بررسی 4 آیین نمایشی ایران
"پوپک عظیمپور"، مدرس و پژوهشگر فرهنگی، با اشاره به پیشینه آیینهای مربوط به بارانخواهی که ریشه در پرستش الهههای آب و باران دارد، از آیین "بوکه باران" به عنوان نمایشی آیینی یاد کرد که توسط عروسک باران و دختران نابالغ در مناطق غربی ایران برگزار شده است.
در نخستین سمینار بینالمللی نمایشهای آیینی ـ سنتی علیرضا حیدرپور، علی ظهیرنیا، پوپک عظیمپور، و محمدمنصور فلامکی به بررسی آیینهای نمایشی پرداختند.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از سـتاد خـبری سـیزدهمین جشنـواره بینالـمللی نمایـشهای آیینی ـ سنتی، علیرضا حیدرپور عروسک نمایش "جیجی ویجی" را برگرفته از داستان پهلوان کچل دانست که با قدمتی 100ساله در مراسم آیینی شهرهایی چون شیراز همواره مورد توجه بوده است.
حیدرپور با اشاره به شکل اجرایی و تکنیکی نمایشهای عروسکی "جیجی ویجی"، این عروسک را شخصیتی تعریف شده با مشخصههای نمایشی منحصر به فرد برشمرد که با عروسکهای خیمهشببازی تفاوت بسیار دارد.
علی ظهیرنیا نیز که درباره آیینهای حماسی کرد سخن میگفت، از این آیین به عنوان آیینی یاد کرد که همواره با موسیقی و حرکات نمایشی همراه است.
وی آیین "هل پرکه" را نمایشی موزون معرفی کرد که در هر بخش از آن وقایع و داستانهای تمثیلی نهفته است.
در ادامه، "پوپک عظیمپور"، مدرس و پژوهشگر فرهنگی، با اشاره به پیشینه آیینهای مربوط به بارانخواهی که ریشه در پرستش الهههای آب و باران دارد، از آیین "بوکه باران" به عنوان نمایشی آیینی یاد کرد که توسط عروسک باران و دختران نابالغ در مناطق غربی ایران برگزار شده است.
دکتر "محمدمنصور فلامکی" استاد معماری به خصوصیات منحصر به فرد معماری و نقش آن در فضاسازی آیینهای نمایشی اشاره کرد و گفت: در معماری آیینهای نمایشی ماده، رنگ و شکل براساس روندی که زندگی را میسازد، دگرگون میشود.
سخنرانی اوگور سیلیکول، از کشور ترکیه، درباره "قرهگوز" به سبب حضور نیافتن وی در ایران برگزار نشد.
همچنین مقاله دکتر الیزابت دولان از آمریکا را نماینده او در سمینار قرائت کرد.
سیزدهمین جشنواره بینالمللی نمایشهای آیینی ـ سنتی در بخش صحنهای، میدانی، مجالس شبیهخوانی و قهوهخانه از 1 تا 6 شهریورماه و در تالارهای مجموعه تئاترشهر، تماشاخانه مهر حوزه هنری، تالار هنر و خانه نمایش برگزار میشود.