکلی نیز پیش می‌آید، از بی دقتی است. نظارت چیزی نیست که یک اداره ایجاد کند، یک فرهنگ است و هنرمند بیشتر از ما از آن مطلع است.»
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره دفتر تئاتر عروسکی گفت:«تفاهم‌نامه دفتر تئاتر عروسکی چند روز قبل ابلاغ شد. ما 10 درصد از اعتبار پیشنهادی را کم کردیم و بقیه را ابلاغ کردیم. درباره سالن تئاتر عروسکی نیز قرار شده است یکی از سالن‌های اداره تئاتر بعد از بازبینی محل با عنوان"خانه عروسک" در اختیار این دفتر قرار گیرد. حوزه بین‌الملل را نیز جدای از تفاهم‌نامه دیده‌ایم.»
بخش پایانی
آخرین پرسش مطرح شده در این جلسه به ماجرای شایعه استعفاء مدیر مرکز هنرهای نمایشی پرداخت.
پارسایی ضمن شرح وقایع آن روز گفت:«بسیار متأسف شدم که یک سنت غلط از سال‌های قبل آن قدر پیش بیاید که مرا متهم به قطع حقوق تئاتر‌ی‌ها کنند. جمله من یک واکنش عاطفی و نه عصبی به این شرایط بود.»
در پایان این جلسه اعلام شد گیشه هنرمندان در ایام جشنواره برای هنرمندان خانه تئاتر فعال می‌شود.