در حال بارگذاری ...
کارگردان عراقی حاضر در جشنواره تئاتر فجر در گفت و گو با ایران تئاترمطرح کرد:

«سرداب» جایی پایین‌تر از سطح اجتماع است

ایران تئاتر: احمد نسیم، کارگردان عراقی حاضر در جشنواره تئاتر فجر دانشجوی رشته هنرهای زیبای تئاتر شاخه بازیگری در دانشگاه بغداد است. وی تاکنون در چهار نمایش به‌عنوان بازیگر حضورداشته. «سرداب» اولین کارگردانی احمد نسیم است که در جشنواره تئاتر فجر به نمایش درآمده است.

نمایشنامه «سراب» نوشته مشترک احمد نسیم در مقام کارگردان و بازیگر و سه بازیگر دیگر، کرم جاسم، عمر ظربور و زینال عبدین است. «سرداب» تبادل روحی تفکرات مابین چهار نفر است. یک رقاص، یک فرد معلول، یک زن ستم‌دیده و یک فرد ناشنوا در مورد وضعیت زندگی خود در عراق صحبت می‌کنند. آن‌ها هر روز پنهانی در یک سرداب با یکدیگر دیدار می‌کنند تا در مورد تفکرات و احساسات شان حرف بزنند. این اجرا با استفاده از عناصر ملودرام، دیالوگ و مولتی‌مدیا افکار مردم عادی عراق را در درگیری با تجربیات تلخ جنگ منعکس می‌کند و از اشتیاق آن‌ها برای تغییرات مثبت سخن می‌گوید.

 

با جشنواره تئاتر فجر چطور آشنا شدید؟
از طریق سایت جشنواره و ارسال فیلم به دفتر جشنواره با جشنواره آشنا شدم و خوشبختانه کار من جز کارهای پذیرفته‌شده در جشنواره بود.

 

چطور شد که شروع به نوشتن متن سرداب کردید؟
ما در عراق جز تئاتر راه دیگری برای گفتن حرف دلمان نداریم، درنتیجه یکسری تابوها و قراردادهای اجتماعی هست که ما رو اذیت می‌کند، درنتیجه من فکر کردم برای نشان دادن این معضلات شروع به نوشتن نمایش سرداب کردم و از دوست و بازیگرم کرم جاسم و عمر داربر و زین‌العابدین کمک گرفتم و به‌نوعی کار نوشتن ما یک کار گروهی و تیمی بود که امیدوارم توانسته باشیم رضایت خاطر تماشاچیان را به دست آورده باشیم.

 

معضلاتی که می گویید که در بغداد شما رو ناراحت می‌کند چیست؟
اولین تابو دین هست، بعدازاین جنگ، هجرت و نداشتن آزادی و تحجر و تعصب، من بر اساس این تابوها، هرکدام را یک شخصیت در نظر گرفتم و به یک آدم تبدیل کردم و این‌ها را در مکان تئاتر که در یک سرداب سرد می‌گذرد آوردم، جایی که پایین‌تر از سطح اجتماع هست و کسی به آن دسترسی ندارد.

 

از چند کاراکتر در نمایش خود استفاده کردید؟
یکی از شخصیت‌های من معلول بدنی ست که من می‌خواهم نشان بدهم در عراق به چنین فردی خیلی کم‌توجه‌ی می‌شود درحالی‌که معلولیت اصلاً مهم نیست و شخصیت دیگر من لال و دیگری کور و یکی هم یک شخصیت متعصب که ریش دارد و یک بازیگر دیگر مرد هم نقش زن را بازی می‌کند.

 

چرا از بازیگر زن در کارتان استفاده نکردید مگر زنان بخشی از اجتماع شما نیستند؟
چون حاکمیت و جامعه زیاد به زنان و کارکرد زنان اعتقادی ندارند.

 

برای این نمایش چه مدت تمرین کردید؟
چهار ماه در دانشکده‌ هنرهای زیبا

 

در بغداد چند دانشگاه هنر وجود دارد؟
یک دانشگاه هنر زیبا وجود دارد با رشته‌های مختلف هنری مثل نمایش نقاشی و سینما

 

این کار اولین بار در جشنواره فجر به اجرا رفته یا قبلاً نمایش داده‌شده بوده؟
نمایش در جشنواره عراق ابتدا اجراشده بود و بعدازآن 20 روز اجرایی عمومی در عراق و سپس به جشنواره فجر آمدیم

 

آیا در جشنواره‌های عراق جوایزی کسب کرده بودید؟
بله جایزه بهترین کارگردانی، طراحی صحنه و موسیقی و در جشنواره عراق 16 کار از استان‌های عراق شرکت کرده بودند.

 

آیا شما از کارگردان‌ها و نویسندگان معروف دنیا مثل ساموئل بکت، یا سوفوکل کاری اجرا کردید یا نمایشنامه‌های آن‌ها رو مطالعه کردید؟
بله ما تاریخ نمایش داریم و ملزم هستیم از کارگردان‌های که دوست داریم مثل بکت استفاده کنیم و ما با تئاتر روز دنیا از طریق اینترنت ارتباط کاملی داریم در دانشکده‌ی ما از طریق اینترنت تئاترهای روز دنیا به نمایش گذاشته می‌شود و قدمت دانشکده‌ی ما شاید به 500 سال پیش برسد.

 

در بغداد چقدر به دیدن تئاتر، سینما و نگارخانه می‌روید؟
ما زیادی به تئاتر و سینما می‌رویم و در آنجا معمولاً نقاشی‌های کارهای سنتی و تعداد کمی کار جدید به نمایش می‌گذارند.

 

نظرتان درباره جشنواره فجر چیست؟
جشنواره فجر یکی از بهترین جشنواره‌هایی ست که من تابه‌حال دیدم. برای همین خیلی خوشحالم که در این جشنواره شرکت کردم و برنامه من هست که هرسال در این جشنواره شرکت کنم.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران