در حال بارگذاری ...
جشنواره سی‌وششم به روایت رسانه های کاغذی در پنجم بهمن

روزنامه های امروز؛ رشد کیفی، افت کمّی

ایران تئاتر: انعکاس اخبار و رویدادهای مرتبط با جشنواره تئاتر فجر فصل مشترک صفحات فرهنگی هنری اکثر روزنامه‌های سراسری کشور در روز چهارشنبه ۵ بهمن ماه بود.

به گزارش همزمان با برگزاری سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روزنامه‌های سراسری کشور همراه با اهالی تئاتر بخشی از صفحات فرهنگی هنری خود را به انعکاس اخبار، گفت‌وگو، نقد، یادداشت و... سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اختصاص دادند؛ که به نسبت روزهای پیش از لحاظ کمی افت داشته است.

آنچه در ادامه می‌خوانید مرور اخبار و مطالب مرتبط با جشنواره تئاتر فجر در روزنامه‌های سراسری پنجم بهمن است:

روزنامه شرق  با استوارت دنیسن، کارگردان انگلیسی تئاتر که مدتی اســت در ایــران کار می کند و اغلب با پروژه های بینافرهنگی همــکاری دارد و مدیر برگزاری پنــل هاینر گابلز، کارگردان و آهنگ ســاز سرشــناس آلمانی، در جشــنواره بین المللی تئاتر فجر امسال بود؛ گفت و گو کرده است. او در کنار رضا سرور، آکادمیسین ایرانی تئاتر، جلسه ای درباره تئاتر آلمان و ایــران با حضور هاینر گابلز برگزار کرد. این مطلب را می توانید با تیتر «ریشه اصلی مشکلات بشر ناشی از سوءتفاهمات فرهنگی است» در صفحه 10 این روزنامه بخوانید.

روزنامه شهروند خبری درباره دیدار مدیران تئاتر کشورهای غرب آسیا با مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی و سعید اسدی مدیر امور بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی منتشر کرده. هم چنین صحبت هایحسین طاهربخش مدیر کمیته فنی جشنواره تئاتر فجر درباره نمایش «هملت» را چاپ کرده«در طول سه روز اجرای نمایش «هملت» 750 لیتر خون که البته مایعی از ترکیب آب لبو با انار، سس و آب بود، استفاده شده است. او احتمال نفوذ این مایعات در کف صحنه را رد کرد و با اشــاره به تدارکات بالای گروه آلمانی افزود: گروهی که برای اجرای نمایش از آلمان آمده بود، 30 نفر، شامل 4 بازیگر و 26 نیروی پشت صحنه بودنــد. آنها میزان باری که بــه همراه خود آوردند نیز، دو تریلی هرکدام به اندازه 10 تن بود که پس از بارگیری در آلمان از طریق یونان با کشتی به ترکیه رسید و بعد از مرز بازرگان داخل ایران شد و هزینه حمل ونقل آن هم بیش از 11 هزار یورو بود.»

روزنامه ایران در صفحه 13 خود گزارش تصویری ای از نمایش های خارج از صحنه با عکاسی رضا معطریان منتشر کرده است. هم چنین در صفحه 22 خود ارزیابی کارگردانان از سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر را با تیتر «بیم ها و امیدهای یک جشن ملی» چاپ کرده است.

روزنامه ابتکار  در صفحه 9 خود، از چند اجرای پر مخاطب در جشنواره تئاتر فجر با تیتر«ازهملت آلمانی تا اپرای عروسکی خیام»گزارش می دهد؛ که در بخشی از آن آمده:« سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر به نیمه رسیده است و به روال هر ساله مخاطبان و عاقه مندان تئاتر فرصتی 11 روزه برای تماشای مجموعه نمایش های این دوره از جشنواره را غنیمت می دانند. تقریبا بیشتر سالن ها پر می شوند و در بسیاری از موارد به اصطاح بلیت های خارج از ظرفیت )روی زمین( فروخته می شود. در ششمین روز از جشنواره تئاتر فجر نمایش هایی نظیر الیور تویست به کارگردانی حسین پارسایی، هملت به کارگردانی کریستوفر روپینگ، قندخون به کارگردانی لیلی عاج، آبی مایل به صورتی به کارگردانی ساناز بیان، دهن گنده به کارگردانی والنتاین دایننس، اگر شبی از شب های تهران مسافری به کارگردانی جواد صداقت و الهام ابنی، اپرای عروسکی خیام به کارگردانی بهروز غریب پور،گردهمایی والدین به کارگردانی میخاییل چارکویامی و ...می توان اشاره کرد که بازخوردهای متفاوتی را داشته است.

روزنامه کلید اجراهای ششمین روز جشنواره را با تیتر «حاشیه هایی که پررنگ تر از متن هستند» را مورد بررسی قرار داده است.

روزنامه رویش ملت  در بخش میز خبر مطلبی تحت عنوان «برگزیده استانی از رقابت جشنواره کنار گذاشته شد» که درباره نمایش «تهران زیر بال فرشتگان» است منتشر کرده و هم چنین ششمین روز جشنواره را مورد بررسی قرار داده است.

روزنامه فرهیختگان گفت و گویی با افشین غفاریان کارگردان نمایش «تنهایی پرهیاهو» داشته، 19 اجرای خارجی جشنواره تئاتر فجر را معرفی کرده است و مطلبی درباره نمایش «هملت» منتشر کرده است.

 




مطالب مرتبط

کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند
کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند

حامد شفیع‌خواه، کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران، تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای را از نکات مثبت چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست

وحید نفر، کارگردان نمایش «دور» که در بخش میهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، این اثر را روایتی کمدی-تراژدی از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌ها معرفی کرد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است

کارگردان نمایش «برداشت آزاد» با بیان اینکه بخش فراگیر یک اتفاق نوین در عرصه تئاتر کشور است، می‌گوید کار کردن با افراد توان یاب نیازمند صبوری و تلاش بسیار است.

|

چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، برگزیدگان خود را شناخت

چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، شب گذشته (چهارشنبه اول آذر) برگزار شد و با نظر هیئت داوران، نمایش صحنه‌ای «میردوست دلارته» به بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر مناطق فجر راه‌ یافت.

|

نظرات کاربران